اتفاقات عجیب در فهرست جوایز بفتا

نامزدهای جوایز بفتا 2018 معرفی شدند و مانند جوایز گلدن گلوب 2018، باز هم شاهد اتفاقات عجیب هیدت انتخاب بودیم. از به کل نادیده گرفتن فیلم پر سر و صدای «The Post» ساخته جدید استیون اسپیلبرگ گرفته تا نامزدی هیو گرانت برای فیلم کودک «پدینگتون 2» و همین‌طور، دیده شدن «بلید رانر 2049» در مراسم ها به کارگردانی دنی ویلنوو که موفق به کسب نامزدی در هشت رشته شد.«شکل آب» به نویسندگی و کارگردانی گیرمو دل تورو با کسب 12 نامزدی پیشتاز این جشنواره است و این در حالی است که نام فیلم‌های محبوب منتقدان امریکایی از جمله «لیدی برد» و «برو بیرون» در لیست وجود ندارد.

 

شگفتی اول: «پُست» جدیدترین ساخته استیون اسپیلبرگ به کل نادیده گرفته شد

استیون اسپیلبرگ امسال با یک فیلم مهیج سیاسی درباره اهمیت روزنامه‌نگاری و ژورنالیسم، با بازی مریل استریپ و تام هنکس در فصل جوایز حضور دارد و خب، طبیعی به نظر می‌رسد که کل جوایز سال را درو کند. با این حال، به رغم بازیگران تراز اول، همزمانی پیام فیلم با شرایط سیاسی حاکم و حضور مطرح‌ترین کارگردان سینمای جهان، بفتا حتی این فیلم را لایق نامزدی در یک رشته هم ندانست. به علاوه، نباید از یاد برد که یک‌شنبه شب گذشته، ساخته اسپیلبرگ به رغم نامزدی در شش رشته، هفتاد و پنجمین جوایز گلدن گلوب را دست خالی ترک کرد. به این ترتیب، هر روز که می‌گذرد شانس این فیلم در رقابت اسکار پیش رو کم‌تر و کم‌تر می‌شود.

 

شگفتی دوم: در رشته بهترین کارگردان همه نامزدها مرد هستند

هنگامی که در مراسم یک‌شنبه شب گذشته، ناتالی پورتمن روی صحنه گلدن گلوب ظاهر شد گلایه‌اش را در رابطه با نادیده گرفتن فیلمسازان زن در رشته کارگردانی مطرح کرد و حالا به فاصله کم‌تر از 48 ساعت، آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا هم حضور کارگردانان زن را در این رشته به کل نادیده گرفت. پنج فیلمساز مرد شامل دنی ویلنوو (بلید رانر 2049)، لوکا گوادانینو (مرا به نامت صدا بزن)، کریستوفر نولان (دانکرک)، گیرمو دل تورو (شکل آب) و مارتین مک دونا (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری) در رشته بهترین کارگردان نامزد اعلام شده‌اند. از میان فیلمسازان زنی که انتظار می‌رفت موفق به کسب نامزدی در این رشته شوند می‌توان به گرتا گرویگ (لیدی برد)، پتی جنکینز (زن شگفت‌انگیز) و کاترین بیگلو (دیترویت) اشاره کرد.

 

شگفتی سوم: نامزدی هیو گرانت برای ایفای نقش در «پدینگتون 2»

هرکس که قسمت دوم «پدینگتون» را دیده، می‌تواند به جذابیت فوق‌العاده این فیلم شهادت بدهد. سالی هاوکینز، برندن گلیسون و جولی والترز همگی اجراهای درخشانی از خودشان به نمایش گذاشته‌اند. البته که در راس همه آنها، هیو گرانت در نقش ضد قهرمان فیلم اجرایی درخشان از خود به نمایش گذاشته است. با این حال، از آن‌جایی که فیلم‌های کودکان اغلب در جوایز اصلی نادیده گرفته می‌شوند، نامزدی گرانت در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جزو غافلگیری‌های مهم به شمار می‌رود. مهم‌تر از آن، فیلم حتی در دو رشته دیگر از جمله بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین فیلم بریتانیایی نامزد دریافت جایزه شده است.

 

شگفتی چهارم: فیلم‌های محبوب منتقدان امریکایی ناکام ماندند

استقبال منتقدان از دو فیلم مطرح امسال شامل «برو بیرون» و «لیدی برد» خیره‌کننده بود. هر دو فیلم از آغاز فصل جوایز بارها و بارها از سوی حلقه‌های مختلف منتقدان مورد تحسین و تمجید قرار گرفتند. با این حال، هر دو فیلم امریکایی‌محور نتوانستند آن‌طور که باید و شاید در جوایز بفتای امسال با اقبال روبه‌رو شوند. فیلم ترسناک هجوآمیز «برو بیرون» نامزدی بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازیگر انگلیسی دنیل کالویا به همراه داشت و در رشته بهترین فیلمنامه اوریجینال هم موفق به کسب نامزدی شد. همزمان، درام کمدی گرویگ که یک‌شنبه شب گذشته جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی/ موزیکال سال را از آن خود کرد، تنها در سه رشته شامل بهترین بازیگر نقش اول زن (سرشا رونان)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (لوری متکاف) و بهترین فیلمنامه اوریجینال (غیر اقتباسی) برای گرویگ موفق به دریافت نامزدی شد.

 

شگفتی پنجم: فرمانروایی بی‌چون و چرای فیلم‌های بریتانیایی

کم‌تر از 48 ساعت پیش، اجرای گری اولدمن در «تاریک‌ترین ساعت» جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص داد، همزمان که فیلم وینستون چرچیل دیگر رشته‌ها ناکام ماند. بفتا ظاهرا تصمیم گرفت این ناکامی را جبران و سلیقه انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را به طریقی جبران کند، پس نامزدی در 9 رشته را تقدیم این فیلم کرد، تا بعد از «شکل آب» گیرمو دل تورو که 12 نامزدی کسب کرده، در کنار «سه بیلبورد» پیشتاز نامزدهای امسال باشد. همزمان، «ستاره‌های سینما در لیورپول نمی‌میرند» که در طول فصل جوایز به کل نادیده گرفته شده بود، موفق به کسب سه نامزدی شد. جیمی بل و آنت بنینگ هر دو بازیگر فیلم در رشته تخصصی‌شان نامزد دریافت جایزه شدند. «لیدی مکبث» هم موفق به کسب دو نامزدی شد، همزمان که «کشور خود خدا» و «مرگ استالین» به عنوان دیگر فیلم‌های بریتانیایی حاضر در فصل جوایز در رشته بهترین فیلم بریتانیایی نامزد اعلام شدند.

 

شگفتی ششم: «سه بیلبورد» مدعی اصلی اسکار پیش روست

به دنبال کسب چهار جایزه گلدن گلوب، فیلم «سه بیلبورد» مارتین مک‌دونا موفق به کسب 9 نامزدی بفتا از جمله در رشته بهترین فیلم و بهترین فیلم بریتانیایی شد. همزمان، سه بازیگر فیلم شامل فرانسیس مک‌دورماند، سم راکول و وودی هرلسون در رشته‌های بازیگری موفق به کسب نامزدی شدند. با توجه به اقبال گسترده و بردهای مهم در فصل جوایز، کمدی سیاه «سه بیلبورد» پیشاپیش مدعی اصلی جوایز اسکار امسال شمرده می‌شود. البته، با عرض معذرت از جناب اسپیلبرگ.

 

شگفتی هفتم: «بلید رانر 2049» بالاخره دیده شد

زمانی که دنباله «بلید رانر» در سینماها روی پرده رفت، منتقدان در مدح و ستایش جدیدترین ساخته دنی ویلنوو سخن‌ها گفتند. با این حال، این فیلم علمی-تخیلی در ادامه فصل جوایز از جمله گلدن گلوب نادیده گرفته شد و حتی نتوانست موفق به دریافت نامزدی در یک رشته شود. اما در جوایز بفتای امسال، فیلم ویلنوو موفق به کسب هشت نامزدی شده و در سه رشته از جمله بهترین کارگردان، فیلمبرداری و طراحی صحنه با درام جنگی «دانکرک» ساخته کریستوفر نولان رقابت می‌کند.

تانی کال

آی سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *