اجبار استفاده از آنتی ویروس بومی در سازمان های دولتی

از این پس دستگاه‌های اجرایی در کشور ملزم به استفاده از آنتی ویروس بومی هستند. این دستورالعمل توسط هیات دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

هیات دولت دستورالعملی را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده‌اند که طی آن دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند تا از این پس به منظور حفظ امنیت سیستم‌های کامپیوتری و دستگاه‌ها، از آنتی ویروس بومی استفاده کنند.

استفاده از آنتی ویروس بومی الزامی است!

سید هادی سجادی معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد ابلاغ دستورالعمل دولت به دستگاه‌های اجرایی سخن گفت و اعلام نمود استفاده از آنتی ویروس بومی برای دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی الزامی است. وی در ادامه از آنتی ویروس بومی پادویش سخن گفت و تاکید نمود که این تصمیم علاوه بر ارتباط با امنیت سیستم‌های رایانه‌ای دستگاه‌های دولتی، در راستای حمایت از محصولات بومی و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی اتخاذ شده است.

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد که کشورهای دیگر نیز از آنتی ویروس بومی استفاده می‌کنند و اعلام کرد که براساس بررسی‌های انجام شده کشورهای دیگر نیز در حوزه سازمان‌های دولتی سعی دارند تا از محصولات امنیتی داخلی خود بهره بگیرند. وی تاکید نمود که در حوزه امنیت اطلاعات، نمی توان به محصولات خارجی اطمینان کرد و بهتر است مخصوصا در موارد امنیتی از آنتی ویروس بومی استفاده نمود.

سجادی در ادامه صحبت‌های خود در مورد تاکید بر استفاده از آنتی ویروس بومی ، به روند کشف و شناسایی حملات امنیتی و مقابله با آنها از سوی محصولات خارجی حوزه امنیت اشاره کرد و اعلام نمود که در محصولات خارجی حوزه امنیت اطلاعات، وقتی نمونه جدیدی از حملات سایبری کشف و شناسایی می‌شود، ابتدا در آزمایشگاه‌های مرکزی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند تا موضوع مربوطه به صورت کامل مشخص گردد و نتیجه لازم به دست آید. وی ادامه داد که آنها پس از گذشت چندین ماه و حتی یک سال، نتایج بررسی‌های انجام شده را به کشور اطلاع می‌دهند.

وی همچنین در مورد نمونه حمله ویروس فلیم سخن گفت و تاکید نمود که در این مدت زمان، ممکن است بدافزار مورد نظر در فضای کشور کار خود را انجام داده باشد و عملیات خرابکارانه را آغاز کرده باشد.

بررسی کیفیت آنتی ویروس بومی در مقابل آنتی ویروس خارجی

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات علاوه بر پرداختن به موضوع اهمیت استفاده از آنتی ویروس بومی ، در مورد کیفیت استفاده از آنتی ویروس‌های خارجی در مقابل آنتی ویروس‌های داخلی سخن گفت و اعلام نمود که در بسیاری از موارد آنتی ویروس داخلی نمی‌تواند از نظر کیفیتی با نمونه خارجی برابری کند. وی تاکید نمود که این محصول قدرت کشف حملات و بدافزارهای جدید را ندارد. وی ادامه داد که اگرچه آنتی ویروس بومی کیفیت قابل مقایسه‌ای با آنتی ویروس خارجی ندارد اما از طرف دیگر نمونه‌های خارجی نیز وقتی حمله‌ای را کشف می‌کنند، در ابتدا آن را برای خود تحلیل می‌کنند و مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس آن را اعلام می‌کنند که در این حالت همچنان تهدید مورد نظر باقی است.

سجادی تاکید نمود که باید به آنتی ویروس بومی نیز فرصت رشد داده شود و ادامه داد که در صورتی که آنتی ویروس بومی در کشور فراگیر شود، قادر خواهد بود تا حملات امنیتی را به درستی کشف و شناسایی کند. وی در مورد نحوه عملکرد آنتی ویروس بومی سخن گفت و اعلام نمود که آنتی ویروس‌های داخلی فقط بر مبنای امضا کار نمی‌کنند بلکه آنها رفتارهای دینامیکی فایل‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. به گفته وی آنتی ویروس‌های داخلی به محض اینکه تشخیص دهند رفتاری تا حدودی مشکوک است، آن را در آزمایشگاه‌های داخلی تحلیل و بررسی خواهند نمود و نتیجه کار سریع‌تر مشخص خواهد شد.

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات اعلام نمود که در چند سال گذشته نیز مواردی از این قبیل از طریق آنتی ویروس بومی در کشور شناسایی شده است. وی تاکید نمود که اینکه از محصولات خارجی حوزه امنیت استفاده کنیم آن هم به دلیل اینکه از کیفیت بالاتری برخوردار هستند، خیلی از نظر منطقی درست نیست. وی تاکید نمود که در صورت استفاده از آنتی ویروس بومی ، این آنتی ویروس‌ها قادر خواهند بود تا مواردی را پیدا کنند، که نمونه‌های خارجی پس از بهره برداری آن را اعلام می‌کنند و در این بازه زمانی ممکن است هر مشکلی ایجاد شود.

فراگیری آنتی ویروس بومی و قدرتمند شدن آزمایشگاه‌های تحلیل اطلاعات

این مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات اعلام نمود که فراگیر شدن آنتی ویروس بومی و استفاده از آن باعث می‌شود که آزمایشگاه‌های تحلیل اطلاعات نیز قدرتمندتر شوند و به تحلیل‌های پیشرفته نیز دست یابند. وی در ادامه به ابلاغیه هیات دولت در مورد استفاده از آنتی ویروس بومی در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و اعلام نمود که این کار با تلاش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای حمایت از یک محصول بومی صورت گرفته است. وی تاکید نمود که  این موضوع ابقای شبکه‌ای از متخصصان حوزه امنیت و همچنین ایجاد شغل‌های جدید را به همراه خواهد داشت.

وی تاکید نمود که نتایج این دستورالعمل طی چند سال آینده مشخص خواهد شد و ادامه داد هم اکنون یکی از بازوهای مهم آزمایشگاه‌های مرکز ماهر، استفاده از آنتی ویروس بومی است. به گفته وی لازم است تا سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز به سمت استفاده از آنتی ویروس بومی بروند که البته این مهاجرت اندکی به زمان نیاز خواهد داشت.

سجادی در پایان صحبت‌های خود در مورد استفاده از آنتی ویروس بومی به شائبه انحصار در استفاده از آنتی ویروس پادویش مطابق با دستورالعمل هیات دولت پاسخ داد که علت این امر این است که هم اکنون در داخل کشور محصول داخلی دیگری در حوزه آنتی ویروس و امنیت وجود ندارد و ادامه داد که اغلب محصولات این حوزه خارجی هستند. وی تاکید کرد که اگر نمونه بومی دیگری از آنتی ویروس در کشور ایجاد شود، حتما مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

تانی کال

تکراتو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *