چند وقتی است که برند محبوب و اسپرت ساز ایتالیایی آلفا رومئو دوباره احیا شده. تا ده سال پیش، آلفا فقط خودروهای خانوادگی مثل سدان 124 و یا هاچ­بک­های شهری میتو و جولیتا که انصافا خودروهای باکیفیت و اسپرتی هستند، تولید می‌کرد.

با معرفی مدل فوق زیبای 8C competizione در سال 2008 ، نگاه‌ها بازهم به سمت این برند پرآوازه برگشت و این درست زمانی بود که همه فکر می‌کردند آلفا رومئو هم به جمع خودروسازان مشهوری که برای بقا در بازار، ناچار به تولید خودروهای شهری خانوادگی هستند، پیوسته است. این شرکت به کمک فراری، ورق را برگرداند و هواداران قدیمی خود و عشاق خودرو را ناامید نکرد و با معرفی مدل تولید محدود 8C آتشی بر قلب این افراد کشید!

ناخودآگاه یاد مقاله‌ای که چند سال پیش در مجله تاپ­گیر خواندم می‌افتم. در آن مقاله، که درباره ماندگارترین خودروهای قرن بود، از جرمی کلارکسون سوال می‌شود که ازنظر او، ده خودروی زیبای تاریخ کدام اند، کلارکسون هم در پاسخ می‌گوید :

“جواب این سوال بسیار سخت است اما قطعا رتبه اول و دوم ، جگوار E-Type و آلفا رومئو 8c هستند!”

8c competzione roadester

بسیاری از عاشقان دنیای خودرو بخصوص کسانی که بیش از چند دهه در عرضه تست و بررسی خودروهای اسپرت فعالیت دارند، ضرب‌المثل معروفی دارند و می‌گویند تا زمانی که صاحب یک آلفا رومئو نباشی ، به معنای واقعی عشق ماشین نیستی!

آلفا با معرفی ماشین اسپرت سبک،کوچک و البته گران 4C، سدان Guilia و شاسی‌بلندی بر اساس همین خودرو به نام Stelvio ، احیایی دوباره داشته با رصد دقیق بازار اقدام به تولید خودروهایی زیبا و باکیفیت و صدالبته با لذت بالای رانندگی، می­کند.

به‌هرحال آلفا رومئو همواره به “فراری قشر متوسط” معروف بوده و این حرف چندان هم بی‌راه نیست. اگر نگاهی به موتورهای شش و هشت سیلندر آلفا بی اندازیم متوجه می‌شویم که تشابهات فنی نظیر قطر و کورس پیستون، سامانه پاشش سوخت و مدیریت موتور و از بسیاری جهات علی‌الخصوص گیربکس تشابهات زیادی دارند و بی‌ربط نیست که می‌گویند خودروهای آلفا حتی در مدل هاچ­بک، روح اسپرت ایتالیایی دارند.

alfa super car sketch

اخیرا تصاویر رندر شده‌ای از یک سوپر اسپرت با برند آلفا رومئو در اینترنت پخش‌شده که به‌احتمال‌زیاد، سوپر اسپرت جدید آلفا برای رقابت با بزرگان خواهد بود. این خودرو که ظاهرا با الهام از مدل‌های 8C و 4C طراحی‌ شده، همان زبان طراحی همیشگی آلفا را دارد که بسیار جذاب و زیباست. جلوپنجره معروف آلفا که دهه‌ها به همین شکل مانده و قوانین سفت‌وسخت قرارگیری پلاک و موارد ایمنی هم نتوانسته آن را تغییر بده، از مشخصه‌های اصلی نمای جلو این سوپر اسپرت هستند. سقف این ماشین از دو بخش حباب گونه تشکیل شده تا بهبود آیرودینامیکی و زیبایی توأمان داشته باشد. با توجه به رندر بودن این عکس، رینگ‌های آن کمی انتزاعی هستند و قطعا در مدل پروتو­تایپ تولیدی این کانسپت، رینگ‌های کوچک‌تری خواهیم دید، اما شمایل رینگ مشابه زبان روز طراحی آلفا است و طرح آن بعید است تغییر کند.

برای شکست دادن رقبا در این بخش بازار، نیاز به موتوری قدرتمند است. پیشرانه 2.9 لیتری که در جولیا و Stelvio دیدیم، بسیار قدرتمند و پربازده هستند و عملکردی فوق‌العاده دارند. این پیشرانه 6 سیلندر بیش از 500 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور ایجاد می‌کند و اگر آلفا بتواند از این موتور کمی بیشتر توان بکشد و سوپر اسپرت جدید خود را همانند 4C سبک بسازد، این خودرو قطعا به یکی از سریع‌ترین سوپر اسپرت‌ها تبدیل خواهد شد.

چرخان

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *