«استیون اسپیلبرگ»: فیلم‌های نتفلیکس نباید در اسکار رقابت کنند

گرچه این روزها همه مصاحبه‌های «استیون اسپیلبرگ» حول محور فیلم جدیدش «بازیکن شماره یک آماده» می‌چرخد، اما موضوعات دیگری هم هستند که او مایل است نظرش را درموردشان بیان کند. این فیلمساز در مصاحبه‌ با آی‌تی‌وی نیوز پیرامون مسائل مختلفی بحث می‌کند، از واقعیت مجازی گرفته تا نت‌فلیکس و سیستم فیلمسازی استودیویی فعلی. اسپیلبرگ مشخصاً نگرانی خود در مورد سرویس استریمینگ نت‌فلیکس و تأثیرش بر صنعت فیلمسازی و مراسم اهدای جوایز را ابراز می‌کند.

سوال آسانی که می‌توان از این فیلمساز بزرگ پرسید همان مسئله واقعیت مجازی (VR) است، چرا که این تکنولوژی نقش پررنگی در آخرین ساخته سینمایی او دارد. اسپیلبرگ اما برخلاف انتظار، واقعیت مجازی را دست کم در حال حاضر تحول بزرگ بعدی در فیلمسازی نمی‌پندارد. «این مدیوم مناسب قصه‌گویی نیست. کارگردان نمی‌تواند توجه بیننده‌ای را که درون تجربه قرار دارد، به قدر کافی جلب کند. در واقعیت مجازی می‌توانید به هر سمت و سویی که خواستید نظر بیندازید. من فکر نمی‌کنم واقعیت مجازی بتواند رقیبی برای تجربه دیدن فیلم [به شکل معمولی] در سالن سینما باشد.»

به اعتقاد اسپیلبرگ مسئله اساسی تجربه فیلم در سالن سینماست. این کارگردان از ظهور تکنولوژی‌هایی مانند وی‌آر و سرویس‌های استریمینگ اینترنتی نظیر نت‌فلیکس نگران است و آن را برای آینده سینما خطرناک می‌داند، به ویژه با مسیری که استودیوهای فیلمسازی در عصر SVODها درپیش گرفته‌اند. «بسیاری از استودیوها این روزها فیلم‌های پرخرج و دارای برند را  که موفقیت و فروششان در گیشه تضمین شده است، به فیلم‌های کوچک‌تر ترجیح می‌دهند. آن‌ فیلم‌های کوچک اکنون سر از آمازون، هولو و نت‌فلیکس در می‌آورند. هنر و کیفیت در آثار تلویزیونی حقیقتاً رشد کرده اما از سوی دیگر برای سینماروها خطرآفرین شده است.»

آخرین بخش از این گفته‌ها بسیار حائذ اهمیت است. برخی می‌توانند از این حرف‌ها چنین برداشت کنند که اسپیلبرگ می‌خواهد پیشرفت تلویزیون را بستاید، اما در واقع مقصود او این است که تلویزیون با سینما یکی نیست و اینکه سرویس‌های استریمینگ تنها روش دیگری برای تماشای تلویزیون هستند. ضمن آنکه به اعتقاد وی فیلم‌هایی که در اینگونه سرویس‌ها به نمایش در می‌آیند، فیلم تلویزیونی به شمار می‌آیند. «وقتی فرمت تلویزیونی را انتخاب می‌کنید، فیلم تلویزیونی ساخته‌اید. اگر اثر خوبی باشد شایسته یک جایزه امی است و نه اسکار. به نظر من فیلم‌هایی که تنها در چند سالن سینما آن هم تنها برای یک هفته اکران می‌گیرند نباید نامزد جوایز آکادمی شوند.»

موضوعی که اسپیلبرگ به آن اشاره می‌کند، مسئله‌ای است که در سال گذشته در موردش بحث‌های زیادی شد. برخی بر این باورند که فیلم‌های نت‌فلیکس باید به شکل سنتی هم روی پرده بروند، حال آنکه صاحبان شرکت این ایده را نپذیرفته‌اند. نت‌فلیکس مدعی است که تنها یک استودیوی فیلمسازی دیگر مثل برادران وارنر و یونیورسال است اما با یک مدل توضیع متفاوت.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *