«اسپایک لی» سرانجام برای اولین بار نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را به دست آورد

«اسپایک لی» ۶۱ ساله پس از بیش از سه دهه فیلمسازی سرانجام برای اولین بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. او پیش از این برای فیلم‌های «کار درست را انجام بده» (Do the Right Thing) در سال ۱۹۸۹ و «۴ دختر کوچک» (4 Little Girls) در سال ۱۹۹۷ به ترتیب نامزد اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اریجینال و بهترین مستند بلند شده بود، اما امسال با «بلکککلنزمن» در سه شاخه نامزد دریافت جایزه شد.

آکادمی در سال ۲۰۱۵ نیز اسکاری افتخاری برای آثاری چون «ملکوم اکس» (Malcolm X) و «ساعت بیست و پنجم» (25th Hour) به لی اهدا کرده بود. برای این فیلمساز پرکار که همچنان به مستندسازی ادامه می‌دهد و در سال ۲۰۱۷ یک سریلا تلویزیونی بر اساس اولین فیلم خود (She’s Gotta Have It) تولید کرد، اسکار دست نیافتنی به نظر می‌رسید.

او اکتبر گذشته در مصاحبه با پادکست «پلی‌بک» ورایتی گفت: «پس از اتفاقی که برای فیلم «کار درست را انجام بده» روی داد، باید همه چیز را فراموش می‌کردم و به خود می‌قبولاندم که آثار بزرگ به مراسم اهدای جوایز جایی ندارند.» فیلم «کار درست را انجام بده» در سالی که اثری چون «رانندگی برای خانم دیزی» برنده جایزه بهترین فیلم سال شد، می‌توانست در میان نامزدها قرار بگیرد. لی در ادامه می‌گوید: «مردم هنوز تا به امروز از انتخاب شدن «رانندگی برای خانم دیزی» بهت‌زده‌اند. امروز چه کسی آن فیلم را تماشا می‌کند. به همین علت با این قضیه کنار آمده‌ام.»

لی ششمین فیلمساز سیاهپوستی است که پس از «جان سینگلتون» (Boyz N the Hood)، «لی دنیلز» (Precious)، «استیو مک‌کوئین» (Steve McQueen)، «بری جنکینز» (Moonlight)، و «جوردن پیل» (Get Out) نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی می‌شود. او همچنین یازدهمین تهیه‌کننده‌ی سیاهپوستی است که نامزد اسکار بهترین فیلم می‌شود، و اولین نویسنده‌ی سیاهپوستی است که برای دومین بار نامزد دریافت اسکار بهترین فیلمنامه می‌شود. تاکنون هیچ فیلمساز سیاهپوستی جایزه‌ی بهترین کارگردانی را تصاحب نکرده است.

«بلکککلنزمن» در شاخه‌‌های بهترین بازیگر مرد (آدام درایور)، بهترین تدوین و بهترین موسیقی متن نیز نامزد دریافت اسکار است. دیگر آثار حاضر در فهرست نامزدهای اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۱۹ شامل «پلنگ سیاه»، «راپسودی بوهمی»، «سوگلی»، «کتاب سبز»، «رما»، «ستاره‌ای متولد شده است» و «معاون» می‌شوند.

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *