اسکورسیزی: راتن تومیتوز اعتبار سینما را پایین می‌آورد

«مارتین اسکورسیزی» به تازگی جایزه «رابرت آزبورن» را در جشنواره فیلم تی‌سی‌ام دریافت کرده است، این جایزه ‌به افرادی اهدا می‌شود که «با آثارشان میراث فیلم‌های کلاسیک را برای نسل‌های آینده زنده نگه می‌دارند.» اسکورسیزی به هنگام دریافت این جایزه، فرصت را غنیمت شمرد تا به ابراز عقیده در مورد صنعت فیلمسازی مدرن بپردازد.

«همه تصاویر را می‌توان در کلمه‌ای خلاصه کرد که این روزها استفاده می‌شود: محتوا. تصاویر متحرک شبیه به هم شده‌اند. فیلم سینمایی، آثار تلویزیونی، تریلرها، تبلیغات سوپربول، ویدیوی آموزش استفاده از قهوه‌ساز، و تصاویر «لارنس عربستان»، همگی یکسانند.» وی از گستردگی دسترسی به آثار سینمایی تمجید می‌کند، اما یادآور می‌شود «مردم فیلم را تمام می‌کنند و یک راست به سراغ محتوای بعدی می‌روند. اگر مفهوم ارزشمندی به فیلم‌ الصاق نشده باشد، البته به اجزای خرد و ساده تبدیل می‌شود و به زودی از یاد می‌رود.»

اسکورسیزی اگرچه نامی به زبان نمی‌آورد، اما به روشنی از سرویس‌های استریمینگ و یوتیوب گله‌مند است. جالب اینجاست که «ایرلندی» (Irishman) فیلم بعدی وی به زودی از طریق سرویس نت‌فلیکس منتشر می‌شود، فیلمی که بی‌تردید قطره دیگری از «محتوا» خواهد بود در دریای بی‌پایان آن سرویس استریمینگ.

مشکل دیگر صنعت فیلمسازی در زمانه فعلی به اعتقاد اسکورسیزی، برآورد امتیاز میانگین نقدهاست. وی وب‌سایت‌هایی نظیر «راتن تومیتوز» و سرویس‌هایی مانند «سینمااسکور» که واکنش سینماروهای شب-اولی را جویا می‌شوند و بر آن اساس نمره‌ای به فیلم اختصاص می‌دهند را مقصر اصلی بی‌اعتبار شدن سینما می‌داند.

«آن‌ها این ایده وحشتناک را تقویت می‌کنند که باید بلافاصله و بدون دادن زمان به مخاطب برای هر فیلمی حکم صادر کرد. زمانی برای دیدن، و شاید تأمل کردن و براساس منطق خود تصمیم گرفتن. این است که فرم هنری فاخر قرن بیستم، فرم هنری آمریکایی، به محتوا تنزل پیدا کرده است.»

با این حال او ناامید نیست. اسکورسیزی از اینکه مردم هنوز برای درک ارزش هنر به جشنواره‌ها می‌روند خوشحال است. او سخنرانی‌اش را با قدردانی از این دسته از مردم به پایان می‌برد. «شما فرق یوتیوب و فرم هنری فاخر آمریکایی را می‌دانید. شما با حضورتان علیه بی‌اعتبار شدن سینما جبهه می‌گیرید.»

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *