اصغر فرهادی و بازیگرانش جشنواره کن را افتتاح کردند

شب گذشته، بازیگران تراز اول دنیا به همراه تهیه‌کنندگان و گردانندگان استودیوهای فیلمسازی و همین‌طور جمعیت هوادار ستاره‌ها در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن گرد هم آمدند تا به تماشای «همه می دانند» ساخته جدید اصغر فرهادی بنشینند. درام مهیجی که با بازی زوج سرشناس اسپانیایی پنه لوپه کروز و خاویر باردم که هر دو جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را در کارنامه دارند و همینطور ریکاردو دارین ستاره آرژانتینی، مقابل دوربین رفته است.

معمولا شروع مهم‌ترین رویداد سینمایی اروپا از شور و حال خاصی برخوردارست اما به نوشته ورایتی اجرای قانون ممنوعیت سلفی گرفتن ستاره‌ها روی فرش قرمز باعث شد مهمانی خارج از کاخ جشنواره معروف به «پله» قدری از حال و هوای سال‌های اخیرش به دور باشد.

با این حال، به قدر کافی مجال برای تماشای ستاره‌ها روی فرش قرمز فراهم بود. علاوه بر کروز و باردم، بازیگران سرشناسی مانند بنیسیو دل تورو، جولین مور و ایزابل آجانی نیز در مراسم افتتاحیه دیشب حضور داشتند. کارگردان برنده اسکار مارتین اسکورسیزی هم از جمله سینماگران مطرحی بود که در مراسم فرش قرمز کن ظاهر شد.

اما شاید هیجان‌انگیزترین بخش مواجهه با ستاره‌ها با ورود هیات داوری جشنواره امسال کلید خورد. گروهی که اعضایش عبارتند از: کیت بلانشت برنده اسکار، ایوا دوورنای سازنده درام تاریخی «سلما»، دنی ویلنوو کارگردان «ورود» و «بلید رانر 2»، لیا سیدو بازیگر «اسپکتر» و کریستن استوارت تنها بازیگر امریکایی برنده جایزه سزار فرانسه معروف به اسکار فرانسوی‌ها.

از نکات جالب توجه مراسم دیشب پاکت‌های حاوی بلیت‌های شب افتتاحیه بود که این عبارت هشدارآمیز روی آن نقش بسته بود: «سلفی و عکس گرفتن روی فرش قرمز ممنوع! ممنون. خاطیان از ورود به نمایش فیلم‌ها محروم خواهند شد.»

از آنجایی که فرانسه همچنان با خطر بالای حملات تروریستی روبروست، مانند پارسال نیروهای امنیتی پلیس حضور پررنگی در جشنواره کن از خود به نمایش گذاشتند. از دیگر تمهیدات جشنواره در این مورد می‌توان به سخت‌تر شدن دسترسی به وسایل حمل و نقل ستاره‌ها به داخل کاخ جشنواره اشاره کرد. همه رانندگانی که وارد محوطه کاخ جشنواره می‌شوند مجوز دارند و سوابق‌شان از سوی مقامات محلی بررسی و تایید شده است.

از جمله انتقادهایی که به جشنواره فیلم کن وارد بوده، حضور انگشت‌شمار فیلمسازان زن در جشنواره امسال است. در بخش مسابقه اصلی، تنها سه فیلم به کارگردانی فیلمسازان زن رقابت خواهند کرد. اگرچه، جولین مور تصمیم گرفت بر نیمه پر لیوان تاکید کند و به همین منظور به هیات داوری امسال به ریاست کیت بلانشت اشاره کرد که اغلب اعضایش را سینماگران زن تشکیل می‌دهند. مور در این‌باره گفت: «اوضاع دارد تغییر می‌کند، امسال اغلب اعضای هیات داوری زن هستند و به همین خاطر است که سالی خارق‌العاده پیش رو داریم.»

بلانشت هم یادآور شد از رویکردی دموکراتیک در تصمیم‌گیری نهایی برای این‌که کدام فیلم جایزه اصلی جشنواره، نخل طلای کن، را به خانه ببرد استقبال خواهد کرد. بلانشت تاکید کرد: «دیکتاتور نخواهم بود. در این‌باره به طور جمعی تصمیم خواهیم گرفت.»

باردم هم بازی در فیلم افتتاحیه کن امسال و همکاری با اصغر فرهادی را تجربه‌ای عمیقا شخصی توصیف کرد. «همه می‌دانند» تازه‌ترین همکاری او با همسرش کروز به شمار می‌رود. آن دو پیش از این در فیلم‌هایی مانند «ویکی کریستینا بارسلونا» ساخته وودی آلن و «پابلوی عاشق» مقابل هم ایفای نقش کرده‌اند. بازیگر 49 ساله اسپانیایی درباره «همه می‌دانند» به خبرنگاران گفت: «این فیلم افتتاحیه‌ست، فیلمی‌ست که در بخش مسابقه حضور دارد و توسط یک فیلمساز مولف و با همراهی همسرم ساخته شده. دیگر چه می‌خواهید بدانید؟»

تانی کال

آی سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *