خانه سینما و تلویزیون اخبار اصغر فرهادی: کارگردان باید نامرئی باشد!

اصغر فرهادی: کارگردان باید نامرئی باشد!

0

اصغر فرهادی: کارگردان باید نامرئی باشد!

دو روز بعد از پایان فیلمبرداری آخرین فیلم در اسپانیا، اصغر فرهادی و خاویر باردم در نشستی که یک هفته پیش (دوم دسامبر) در مادرید برگزار شد شرکت کردند و درباره همکاری سر صحنه «همه می‌دانند» حرف‌های جالبی زدند. فرهادی در بخشی از صحبت‌هایش تاکید کرد فیلمی که تنها کارگردانش دیده شود، تاثیر لازم را نخواهد داشت. به عقیده فرهادی، کارگردان باید نامرئی باشد و هر چه حضورش کم‌رنگ‌تر باشد، فضای بیش‌تری در اختیار مخاطب قرار خواهد گرفت.

به نوشته خبرگزاری بین‌المللی اسپانیا معروف به «افه» (EFE)، کارگردان سرشناس ایرانی در توصیف باردم او را از «نسل بازیگرانی» خطاب کرد که کاملا در شخصیتی که قرار است نقش‌اش را بازی کنند حل می‌شوند و به همین دلیل است که باید هر ثانیه به نقشی که در حال اجرایش است باور داشته باشد. فرهادی همچنین اشاره کرد: «او بازیگری است که بیش‌‌تر از هرکس دیگری مجبور بودم با او صحبت کنم، خصوصا تا آخرین صحنه فیلم».

در ادامه صحبت های فرهادی، باردم بازیگر 48 ساله اسپانیایی نیز توضیح داد بازیگر هم باید با سپردن خودش به دست تخیل به نوعی نامرئی شود. او در این‌باره اضافه کرد: «واضح است که شما با هر آن‌چه که در چنته دارید کارتان را پیش می‌برید، اما مهم است جسارتش را داشته باشید از مرزهای خیال فراتر بروید.»

پروژه سینمایی «همه می‌دانند» (Everybody Knows) که فیلمبرداری‌اش 14 هفته به طول انجامید، یک درام خانوادگی است که در آن علاوه بر باردم بازیگران مطرح اسپانیایی زبان از جمله پنه لوپه کروز، ریکاردو دارین، ادوارد فرناندز، باربارا لنی، اینما کوئستا و الویرا مینگوئز ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم روایتگر داستان زنی است که به همراه خانواده‌اش از بوینوس آیرس به زادگاهش در اسپانیا سفر می‌کند تا در جشنی خانوادگی شرکت کند. با این حال، دیدار خانوادگی کوتاهی که قرار بود به خوبی و خوشی برگزار شود ناگهان به واسطه اتفاقات غیرمنتظره به شکلی متفاوت رقم می‌خورد.

فرهادی در این نشست همچنین به ایده شکل‌گیری داستان این فیلم اشاره کرد که به سفری که 12 سال پیش به جنوب اسپانیا داشت مربوط می‌شد. آنجا او با اعلامیه‌هایی در خیابان روبرو می‌شود که تصویر دختر گمشده‌ای را نشان می‌داد که در واقع، ربوده شده بود.

کارگردان برنده اسکار درباره شخصیت باردم در فیلم تاکید کرد: «او مردی معصوم و معمولی است که در موقعیتی دشوار گیر افتاده است.» باردم هم در ادامه اعتراف کرد از این بابت که کارگردان ایرانی معمولا با فیلمنامه ناتمام کار می‌کند قدری عصبی و دل‌نگران بوده است. این رسم همیشگی فرهادی است چرا که سینما را به عنوان «کار جمعی» در نظر می‌گیرد.

فرهادی در این‌باره توضیح داد: «کارگردانی معنایش این نیست که شما بیش‌تر از دیگران می‌دانید، من باید حرف‌های دیگران را بشنوم و دلیلش این نیست که نمی‌دانم چطور باید کارم را انجام بدهم، بلکه به خاطر اعتمادی است که به دیگران دارم. صرف اجرای یک متن، کار ملال‌آوری است.»

درام سینمایی «همه می‌دانند» به عنوان یک محصول 100 درصد اسپانیایی با بودجه‌ای در حدود 12 میلیون دلار ساخته شده است. این فیلم در کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا مقابل دوربین رفته است و برای اکران در سال 2018 آماده می‌شود.

سی‌ام نوامبر، پنه لوپه کروز بازیگر سرشناس اسپانیایی با انتشار عکسی سلفی از خودش به همراه فرهادی و سه بازیگر دیگر فیلم در صفحه اینستاگرامش نوشت: «آخرین روز فیلمبرداری «همه می‌دانند» به همراه نابغه شگفت‌انگیز اصغر فرهادی. از ماه اوت در این ماجراجویی در کنار هم بودیم و من بسیار قدردان این استاد زندگی هستم که بخشی از فیلم جدیدش بودم.»

ساخته جدید فرهادی این روزها در مرحله پس از تولید به سر می‌برد. هایده صفی‌یاری تنها عضو ایرانی گروه سازنده به زودی تدوین فیلم را در اسپانیا آغاز می‌کند.

تانی کال

برگرفته از فایننشال تریبون

آی سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *