اعتراضات گسترده علیه اسکار به دنبال حذف پخش زنده جوایز بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین

«آکادمی علوم و فنون تصاویر متحرک» پس از آنکه روز دوشنبه اعلام کرد اهدای جوایز چهار بخش بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین فیلم لایو اکشن کوتاه و بهترین گریم و آرایش مو را به صورت زنده از شبکه‌ی ABC روی ایر نمی‌برد، بار دیگر آماج حملات گسترده قرار گرفت. آکادمی تابستان گذشته نیز اعلام کرده بود بخش «جایزه‌ی مردمی» را هم شاخه‌های خود اضافه می‌کند، اما شکل‌گیری اعتراضات گسترده علیه این تصمیم مسؤلین برگزاری را از این اقدام منصرف کرد. «گی‌یرمو دل تورو» برنده‌ی اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای «شکل آب» (The Shape of Water) در سال گذشته، یکی از پیشگامان موج اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی است.

دل تورو در صفحه‌ی توئیتر خود نوشت: «نمی‌خواهم پیشنهاد کنم که چه جوایزی از پخش زنده‌ی مراسم اسکار حذف شود اما… فیلمبرداری و تدوین درست در دل هنر ما جای دارد. این شاخه‌ها از تئاتر یا ادبیات به میراث برده نشده: این‌ها خود سینما هستند.»

کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان، فیلمبرداران و بسیاری دیگر از اهالی سینما به این اقدام آکادمی معترض شده‌اند. «آلفونسو کوارون» یکی از فیلمسازانی بود که در ابتدا با بازنشر کردن متن ارسالی یکی از کاربران توئیتر واکنش نشان داد. این کاربر مستقیماً خطاب به او نوشته بود: «از تریبون خود بهره بگیر. ما در کنارت هستیم. بی‌اهمیت شمرده این شاخه‌ها بی‌احترامی به تلاش و خلاقیت فیلمسازان است. بدون تدوین و فیلمبرداری نه فیلمی در کار است و نه بازیگری. این فنون ستون‌های مستحکم صنعت فیلمسازی‌اند!»

فیلم «رما» (Roma) به کارگردانی کوارون امسال نامزد ۱۰ جایزه‌ی اسکار است و یکی از مدعیان اصلی کسب بهترین کارگردانی و بهترین فیلم. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این فیلمساز جایزه‌ی بهترین فیلمبرداری را هم از آن خود کند و تاریخ ساز شود، چراکه تاکنون هیچ کارگردانی که فیلم خودش را فیلمبرداری کرده باشد برنده‌ی اسکار نشده است. با این حال، اهدای این جایزه به صورت زنده از شبکه‌ی ABC پخش نخواهد شد. آکادمی می‌گوید اهدای جایزه به برندگان این چهار بخش را به صورت ضبط شده در حین پخش زنده می‌گنجاند، بدین معنا که بیننده سخنان برندگان را خواهد دید اما نه به صورت بی‌درنگ و زنده.

کوارون در شبکه‌های اجتماعی خود در مورد این تصمیم آکادمی نوشت: «در تاریخ سینما، شاهکارهایی بدون صدا، بدون رنگ، بدون داستان، بدون بازیگر، و بدون موسیقی به وجود آمدند. اما حتی یک فیلم بدون «فیلم»برداری و تدوین وجود نداشته است.»

«استیو یدلین» فیلمبردار «جنگ ستارگان: آخرین جدای»، «برایان وودز» و «اسکات بک» نویسندگان «یک جای آرام»، و «امانوئل لوبزکی» فیلمبردار افسانه‌ای نیز به این اقدام آکادمی معترض شده‌اند. لوبزگی تاکنون سه بار با فیلم‌های «بردمن» (Birdman)، «جاذبه» (Gravity) و «ازگوربرخواسته» (The Revenant) برنده‌ی اسکار بهترین فیلمبرداری شده است. وی در صفحه‌ی اینستاگرام خود نوشت آکادمی تصمیمی تأسف‌برانگیز اتخاذ کرده زیرا «فیلمبرداری و تدوین ابتدایی‌ترین اجزای سینما را تشکیل می‌دهند.»

آکادمی از تصمیم خود برای افزودن بخش «جایزه‌ی مردمی» و طرح خود برای حذف اجرای زنده‌ی تمامی نامزدهای بهترین ترانه‌ی اریجینال پا پس کشید، بنابراین هنوز مشخص نیست که این اعتراضات دوباره در تصمیم گردانندگان مراسم اثرگذار خواهد بود یا نه.

نود و یکمین مراسم اهدای جوایز اسکار یکشنبه ۲۴ فوریه (۶ اسفندماه) از شبکه‌ی ABC پخش می‌شود.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *