افزایش روحیه و اعتماد به نفس یکی از مهارت‌هایی است که همه افراد موفق از آن بهره‌مند هستند. معمولا این مهارت با افزایش دانش یا یاد گرفتن یک مهارت جدید افزایش پیدا می‌کند، مثلا اعتماد به نفس شخصی که در مکانیکی و کارهای صنعتی مهارت دارد از یک فرد معمولی که توانایی خاصی ندارد ( یا هنوز استعدادهای خودش را کشف نکرده) بیشتر است، چون احساس اینکه دانشی دارد که می‌تواند در اختیار افراد بگذارد یا در مورد آن صحبت کند ناخودآگاه موجب افزایش روحیه و اعتماد به نفس او می‌شود.

اما متاسفانه روحیه و اعتماد به نفس به سختی به دست می‌آیند و گاهی با چند جمله منفی از طرف دوستمان یا انجام یک کار اشتباه به سرعت از بین می‌رود. در این شرایط رمز موفقیت افزایش روحیه و احیای اعتماد به نفس از دست رفته‌مان است.

۱. در جمع افرادی قرار بگیرید که از شما حمایت می‌کنند

شاید بودن در جمع دوستان به نظر طبیعی و بی‌اهمیت باشد،  اما در حقیقت حضور در جمع کسانی که ما را دوست دارند و از ما حمایت می‌کنند، موجب افزایش روحیه و اعتماد به نفس‌مان می‌شود. با این وجود تنها افراد موفق به این نکته اهمیت می‌دهند و در هر شرایطی زمانی را به آن اختصاص می‌دهند. برخی فکر می‌کنند که بودن در جمع دوستان نوعی هدر دادن وقت است و باید بیشتر کار کنند، اما همه ما در هر شرایطی به کسانی نیاز داریم که ما را باور کنند و به ما یادآور شوند که چه مهارت‌هایی داریم و تا امروز چقدر پیشرفت کرده‌ایم.

۲. به جای نتیجه، روی مسیر متمرکز شوید

معمولا ما عادت کرده‌ایم که کارها را تنها با نتایج به دست آمده از آنها بسنجیم. در حالی که تحقیقات ثابت کرده است که تشویق و حمایت از افراد در راه رسیدن به اهدافشان بیشتر از استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایشان اثرگذار است. یعنی به جای اینکه دائم چشم به نتیجه نهایی داشته باشیم، بهتر است به مسیری که طی می‌کنیم و پیشرفت‌هایی که در این مسیر داشتیم نگاه کنیم.

فارغ از نتیجه‌ای که قرار است به دست آوریم دیدن پیشرفت‌های هر چند کوچک خودمان باعث افزایش روحیه مان شده و انگیزه زیادی برای ادامه راه به ما می‌دهد.

۳. برای افزایش روحیه مراقبه کنید

یک تحقیق علمی ثابت کرده است که افرادی از یک روش خاص برای افزایش روحیه شان استفاده می‌کنند در شرایط بحرانی خیلی بهتر از دیگران رفتار می‌کنند. در این تحقیق متوجه شدند که بیش از ۸۰٪ افراد هر روز مراقبه می‌کنند. مدیتیشن یا مراقبه در کوتاهترین زمان ممکن سطح استرس و ناراحتی را کاهش داده و موجب افزایش روحیه و اعتماد به نفس می‌شود.

مراقبه کمک می‌کند تا در زمان کوتاهی ذهن‌مان را از تمام اتفاقات اطراف خالی کنیم و انرژی مثبت را دوباره به جریان بیندازیم.

برای افزایش روحیه در کوتاه‌ترین زمان از این ۵ روش علمی استفاده کنید

۴. به دست آوردهای کوچک‌تان افتخار کنید

افزایش روحیه ممکن نیست مگر با توجه به تمام موفقیت‌های ریز و درشت. در واقع همانطور که عادت‌های کوچک و حتی بی‌اهمیت ما، اتفاقات بزرگ آینده را رقم می‌زنند، موفقیت‌های کوچک هم در مجموع موجب به دست آوردن نتیجه دلخواه‌مان می‌شوند. شاید فکر کنیم که آنها کوچک بی‌اهمیت اند، اما توجه و خوشحالی بابت هر کدام می‌تواند انگیزه‌ای بزرگ برای رسیدن به اهدافمان به همراه داشته باشد.

برای هر موفقیتی که به دست می‌آورید جشن بگیرید و از آن لذت ببرید، یادتان باشد که چه به نتیجه دلخواه برسید چه نه، پیشرفت بزرگی داشته‌اید.

۵. از همین لحظه شروع کنید

هر شخصی استعدادهای ذاتی دارد که اگر آنها را بشناسد و توسعه دهد می‌تواند به موفقیت‌های بیشتری دست یابد. اعتماد به نفس هم استعدادی ذاتی است و برخی از بدو تولد از آن بهره‌مندند و برخی هم برعکس، هیچ اعتماد به نفسی ندارند. اما حقیقت این است که زندگی بر اساس تلاش‌‌های ما شکل می‌گیرد، نه استعدادهایمان.

آلفرد بینه روانشناس مبتکر آزمون هوش، در مورد تست IQ می‌گوید:

همه کسانی که هوشمندانه تست را شروع می‌کنند، هوشمندانه آن را به پایان نمی‌رسانند.

این جمله در مورد افزایش روحیه و اعتماد به نفس هم صادق است. همه ما در شرایط بحرانی قرار می‌گیریم و اعتماد به نفس‌مان دستخوش تغییرات می‌شود، این امری کاملا طبیعی است، اما زمانی موفق هستیم که بتوانیم خودمان را از بحران خارج کنیم.

عادت به انجام این ۵ راهکار ساده، با افزایش روحیه و اعتماد به نفس، موجب می‌شود تا علاوه بر رسیدن به اهدافمان از تمام لحظات طی شده در مسیر موفقیت هم لذت ببریم.

سبکتو

insta-tanikal
  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *