امید کردستانی؛ از پیرانشهر تا گوگل

برای کسی که در ایران به دنیا آمده و تحصیلات مقدماتی را در تهران پشت سر گذاشته، فاصله تهران تا کمپانی‌های گوگل و توییتر راه درازی به نظر می‌رسد! آن هم برای یتیمی که در 14 سالگی بعد از مرگ پدر تازه قصد مهاجرت کرده و همراه خانواده ابتدا به انگلیس و سپس به کالیفرنیا می رود. شاید اولین جرقه برای موفقیت های امید کردستانی را پدرش با ثبت نام او در مدرسه کاتولیک ایتالیایی های تهران و اصرار به آموختن هم‌زمان زبان‌های فارسی و انگلیسی روشن کرد. در واقع کردستانیِ پدر آغازگر راهی شد که باعث شد امیدش هم اکنون از مدیران ارشد توییتر محسوب شود و طبق آمار اعلام شده به دومین ایرانی ثروتمند و مشهور در جهان بدل شود.

این راه طولانی یک شبِ طی نشد. این کارآفرین موفق پیش از استخدام در توییتر تجارت موفق و ارزنده ای را در گوگل، نت اسکیپ و ویندافون طی کرده بود و وقتی به کمپانی توییتر دعوت شد، نایب رئیس ارشد گوگل بود. در واقع این توییتر بود که برای رسیدن به سودآوری و موفقیت دست نیاز به سمت امید کردستانی دراز کرد و او را به خدمت گرفت.

کردستانی پیش از آنکه وارد بازار کار شود، تحصیلات تکمیلی خود را در آمریکا گذراند. او ابتدا مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه سن خوزه و مدرک کارشناسی ارشد MBA را از دانشگاه استنفورد کسب کرد. نت اسکیپ اولین تجربه امید در بخش فروش بود که در آینده درخشان او تأثیر به سزایی داشت. چهار سال برقراری ارتباطات تجاری با شرکت های مطرح دنیا از او در نت اسکیپ یک مدیر فروش موفق ساخت.

حضور امید در هر کمپانی همراه با موفقیت چشمگیر آن کمپانی و روند صعودی نمودار فروش و سودآوری همراه بوده است. او تنها در 18 ماه روند سود آوری در نت اسکیپ را از 88 میلیون دلار به بیش از 200 میلیون دلار رساند. حضور او در گوگل هم همراه بود با ابتکارات و خلاقیت های سودآوری همچون «تبلیغات کلیکی» که جهشی فوق‌العاده در تجارت گوگل و افزایش درآمد آن داشت. گوگل با همراهی امید در سال 2005 درآمدی معادل 6 میلیارد دلار کسب کرد که موفقیتی خیره کننده در این تجارت محسوب می شد.

گرچه زندگی خصوصی کردستانی پر از فراز و نشیب و چالش بود، اما او هیچ‌گاه به این مشکلات عاطفی اجازه نداد که لطمه ای به زندگی حرفه ای ش وارد کند. امید ابتدا در سال 1991 با بیتا دریاباری، از ایرانی های ساکن در آمریکا ازدواج کرد. آن‌ها حدود 10 سال با یکدیگر زندگی کردند و تا سال 2008 که از یکدیگر جدا شدند دارای یک پسر و یک دختر شدند. کردستانی مدتی بعد از جدایی از همسر اولش با یک زن آمریکایی از همکاران خود به نام جیزل هیسکاک ازدواج کرد و با کشور انگلستان و شهر لندن نقل مکان کرد و هم اکنون از او دارای دو فرزند شده است. بیتا دریاباری پس از جدایی از امید و طبق قوانین آمریکا نیمی از سهام امید کردستانی در گوگل را به نام خود کرد.

از امید کردستانی به عنوان یکی از 100 نفری یاد می شود که در شکل گیری دنیای جدید تاثیرگذار بوده اند. این ایرانی سخت کوش در حال حاضر با 2 میلیارد دلار سرمایه در لیست ثروتمندان جهان قرار گرفته است و با بنیان گذاری بنیاد خیریه پارسی از جمله ثروتمندان خیریه جهان نیز به شمار می آید. این کارآفرین موفق به دلیل شخصیت و نوع پوشش در گوگل به دیپلمات شهرت دارد و همیشه با ظاهری آراسته و کت و شلوار در محل کار خود ظاهر می شود.

یکی از جالب ترین خاطرات و لحظات زندگی این ایرانی پیرانشهری موفق، زمان مصاحبه شغلی او در گوگل است. سرگی برین، از بنیان گذاران گوگل پیش از او 11 نفر را به عنوان کارمندان استخدام و مشغول به کار کرده بود و امید برای تصاحب شغل دوازدهم در حال مصاحبه بود. گفته می شود مدیر مصاحبه کننده هنگام مصاحبه آن‌قدر از مهارت و هوش امید کردستانی حیرت کرده بود که از یازده نفر دیگر دعوت کرد به آن‌ها ملحق شده و از امید سؤال های خود را بپرسند. این مصاحبه 5 ساعت به طول انجامیده و سرانجام امید پس از استخدام همه دوازده نفر را برای شام دعوت می کند.

تانی کال

برگرفته از Psychologytoday

یوکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *