خبر  انتشار پژوهش های اپل در حوزه ی هوش مصنوعی ، چندین سوال عمده در این خصوص را در پی داشت؛ زمان انتشار اولین کار پژوهشی کی خواهد بود؟ و اینکه آیا داده هایی که به صورت عمومی در این مقاله منتشر می شوند به اندازه ی کافی ارزشمند هستند یا اینکه اطلاعات مهم و ارزشمند به صورت اسراری تجاری نزد اپل باقی خواهند ماند؟ اخبار منتشر شده ی اخیر، جواب این سوالات را در بر دارد.

محققان و پژوهشگران اپل اولین مقاله ی هوش مصنوعی خود را منتشر کردند. نتایج و یافته های این مقاله در زمینه ی فناوری های بینایی کامپیوتر (Computer vision) کاملا مناسب و کاربردی هستند.

در این مقاله به مسئله ی آموزش نحوه ی تشخیص اشیاء با استفاده از تصاویر شبیه سازی شده به هوش مصنوعی پرداخته شده است. استفاده از تصاویر شبیه سازی شده در این تشخیص، راحت تر از استفاده از عکس خواهد بود چرا که دیگر نیازی به تگ شدن آیتم ها توسط انسان نخواهد بود. با این وجود این روش در سازگار شدن با شرایط دنیای واقعی عملکرد ضعیفی دارد.

انتشار این مقاله تمایل کمپانی اپل به وارد شدن در حوزه انتشار مقالات علمی را اثبات می کند

راه حل پیشنهادی اپل در این خصوص، استفاده از تکنیک قرار دادن شبکه های عصبی درمقابل یکدیگر است، تکنیکی که روز به روز در حال محبوب شدن و شناخته تر شدن است. در این روش یکی از شبکه ها بهبود و توسعه ی واقع گرا بودن تصاویر شبیه سازی را به خود آموزش می دهد تا زمانی که بتواند با این تصاویر واقع گرا شبکه ی رقیب تفکیک کننده را فریب دهد. در حالت ایده آل، چنین پیش-آموزشی می تواند به مقدار زیادری به صرفه جویی در زمان کمک کرده و همچنین در شرایطی که پیش بینی آینده سخت است نیز کاربرد دارد.

انتشار این مقاله به معنای تبدیل شدن یکباره ی اپل به متخصصی در زمینه ی هوش مصنوعی نبوده و سال طول می کشد تا نحوه ی استفاده و بهره گیریِ این شرکت از چنین یافته های علمی ای مشخص شود. با این وجود، چنین اقدامی را می توان به واقع قدمی بزرگ و در عین حال لازم برای این کمپانی دانست. مطالعات هوش مصنوعی، حوزه ی تحقیقاتی است که در حال هرچه رقابتی تر شدن است و اگر انتشار چنین مقالاتی از سوی سایر پژوهشگران افزایش پیدا کند، احتمالا کار اپل برای جذب استعدادها و نیروهای مورد نیاز برای پلتفرم های ماشین خودران، دستیار سیری و دیگر پروژه های مبتنی بر هوش مصنوعی راحت تر خواهد شد.

Vitrino

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *