بازی FIFA 18 در E3 امسال معرفی شد و قرار است در 7 مهر منتشر شود. ما در این مقاله 10 مورد از انتظارت طرفداران را جمع‌آوری کرده‌ایم.

بازی FIFA 17 یکی از بهترین نسخه‌هایی است که EA در تاریخ 24 ساله سری FIFA ساخته است. از اضافه شدن بخش داستانی گرفته تا استفاده از موتور بازی‌سازی فراست‌بایت همگی جز ویژگی‌های مثبت این عنوان هستند. FIFA 17 با این که نکات مثبت بسیاری داشت، ولی فاصله زیادی تا کامل شدن دارد و انتظار می‌رود EA این مشکلات را در بازی FIFA 18 اصلاح کند.

البته هنوز افرادی هستند که به تجربه عنوان Pro Evolution Soccer علاقه دارند ولی اختلاف بین این دو عنوان بسیار زیاد شده است، تا جایی که در مقطعی فروش FIFA 17 چهل برابر بیشتر از Pro Evolution Soccer بود. تلاش EA برای پیشرفت این مجموعه ستودنی است، اما این مجموعه هنوز اشکالاتی دارد که طرفداران را آزار می‌دهد.

انتظار می‌روند که در بازی FIFA 18 با بهبود گرافیک، فیزیکِ بازی و گیم‌پلی روبه رو شویم، ولی EA می‌تواند به سراغ مشکلات زیر نیز برود و برای رفع آن‌ها تلاش کند.

10. بهبود داوری

سری فیفا همیشه از مشکلات داوری رنج برده و با این که در چند سال گذشته در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، اما به نظر می‌رسد که برطرف کردن همیشگی این مشکل کار دشواری باشد. داوران اغلب اوقات سردرگم هستند و از دیگر نقاط ضعف آن‌ها می‌توان به اشتباه کارت دادن، آفساید گیری نادرست و پنالتی‌های اشتباه اشاره کرد.

شاید از دیدگاه بعضی، این موضوع برای واق‌ گرایانه نشان دادن بازی است، اما قبل از هرچیزی یک بازی باید سرگرم کننده باشد و اشتباهات داوری می‌توانند اوقات شما را خراب کنند. در فوتبال واقعی نیز دلیلی برای اشتباهات داوری وجود ندارد و از آن جایی که در بازی‌ها باید عدالت رعایت شود، بهتر است EA در فکر بر طرف کردن این مشکل تاریخی برای بازی FIFA 18 باشد.

9. افزایش تعداد مربیان واقعی

مربیان واقعی در بازی FIFA 17 مثل ژوزه مورینیو و پپ گواردیولا به بازی جذابیت خاصی بخشیده بودند. در واقع توجه به جزئیات کوچک است که باعث تمایز مجموعه FIFA از رقیبش می‌شود ولی در این میان عدالت به خوبی رعایت نشده است. در تصویر بالا شما مربی تیم ساندرلند، «دیوید مویس» (David Moyes)، را می‌بینید که بیشتر شبیه رونالد کومان است.

چنین اشتباهاتی اهمیت زیادی ندارند و تنها وقتی که دوربین بر روی آن‌ها می‌رود به چشم می‌آید، اما به تلاش EA برای ساخت عنوانی کامل خدشه وارد می‌کنند. چهره بازیکنان نیز مشکلاتی دارد ولی از آن جایی که تعداد مربیان واقعی بسیار کم است، نیاز است که EA زمان بیشتری را صرف برطرف کردن این مشکل کند و مطمئنا بهبود در این زمینه واقع‌گرایی بازی FIFA 18 را افزایش خواهد داد.

8. فوتبال زنان

فوتبال زنان برای اولین بار به FIFA 16 آورده شد. با این که هنوز بخش فوتبال زنان به بهبود بیشتری نیاز دارد ولی محبوبیت آن در حال افزایش است. یکی از کشورهایی که از این بخش استقبال زیادی کرده آمریکا است که فوتبال زنان در آن اهمیت ویژه‌ای دارد. پس منطقی خواهد بود که EA تمرکز بیشتری بر روی این بخش بگذارد و طرفداران فوتبال زنان را جذب خود کند.

این بخش در FIFA 17 نیز پیاده سازی شده بود، اما هیچ پیشرفتی در آن مشاهده نمی‌شد و تنها به تیم‌های ملی محدود بود. به همین خاطر طرفدارانی که انتظار داشتند این مشکل در FIFA 17 حل شود، باید منتظر نسخه بعدی باشند. مطمئنا در آینده بخش فوتبال زنان اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد و لیگ آمریکا را نیز می‌توان به بازی FIFA 18 اضافه کرد. به نوعی EA تنها نیمی از راه را رفته و برای توسعه این بخش باید بیشتر تلاش کند.

7. طرفداران واقعی

طرفدارن درون ورزشگاه یکی دیگر از جزئیات کوچکی است که EA باید به آن بیشتر توجه کند؛ در واقع در کنار بخش داوری، طرفداران درون ورزشگاه نیز یکی از قدیمی‌ترین مشکلات این سری محسوب می‌شود. مسلما موتور بازی‌سازی فراست‌بایت توانایی خلق جلوه‌های بصری خیلی خوبی را دارد ولی با اینکه  گرافیک کلی بازی بهبود یافته، اما در مورد طرفداران تغییر خاصی ایجاد نشده است. با اینکه این موضوع تاثیر بر گیم‌پلی ندارد، ولی کیفیت کم طرفدارن کملا واضح است.

البته رندر کردن تعداد زیاد طرفداران حاضر در استودیوم کاربسیار سختی است، ولی واقعا در حال حاضر سطح کیفی طرفداران درون ورزشگاه بسیار پایین  است. اولویت EA باید این باشد تا کیفیت پایین طرفداران را بالاتر ببرد ولی نباید بهبود شرایط اتمسفر ورزشگاه‌ها را فراموش کند. شعارهای خاص هر باشگاه می‌تواند به بر طرف کردن مشکل اتمسفر ورزشگاه‌ها کمک کند و تجربه بهتری را برای بازیکنان رقم بزند. البته شاید این موارد خیلی جزئی باشند ولی توجه به آن‌ها ثابت می‌کند که FIFA به چیزی بیشتر از یک بازی تبدیل شده است.

6. ضربات آزاد بهتر

از همان ابتدای کارِ مجموعه FIFA، مکانیزم‌های ضربات آزاد و پنالتی برای بازیکنان مشکل ایجاد کرده بود. FIFA 17 در این مورد تغییرات زیادی به وجود آورد و مکانیزم پنالتی را کاملا تغییر داد. عادت کردن به این مکانیزم جدید در ابتدا کمی سخت است ولی بعد از تمرین کردن به آن عادت می‌کنید؛ البته باید اضافه کنم که فرستادن توپ به گوشه دروازه تقریبا غیرممکن شده است.

مکانیزم ضربات کرنر نیز بهبود یافته و دقیق‌تر شده است، اما گل کردن توپ را از این طریق بسیار دشوار است. از آنجایی که استفاده از ضربات آزاد یکی از بهترین روش برای رسیدن به گل محسوب می‌شود، سختی این بخش بیش از حد غیر واقعی است. مکانیزم‌های قدیمی ضربات آزاد که تنها به قدرت و کات توپ وابسته بود، حس بهتری به بازیکنان منتقل می‌کرد و این کار را سرگرم کننده کرده بود.

5. بخش داستانی بهتر

در سال گذشته بخش داستانی به بازی FIFA 17 اضافه شد تا با روشی متفاوت بازیکنان در کنار کریر مود و التیمت تیم سرگرم کند. این بخش که در آن عناصری از سبک نقش آفرینی قرار داده شده بود، بازیکنان را با فوتبالیست تازه‌کاری به نام «الکس هانتر» همراه می‌کرد. بازیکنان الکس را از تمرینات پیش فصل تا فینال FA Cup همراهی می‌کنند، اما این بخش خالی از عیب و نقص نبود. بخش داستانی بسیار کوتاه بود و تنها شامل یک فصل از رقابت‌های لیگ برتر انگلستان می‌شد و بدون توجه به انتخاب‌های شما، پایان کار همه بازیکنان به یک جا ختم می‌شد.

در E3 بازگشت بخش داستانی به بازی FIFA 18 تایید شد و امیدواریم که EA تنها به دنبال تکرار کردن بخش داستانی سال قبل نباشد و نگاهی عمیق‌تر به آن داشته باشد. اینگونه بازیکنان می‌توانند تجربه مختص به خودشان را داشته باشند. اولین قدم برای بتر کردن این بخش اضافه کردن فصل‌های بیشتر و بعد از آن هم اجازه خروج از انگلستان باشد تا بازیکنان بتوانند به باشگاه مورد علاقه خود بپیوندند. علاوه بر این بخش داستانی می‌تواند در زمینه ارتباط با طرفدران، دیگر بازیکنان و مربیان نیز پیشرفت داشته باشد.

4. گزارشگری

هیچکدام از بازی‌های فوتبالی نتوانسته‌اند در زمینه گزارشی بی‌نقص عمل کنند و بازی FIFA 17 در این مورد استثنا نیست. در FIFA 17 نیز آلن اسمیت و مارتین تایلر حضور داشتند ولی در کمال تعجب شرایط آن‌ها نسبت به سال قبل بدتر شده بود. اول از همه صدای آن‌ها بسیار خشک و بی‌احساس شده بود و مشکلات زیادی در مکالمه‌های آن‌ها وجود داشت و بدتر از همه این بود که EA این مشکلات را با منتشر کردن به روزرسانی برطرف نکرده است.

تنوع دادن به مکالماتِ گزارشگرها می‌توانند بسیاری از مشکلات را حل کند، چون همه بازیکنان پس از مدت کمی به نقطه‌ای می‌رسند که تمامی صحبت‌های دو گزارشگر برایشان تکراری است. واکنش‌های آلن اسمیت و مارتین تایلر اغلب نسبت به اتفاقات درون بازی نامناسب است و حتی بعضی مواقع واکنش‌ آن‌ها با تاخیر همراه است. EA در این مورد باید از کار 2K Sports برای مجموعه NBA الگو بگیرد. در مجموعه NBA ما شاهد مکالمه‌های پویا هستیم که برای بازیکن خسته کننده نیست و این حس را به بازیکنن در حال تماشا بازی واقعی است. در واقع مشکل اصلی آلن اسمیت و مارتین تایلر نیستند، بلکه نحوه‌‌ توصیف جریان بازی است و این مشکل به طور حتمی باید در بازی FIFA 18 حل شود.

3. قابلیت شخصی‌سازی برای بخش داستانی 

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد بخش داستانی FIFA 17 یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های آن محسوب می‌شد ولی همه چیز برای الکس هانتر از پیش تعیین شده بود که گاهی اوقات باعث می‌شد ارتباط برقرار کردن با او سخت باشد. در واقع این موضوع باعث شده بود که نقاط حساس داستانی تاثیر گذاری خود را از دست دهند. یکی از روش‌های حل کردن این مشکل اضافه کردن شخصی‌سازی کامل شخصیت اصلی است.

در واقع خیلی آسان‌تر بود که بخش داستانی را با شخصیتی که به وسیله خودتان خلق شده است تجربه کنید تا اینکه با شخصیتی که EA خلق کرده است ارتباط برقرار کنید. خیلی از ویژگی‌های بخش جورنی شبیه حالت Be A Pro است، پس اضافه کردن شخصی‌سازی به آن کار آسانی خواهد بود، این کار مسلما باعث می‌شود تا تجربه بخش داستانی لذت بخش‌تر شود. البته سختی این کار صداگذاری شخصیت‌ها خواهد بود که EA با استخدام تعدادی صداپیشه مختلف می‌تواند این مشکل را حل کند. مطمئنا اضافه کردن شخصی‌سازی به بخش جورنی می‌تواند در موفقیت بازی FIFA 18 تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

2. پشتیبانی از واقعیت مجازی

شرکت سونی بر روی سیستم واقعیت مجازی خود سرمایه گذاری زیادی کرده است، ولی تعداد بازی‌های باکیفیت آن کم هستند. بازی Resident Evil 7 که برای پلی‌استیشن وی‌آر منتشر شد به بهبود این شرایط کمک بسیاری کرد ولی هنوز تعداد کمی از بازی‌های جریان اصلی بازار از پلی‌استیشن وی‌آر پشتیبانی می‌کنند و خوشبختانه آمدن بازی FIFA 18 به پلی‌استیشن وی‌آر می‌تواند کمک زیادی به موفقیت این عینک واقعیت مجازی کند.

البته اگر بخواهیم واقع گرایانه به این موضوع نگاه کنیم، تا رخ دادن این اتفاق و قرار گرفتن در جای بازیکنان بزرگی مثل رونالدو و مسی فاصله زیادی وجود دارد. البته EA از این وسیله به روش‌های مبتکرانه دیگری استفاده کند، مثلا در مواقع حساس دوربین از دید تماشاگر به دید داور عوض شود؛ چنین اعمالی می‌تواند بازیکن را در جهانبازی FIFA 18 غرق کند. اگر EA موفق به انجام این کار شود، بی‌شک بزرگترین بازی فوتبالی تاریخ را خلق خواهد کرد. در این نقطه به نظر می‌رسد همکاری سونی و EA بر سر این موضوع غیر قابل اجتناب باشد.

1. ایجاد تغییرات اساسی در کریر مود

در گذشته قسمت کریر مود بزرگترین و مهمترین بخش مجموعه FIFA محسوب می‌شد ولی هم‌اکنون بخش آلتیمت تیم توانسته است این جایگاه را ازآن خود کند. خیلی از بازیکنان همچنان به تجربه این قسمت می‌پردازند، اما پسرفت این بخش نشان دهنده کم‌کاری توسعه دهندگان است. این قسمت نیاز به تغییرات اساسی دارد، چون هیچگاه به این اندازه بی‌جان و تکراری نبوده است. علاوه‌بر این، کریر مود پر از باگ‌های ریز و درشت است که باعث دور کردن بازیکنان می‌شود. البته بازی FIFA 17 بهبود‌هایی را برای کریر مود همراه خود داشت، ولی هنوز کریر مود پر از مشکل است.

بخش کریر مود به یک تجربه سطحی تبدیل شده و با وجود بخش داستانی و آلتیمت تیم، دیگر شخصی آن را بیش از دو یا سه فصل بازی نمی‌کند. حتی تلاش EA برای قرار دادن اهداف بلند مدت نیز نتوانست به بهبود شرایط کمک کند. EA همیشه برای کمبود نوآوری در ساخت عناوین جدید از مجموعه FIFA مورد انتقاد قرار می‌گیرد ولی تغییرات کریر مود می‌تواند اوضاع را بهبود بخشد. هنوز خیلی‌ها به بخش کریر مود علاقه دارند و اضافه کردن ویژگی‌هایی مثل ارتباط بیشتر با بازیکنان و سیستم نقل و انتقالات عمیق‌تر می‌تواند آن‌ها را خوشحال کند.

گیم شات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *