انتقاد طرفداران چینی از پوستر جدید بتمن

کمپانی دی‌سی کامیکس به تازگی یکی از پوسترهای فیلم جدید «بتمن» (Batman) را به دلیل اعتراض کاربران چینی پاک کرد. کاربران چینی این کمپانی مدعی شده بودند که این عکس از اعتراضات مردم هنگ کنگ برای دموکراسی طرفداری می‌کند.

این پوستر «بتمن» را در حال پرت کردن یک کوکتل مولوتوف با پشت صحنه جمله کلیدی جدید کامیک «بتمن»، «آینده جوان است» که به صورتی نوشته شده بود نشان می‌داد. این عکس در صفحه اینستاگرام و توییتر دی‌سی کامیکس منتشر شده بود در حالی که هر دو برنامه در کشور چین فیلتر هستند. این پوستر برای تبلیغ کامیک جدید دی‌سی بلک لیبل به نام «شوالیه تاریکی باز می‌گردد: کودک پرافتخار (طلایی)» (Dark Knight Returns: The Golden Child) بود که ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۰ آذر ۱۳۹۸) منتشر خواهد شد. کمپانی دی‌سی بلک لیبل یک زیرشاخه از کمپانی دی‌سی است که کتاب‌ها و سریال‌های قدیمی را برای خواننده‌های بزرگ‌تر دوباره منتشر می‌کند.

کاربران چینی مدعی شدند که این عکس حاوی پیام‌های مخفی در طرفداری از اعتراضات مردم هنگ کنگ برای دموکراسی است. آن‌ها می‌گویند کوکتل مولوتوف، معترضان هنگ کنگی را برای استفاده از راه‌های خشن‌تر تشویق می‌کند و لباس مشکی «بتمن» نشان از لباس مشکی معترضان هنگ کنگی است و «کودک پرافتخار یا کودک طلایی» اشاره به معترضان زرد پوش دموکراسی خواه قبلی هنگ کنگی پنج سال پیش دارد. یکی از کاربران عصبانی چینی می‌گوید: «لباس مشکی نماد هنگ کنگ است، ماسک نماد هنگ کنگ است، کوکتل مولوتوف نماد هنگ کنگ است، چیزی در عکس هست که نماد هنگ کنگ نباشد؟ دلیل این کار مهم نیست، پست کردن چنین عکسی در این زمان حساس یعنی آرزوی مرگ داشتن.»

دی‌سی کامیکس این پوستر را از صفحه‌های اجتماعی‌اش پاک کرده و دفتر نمایندگی کمپانی برادران وارنر در پکن هیچ پیامی در رابطه با این اقدام منتشر نکرده است. چین سهم بزرگی از بازار کمپانی برادران وارنر را تشکیل می‌دهد که صاحب دو کمپانی دی‌سی اینترتینمنت و دی‌سی کامیکس است. فیلم «آکومن» (Aquaman) رکورد باکس آفیس چین را با فروش ۲۹۲ میلیون دلار در دسامبر گذشته شکست و فیلم «شزم» نیز در ماه آوریل ۴۳.۸ میلیون دلار در چین فروش داشت.

با این عکس «بتمن» کمپانی دی‌سی از دو سو مورد انتقاد قرار گرفته است، در یک سمت ناسیونالیست‌های چینی هستند که کمپانی را به تحریم تهدید می‌کنند و سمت دیگر طرفداران آزادی بیان هستند که معتقدند کمپانی، حق آزادی بیان را برای سود فدا کرده است. در همین راستا صفحه اینستاگرام دی‌سی از سوی طرفداران اعتراضات هنگ کنگ نیز مورد حمله قرار گرفته که از جبهه کمپانی در برابر فشار سیاسی چین عصبانی هستند. پیام یکی از کاربران عصبانی به این گونه بود: «خوب به نظر می‌رسد که «بتمن» پول را به عدالت ترجیح می‌دهد؟ به نظر می‌رسد که چین دنیا را اداره می‌کند. آینده جوان است؟ نه، آینده سانسور است.»

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *