اهدا نشان افتخار بفتا به ریدلی اسکات

آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (British Academy of Film and Television Arts) مشهور به بفتا(BAFTA) در مراسم ماه آینده خود، بالاترین نشان افتخاری‌اش را به واسطه‌ی یک عمر دستاورد فنی و هنری ریدلی اسکات، به این فیلمساز برجسته‌ی انگلیسی اهدا خواهد کرد. اسکات که سابقه‌ی ساخت فیلم‌های تحسین شده‌ای همچون بیگانه (Alien)، سقوط شاهین سیاه (Black Hawk Down)، بلید رانر (Blade Runner)، گلادیاتور (Gladiator) و مریخی (The Martian) را در کارنامه دارد، نظر خود را درباره‌ی دریافت این نشان اینچنین ابراز می‌کند:

این یک موهبت است که در عرصه‌ی سینما کارنامه‌ی مورد پسندی برای خود ساخته‌ام و از اینکه به واسطه‌ی آثارم مورد تقدیر قرار می‌گیرم بسیار خشنود هستم.

پشت صحنه فیلم Alien

ریدلی اسکات که در سی‌ام نوامبر سال ۱۹۳۷ در شهر ساوت شیلدز در شمال شرقی انگلستان به دنیا آمده، کار حرفه‌ای خود را در دهه ۶۰ میلادی، به‌عنوان طراح صحنه‌ی سریال‌های شبکه BBC آغاز کرد و در ادامه، کارگردانی چند قسمت از مجموعه‌های مختلف این شبکه را بر عهده گرفت. در همین زمان بود که فیلم کوتاهی با نام پسر و دوچرخه (Boy and Bicycle) را کارگردانی کرد و برادرش تونی در آن به ایفای نقش پرداخت. با شروع دهه ۷۰ میلادی، اسکات به ساخت پیام‌های تبلیغاتی روی آورد و در طول یک دهه، بیش از ۲۷۰۰ کلیپ را کارگردانی کرد. پس از موفقیت در این این عرصه و پیش از آن در آثار تلویزیونی، او برای ساخت نخستین فیلم سینمایی‌اش آماده شد. دوئل‌بازها (The Duellists) درامی جنگی در عصر ناپلئون بود که پس از نمایش در جشنواره‌ی کن، ضمن تحسین گسترده‌ی منتقدان، موفق به دریافت جایزه‌ بهترین فیلم اول این جشنواره شد. اسکات در ادامه به سراغ ساخت پروژه بلند پروازانه‌اش، بیگانه (Alien) رفت که موفقیت آن، جای پای او را در هالیوود محکم و زمینه را برای ساخت دیگر اثر بزرگ وی، بلید رانر فراهم کرد. اسکات در ادامه، فیلم فانتزی (Legend) را با بازی تام کروز ساخت که نتیجه‌ی آن چیزی جز شکست نبود. فیلم اکشن باران سیاه (Black Rain) و اثر جنایی «کسی برای محافظت از من» (Someone to Watch Over Me) فیلم‌هایی بودند که با واکنش‌های متفاوت منتقدان همراه شدند و در مجموع نیز چیزی را به کارنامه‌ی هنری اسکات اضافه نکردند.

پشت صحنه فیلم Blade Runner

تلما و لوئیس (Thelma & Louise) فیلمی بود که در آغاز دهه‌ ۹۰، اسکات را در معرض دید سینما دوستان قرار داد و نخستین نامزدی جایزه اسکار در بخش بهترین کارگردانی را نیز برای وی به ارمغان آورد. دومین نامزدی اسکار اسکات در فیلم گلادیاتور رقم خورد که اگرچه او از مراسم توزیع جوایز دست خالی به خانه برگشت ولی فیلم وی، جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد. او یک سال بعد برای کارگردانی فیلم جنگی سقوط شاهین سیاه، برای بار سوم نامزد دریافت جایزه اسکار شد. از فیلم‌های مطرح دیگر کارنامه‌ی ریدلی اسکات می‌توان به ۱۴۹۲: فتح بهشت (1492: Conquest of Paradise)، هانیبال (Hannibal)، قلمرو بهشت (Kingdom of Heaven)، یک سال خوب (A Good Year)، گانگستر آمریکایی (American Gangster)، رابین هود (Robin Hood) و پرومته (Prometheus) اشاره کرد. آخرین فیلم اسکات تحت عنوان همه پول های جهان (All the Money in the World) پس از دریافت واکنش عموما مثبت منتقدان، در نهایت نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای کریستوفر پلامر شد.

پشت صحنه فیلم All the Money in the World

نشان افتخار بفتا از سال ۱۹۷۱ تا به امروز، هر سال به یک هنرمند برجسته‌ی عرصه‌های سینما، تلویزیون و بازی‌های ویدئویی اهدا می‌شود

نشان افتخار بفتا از سال ۱۹۷۱ تا به امروز، هر سال به یک هنرمند برجسته‌ی عرصه‌های سینما، تلویزیون و بازی‌های ویدئویی اهدا می‌شود که معمولا این شخص بریتانیایی است. البته در دهه‌های اخیر، چهره‌های سرشناسی از آمریکا، فرانسه، لهستان، ایتالیا، سوئد و ژاپن نیز موفق به دریافت این نشان شده‌اند. از سرشناس‌ترین هنرمندان دارای این نشان می‌توان به آلفرد هیچکاک، چارلی چاپلین، بیلی وایلدر، فرد زینه‌مان، ریچارد اتنبرو، الک گینس، ابل گانس، آندری وایدا، جولی کریستی ، لویی مال، مگی اسمیت، وودی آلن، سم اسپیگل، مایکل کین، لارنس اولیویه، استنلی کوبریک، آلبرت فینی، جودی دنچ، جان بورمن، وارن بیتی، کن لوچ، آنتونی هاپکینز، ژان مورو، شان کانری، تری گیلیام، آلن پارکر، هلن میرن، استیون اسپیلبرگ، سیدنی پوآتیه، مایکل پالین، مایک لی، جان کارمک، مل بروکس و مارتین اسکورسیزی اشاره کرد.

آماندا بری، رئیس آکادمی بفتا درباره‌ی اهدای این نشان به ریدلی اسکات می‌گوید:

ریدلی اسکات کارگردانی آینده‌نگر است؛ یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان بریتانیایی که تعدادی از ماندگارترین آثار تاریخ سینما را به وجود آورد. اشتیاق اسکات به همراه پشتکار و تعهد کاری وی، طیف وسیعی از فیلم‌ها را همچون «بیگانه»، «گلادیاتور»، «تلما و لوئیس» و «بلید رانر» در ژانرهای مختلف برای سینمادوستان به ارمغان آورد. او از ۴۰ سال قبل که فیلم نخستش را کارگردانی کرد، همچنان با ساخت آثارش در حال عبور از مرزهای مختلف سینمایی است و منبع الهامی برای فیلمسازان بااستعداد نسل جدید به حساب می‌آید.

پشت صحنه فیلم Gladiator

اسکات در شرایطی نشان افتخار بفتا را می‌گیرد که پیش از این در سال ۱۹۹۲ جایزه ویژه‌ی بفتا و در سال ۱۹۹۵ نیز به همراه برادرش تونی اسکات، جایزه افتخاری مایکل بالکن بفتا را دریافت کرده بود.

هفتادو یکمین دوره مراسم بفتا، در تاریخ هجدهم فوریه ۲۰۱۸ (۲۹ بهمن ۱۳۹۶) با اجرای جوانا لامبی در رویال آلبرت هال در لندن برگزار خواهد شد.

تانی کال

برگرفته از Variety

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *