می توان گفت که مفهوم هایپرلوپ، هنوز هم تا حدودی، بیشتر از اینکه به صورت یک پروژه واقعی خودنمایی کند، شبیه به داستان های علمی-تخیلی است. با این وجود همانطور که در تصاویر جدید منتشر شده از کمپانی حمل و نقل فوق سریع Hyperloop One مشخص است، این تکنولوژی رفته رفته در حال راه پیدا کردن به دنیای واقعی است. در این تصاویر به چگونگی پیشرفت مراحل ساخت هایپرلوپ شرکت Hyperloop One در صحرای نوادا از ایالت های غرب ایالات متحده نمایش داده شده و حاوی مسیر معلقی است که یک روز مسافران از طریق آن بین مناطق مختلف ایالات متحده سفر خواهند کرد. این مسیر معلق در واقع تونلی با سطح مقطع دایره بوده که درون آن واگن کپسول مانندی به نام pod قرار گرفته که با سرعتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت در تونل حرکت می کند.

تونل معلق در این پروژه که با نام DevLoop شناخته می شود، دارای قطر ۳٫۳ متر و طولی برابر ۵۰۰ متر است و بدین ترتیب فضای مناسبی برای تست تکنولوژی ابداعی این شرکت در نیمه اول سال جاری فراهم می شود.

ایده اولیه هایپرلوپ ها را Elon Musk برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ مطرح کرد. قطاری که با سرعتی در حدود هزار تا هزار و دویست کیلومتر بر ساعت و سریع تر از هواپیماهای مسافربری حرکت می کند. هوای داخل تونل ها تا جای ممکن خالی شده و بدین ترتیب Pod های قرار گرفته در شرایطی نزدیک به خلاء قرار داشته و با کف تونل تماسی ندارند. البته برای هر چه کم کردن اصطکاک و مقاومت هوا، مکنده ای قوی در جلوی pod قرار داشته تا هوا را از جلوی آن به قسمت عقب آن منتقل کند. با کمک موتورهای القایی خطی ای که در طول تونل نصب شده اند نیز، نیروی پیشران pod ها تامین می شود.

ایده ایلان ماسک، شرکت های بسیاری همچون LA-based Hyperloop One و رقیب آن  Hyperloop Transportation Technologies را وارد حوزه رقابت بر سر این تکنولوژی کرده است.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *