اولین تصاویر و اطلاعات از فصل هشتم Game of Thrones؛ روند تولید فصل پایانی از زبان عوامل سریال

«دنریس تارگارین» و «جان اسنو» در اولین تصویر رسمی از محل فیلمبرداری فصل هشتم «بازی تاج‌وتخت» روی جلد مجله «اینترتینمنت ویکلی» قرار گرفتند. در آخرین شماره از این مجله، علاوه بر توضیح روند فیلمبرداری، تصاویری از پشت صحنه فصل پایانی سریال پربیننده شبکه HBO منتشر و اولین اطلاعات از داستان آن فاش شده است.

 

اکتبر ۲۰۱۷:‌ جلسات فیلمنامه خوانی

 

فیلمنامه فصل آخر سریال چند روز پیش از شروع فیلمبرداری در بلفاست، از طریق ایمیل به دست عوامل «بازی تاج‌وتخت» می‌رسد و آنان را غرق خواندن می‌کند. زیرا بازیگران سریال نیز مانند میلیون‌ها هوادارش در سراسر دنیا برای دانستن پایان ماجرا و سرنوشت شخصیت‌ها نزدیک به یک دهه انتظار کشیده‌اند.

«سوفی ترنر» که زودتر از دیگران متن را خوانده می‌گوید: «پس از خواندش احساس کرختی کردم و مجبور شدم چند ساعت پیاده‌روی کنم.» دیگر بازیگران از جمله «امیلیا کلارک» می‌گوید به سرعت راهی منزل شده تا فیلمنامه را بخواند: «واقعاً تأثیر عمیقی روی من گذاشت.» اما «پیتر دینکلج» که سنت چند ساله‌ی خود در بی‌اهمیت شمردن سرنوشت «تیریون لنیستر» را شکسته می‌گوید: «این اولین بار بود که تا آخرش را خواندم.»

وقتی که همه عوامل در بلفاست جمع می‌شوند، همه از پایان ماجرا آگاه بوده‌اند به جز دو نفر: یکی «لیام کانینگهام» (داوس سی‌ورث) که می‌گوید: «فیلمنامه‌ی لعنتی به خاطر امنیت بالای آن باز نمی‌شد!» و دیگری هارینگتون که از خواندن فیلمنامه پیش از فیلمبرداری امتناع کرده بود. هارینگتون می‌گوید: «به محض ورود گفتم چیزی نگویید، نمی‌خواهم بدانم. وقتی که می‌توانم ماجرا را از طریق بازی بازیگران و دوستانم دنبال کنم چرا باید آن را به تنهایی برای خودم بخوانم.» بنابراین به معنای واقعی کلمه «جان اسنو هیچ چیز نمی‌دانست.»

«دیوید بنیاف» و «دی. بی وایس» نویسندگان و شورانرهای سریال از عوامل می‌خواهند از انجام هر عملی که داستان را فاش کند خودداری کنند و برای مثال حتی در محل فیلمبرداری از کفش‌هایشان هم عکس نگیرند.

 

سپتامبر ۲۰۱۲: امر ناممکن

پس از پایان جلسات فیلمنامه خوانی، بازیگران «بازی تاج‌وتخت» ده ماه را صرف فیلمبرداری شش اپیزود سریال می‌کنند. اما دستیابی به نتیجه مطلوب بیش از این‌ها زمان می‌برد. برای درک بهتر این روند مجله EW مصاحبه‌ای قدیمی اما فاش نشده  با بنیاف و وایس حین فیلمبرداری فصل سوم منتشر کرده است.

این سریال فانتزی در خلال پخش فصل دومش به صورت میانگین حدود ۱۰.۳ میلیون بیننده را به خود جذب می‌کرد. همین مسئله کافی بود تا سازندگان اطمینان یابند که باید کار را به سرانجام برسانند. اما مشکلی که وجود داشت این بود که به گفته آنان هنگام طرح ایده ساخت سریال با شبکه HBO صادقانه رفتار نکرده‌اند و اکنون در حال نزدیک شدن به پایانی بودند که تولیدش ناممکن به نظر می‌رسید.

بنیاف می‌گوید: «دروغی که گفتیم این بود که سریال محدود است و شخصیت محور.» این سریال اگر چه بر روی شخصیت‌هایش تکیه می‌کند اما شاید کمتر از هر سریال دیگری «محدود» باشد. «دنیای فیلم بسیار گسترده شد و نبردها بسیار عظیم.»

«جورج آر. آر. مارتین» که سریال از مجموعه رمان‌های او اقتباس شده، زوج نویسنده را از پایان «نغمه یخ و آتش» آگاه می‌کند و جزئیات نبرد نهایی را که در اولین صحنه سریال شاهدش بودیم شرح می‌دهد. اما رویارویی به اوج رسیده فاصله زیادی با سریالی داشت که هر اپیزودش ۵ میلیون دلار خرج برمی‌دارد. بنیاف می‌گوید: «شبکه HBO بودجه سخاوتمندانه‌ای در اختیار ما قرار داد، اما می‌دانیم که چه در پیش داریم و نهایتاً این بودجه به اندازه کافی سخاوتمندانه نخواهد بود.»

بنابراین تهیه کنندگان پیشنهاد کردند که فصل پایانی در قالب شش اپیزود ساخته شود و به عنوان سه فیلم و مانند «ارباب حلقه‌ها» در سال‌های سینما اکران شود. نهایتاً شبکه ایده ساخت فیلم را به سبب معایبش فراموش می‌کند اما به بنیاف و وایس اطمینان می‌دهد که هر آنچه برای تولید فصل ششم بخواهند در اختیارشان قرار دهد.

چند سال بعد، تهیه‌کنندگان برای تولید فصل کوتاه شده هشتم که هر اپیزود آن بیش از ۱۵ میلیون دلار هزینه داشت با شبکه قراردادی دو ساله به امضاء رساندند. بنابراین می‌توان گفت که HBO‌ به وعده‌هایش در سال ۲۰۱۲ عمل کرد و شورانرهای سریال را راضی. اما به گفته بنیاف با تبدیل شدن «بازی تاج‌وتخت» به مهمترین سریال تاریخ که هر اپیزود آن را بیش از ۳۰ میلیون نفر تماشا می‌کردند و پرافتخارترین سریال تاریخ امی، «هم بینندگان و هم سازندگان سریال می‌خواستند سریال کمی بیشتر ادامه داشته باشد. اما نباید کاری می‌کردیم که همه چیز از هم بپاشد و زحماتمان به هدر برود.»

مارس ۲۰۱۸: فصل پایانی

امنیت حاکم بر محل فیلمبرداری فصل هشتم نسبت به سال‌های گذشته ارتقا یافته و نگهبانان از ورود افراد با گوشی موبایل جلوگیری می‌کرده، بر روی دوربین آن برچسب می‌زنند و کارت شناسایی آنان را اسکن می‌کنند. بازیگران و عوامل سریال به رازداری خو کرده‌اند ولی تا پیش از فصل هشتم تا این حد در مورد افشای آن‌ها مضطرب نبوده‌اند. «جو دمپسی» که در سریال نقش «گندری» را ایفا می‌کند می‌گوید: «چیزی در سینه دارید که میلیون‌ها نفر می‌خواهند بدانند. احساس خیلی عجیبی است.»

تا به امروز گروه سازندگان سریال در رازداری بهتر از سال‌های گذشته عمل کرده‌اند. نظریه‌های مختلفی در فضای مجازی دست به دست می‌شود اما همه آن‌ها حدسیاتی بیش نیستند و در مورد فیلمنامه‌‌ای که از فصل پایانی درز کرده دلیل کافی بر ساختگی بودنش وجود دارد. شخصیت‌ها در فیلمنامه اصلی سریال هریک دارای یک نام رمزند  و برای مثال نام رمز شخصیت دنریس «الدیس» تعیین شده. «سوفی ترنر» در این باره می‌گوید: «به یاد آوردن نام رمز شخصیت‌ها به شدت گیج کننده است.»

بنیاف و وایس پس از «بازی تاج‌وتخت» به سراغ نگارش فیلمنامه فیلم جدید «جنگ ستارگان» خواهند رفت و به همین علت از طرف «رایان جانسون» کارگردان «آخرین جدای» و «کیتلین کندی» تهیه‌کننده آن توصیه‌هایی دریافت کردند. وایس می‌گوید: «آن‌ها برای جلوگیری از افشای داستان ترفندهای زیادی به ما آموختند، چیزهایی که هیچگاه به ذهن ما خطور نمی‌کرد یا به نظرمان ناممکن می‌رسید.»

شبکه HBO تا چند ماه آینده تریلر فصل پایانی را رونمایی می‌کند، اما مجله «اینترتینمنت ویکلی» برای اولین بار اطلاعاتی از آن منتشر کرده است: فصل هشتم از وینترفل آغاز می‌شود و در اپیزود اول بازگشت‌های متعددی خواهیم داشت به قسمت اول از فصل اول. این بار به جای نمایش ورود «شاه رابرت»، شاهد حضور دنریس و ارتش او خواهیم بود. اتفاقاتی که در پی می‌آید و برخورد شخصیت‌ها به شدت هیجان‌انگیز است. برخی از آنان برای اولین بار یکدیگر را ملاقات می‌کنند و بسیاری دیگر روابط خوبی در گذشته نداشته‌اند. اما همگی آن‌ها آماده می‌شوند تا با ارتش مردگان نبرد کنند.

«برایان کوگمن» یکی از تهیه‌کنندگان سریال می‌گوید: «در فصل هشتم، همه شخصیت‌ها گرد هم می‌آیند تا با دشمنی واحد نزاع کنند. فصل پایانی، داستانی تلخ‌وشیرین و به شدت احساسی و تأثیرگذار را روایت می‌کند و به اعتقاد من تا حد زیادی همان چیزی شده که جورج آر.آر مارتین در نظر داشته… یعنی زیر و رو شدن داستان.»

مهمترین رویداد فصل رویارویی با «ارتش مردگان» (Army of the Dead) است که انتظار می‌رود طولانی‌ترین سکانس اکشن در تاریخ آثار تلویزیونی و حتی سینمایی باشد. یکی از اپیزودها (همان که وایس و بنیاف سال‌ها قبل در مورد ساخته شدنش نگران بودند) توسط «میگل ساپوچنیک» کارگردان اپیزود «نبرد حرامزادگان» کارگردانی شده است. آپریل گذشته یکی از عوامل پشت صحنه «بازی تاج‌وتخت» فاش کرد که ۵۵ شب متوالی را صرف فیلمبرداری یکی از صحنه‌های نبرد کرده‌اند. منابع نزدیک به پروژه نیز مدعی‌اند که نبرد فصل پایانی دو برابر «نبرد حرامزادگان» در فصل ششم که ۲۵ روز به طول انجامید، زمان برده است. این درحالی است که آن ۵۵ شب تنها برای فیلمبرداری صحنه‌های خارجی در وینترفل بوده و پس از آن فیلمبرداری همان نبرد تا چند هفته بعد در استودیو ادامه یافته است. دینکلج در این باره می‌گوید: «ظالمانه است. با دیدن آن «نبرد حرامزادگان» مثل پارک تفریحی [مصنوعی] به نظر می‌رسد.»

اما در حین این نبرد پایانی نیز به شخصیت‌های مختلفی که هریک به طریقی برای بقا تلاش می‌کنند و روایت‌شان ژانر مخصوص به خود را دارد کات داده می‌شود. بنیاف می‌گوید: «وجود بزرگترین نبرد سریال به معنای هیجان بالای آن نیست. در واقع خیلی خسته کننده است. یکی از چالش‌های ما و در حقیقت چالش میگل [کارگردان اپیزود] این بود که چگونه جذابیتش را حفظ کنیم. ما از همان آغاز به سمت این لحظه پیش آمده‌ایم، نبرد میان مردگان و زندگان است بنابراین نمایش آن در یک سکانس ۱۲ دقیقه‌ای ممکن نیست.»

به منظور رسیدن به این هدف، سازندگان خانه اجدادی «استارک»ها در وینترفل را بسط دادند و محوطه‌های وسیع‌تر، دژها، برج‌ها و اتاق‌های متصل به هم بیشتری به لوکیشن اضافه کردند. اما این فقط گوشه‌ای از پروداکشن بزرگ این فصل است. هارینگتون می‌گوید: «طاقت‌فرساست؛ صحنه‌هایی که می‌توانست پنج سال قبل در یک روز فیلمبرداری شود، اکنون پنج روز به طول می‌انجامد. سازندگان می‌خواهند همه چیز را فیلمبرداری کنند تا انتخاب‌های بیشتری داشته باشند.» کلارک با تأیید گفته‌های هارینگتون می‌گوید: «بررسی دوربین بیشتر از معمول طول می‌کشد، گریم‌ها و طراحی لباس بهتر شده‌اند، تک تک دیالوگ‌ها و رفتارها و همه چیزهای دیگر قوی‌تر به نظر می‌رسد. یکبار وقتی در حال بازی با یکی از بازیگران بودم، به او رو کردم و گفتم، خدای من این آخرین بار است و سپس چشمانم اشکبار شد.»

«لینا هدی» که نقش «سرسی لنیستر» را بازی کرده ضمن تأیید حرف‌های کلارک می‌گوید: «غم بزرگی احساس می‌کردیم. اینکه دیگر هرگز قرار نبود چنین شرایطی پیش آید فقدان بزرگی بود.» هارینگتون که یک بار در حین برگزاری جلسات فیلمنامه خوانی اشک از چشمانش جاری شده می‌گوید: «دومین باری که گریه کردم در پایان کار بود.» او به آخرین صفحه فیلمنامه فصل ششم اشاره می‌کند. «در پایان فیلمنامه هر فصل می‌خواندیم که نوشته بودند «پایان فصل ۱» یا «پایان فصل ۲» این بار عبارت نوشته شده این بود: «پایان بازی تاج‌وتخت.»»

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *