اکران اولین فیلم 100 میلیون دلاری چین پس از افتتاحیه فاجعه‌بار لغو شد

فیلم فانتزی و حماسی «اسورا» (Asura) با بودجه بیش از ۱۱۰ میلیون دلاری (۷۵۰ میلیون یوان) پرخرج‌ترین فیلم کشور چین به شمار می‌رفت. بنابراین اقدام عجولانه و سراسیمه تهیه‌کنندگان فیلم پس از افتتاحیه ۷.۱ میلیون دلاری شاید چندان غافلگیرکننده نباشد.

یکشنبه شب گذشته در پکن، حساب رسمی فیلم «اسورا» در شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرد که طبق آن نمایش فیلم رأس ساعت ۲۲ به وقت محلی در سینماها متوقف می‌شد. بدین ترتیب این فیلم گرانقیمت با هواداران اندکش به کلی از صحنه محو شد.

«اسورا» محصول مشترک استودیوی فیلمسازی «ژنجیان» و «نینگزیا» بود که پیشتر چندگانه فانتزی «Painted Skin» را با موفقیت اکران کرده بودند. «علی‌بابا پیکچرز» نیز یکی دیگر از سرمایه گذاران این فیلم بود.

در بیانه منتشر شده هیچ توضیحی برای این اقدام بی‌سابقه ارائه نشده است. اما نمایندگان ژنجیان که تهیه‌کنندگان اصلی فیلم هستند، اخیراً به سایت چینی «سینا» گفته‌اند که این تصمیم تنها به سبب عملکرد ضعیف فیلم در گیشه اتخاذ نشده است و آنان قصد دارند تغییراتی در فیلم ایجاد کرده و آن را مجدداً عرضه کنند.

تهیه‌کنندگان فیلم با «اسورا» که «ارباب حلقه‌ها»ی چین خوانده می‌شد و دارای شخصیت‌های آسمانی بسیاری بود، قصد شروع یک چندگانه فانتزی عظیم را داشتند. «لیو وو» نقش قهرمان فیلم را بازی کرده، پسر جوانی که باید برای نجات «اسورا» که توسط گروهی تهدید شده به سفر حماسی برود. «تونی کا فای لیونگ» و «کارینا لائو» بازیگران کهنه‌کار هونگ کونگی هم در این فیلم در نقش خدایان افسانه‌ای بازی کرده‌اند.

برخی کارشناسان چینی از بودجه ۱۱۳ میلیون دلاری فیلم که فراتر از همه بلاک‌باسترهای قبلی چین از جمله «گرگ جنگجو ۲» بود انتقاد کرده بودند. روشن است که سازندگان فیلم برای عوامل و کارکنان خارجی و جلوه‌های ویژه پول زیادی خرج کرده‌اند. طراح گریم برنده اسکار این فیلم «انجلا دیکسون» (ارباب حلقه‌ها) بود و مدیر صدابرداری آن «مارتین هرناندز» کهنه‌کار هالیوودی (بردمن). «چارلی ایتوریاگا» (ددپول، خشمگین ۷) نیز به عنوان سرپرست جلوه‌های ویژه این فیلم انجام وظیفه کرد. این فیلم اولین فیلم بلند «پنگ ژانگ» است که در فیلم‌های هالیوودی چون «ساعت شلوغی ۳» مسئول هماهنگی بدلکاری بود.

حدود ۹۰ درصد از تمامی بلیت‌های فیلم‌های چینی به صورت آنلاین و نیز دو پلتفورم فروش بلیت از طریق موبایل به نام‌های «مائویان» و «تیائو پیائو پیائو» متعلق به «علی‌بابا» به فروش می‌رسد. با عرضه هر فیلم کاربران این دو سرویس می‌توانند امتیازات خود برای فیلم‌ها را به ثبت برسانند، امتیازاتی که شهرت و قدرتی شبیه به امتیازات میانگین «راتن تومیتوز» و «متاکریتیک» در ایالات متحده دارد. «دوبان.کام» سایت سومی است که به صورت مستقل به انتشار میانگین امتیازات فیلم‌ها اقدام می‌کند و شهرت آن به خاطر نقدهای تند و تیز و بیشتر روشن‌کننده آن است.

همان‌گونه که گاهی امتیازات «راتن تومیتوز» توسط ترول‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد، استودیوهای چینی هم بعضی اوقات مدعی‌اند که امتیاز فیلم آن‌ها با نقدهای منفی جعلی و غیرمنصفانه صدمه دیده است. این ترول‌های اجیرشده در چین با نام «شوجین» به معنای «ارتش آبی» شناخته می‌شوند زیرا شرکت‌ها برای نوشتن نقدهای غیرواقعی آن‌ها را همچون «سیل» به تالارهای مجازی گفتگو اعزام می‌کنند.

تهیه‌کنندگان «اسورا» به همین سبب ادعا می‌کنند که فیلم آنان با حملات خصمانه «ارتش آبی» به این سرنوشت دچار شده است. آن‌ها در دومین بیانه خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که امتیاز ۱ از ۱۰ بسیار زیادی در «مائویان» کشف کرده‌اند که به حساب‌های مشکوکی تعلق دارد. آن‌ها این واقعه را «ننگی برای صنعت فیلمسازی» خوانده و می‌گویند، میان نقدهای اولیه «مائویان» (۴.۹/۱۰) و «تیائو پیائو پیائو» (۸.۴/۱۰) تفاوت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. در ادامه بیانیه آن‌ها سیستم امتیازدهی پلتفورم «مائویان» را زیر سؤال برده و از غفلت آن برای حل این مشکلات انتقاد کرده‌اند.

یکی دیگر از دلایل منطقی‌تر شکست فیلم «اسورا» این است که همزمان با بلاک‌باستری به نام «مرگ برای بقا» (Dying to Survive) روی پرده رفت، فیلمی که این آخر هفته ۶۹ میلیون دلار دیگر به اندوخته‌هایش افزود و فروش خود پس از ۱۱ روز اکران را به ۳۶۶ میلیون دلار رساند. «جیانگ ون» بازیگر و فیلمساز کهنه‌کار نیز فیلم اکشن «مرد مخفی» را افتتاح کرده بود و به فروش ۴۶.۲ میلیون دلاری رسیده بود. هر دوی این فیلم‌ها در پلتفورم‌های مختلف دارای امتیازهای میانگین بالایی هستند. بی‌علاقگی مخاطبین به فیلم و بازاریابی ضعیف دیگر عوامل معمول شکست فیلم «اسورا» ذکر شده است.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *