ایجاد احساس مالکیت نسبت به کار در کارمندان

برای رساندن کشتی آرزوهای خود به جزیره موفقیت باید از خدمه‌ی ماهر و وفادار بهره ببرید، افرادی که در طوفان‌های سخت مشکلات پا به پای شما تلاش کنند و مانع از غرق شدن کشتی شوند. افرادی را پیدا کنید که به کار خود ایمان‌دارند و خود را مالک آن می‌دانند. در مطلب امروز می‌خواهیم بیشتر در رابطه با این موضوع از زبان یک کارآفرینآمریکایی صحبت کنیم.

یکی از درس‌هایی که من طی سال‌ها به‌عنوان یک مدیر اجرایی و اکنون به‌عنوان یک مربی کارآفرینی آموخته‌ام، این است که اگر واقعاً کارمندانی را داشته باشید که مشتاقانه به کار خود بپردازند، باید با آن‌ها مانند مالک آن شغل رفتار کنید نه فردی که قرار است یک روز این شغل را ترک کند و جای خود را به دیگری دهد.

کسی که خود را مالک کارش می‌داند، احساس می‌کند که باید کار خود را به نحو احسن انجام دهد و می‌داند که اگر در آن بهتر عمل کند به منفعت بیشتری دست خواهد یافت. آن‌ها از نتایج بهبودیافته لذت می‌برند و هیچ ابایی از شنیدن سرزنش‌ها به خاطر مشکلات پیش رو ندارند.

متأسفانه، طبق گزارش گالوپ از کارمندان آمریکایی، تنها یک‌سوم کارکنان احساس مالکیت در کار خوددارند. ۵۰ درصد «اجاره‌کنندگان کار» هستند، یعنی افرادی که فقط دستشان در اختیار سازمان است و قلب و ذهن آن‌ها درجایی بیرون از سازمان سیر می‌کند. این دسته از کارمندان هرروز سر کار می‌آیند و بعد از اعلام حضور و سپری کردن ساعت کاری به خانه‌ بر می‌گردند. درصد باقی‌مانده هم از لحاظ عملکرد، خوب نیستند و با فعالیت ضعیف خود پیشرفت پروژه‌ها را به مشکل می‌اندازند.

وجود چهار نسل در نیروی کار (نوجوان، جوان، میان‌سال، بالغ) این چالش را بدتر هم کرده است و هرکدام از این نسل‌ها تعریف متفاوتی از شیوه عملکرد رهبر تیم در ذهن خود دارد.

زمانی که من کتاب Mentor Leadership را خواندم، توانستم چند راهنمایی کاربردی برای این چالش پیدا کنم.

این کتاب به من کمک کرد تا به چندراه حل خوب در مورد چگونگی نزدیک کردن ذهنیت افراد سازمان به تفکر «مالک بودن» برسم. این راهنمایی‌ها را در ادامه برای شما که می‌خواهید یک کارآفرین ارزش آفرین باشید، شرح داده‌ام.

۱- درباره هدف و وضعیت فعلی خود با کارمندان صحبت کنید

سعی کنید در دسترس تمام افراد باشید، با اعضای تیم خود درباره کسب و کار و اهداف پیش رو و شیوه رسیدن به آن‌ها صحبت کنید.

واقعیت‌های جاری، چالش‌ها و کمبودها را پنهان نکنید. اگر کارکنان درباره‌ی واقعیت‌های کسب و کار چیزی را درک نکنند، نمی‌توانند خود را صاحب‌کار خود بدانند وگرنه آن‌ها در بهترین حالت به کرایه کنندگان شغل تبدیل می‌شوند.

۲- برای هر کارمند درجه آزادی لازم را بدهید

به یاد داشته باشید، یکی از دلایل اصلی احساس مالکیت، احساس استقلال است. با توجه به شرایط و تعاریف، جعبه آزادی برای هر فرد متفاوت است.

بعضی از آن‌ها فوق‌العاده عمل می‌کنند و سزاوار انعطاف‌پذیری بیشتری در تصمیم‌گیری هستند، درحالی‌که افراد تازه‌کار یا کم تجربه باید جعبه آزادی کوچک‌تری داشته باشند.

۳- آن‌ها را با تشویق‌هایی مثل داشتن امتیازات بیشتر به این طرز تفکر نزدیک‌تر کنید

مالکیت می‌تواند مالی یا روانی باشد. استیو جابز استاد این کار بود و اعضای تیمش بیشترین احساس مالکیت را در کار خود داشتند. او نام توسعه‌دهندگان مکینتاش را در درون بدنه آن هک می‌کرد. همین کار باعث ایجاد انگیزه و احساس مسئولیت بیشتر در این کارمندان می‌شد.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها به کارکنان خود اجازه می‌دهند تا نام خود را روی برچسب‌های کنترل کیفیت قرار بدهند یا کار خود را امضا کنند.

۴- پیشرفت کاری را در اولویت بالاتر از تجربه قرار دهید

تجربه‌ی سال‌های طولانی امکان احساس مالک بودن را به کارمند القا نمی‌کند، این‌یک حقیقت است و باید از آن پیروی کرد. اگر می‌خواهید که کارمندان روی کار خود احساس مالکیت کنند، باید ارتقا و پیشرفت شغلی را برای افزایش این احساس در کارمندان، بیشتر در نظر بگیرید. به دلیل وجود چند نسل متفاوت در کسب و کار، جوانان هم با این نوع نگرش به کار خود اهمیت می‌دهند و با تمام وجود به وظیفه‌شان در جهت پیشرفت سازمان عمل می‌کنند.

۵– به کارمندان خود بازخورد دهید و آن‌ها را راهنمایی کنید

در این زمینه شما می‌توانید رفتارهای خاصی از کارمندان که باید تغییر کند را برای آن‌ها توصیف کنید. سپس نمونه‌های واقعی خود را ارائه دهید تا اعضای تیم بتوانند خود را به سناریوهای مطلوب برسند.

از بازخورد دادن با منابع ناشناس خودداری کنید و سعی کنید خود یا افراد مورداطمینان را مسول نظارت به کارمندان قرار دهید. بهتر است به این شیوه عمل کنید تا از ایجاد مناظره‌های عاطفی هنگام بازخوردها جلوگیری شود.

۶- ساختار مدیریت سلسله مراتبی را حذف کنید

هر کارمند به یک فرد خاص در سازمان (مدیر مربوطه بخش یا فرد دیگری) گزارش می‌دهد؛ اما زیاد بودن سلسله مراتب‌ها احساس خودمختاری و حس مالکیت را کاهش می‌دهد. تلاش کنید نمودار سازمانی سنتی و حق‌طلبی ویژه مانند جدا کردن اتاق مدیر اجرایی از افراد سازمان را به حداقل برسانید.

این کار اجازه می‌دهد تا کارکنان احساس کنند با افراد بالای سازمان مساوی هستند و ارتباط بیشتری با رهبران برقرار کنند، درنتیجه و با شناخت بیشتر مدیران اجرایی راهنمایی بیشتری را دریافت کنند.

۷– مشکلات مربوط به ناسازگاری و تعهد را سریعاً حل کنید

قبل از استخدام، فرهنگ مالکیت و انتظارات خود را روشن کنید. پس‌ازآن، برخی از شرکت‌ها، ازجمله آمازون و زاپوپس، زمانی که می‌بینند کارمند تعهدی برای ادامه کسب و کار ندارد به او ۵۰۰۰ دلار می‌دهند تا شرکت را ترک کند. عدم داشتن تعهد یک مشکل بزرگ برای عملکرد شغلی به‌حساب می‌آید.

بهترین توصیه برای هرکسی که می‌خواهد حرفه یا کسب و کار خود را شروع کند، این است که کار موردعلاقه خود را پیدا کند و با تلاش به انجام آن پرداخته و لذت ببرد. سپس برای کارمندان خود نیز این روش را پیاده سازی کنید.

به عنوان یک صاحب کسب و کار، اگر می‌خواهید افراد تیم احساس مالکیت داشته باشند، با آن‌ها به گونه‌ایی رفتار کنید که دارید با صاحب کار صحبت می‌کنید. این همان قانونی است که شمارا به موفقیت می‌رساند.

تانی کال

برگرفته از INC

زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *