ایجاد زیرساخت های قانونی برای رونق اقتصاد دیجیتال

دولت تدبیر و امید برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد دیجیتال بیش از هر موضوع دیگری نیازمند ایجاد زیرساخت‌های قانونی است.

دولت باید برای رونق اقتصاد دیجیتال حقوق فعالان و تولیدکنندگان در این حوزه را مشخص نماید. زیرا یکی از اولین زیرساخت‌های اساسی هر بازاری برای فعالیت در ساختار اقتصاد، مشخص بودن قوانین و مقررات مربوط به آن حوزه است.

بنابراین اگر قرار باشد در فضای مجازی زمینه‌های استفاده اقتصادی فراهم شود، پیش از هر چیز باید حقوق تولیدکنندگان مشخص شود تا تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران برای تولید محتوا در این فضا ترغیب شوند و مفهوم رونق اقتصاد دیجیتال محقق شود.

تلاش برای رونق اقتصاد دیجیتال

در این رابطه دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تغییرات به وجود آمده در حوزه فضای مجازی به ضرورت بازنگری و تناسب در مقررات‌گذاری در این فضا از جمله بحث حقوق مالکیت معنوی تاکید کرد. او با بیان این‌که در حوزه اقتصاد دیجیتالی نیاز به توجه ویژه به مقررات داریم، اظهار کرده که در این حوزه می‌توان به بیگ‌دیتاها اشاره نمود. ویتاکید کرد که اگر قصد پیشرفت در اقتصاد دیجیتال وجود داشته باشد، باید تکلیف مالکیت معنوی مشخص گردد.


مالکیت معنوی کلید توسعه و رونق اقتصاد دیجیتالی

فیروزآبادی با تاکید بر این‌که مالکیت معنوی کلید توسعه اقتصاد دیجیتالی است، گفت که این ثروت معنوی در گستره اقتصاد دیجیتالی را قانون‌گذاران کشور می‌توانند انجام دهند، بنابراین قوانین و مقررات در این حوزه نباید با نگاه محدود کننده همراه باشد و همچنین نباید باعث ایجاد آسیب هم گردد.

در همین رابطه معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات اشاره نمود که نبود قانونی مدون در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی یک چالش محسوب می‌شود و تاکید کرد که راهکار حل این چالش تصویب مقرراتی است که در پنج لایحه این خلاهای قانونی را برطرف کرده است. این لوایح عبارتند از حمایت از داده‌ها، تراکنش‌های الکترونیک، حکمرانی الکترونیک، شناسه‌های الکترونیک (در حوزه تجارت الکترونیک و امضای الکترونیک) و حقوق مسئولیت ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات.


رمضانعلی صادق‌زاده نیز در مورد رونق اقتصاد دیجیتالی تاکید کرده بود که ممکن است نسبت به قانون‌زدایی و مقررات‌زدایی در این عرصه احتیاجاتی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به اصطلاحات وجود داشته باشد، چه در سطح هیات دولت و وزیران و چه اصلاحات در قوانین و مقررات.

مقوله رونق اقتصاد دیجیتال از آن دست مباحث جدیدی است که ظاهرا دولت دوازدهم برای توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال حساب ویژه‌ای برروی این حوزه باز کرده است. البته باید گفت که در فضای اقتصاد دیجیتال اصلی‌ترین عامل ایجاد رونق اقتصادی فعالیت کسب و کارهای نوپاست که اخیرا سازمان فناوری اطلاعات نیز لوایح پنج گانه‌ای را برای ساماندهی و قانونمند کردن این کسب و کارها طراحی کرده است.

تانی کال

تکراتو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *