امروزه مردم از گجت های گوناگونی برای تسهیل زندگی استفاده می کنند اما گروهی از گجت ها که grinders نامیده می شوند، یک گام در مسیر این فناوری جلوتر رفته اند. این سایبورگ ها می توانند در بدن انسان کاشته شوند و هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. در اینجا ۸ قطعه ی زیستی پرکاربرد را بررسی می کنیم:

۱) کاشت قطعه ی آزمایش خون

محققین (EPFL) در حال توسعه ی قطعه ی هستند که در آینده بتواند جایگزین آزمایشات خون شود. این قطعه ی قابل کاشت دارای ۵ سنسور و یک فرستنده می باشد. هر سنسور به منظور بررسی یک ماده در بدن طراحی شده است مانند: ATP, گلوکز, لاکتیت و…. این قطعه از طریق پوست انسان و بوسیله ی یک باتری خارجی شارژ می شود.

این قطعه پس از بررسی خون اطلاعات را از طریق بلوتوث به قطعه ی خارجی ارسال می کند. همچنین می تواند مستقیما اطلاعات بررسی شده را برای یک دکتر از طریق شبکه ی سلولی ارسال کند. هرچند که این دستگاه در فاز اولیه می باشد اما محققین بر این باورند که طی چندین سال می تواند در دسترس مردم قرار بگیرد. این دستگاه می تواند ما را از معاینه های عمومی منظم در آزمایشگاه ها بی نیاز کند.

۲) شنیدن رنگ ها

نیل هاربینسون هنرمندی است که از بدو تولد بیماری کوررنگی مطلق دارد و در حقیقت نمی تواند هیچ رنگی را تشخیص دهد. او برای درک بهتر خود از رنگ ها دست به آزمایشاتی زد. در نهایت او و تیمش توانستند با استفاده از یک دوربین که به یک کلاه متصل بود و روی سر قرار می گرفت رنگها را به صورت ارتعاشات انتقال دهند. هاربینسون گیرنده این دستگاه را در کوله پشتی خود میگذاشت و همه جا می برد و به وسیله ی یک هدفون به فرکانس هایی که نوع رنگ را مشخص می کردند گوش می داد.

در نهایت او تصمیم گرفت تا این گیرنده را در استخوان پس سری خود جای دهد و فرکانس ارسال شده توسط دوربین را به وسیله ی این گیرنده دریافت کند. جالب است بدانید او حتی در عکس پاسپورت خود نیز این کلاه را بر سر دارد.

۳) سایبورگ چشم

این پروژه زاده ی افکار راب اسپنر می باشد. او فیلم سازی است که علاقه مند بود تصاویر را دقیقا از زاویه ی چشم فیلم برداری کند.او به همراه تیمی از مهندسین و شرکت RF Links (شرکتی که در زمینه ی طراحی فرکانس های رادیویی بی سیم تخصص دارد) توانست یک دوربین مینیاتوری و فرستنده ی فرکانس های رادیویی را در چشم خود قرار دهد. البته او در کودکی یکی از چشمان خود را از دست داده بود و این قطعه را در کره ی چشم مصنوعی خود جای داد. این همکاری بزرگ در نهایت منجر به اولین نمای POV در دنیا شد.

۴) سنسور جهت شمال

برخلاف دیگر قطعات زیستی که تاکنون ذکر کردیم این قطعه روی سطح پوست کاشته می شود و به سفارش شرکت سازنده بهتر است آن را بالای قفسه ی سینه قرار دهید. این دستگاه همانطور که از اسمش پیداست هرگاه که با مغناطیس جهت شمال رو به رو شود خیلی آرا شروع به لرزیدن می کند.

این دستگاه به راحتی می تواند جایگزین قطب نماها شود. هرچند در ابتدا درک این لرزش های آرام دشوار است اما به تدریج به روند آن عادت خواهید کرد و تقریبا می توانید تمام داده های دریافتی و لرزش های آرام را به صورت ناخوداگاه تفسیر کنید.

۵) آهنرباهای زیستی

این آهنرباها یکی از محبوب ترین قطعات زیستی می باشند. این وسیله عموما شامل یک صفحه و یک آهنربای استوانه ای می شود که به انسان توانایی درک محیط اطراف را می دهد. همانطور که همه ی ما می دانیم وقتی آهنربا در یک فضای مغناطیسی قرار بگیرد واکنش نشان می دهد. زمانی که آنها را زیر پوست قرار دهیم (معمولا کف دست و یا نوک انگشتان دست) این واکنش های کوچک می تواند پایانه های عصبی لامسه را تحریک کند. آهنربای کوچکتر برای ادراک لامسه و آهنربای بزرگتر برای برداشتن اشیا مغناطیسی مناسب است.

۶) برچسب های NFC و RFID

افراد منحصر به فرد دوست دارند تا این برچسب ها پشت دست و بین انگشت اشاره و انگشت شست و یا روی مچ قرار داده شود. این تراشه ها بسیار کاربردی هستند و می توان از آنها در تشخیص هویت استفاده کرد. این تراشه ها می توانند جایگزین کلید و رمز های عبور شما باشند و به ما اجازه روشن کردن ماشین, باز کردن در و استفاده از ابزارهای هوشمند را بدهد.

۷) کاشت CIR‌CADIA 1.0

در سال ۲۰۱۳ تیم کنون Circadia 1.0 را بدون کمک پزشک داخل دست خود جا داد. این کاشت باعث برآمدگی قابل توجهی در قسمت ساعد او شد. در حال حاضر این دستگاه می تواند دمای بن تیم را اندازه گیری کند. هرچند که او امیدوار است بتواند ورژن کوچکتری از این دستگاه را تولید کند.

۸) لومینس‌انس زیستی

این قطعه ی زیستی شبیه به یک ستاره ی قطبی است که در بدن کاشته می شود. این واحد ها از Circadia 1.0 باریکتر هستند اما نقش آنها تفاوت چندانی ندارد. این قطعات با استفاده از LED ها و در تقلید لومینسانس ها طراحی شده اند.

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *