باران کوثری از نقش خود در «عرق سرد» راضی است

نشست خبری فیلم سینمایی «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی در حالی برگزار شد که برخی سوال‌ها و اظهار نظرهای حاضران در نشست باعث تنش می‌شد. بیرقی در این نشست تاکید کرد که داستان همه فیلم‌های سینمایی براساس یک زندگی واقعی ساخته شده و هر کس می‌تواند ادعا کند یک فیلم بازتاب زندگی اوست. باران کوثری بازیگر نقش اصلی این فیلم هم گفت که با شرایط فیزیکی که داشت، خوشحال است که سهیل بیرقی برای ایفای نقش یک زن فوتبالیست به او اعتماد کرد.

این نشست با حضور سهیل بیرقی؛ کارگردان، مهدی داوری؛ تهیه‌کننده،کامران حجازی؛ مجری طرح، فرشاد محمدی؛ مدیر فیلمبرداری، باران کوثری، امیر جدیدی، سحر دولتشاهی ، لیلی رشیدی و هدی زین‌العابدین بازیگران فیلم با اجرای محمود گبرلو امشب سه شنبه هفدهم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

در این نشست بیرقی درباره دغدغه ساخت این فیلم و ادامه این مسیر توضیح داد: «قطعا من شهر پیرامونم را می‌سازم. این فیلم هم ادامه فیلم «من» هست و هم نیست. برخی مولفه‌ها را که در آن فیلم نبود، در «عرق سرد» آورده‌ام و این نگاه به جامعه‌ام را ادامه خواهم داد.»

کارگردان «عرق سرد» در مورد کاراکتر منفی این فیلم که کارمند تلویزیون است گفت: «تفکری در تلویزیون حاکم است که ریاکارانه است و البته این مدیوم تولیداتی داشته که خیابانها را خلوت می کرد. اما در مورد نقد یک مجری تلویزیون باید بگویم حتما کارمندان شریف بسیار زیادی این سازمان دارد ولی من قصدم نقد افرادی بود که در تلویزیون ریاکاری می کنند.»

فرشاد محمدی درباره فیلمبرداری این فیلم گفت: «در این فیلم سعی کردم خودم را با روایت همراه کنم و از همه جاذبه‌های بصری استفاده کنم. در این فیلم کار ویژه‌ای صورت گرفته است که امیدوارم مخاطبان متوجه آن شوند.»

بیرقی در توضیح اینکه چرا در دو فیلمی که ساخته است علاقه‌مند به نشان دادن زن‌های عصیانگر است و ریشه این موضع کجاست، گفت: «من واقعا خودم ریشه این موضوع را نمی‌دانم و دنبالش هم نمی‌گردم. مسئله‌ای در ناخودآگاه من وجود دارد که اگر بخواهم دنبالش بگردم آن ناخودآگاهی و زیبایی‌اش را از دست می‌دهم. زن ها قیام می‌کنند برای همین این فردیت وجود دارد. هشت نفر ورزشکار وجود دارند که به خاطر عدم اجازه همسرانشان نتوانستند به اردوی تیم ملی بروند. ماجرای مجری بودن همسر این ورزشکار که وابسته به سازمانی قدرتمند است بار دراماتیک برای ما داشت.»

بیرقی درباره فضای برنامه زنده تلویزیونی که در فیلم نشان داده است، توضیح داد: «من به همراه امیر جدیدی به پشت صحنه سه برنامه زنده تلویزیونی رفتیم که درباره این فضا شناخت کاملی پیدا کنیم. جمله «ادامه برنامه تا لحظاتی دیگر» را هم که در صحنه آخر می‌بینید به این دلیل به کار بردم که برای نسل ما جمله نوستالژیکی است.»

باران کوثری درباره بازی در این فیلم و کم کردن 21 کیلو وزن برای ایفای این نقش گفت: «من خوشحالم که با وجود شرایط فیزیکی که داشتم، سهیل بیرقی به من اعتماد کرد و این نقش  را به من داد. این نقش، شاه نقش است و از ایفای آن بسیار لذت بردم. جدا از اینکه سوژه و فیلم جذاب بود. نقشم را هم بسیار دوست داشتم. کار در تاتر هم بسیار برایم وسوسه‌انگیز است. سال‌هاست که از سینما ناامید شده‌ام و تنها برای اینکه گذران زندگی کنم، یکی دو فیلم در سال بازی می‌کنم. از خانم دولتشاهی ممنونم که آقای بیرقی را بابت من مطمئن کرد.»

مهدی داوری تهیه کننده «عرق سرد» نیز درباره سرمایه گذاری فیلم گفت: «این فیلم سرمایه‌گذار مستقل داشته است. سرمایه‌گذاری از سوی کسانی که دارای بنگاه‌های اختصاصی هستند، بسیار اتفاق خوبی است که می‌تواند به رشد سینما کمک کند.»

باران کوثری با اشاره به اینکه این شخصیت و این فیلم برگرفته شده از زندگی یک ورزشکار خاص نیست، گفت: «این اتفاق برای ورزشکاران زن زیادی اتفاق افتاده است و تنها مربوط به خانم اردلان نمی‌شود. کسی تاکنون درباره این موضوع ادعایی نکرده است. حتی من یک بار هم خانم اردلان را ندیدم و اصرار داشتم که این شخصیت را خودم بسازم و از کسی الهام نگیرم.»

در ادامه یکی از خبرنگاران رسانه های اصولگرا از بیرقی پرسید با توجه به مهم بودن حقوق زنان برای کشورهای خارجی و این که این فیلم می تواند برای بسیاری از خارجی ها خوراک ایجاد کند، آیا قبول می کند که این فیلم را به جشنواره های بین المللی، ندهد؟ که بیرقی از پاسخ به این پرسش خودداری کرد.

لیلی رشیدی در پایان و در پاسخ به سوال یکی از حضار که «عرق سرد» را یک فیلم فمینستی خواند، گفت : «به چه علت ما از یک قانونی که به شدت عقب افتاده است، دفاع می‌کنیم؟ بسیاری از قوانین ما از جمله قصاص بچه‌های زیر 18 سال در طول زمان عوض شده است. هر موضوعی در گذر زمان باید عوض شود. اصرار نکنیم روی قوانین تاریخ گذشته؛ این ظلم به نسل‌های بعدی ماست.»

تانی کال

آی سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *