برترین بازی‌های کمپانی Tecmo Koei

چه خوشمان بیاید و چه نه… چه بازی هایش را دوست داشته باشیم و چه نه، ژاپن یکی از نمادها، اسطوره ها و یکی از پایه های مهم صنعت بازی در طول تاریخ بوده و هست و خواهد بود. این که میزان اهمیت این پایه در طول زمان دستکاری شده و کم و زیاد شده به کنار، اما هرگز و هرگز نمی شود که ژاپن را کلا از معادله صنعت و هنر بازی های رایانه ای حذف کنیم و کنار بگذاریم. خیلی از ماها و بازیبازان هم نسل من با بازی ها ژاپنی عاشق این دنیا شده ایم… آن زمان ها ویچر نبود، دارک سولز نبود، کال او دیوتی نبود، دستینی نبود، بلکه ما با فاینال فانتزی معنای گرافیک بالا را درک کردیم و با دیدن نام کمپانی های ژاپنی بر روی کاور بازی ها، آن ها را می خریدیم چون نوعی تضمین کیفیت بود. زمانی که هنوز در نسل پنجم شرکتهای غربی چیزی از بازی سازی نمی دانستند و شرکت آمریکایی مایکروسافت به جای کنسول، ویندوز می ساخت، شرکت های ژاپنی مانند سونی و نینتندو و سگا کنسول گیم داشتند (البته نینتندو و سگا حتی قبل از نسل پنج نیز کنسول داشتند) و کپکام و کونامی و اسکوئر انیکس و تکمو برترین بازی های تاریخ را می ساختند که هنوز هم روی دستشان نیامده و داریم حسرتشان را می خوریم. ژاپن بخش بزرگی از دنیای گیم است و می بینیم که هنوز هم دو شرکت ژاپنی سونی و نیتندو پیشتازان دنیای گیم و کنسول های بازی در دنیا هستند و در کشورهای غربی، بیشتر از کنسول خود آن کشورها، کنسول می فروشند. بله ژاپن و بازی های ژاپنی و میزان اهمیت آن ها در دنیا خیلی کم تر از گذشته شده است زیرا بودجه و زرق و برق تبلیغات و … در دست غول های غربی مثل یوبیسافت و الکترونیک آرتز و … است، اما هرگز نمی شود ژاپن و بازی های آن و طرفداران بازی های آن را دست کم و نادیده

این جزو لوگوهای “گوگول” این صنعت محسوب می شه!!!

با این که خیلی از ما، مانند خود من که حالا بهترین بازی های عمرم ویچر و دارک سولز و بلادبورن و در واقع بازی های غربی یا دارای تم غربی هستند، هنوز هم دلمان برای بازی های ژاپن و سبک زیبا و خاص آن ها و کمپانی های دوست داشتنی آن می تپد و یادمان نرفته است که صنعت گیم ژاپن بود که ما را عاشق این دنیای بی نظیر کرد تا اکنون ویچر بازی کنیم. تازه نگذریم از این که پشت سر همین بازی های بزرگ غربی مانند بلادبورن هم مغز متفکر و سازنده ژاپنی نشسته است و اگر بلادبورن بازی می کنیم و اگر اویل ویتین بازی می کنیم، بزرگان گیم ژاپن آن ها را برای ما خلق کرده اند. به همین دلیل هم هست که کمپانی های ژاپنی برای خیلی از ما بسیار بسیار قابل احترام هستند و با این که خیلی از آن ها مجبور شده اند تا در این سال ها یا بازی های خود را غربی تر کنند یا این که فقط در ژاپن بمانند، اما هنوز هم بازی هایشان زیباست و آن حس عشق سازندگان ژاپنی به بازی را داراست. امروز در مورد یکی از همین کمپانی ها صحبت می کنیم که از زمان های قدیم در این صنعت فعال بوده و بازی های محبوب زیادی را برای ما بازیبازان خلق و منتشر کرده است. کمپانی که حاصل ادغام دو شرکت جداگانه و قدیمی ژاپنی با نام های تکمو و کوئی است و اکنون چندین سال است که نام Tecmo Koei را بر خود می بیند و امروز قصد داریم تا به احترام این شرکت، به بازی هایش بپردازیم زیرا این مقالات در مورد برترین بازی های برترین کمپانی های دنیاست و بدون شک Tecmo Koei نیز یکی از برترین ها و البته اصیل ترین هاست.

هاردکور…

در این مطلب قصد داریم تا به ۱۰ عدد از برترین بازی های ساخته یا منتشر شده توسط کمپانی Tecmo Koei در تاریخ بازی های رایانه ای اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. عناوینی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده اند و برای طرفداران خاص خود بسیار محبوب هستند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. مهمترین و اساسی ترین نکته در مورد این مطلب آن است که توجه داشته باشید که در این مطلب، هم بازی هایی قرار گرفته اند که وظیفه ساخت و انتشار آن ها بر عهده شرکت Tecmo Koei و زیرشاخه های آن بوده و هم بازی هایی که این شرکت فقط منتشر کرده است اما امتیاز فرنچایز را داراست. در واقع، بازی هایی که سازنده یا ناشر بازی، این کمپانی بوده است در لیست امروز ما قرار دارند. همچنین توجه داشته باشید که از هر فرنچایز سعی شده است تا بهترین نسخه آن از لحاظ موفقیت و متا و فروش و اقبال جهانی در این مطلب قرار بگیرد و شاهد دو بازی از یک فرنچایز مشترک نخواهید بود. همچنین دوستان توجه کنند که این مطلب در مورد “با ارزش ترین و مهم ترین و بهترین فرنچایزهای Tecmo Koei” نیست که بخواهید بگویید چرا فلان بازی اول نیست و …. بلکه این مطلب در مورد “۱۰ تک عنوان قدرتمند و برتر این شرکت فارغ از وضعیت فرنچایزشان” است که به این موضوع توجه داشته باشید.

قبل از ازدواج این شکلی بودن هر کدوم!!!

این سه نکته که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید تا نظراتی عجیب و غریب را شاهد نباشیم. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “بازی های برتر شرکت Tecmo Koei” به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین لازم به ذکر است که رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی کوانتوم تئوری را بیاورد و در جایگاه اول لیست برترین بازی تاریخ تکمو کوئی قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد.

علاوه بر بازی های عالی، این کمپانی بازی های معمولی خیلی خیلی زیادی هم دارد.

البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان دنیا در مورد فوق العاده بودن آن ها برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به برترین عناوین شرکت Tecmo Koei، با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی برتر این کمپانی است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. نکته بعدی این که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “برترین عناوین شرکت Tecmo Koei” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۰ –  Attack on Titan  

Attack on Titan

سازنده:   Omega Force

ناشر:  Tecmo Koei

ژانر: Action game, Hack and slash

پلتفرم مقصد:   PlayStation 4, PlayStation Vita, PlayStation 3, Xbox One, Microsoft Windows 

سال انتشار:  ۲۰۱۶   

امتیاز متا:  ۷۷/۱۰۰

بله… کمپانی ژاپنی و قطعا ارتباط با انیمه ها و مانگا… همان طور که پیش تر نیز با شما عزیزان در این مورد صحبت کرده ایم خلق بازی بر اساس سری انیمه ها و مانگاهای محبوب و پرطرفدار در دنیا در این سال ها تبدیل به موضوع رایجی شده است و سازندگان بازی ها می توانند با ساختن یک بازی بر اساس یک انیمه خیلی مشهور و قدرتمند، نه تنها طرفداران آن سری را به بازی خود جذب کتنند بلکه اگر بازی که می سازند باکیفیت و جذاب باشد علاقمندان به آن ژانر را نیز به سمت بازی خود می کشند و می توانند موفقیت خوبی را کسب نمایند. تا به امروز شاهد خلق بازی های زیادی بر پایه انیمه هایی مانند Naruto و Avatar و One Piece و… بوده ایم که برخی از آنها موفق عمل کرده و برخی نیز شکست خورده اند. یکی از سری مانگاهایی که در سال های اخیر موفقیت زیادی کسب کرد و کم کم تبدیل به یک سری پرطرفدار در دنیا شد سری Attack on Titan بود که همین موضوع هم دست اندرکاران شرکت کوئی تکمو را مجاب کرد تا به سراغ ساخت بازی رایانه ای بر اساس آن بروند و عنوانی در سبک هک اند اسلش با مبارزاتی بسیار سریع را با نام Attack on Titan منتشر نمایند. این اتفاق در نسل هفتم و هشتم به صورت انتشار یک بازی میان نسلی رخ داد و عنوانی بر اساس این انیمه با نام Attack on Titan در اختیار طرفداران قرار گرفت. عنوان Attack on Titan(در اروپا این بازی با نام A.O.T.: Wings of Freedom شناخته می شود) که در ژانر Action و Hack and slash قرار داشت توسط Omega Force ساخته و در سال ۲۰۱۶ توسط کمپانی Tecmo Koei برای پلتفرم های PlayStation 4, PlayStation Vita, PlayStation 3, Xbox One و Microsoft Windows منتشر گردید.

اینقدر طراحی این تایتان ها روی مخ منه و از بس قیافه هاشون مضخرفه واقعا دلم میخواد یه بازی بسازم خودم به نام “کتک on طراحان تایتان” !!!! همه م که بی حیان خاک بر سرا… خب تایتانید که باشید.. چرا لختین؟!!!

Attack on Titan پس از انتشار موفق عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای خوب ۷۷/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Tecmo Koei شود. همان طور که می دانید معمولا دامنه امتیازات بازی هایی که بر اساس انیمه ها ساخته می شوند زیاد بالا نمی رود و امتیاز ۷۷ برای عنوانی که بر اساس یک انیمه ساخته شده است امتیاز بسیار عالی محسوب می شود، آن هم در دوره ای که منتقدان به هیچ بازی رحم نمی کنند و بزرگترین بازی ها امتیازات ۶۰ تا ۷۰ می گیرند. در این بازی شاهد روایت دوباره وقایع کلیدی و حساس مانگای Attack on Titan بودیم که شکل یگ بازی رایانه ای به خود گرفته اند. همچنین برخی سناریوهای جدید نیز برای شخصیت های کلیدی این مانگا در بازی قرار داده شده است تا تنوع آن نسبت به مانگا حفظ شود. بازی دارای ۳ چپتر یا بخش مختلف است و جالب است بدانید که ۱۰ شخصیت قابل بازی دارد که همگی برای علاقمندان به این سری شناخته شده و محبوب هستند. شخصیت هایی مانند Eren Yeager ،Mikasa Ackerman ،Armin Arlert ،Jean Kirschtein و Connie Springer. همان طور که می دانید نسخه دوم بازی Attack on Titan نیز قرار است در نسل هشتم و در ماه مارس ۲۰۱۸ منتشر گردد و این بار دیگر شاهد یک بازی میان نسلی نبوده و خبری و از نسخه پلی استیشن ۳ در کار نخواهد بود. در نهایت باید اذعان داشت که بازی Attack on Titan جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Tecmo Koei ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Tecmo Koei” در جایگاه دهم قرار می گیرد.

۹ –  Warriors Orochi III Ultimate  

Warriors Orochi III Ultimate

سازنده:   Omega Force

ناشر:  Tecmo Koei

ژانر: Hack and slash

پلتفرم مقصد:    PlayStation 4, PlayStation Vita, PlayStation 3, Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۳   

امتیاز متا:  ۷۷/۱۰۰

وقتی می گویند اوضاع اسپین آف در اسپین آف است یعنی این!!! یعنی یک بازی اسپین آف یک بازی دیگر باشد که خود آن بازی اسپین آف یک بازی دیگر است!! سری عناوین Warriors Orochi جنین حالتی دارند و یکی از اسپین آف های پرتعداد سری بازی های Dynasty Warriors هستند که خود این سری اسپین آف فرنچایز Romance of the Three Kingdoms به حساب می آید. تاکنون عناوین مختلف و پرتعدادی با نام Warriors Orochi منتشر شده اند که طرفداران زیادی نیز دارند و دقیقا طرفداران سری عناوین Dynasty Warriors و علاقمندان به سبک آن فرنچایز، به سری Warriors Orochi نیز علاقمند هستند و داستان و شخصیت ها و ارتباطات آن ها را دنیال کرده و البته از گیم پلی و مبارزات آن نیز لذت می برند. به مانند سری  Dynasty Warriors، در مورد بازی ها و سبک این سری می توان گفت از لحاظ استایل و گیم پلی، بازی های Warriors Orochi ترکیبی از عناوین Dynasty Warriors و Samurai Warriors هستند. بنده اطلاعات چندان زیادی در مورد این سری نیز ندارم و تنها در بررسی ها و تحقیق هایم برای پیدا کردن برترین بازی های کوئی تکمو متوجه شدم که این فرنچایز نیز یکی از بزرگترین سری بازی های این شرکت محسوب می شود اما وافعا نمی دانستم که کدام بازی از این سری را باید به عنوان نماینده در لیستم قرار دهم. بنابراین مقداری جستجو کردم و با توجه به بازخوردهای بازیبازان و منتقدان تصمیم گرفتم تا نسخه سوم این سزی و البته ورژن Ultimate آن را که بالاترین امتیاز متای فرنچایز را نیز دارد در لیست مطلب امروز جای دهم.

انتهای جاپونی بازی!!!

عنوان Warriors Orochi III (در ژاپن با نام Musō Orochi 2 عرضه شد) که در ژانر Hack and slash قرار داشت توسط Omega Force ساخته و در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ توسط کمپانی Tecmo Koei برای پلتفرم های PlayStation 4, PlayStation Vita, PlayStation 3 و Xbox One منتشر گردید. این بازی در واقع چهارمین نسخه از عناوین این فرنچایز است و دنباله ای مستقیم بر بازی Warriors Orochi 2 محسوب می گردد. ۲ ورژن و پورت مختلف نیز از این بازی عرضه گردید. یکی از آن ها نسخه Musou Orochi 2 Special بود که سال ۲۰۱۲ در ژاپن انحصارا برای کنسول PSP منتشر شد و دیگری Warriors Orochi 3 Hyper که به عنوان یک لانچ تایتل برای کنسول Wii U عرضه گردید. یک نسخه بهبود و ارتقا یافته از بازی Warriors Orochi III با نام Warriors Orochi III Ultimate یا Musou Orochi 2 Ultimate که اتفاقا همین نسخه نیز به عنوان نماینده سری در لیست ما قرار گرفته است، برای پلی استیشن ۳ و ویتا در سال ۲۰۱۳ و برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۴ منتشر گردید. نسخه Warriors Orochi III Ultimate پس از انتشار، موفقیت آمیز عمل کرد و بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای مناسب ۷۷/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان با کیفیت است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Tecmo Koei ویکی از برترین عناوین سری بازی های Warriors Orochi شود. در مجموع بایستی به این موضوع اشاره کرد که بازی Warriors Orochi III Ultimate جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Tecmo Koei ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Tecmo Koei” در جایگاه نهم قرار می گیرد.

۸ – Nobunaga’s Ambition: Sphere of Influence  

Nobunaga’s Ambition

سازنده:   Koei Tecmo Games

ناشر:  Tecmo Koei

ژانر: Strategy, Turn-Based

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, PlayStation 3, Microsoft Windows  

سال انتشار:  ۲۰۱۳   

امتیاز متا:  ۸۰/۱۰۰

این هم از خوبی های نگارش این نوع مقالات است. وقتی در حال تحقیق در مورد عناوین برتر شرکت های مختلف هستید با برخی عناوین و فرنچایزها آشنا می شوید که اصلا حتی یک بار در کل زندگیتان هم نامشان را نشنیده اید و حتی از کنار نامش هم رد نشده اید!!! بازی که در این شماره از لیست ما قرار گرفته است دقیقا ملاک و نماد این حالت در بین کل مقالاتی که با این موضوع نوشته ام محسوب می شود و واقعا حتی نامش را نشنیده بودم. عنوانی به نام Nobunaga’s Ambition: Sphere of Influence  که تازه کار به همین جا هم ختم نمی شود و این یک بازی از یک فرنچایز بزرگ و محبوب با کلی بازی مختلف در ژاپن است. البته می دانم که نام لرد نوبوناگا را خیلی از ما شنیده ایم و لااقل کسانی که اونیموشا بازی کرده اند کاملا او را می شناسند و با این دوست عزیزمان نبرد سختی هم داشته اند اما این که خود نوبوناگا نام یک فرنچایز بازی مجزا و محبوب باشد را من یکی که نمی دانستم، اما به لطف این مقاله با آن آشنا شدم. بگذارید تا کمی در مورد این سری و بازی های آن توضیح دهیم. جالب است بدانید که این سری بسیار بسیار قدیمی است و از سال ۱۹۸۳ آغاز به کار کرده است و بازی نخست این سری با نام Nobunaga no Yabō منتشر گردید. در سال ۱۹۸۶ بود که بازی دوم سری با نام Nobunaga’s Ambition منتشر گردید و باید اشاره کنیم که این بازی یکی از نخستین عناوین و پرچمداران سبک خود یعنی استراتژی نوبتی نقش آفرینی محسوب می گرددو جزو اولین بازی های این ژانر است. جالب است که اگر بخواهیم سبک کامل بازی های این سری را برای شما عزیزان بازگو کنیم باید بگوییم Grand strategy wargame Historical simulation Turn-based strategy RPG !!!!! تقریبا کل سبکها در کنار هم مشغولند!!

Grand strategy wargame Historical simulation Turn-based strategy RPG !!!! این الان ژانره؟ !! نه دوستان به نظر این نقد بازیه!!!

با این که این سری برای ما بسیار غریبه و ناآشنا است ولی جالب است بدانید که تاکنون در در نسل های مختلف ۱۵ بازی مختلف از این فرنچایز منتشر شده اند که اولین آن ها همان طور که گفته شد در سال ۱۹۸۳ و جدیدترین آنها یعنی بازی Nobunaga’s Ambition: Taishi  به طور جالبی دقیقا در همین روز که دارید مقاله را می خوانید یعنی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ عرضه می شود!!! این بازی طرفداران زیادی در کشور ژاپن دارد که البته پرواضح است که عنوانی که ۱۵ نسخه دارد یعنی طرفدار دارد که مدام منتشر می گردد. بازی های این سری همواره یک سطح تقریبا ثابت از کیفیت را داشته اند و معمولا نه بازی های خیلی خیلی بزرگ و شاهکاری بوده اند و نه بازی های خیلی ضعیف و به درد نخور!! اگر بخواهیم بین عناوین این سری لااقل از نظر امتیاز متا (چون از دیگر نظرها شناختی ندارم نسبت به این بازی ها!!!) یک بازی را انتخاب کنیم به یکی از عناوین تقریبا جدید آن می رسیم که Nobunaga’s Ambition: Sphere of Influence نام دارد و نماینده این سری در لیست ما محسوب می گردد. عنوان Nobunaga’s Ambition: Sphere of Influence که در ژانر Strategy و Turn-Based قرار داشت توسط Koei Tecmo Games ساخته و در سال ۲۰۱۳ توسط کمپانی Tecmo Koei برای پلتفرم های PlayStation 4, PlayStation 3 و Microsoft Windows  منتشر گردید. Nobunaga’s Ambition: Sphere of Influence پس از انتشار موفق عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۰/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Tecmo Koei شود. در نهایت و پس از نگاهی کلی به عناوین این سری باید گفت بازی Nobunaga’s Ambition: Sphere of Influence جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Tecmo Koei ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Tecmo Koei” در جایگاه هشتم قرار می گیرد.

۷ –   Atelier Rorona: The Alchemist of Arland 

Atelier Rorona

سازنده:   Gust Co. Ltd.

ناشر:  Tecmo Koei

ژانر: Role Playing

پلتفرم مقصد:   PlayStation 3, PlayStation Vita, Nintendo 3DS 

سال انتشار:  ۲۰۰۹   

امتیاز متا:  ۸۰/۱۰۰

برخی سری بازی ها واقعا عجیب و غریبند!! مخصوصا اگر ژاپنی باشند. آقا می دونید یعنی چی که یک فرنچایز ۱۹ عدد بازی فقط در سری اصلیش داشته باشه و ۱۶ بازی فرعی و حدود ۳۰ نسخه بازسازی و پورت شده داشته باشه!!! این دقیقا وضعیت فرنچایز Atelier است که انگار از اول تاریخ و زمانی که هنوز بازی ها وجود نداشته اند داشته منتشر می شده و احتمالا صد سال بعد می گوییم این سری دارای ۱۹۰۰ نسخه اصلی است!!! از شوخی که بگذریم (هر چند همچین شوخی هم نبود!!) باید گفت سری بازی های Atelier از سال ۱۹۹۷ مهمان پلتفرم های بازیبازان شده اند و تا به امروز هم همراه طرفدارانشان بوده اند و پلتفرم ها و کنسول های سونی همواره به عنوان پلتفرم مادر و اصلی این سری و به نوعی خانه عناوین این فرنچایز محسوب شده و می شوند (PlayStation, PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation 4). همچنین نسخه های مربوط به کنسول های دستی نیز تاکنون از این سری برای پلتفرم هایی مثل Game Boy Color, Game Boy Advance, Nintendo DS, Nintendo 3DS, PlayStation Portable, PlayStation Vita و WonderSwan Color منتشر شده اند. همچنین ۲ بازی از این سری عناوین برای کنسول های  Sega Saturn و Dreamcast نیز عرضه گردیده اند. بازی های این فرنچایز غالبا فقط در کشور ژاپن منتشر شده اند اما اخیرا برخی نسخه های آن برای دیگر بازارها نیز لوکالیزه و منتشر گردیده است. بازی های این سری که بر اساس تعریف نام کلی آن ها یعنی Atelier یا همان آتلیه و محل کار یک هنرمند بنا نهاده شده اند، همواره تمرکز بالایی بر “شبه علم کیمیاگری” داشته و دارند و بازیباز همیشه باید آیتم های مختلف را جمع کرده و با هم ترکیب نماید تا آیتم های بهتر بسازد و در بازی پیشروی کند. یک سری مانگا نیز بر اساس این فرنچایز ساخته و منتشر

یه نکته ای که از قدیم در طراحی های ژاپنی ها به چشم می خورد عقده چشم درشت بود!!! کاملا چشم ها رو مثل چشم های خودشون می کشن!!! حرف نژادپرستانه زدم!!! الان ۳ جلسه محروم میشم!!

انتخاب یک بازی از بین عناوین فرنچایزی که این همه بازی دارد کار سختی است اما به هر حال با بررسی های مختلف و توجه به فروش عناوین مختلف و امتیازات منتقدان و بازخورد بازیبازان نسبت به بازی های این سری، یک عنوان را به عنوان نماینده بازی های Atelier انتخاب کردم تا در لیست قرار دهم. عنوان Atelier Rorona: The Alchemist of Arland که در ژانر Role Playing قرار داشت توسط Gust Co. Ltd. ساخته و در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی Tecmo Koei برای پلتفرم های PlayStation 3, PlayStation Vita و Nintendo 3DS منتشر گردید. Atelier Rorona: The Alchemist of Arland پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای خیلی مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۰/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Tecmo Koei شود. این بازی در واقع یازدهمین عنوان از سری اصلی Atelier محسوب می شود و تم همیشگی سری یعنی ساخت و ساز آیتم ها را دنبال می کند. این عنوان اولین بازی سری بود که برای پلی استیشن ۳ منتشر گردید و همچنین اولین بازی سری بود که از مدل های ۳ بعدی به جای اسپرایت های ۲ بعدی در عناوین قبلی، در آن استفاده شده بود. در سال ۲۰۱۰ یک دنباله برای این عنوان که وقایع ۵ سال بعد از پایان بازی را دنبال می کرد با نام  Atelier Totori: The Adventurer of Arland منتشر گردید. لازم به ذکر است که یک نسخه ارتقا یافته و بازسازی شده از بازی Atelier Rorona: The Alchemist of Arland با نام Atelier Rorona Plus: The Alchemist of Arland در سال ۲۰۱۳ در ژاپن و در سال ۲۰۱۴ در غرب برای PlayStation 3 و PlayStation Vita منتشر گردید. در بخش گیم پلی این بازی، ۴ مد مختلف وجود داشت که شامل یک نقشه جهان، صحنه نبرد، سیستم کیمیاگری و یک رمان گرافیکی می شد و با قرار گرفتن در این بخش ها در طول بازی، جریان آن را به پیش می بردید. در نهایت باید گفت بی تردید بازی Atelier Rorona: The Alchemist of Arland جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Tecmo Koei ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Tecmo Koei” در جایگاه هفتم قرار می گیرد.

۶ –   Dynasty Warriors 4 

Dynasty Warriors 4

سازنده:  Koei Tecmo, Omega Force 

ناشر:  Tecmo Koei

ژانر:  Hack and slash

پلتفرم مقصد:    PlayStation 2, Xbox, Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۰۳   

امتیاز متا:  ۷۸/۱۰۰

همیشه برایم سوال بوده است که چرا اینقدر به تعداد وحشتناک و پشت و سرهم و هر چند ماه یک بار یک بازی با نام Dynasty Warriors عرضه می شود. مگر کسی هم بازی می کند اینها را؟ لااقل در کشور ما که اصلا و ابدا!!! اصلا نمی توانستم بفهمم داستان  بازی چیست و چرا ۲۰۰ تا شخصیت قابل بازی دارد و …. ؟ خلاصه این که این سری همیشه برایم یک علامت سوال بزرگ بود که البته هیچ وقت هم در پی یافتن پاسخش نرفته بودم تا این که باز هم به لطف این مقاله مجبور شدم کنکاش و جستجویی هر چند کوچک در مورد این فرنچایز بزرگ به عمل آورم و به حقایق جالبی هم دست یافتم. سری عناوین Dynasty Warriors چندین بار برنده جایزه های مختلف شده اند که واقعا اصلا فکرش را هم نمی کردم. همچنین موفق ترین و بزرگترین فرنچایز شرکت تکمو کوئی نه نینجا گایدن است و نه DOA و نه هیچ بازی دیگری، بلکه سری Dynasty Warriors موفق ترین سری بازی این کمپانی به حساب می آید و جالب است بدانید که تا سال ۲۰۱۱ حدود ۱۸ میلیون نسخه از آن در سرتاسر دنیا فروش رفته بود که طعا اکنون به بالای بیست و چند میلیون رسیده است. نکته جالب دیگر در مورد این سری آن است که بازی اول سری با کل دیگر عناوین آن فرق دارد و یک بازی کاملا مبارزه ای یک در مقابل یک بود!!! اما از نسخه بعدی، سبک بازی عوض شد و شاهد عناوینی اکشن و هک انداسلش بوده ایم. بد نیست تا مقداری اطلاعات دیگر در مورد سری Dynasty Warriors را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم تا شما نیز اگر مانند بنده همیشه در مورد این سری سوالاتی داشته اید، بیشتر با آن آشنا شوید. خود فرنچایز Dynasty Warriors در اصل یک اسپین آف و سری فرعی از فرنچایز استراتژی نوبتی تکموکوئی به نام Romance of the Three Kingdoms است که بسیار هم موفق تر از بازی مادر خود عمل کرده است و بر اساس دست نوشته ها و کتاب های تاریخ چین یعنی  Records of the Three Kingdoms بنا نهاده شده است. یک نکته بسیار عجیب در مورد فرنچایز Dynasty Warriors این است که خود این سری که یک اسپین آف از سری دیگری است، تعداد بسیار زیادی اسپین آف دارد که شامل فرنچایزها و تک بازی های Samurai Warriors ،Warriors Orochi ،Dynasty Tactics ،Dynasty Warriors: Gundam ،Fist of the North Star: Ken’s Rage  Warriors: Legends of Troy, One Piece: Pirate Warriors ,Hyrule Warriors ,Arslan: The Warriors of Legend ,Fire Emblem Warriors و Warriors All-Stars هستند!!

در این بازی ها دشمنان دقیقا در حکم گرد و خاک و پرز هسند و بازیباز در حال گردگیری!!

نسخه های غربی بازی های این فرنچایز همگی شماره ای در جلوی نام خود دارند ولی در مورد نسخه های ژاپنی صرفا این طور نیست و حتی نام این بازی ها نیز در ژاپن فرق دارد و مثلا بازی اول سری با نام Sangokumusō شناخته شده و بازی دوم به جای Dynasty Warriors 2، با نام  Shin Sangokumusō در سرزمین آفتاب تابان شناخته می شود. از نسخه دوم سری که سبک این فرنچایز تغییر کرد شما بایستی یک شخصیت قابل بازی را انتخاب می کردید و در طول مراحل مختلف در دوره تاریخی Three Kingdoms با دیگر قبایل و طوایف رقیب و دشمن مبارزه کرده و آن ها را شکست می دادید تا چین را تحت سلطه یک حکومت واحد در آورید. این مد بازی “Musou Mode” نام داشت و در آن معمولا ژنرال هایی که انتخاب می کردید عضو یکی از ۳ قلمرو (Wu, Shu یا Wei) بودند. در بازی های Dynasty Warriors 2, Dynasty Warriors 3, Dynasty Warriors 5 و Dynasty Warriors 6 تعداد زیادی ژنرال و شخصیت قابل بازی وجود دارند که جالب است بدانید برای تک تک آن ها یک Musou Mode مجزا و داستانی جدا قرار دارد که تنوع فوق العاده ای را به بازی می بخشد. در بازی های  Dynasty Warriors 4, Dynasty Warriors 7, و Dynasty Warriors 8 این موضوع به شکلی دیگر است و در این بازی ها هر کدام از ۳ قلمرو Musou Mode مجزای خود را دارند که همه شخصیت های آن قلمرو می توانند آن را بازی کنند. عناوین این سری همواره کیفیت تقریبا ثابتی را در طول تاریخ این فرنچاز داشته اند و معمولا نه هیچ گاه شاهکار بوده اند و نه یک بازی خیلی افتضاح (البته گفتیم معمولا) و همواره طرفداران خاص خود را که مخصوصا در کشور ژاپن خیلی زیاد هستند، داشته اند. اگر بخواهیم برای این سری یک نماینده شایسته برای قرار گرفتن در لیستمان انتخاب کنیم، باید از بازی Dynasty Warriors 4 نام ببریم. عنوان Dynasty Warriors 4 (در ژاپن نامش Shin Sangokumusou 3 است) که در ژانر Hack and slash قرار داشت توسط Koei Tecmo و Omega Force ساخته و در سال ۲۰۰۳ توسط کمپانی Tecmo Koei برای پلتفرم های PlayStation 2, Xbox و Microsoft Windows منتشر گردید. Dynasty Warriors 4 پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و امتیازاتی مانند ۸٫۶/۱۰ را از IGN دریافت کرد و نهایتا نیز امتیاز متای خوب ۷۸/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Tecmo Koei شود. این بازی فروش بسیار خوبی داشت و تنها در ۹ روز موفق شد تا بیشتر از یک میلیون نسخه به فروش برساند.  در نهایت باید گفت بدون شک بازی Dynasty Warriors 4 نماینده شایسته ای برای موفق ترین و بزرگترین فرنچایز شرکت تکمو کوئی در لیست ماست و البته جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Tecmo Koei ساخته و منتشر شده نیز هست. این بازی در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Tecmo Koei” در جایگاه ششم قرار می گیرد.

۵ –  Toukiden Kiwami

Toukiden Kiwami

سازنده:  Omega Force

ناشر:  Tecmo Koei

ژانر:  Action Role-playing

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, PlayStation Vita, PlayStation Portable, Microsoft Windows  

سال انتشار:  ۲۰۱۴   

امتیاز متا:  ۸۲/۱۰۰

عنوانی که برای این شماره از لیست انتخاب کرده ایم و  Toukiden Kiwami نام دارد در واقع یک نسخه ارتقا یافته و بازسازی شده از عنوانی به نام Toukiden: The Age of Demons است که در سال ۲۰۱۳ برای پی استیشن پرتابل و پلی استیشن ویتا در ژاپن منتشر شده بود و سال ۲۰۱۴ نسخه جهانی Toukiden: The Age of Demons نیز انحصارا برای ویتا منتشر گردید. عنوان Toukiden Kiwami همان طور که گفته شد در واقع نسخه ارتقا یافته بازی اصلی بود. این عنوان که در ژانر اکشن نقش آفرینی قرار داشت توسط Omega Force ساخته و در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی Tecmo Koei در ژاپن برای پلتفرم های  PlayStation Vita و PlayStation Portable منتشر گردید. این بازی البته چیزی فراتر از تنها یک نسخه ارتقا یافته بود زیرا تقریبا دوبرابر بازی اصلی محتوا داشت و بزرگ بود. تعداد هیولاهای بی نظیر بازی دو برابر شده بودند. دو شخصیت قابل بازی جدید به بازی افزوده شدند. داستان بازی بسط یافته بود و کلی تجهیزات جدید نیز در آن وجود داشت. حتی در ورژن جدید این بازی سلاح های جدیدی شامل سلاح های گرم، naginata و kanabō نیز اضافه شدند و حتی قابلیت ها و مهارت های جدید برای شخصیت های بازی نیز افزوده شد. Toukiden: Kiwami سال ۲۰۱۵ به صورت جهانی نیز منتشر گردید. سپس در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۵ بود که ورژن پلی استیشن ۴ این بازی که انحصارا برای بازار غرب بود نیز معرفی گردید. این نسخه هم قابلیت cross-save و هم multiplayer cross-play را بین پلتفرم های پلی استیشن ۴ و ویتا دارا بود. این نسخه یکی از لانچ تایتل های پلی استیشن ۴ در زمان عرضه در چین در ؤانویه ۲۰۱۵ نیز به حساب می آمد. سرانجام نیز در ماه ژوئن ۲۰۱۵ نسخه رایانه های شخصی این بازی نیز برای عرضه در استیم معرفی گردید تا بازیبازان بیشتری این بازی زیبا را در اختیار داشته باشند. Toukiden Kiwami پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را مخصوصا در نسخه پلی استیشن ویتا از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۲/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان بسیار جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Tecmo Koei شود.

یعنی مادر بگرخد از طراحی این هیولاها!!! اونم نه یکی .. نه دوتا… میخوره ۳ تا ۳تا!!!… ببخشید… بلکه بیشتر از ۱۰۰ تا!!!

در بخش گیم پلی اگر بخواهیم دقیقا به مشخصات این بازی اشاره کنیم باید گفت با یک بازی Third-Person Monster Hunting یا عنوانی سوم شخص بر پایه شکار هیولاها طرف هستیم که در آن گروهی از بازیبازان یا بازیبازان و شخیت های غیر قابل بازی با کمک هم به نبرد هیولاهای مختلف در طول ماموریت های گوناگون بازی می روند. اگر بخواهیم به اصلی ترین نکته این بازی اشاره کنیم باید ازطراحی بی نظیر و خوفناک و جذاب هیولاهای بازی نام ببریم که تنها دو سه نمونه از آن ها را در تصویری که از این بازی برای شما قرار داده ایم مشاهده می کنید و بی شک یکی از آن ها شما را به یاد هیولاهای Nioh می اندازد. شما در بازی آنقدر قابلیت مختلف و تجهیزات مختلف و شخصی سازی های گوناگون و هیولاهای متنوع در اختیار دارید که ساعت ها و ساعت ها بازی کردن نیز شما را خسته نخواهد کرد و باز هم محتوای جدیدی برای سرگرم کردن شما وجود خواهد داشت. باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این بازی یکی از برترین عناوین کنسول ویتا نیز هست و نسخه این کنسول دستی قدرنمند، بالاترین امتیاز متا را در بین ورژن های گوناگون این عنوان دارد. همچنین لازم به ذکر است که یک نسخه دنباله و ادامه برای این بازی با نام Toukiden 2 نیز در سال ۲۰۱۶ برای پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۴ و ویتا منتشر گردید. نهایتا باید گفت بدون هیچ تردیدی بازی Toukiden Kiwami جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Tecmo Koei ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Tecmo Koei” در جایگاه پنجم قرار می گیرد.

۴ –  Fatal Frame 2: Crimson Butterfly  

Fatal Frame 2: Crimson Butterfly

سازنده:  Koei Tecmo 

ناشر:  Tecmo Koei

ژانر:  Survival horror

پلتفرم مقصد:  PlayStation 2, Xbox, PlayStation 3  

سال انتشار:  ۲۰۰۳   

امتیاز متا: ۸۱/۱۰۰ 

سری Fatal Frame فرنچایزی بود که با ایده ‌ای جذاب و ترسناک موفق شد تا در نسل ششم و بر روی کنسول پلی‌استیشن ۲ بازی‌بازان را تا سرحد مرگ بترساند. این سری عناوین خوفناک و بسیار زیبا، از آن دست عناوینی هستند که نمی‌شود لیستی از برترین عناوین ترسناک تاریخ بازی‌های رایانه‌ای منتشر شود و اثری از حداقل یک نسخه از این فرنچایز در آن نباشد. همواره وقتی معصومیت در مقابل تهدید و خطر و ترس قرار می ‌گیرد بیشتر از حالت عادی ما را می ‌ترساند. تم داستانی دختربچه ‌هایی کوچک در یک روستای جن ‌زده و مخوف که پر است از نیروهای ماوراء‌الطبیعه و روح ‌های سرگردان، به نوعی نشان‌ دهنده مظهر معصومیت است که توسط نیروهایی خارج از کنترل تهدید می شود. تنها دفاع این دختربچه‌ها در برابر ارواح، فلش دوربینی است که تنها در فواصل نزدیک موثر واقع می‌شود و صحنه‌های هولناکی را خلق می‌کند. در این لیست و به نمایندگی از سری Fatal Frame نسخه دوم را قرار داده‌ایم که به واقع یکی از ترسناک‌ترین بازی‌های تاریخ نیز هست، هر چند که نسخه سوم هم هیچ کم و کسری برای قرار گرفتن در این لیست نداشت. عنوان Fatal Frame 2: Crimson Butterfly که در ژانر Survival horror قرار داشت توسط  Koei Tecmo ساخته و در سال ۲۰۰۳ توسط این کمپانی برای پلتفرم های PlayStation 2, Xbox و PlayStation 3 منتشر گردید.

نمیدونم که من و داداشم چه مرضی داشتیم که با این که بچه بودیم ولی میذاشتیم این رو شب بازی می کردیم چراغا رو هم خاموش می کردیم… از ترس زهره ترک می شدیم… باز فردا شب بازی می کردیم!!!

در این بازی شما کنترل دختری را در Fatal Frame II بر عهده دارید که تنها راه شکست دادن نیروهای تهدید کننده را در روبرو شدن و مقابله مستقیم با آن تهدیدات و در معرض آسیب قرار دادن و خطر کردن خود می‌داند. کاری که بازی، بارها و بارها شما را در مقابله با هر دشمن مجبور به انجام آن می‌کند و بایستی همواره در بازی ریسک کنید و خطرکردن را به جان بخرید. در بازی واقعا  در برخی مواقع از ترس هنگ می کردید و یا فریاد می کشیدید. وقتی در اتاقی که کاملا خالی به نظر می رسید تا دوربین را جلوی چشم خود می بردید مشاهده می کردید که یک روح مخوف و شرور و بسیار ترسناک دقیقا در یک قدمی شماست و آن گاه بود که واقعا از ترس می خواستید سکته کنید!! Fatal Frame 2: Crimson Butterfly پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای خیلی مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۱/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان بسیار جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Tecmo Koei شود. در نهایت باید گفت بدون شک بازی Fatal Frame 2: Crimson Butterfly جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Tecmo Koei ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Tecmo Koei” در جایگاه چهارم قرار می گیرد.

۳ –   Dead or Alive 2

Dead or Alive 2

سازنده:  Team Ninja 

ناشر:  Tecmo Koei

ژانر: PORN – Fighting

پلتفرم مقصد: Arcade, Dreamcast, PlayStation 2, PlayStation Network, Xbox  

سال انتشار:   ۱۹۹۹

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

آقا یعنی کلا ژانر مبارزه ای و بازی فایتینگ و .. را در مورد Dead or Alive فراموش کنید چون همش شوخی است. واقعا و واقعا این بازی تنها و تنها یک پورن کامل است و بس!!! یعنی تعداد ویدئوهای پورن در مورد این فرنچایز از تعداد ویدئوهای گیم پلی بازی های آن بیشتر است و فکر می کنم رقیب سرسخت اوورواچ در دنیای پورن مربوط به بازی های رایانه ای باشد. واقعا وقتی اسم این سری را در گوگل و قسمت تصاویر می زنید فکر می کنید خدایی نکرده عبارت دیگری را سرچ کرده اید مثل Naked Girls!!! البته Naked Girl هایی که مقدازی هم مبارزه بلدند!!! و تازه ریو هایابوسای بدبخت را هم بدنام کرده اند و به داخل خود کشیده و ۷۰ درصد ویدئوهای پورن این بازی یک قسمت قضیه اش ریو هایابوسا است که جزو اندک مردهای این فرنچایز است که البته خودمانیم خیلی خوش به حالش هم هست!!! چقدر حرف های نکته دار زدم!!! خب بس است دیگر. برگردیم به سراغ سری عناوین ژانر پورن، ببخشید ژانر مبارزه ای Dead or Alive!!! در قسمت هایی از بازی های این سری که زبانم لال مبارزه هم احیانا وجود دارد انصافا شاهد مبارزات بسیار خوش ساخت و جذابی هستیم. از شوخی که بگذریم سری بازی های این فرنچایز یکی از عناوین صاحب سبک و پرطرفدار در بین بازی های فایتینگ به حساب می آیند و در طول تاریخ شاهد بازی های با کیفیتی هم در این سری بوده ایم که طرفداران خیلی زیادی هم داشته و دارند (حتی طرفدارانی که اصلا بازیباز نیستند و همه هم آقایان هستند!!!). هی می خواهم از شوخی بگذریم ولی باز نمی گذریم!! تازه باید این را هم بگویم که نسخه پنجم این سری یک سیزن پس ۱۰۰ دلاری داشت که فقط کلا لباس بود. یعنی من گمان می کردم که خب احتمالا چون این خانمای داخل بازی لباس نداشتن کلا، اینا این سیزن پس رو دادن که لباس تنشون کنیم اما بعدا دیدم که این سیزن پس در واقع فقط چوب لباسی های خالی است!!! یعنی تنها یک تعداد خیلی خیلی کوچکی در حد ۲-۳ گرم پارچه در هر لباس به کار رفته بود و در واقع سیزن پس را داده بودند تا همان ۲-۳ گرم لباس را هم برداریم دیگر!!! به هر حال این هم سیستم خاص سری DOA است برای خاص و مجزا بودن بین دیگر ازی های مبارزه ای که اتفاقا جواب هم داده است و کل بازیبازان دنیا با این سری آشنایی کامل دارند حتی اگر بازی نکرده باشند!!!

گیف؟ نه واقعا گیف؟ انتظار دارید گیف باشه از این بازی؟ والا عکس هم از این سری به زور پیدا میشه، گیف بذاریم که دیگه کلا دو ۳ تا سایت از اینور و دو ۳ تا سایت از اونورمون رو هم همراه ما …. می کنن!!!

در مبحث گیم پلی این سری باید گفت شاهد یک بازی مبارزه ای ۳ بعدی سرعتی هستیم و مبارزات عناوین این سری استایل و سبک خاص مبارزه خود را دارا هستند که بسیار هم جذاب و لذتبخش است و از هر فرنچایز دیگری در این ژانر کاملا متمایز هستند و طرفداران و بازیبازان حرفه ای و متعصب مخصوص به خود را دارا هستند. فرنچایز DOA اولین بار در سال ۱۹۹۶و با عنوان Dead or Alive به صنعت بازی معرفی شد و تا به امروز ۲۲ نسخه اصلی و فرعی که البته شامل ۱۲ بازی جدید و مجزا هستند و بقیه،ویرایش های مختلف از همین ۱۲ بازی بوده اند، را از این سری شاهد بوده ایم (مثلانسخه پنجم این فرنچاز خودش ۴ بار با ۴ ویرایش و ورژن مختلف منتشر شد). در بین بازی های این فرنچایز عناوین بسیار با کیفیت، جذاب، موفق و پرطرفداری به چشم میخورند که بازخوردهای فوق العاده ای را چه از سوی منتقدین و چه بازیبازان دریافت کرده اند اما اگر بخواهیم برای این لیست نماینده و برترین بازی سری را انتخاب کنیم قطعا نسخه دوم بازی بهترین انتخاب محسوب می گردد. عنوان Dead or Alive 2 که مانند نسخه قبلی خود و تمامی عناوین این سری (غیر از یکی دو بازی که جدی جدی دیگر سبکشان پورن خالص است و هیچ مبارزه ای هم ندارند!!!) در ژانر Fighting قرار داشت توسط Team Ninja ساخته و در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ توسط کمپانی Tecmo Koei برای پلتفرم های Arcade, Dreamcast, PlayStation 2, PlayStation Network و Xbox منتشر گردید. Dead or Alive 2 پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بی نظیر ۹۱/۱۰۰ که نشان دهنده یک شاهکار است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Tecmo Koei و یکی از بازی های قدرتمند مبارزه ای در تاریخ بازی های رایانه ای شود. از این بازی چندین نسخه و ویرایش مختلف هم منتشر گردید که از آن ها می توان به Dead or Alive 2 Hardcore و Dead or Alive 2 Hard*Core اشاره کرد. این بازی نسبت به بازی اول تغییرات خیلی زیادی کرده بود و از گرافیک گرفته تا بسیاری المان های متنوع گیم پلی در آن ارتقا داده شده و افزوده شده بودند و به همین خاطر هم بازی موفقیت زیادی کسب کرد. در واقع علاوه بر بحث امتیاز و نمرات منتقدین، Dead or Alive 2 در زمینه فروش نیز بی نظیر عمل کرد و یک بازی موفق تجاری را برای شرکت تکمو رقم زد. بدون هیچ شک و شبهه ای باید گفت بازی Dead or Alive 2 جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Tecmo Koei ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Tecmo Koei” در جایگاه سوم قرار می گیرد.

۲ –  Nioh  

Nioh

سازنده:  Team Ninja

ناشر:  Tecmo Koei و Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Action Role-playing

پلتفرم مقصد:    PlayStation 4, Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۱۷   

امتیاز متا:  ۸۸/۱۰۰

همان طور که پیش از این بارها اشاره کرده ایم و قطعا خود شما نیز می دانید، بازی Demon’s Souls آغاز کننده یک جریان بزرگ در دو نسل اخیر بازی های رایانه ای بود که مطمئنا تا سال ها و نسل ها بعد نیز ادامه خواهد داشت. Demon’s Souls پیامی واضح را به بازیسازان در سراسر دنیا داد و روندی تاریخ ساز را آغاز کرد. همواره اولین بودن و به عنوان اولین نفر کاری را انجام دادن بسیار مهم تر و سخت تر است مخصوصا کاری که بقیه از رفتن به سراغ ان بترسند و حاضر نباشند ریسک کنند. سازندگان در نسل‌های اخیر ترس از این داشتند که مبادا بازیبازان ساده طلب امروزی که به عناوین آسان و خط سلامتی پرشونده عادت کرده‌اند، با سخت شدن بازی آن‌ها، دیگر عناوینشان را خریداری نکنند، سمت ساخت عناوین چالش برانگیز نمی‌رفتند و یا چند درجه سختی برای بازی قرار می‌دادند. اما Miyazaki با Demon’s Souls آمد و گفت “این بازی من است. بسیار سخت است. صدها بار خواهید مرد. همه چیز را با مردن از دست خواهید داد مگر دوباره به آن برسید. ذخیره‌های پشت سر هم وجود ندارد. خط سلامتی پر شونده نداریم، درجه سختی مختلف نداریم و تنها یک درجه سختی داریم و آن هم هاردکور است و اجباری. حالا می‌خواهید بخواهید و نمی‌خواهید به سراغ بازی های خودتان بروید.” به خاطر جریانی که روزی Demon’s Souls آغاز کرد، شاهد عناوین بی نظیری بوده ایم که یکی از بزرگ ترین و جذاب ترین این عناوین که از سری سولز الگو گرفته، شاهکاری بود فوق العاده زیبا به نام Nioh. این بازی که در ژانر Action Role-playing قرار داشت توسط Team Ninja ساخته و در سال ۲۰۱۷ توسط کمپانی Tecmo Koei  و Sony Interactive Entertainment به طور انحصاری برای پلتفرم های PlayStation 4 منتشر گردید. البته اخیرا نسخه کامل آن با دی ال سی ها و…. در استیم برای رایانه های شخصی نیز منتشر گردید تا پی سی بازان نیز از این شاهکار بهره مند شوند. Nioh پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای خیلی مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۸/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان بسیار جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Tecmo Koei شود.

بابا خفن!!! بابا ملق زن!!! بابا Nioh !!! ملق زن کی بودی تو؟!!!

بی شک باید گفت اصلی ترین دلیل درخشش بازی و تبدیل شدن آن به یک شاهکار، گیم پلی بی نقص آن است که فوق العاده عمل می کند. در واقع گیم پلی و مبارزات، ستاره اصلی بازی Nioh هستند که آن را از هر عنوان دیگری متمایز کرده و Nioh را تبدیل به یکی از شاهکارهای نسل هشتم می کنند. Nioh یکی از برترین بازی های سبک خود است و تجربه آن بر دوستداران اکشن نقش افرینی های فانتزی و مخصوصا علاقمندان سری سولز و بلادبورن واجب و لازم است. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که این بازی برای هر کسی مناسب نیست و همانطور که قبلا نیز گفته ام Nioh فقط و فقط و فقط عنونی برای هاردکور گیمرهاست و حتی هاردکورگیمرها که میخواهند آن را تجربه کنند باید در بالاترین سطح دقت و امادگی خود باشند تا از پس این بازی برآیند. اگر فکر می کنید که چون سری سولز و بلادبورن را تمام کرده اید Nioh را هم راحت تمام می کنید کاملا در اشتباهید زیرا بازی بدجوری حال شما را خواهد گرفت. Nioh در مواقعی حتی یک سرو گردن از سری عناوین سولز سخت تر است و باید خیلی خیلی برای بازی کردن آن اماده باشید و صبر و استقامت داشته باشید. بدون شک فرنچایز Souls برگترین منبع الهام بازی Nioh است اما نکته اصلی اینجاست که Nioh بارزترین مثال از الگو برداری و الهام گرفتن از سری دارک سولز بدون کپی کردن و تقلید محض از آن است و اشتباه بزرگی کرده اید اگر Nioh را تنها یک تقلید کورکورانه از سری Souls بدانید، زیرا المان ها و مکانیک های منحصر به فرد این بازی هستند که اصل درخشش بازی بر اساس آن هاست. سازندگان در بازی Nioh سعی کرده اند تا در هیچ موردی کاملا مانند سری سولز عمل نکنند و بازیشان شخصیت منحصر به فرد و مجزای خود را در تمام زمینه ها حفظ کند که در این امر کاملا نیز موفق بوده اند. نهایتا باید اذعان داشت که شاهکار Nioh جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Tecmo Koei ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Tecmo Koei” با شایستگی هر چه تمام تر در جایگاه دوم قرار می گیرد و واقعا شایستگی جایگاه نخست را نیز داراست.

۱ –  Ninja Gaiden Black  

Ninja Gaiden Black

سازنده:  Team Ninja 

ناشر:  Tecmo Koei

ژانر:  Action Adventure ,Hack and Slash

پلتفرم مقصد:   PlayStation 3, Xbox, PlayStation Vita (بازی نینجا گایدن، سه نسخه ریمیک دارد که نسخه بلک بازی منحصرا برای ایکس باکس منتشر گردید و نسخه سیگما منحصرا برای پلی استیشن ۳ و نسخه سیگما پلاس منحصرا برای ویتا) 

سال انتشار:  ۲۰۰۴   

امتیاز متا:  ۹۴/۱۰۰

این موضوع کاملا درست است که آغاز کننده اصلی موج ساخت بازی های دشوار و هاردکور در نسل هفتم و بعد از آن آقای میازاکی است و نام وی را بیشتر در این زمینه می شنویم اما یک فرنچایز دیگر هم بود که در نسل ششم و چند سال قبل از عرضه اولین بازی میازاکی یعنی دیمونز سولز منتشر شد و درجه سختی خیلی بالا و مرگباری داشت. این فرنچایز بی نظیر  Ninja Gaiden نام داشت و در سال ۲۰۰۴ ابتدا برای کنسول ایکس باکس منتشر شد و آغازی بود بر یک سری بسیار زیبا و شدیدا هاردکور. نسخه های ایکس باکس این سری بدون نام اضافه و تنها با شماره عرضه شدند یعنی نینجا گایدن ۱ و ۲ ولی نسخه های پلی استیشن ۳ این سری که هر دو یک سال بعد از عرضه بازی برای ایکس باکس و ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شدند در انتهای نام خود کلمه سیگما را نیز می دیدند و Ninja Gaiden Sigma و Ninja Gaiden Sigma 2 نام داشتند. Ninja Gaiden Sigma بازخوردهای فوق العاده ای را نیز دریافت کرد که کسب امتیاز متای فوق العاده ۸۸ نشانگر این مطلب است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که این بازی در حقیقت نسخه ارتقا یافته و کاملتر از بازی اصلی Ninja Gaiden است که سال ۲۰۰۴ انحصارا برای ایکس باکس منتشر شده بود و وقتی که به روی کنسول پلی استیشن آمد نام سیگما را به خود گرفت. همچنین یک نسخه از این بازی با نام Ninja Gaiden Sigma Plus نیز برای کنسول دستی پلی استیشن ویتا منتشر گردید که از عناوین خوب این کنسول دستی قدرتمند محسوب می شود. نسخه سیگما بر روی پلی استیشن ۳ با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و حتی نسخه سیگما ۲ نیز برای این کنسول ساخته و منتشر شد. در نسخه سیگما شاهد اضافات مختلفی بودیم که علاوه بر حرکات و فنون و ارتقاهای جدید و ایتم های جدید، مهمترین آنها یک شخصیت جدید به نام ریچل است که با انتخاب وی می توانید یک داستان متفاوت را تجربه نمایید. اگر بخواهیم برترین نسخه در سری عناوین نینجا گایدن را انتخاب کنیم بدون شک تمامی دنیا یک نام را می برند و آن هم Ninja Gaiden Black است. برای این که بدانید این نسخه دقیقا چه بازی است و چه شماره ای از سری محسوب می شود بهتر است این طور برای شما موضوع را روشن کنم. بازی نخست سری نینجا گایدن، سه نسخه ریمیک دارد که نسخه بلک بازی منحصرا برای ایکس باکس منتشر گردید و نسخه سیگما منحصرا برای پلی استیشن ۳ و نسخه سیگما پلاس منحصرا برای ویتا. یعنی نسخه بلک یک ریمیک و نسخه ارتقا یافته از بازی اول است که انحصارا برای ایکس باکس منتشر شد. عنوان Ninja Gaiden Black که مانند بازی اصلی در ژانر اکشن ماجرایی و هک اند اسلش قرار داشت توسط Team Ninja ساخته و در سال ۲۰۰۴ توسط کمپانی Tecmo Koei برای پلتفرم ایکس باکس منتشر گردید.

داداش همینجوری بدون این حرکات هم …..ی ما رو (کشتی ما رو!!!)…. هایابوسای کی بودی تو؟!!!

Ninja Gaiden Black پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۴/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان بی نظیر است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Tecmo Koei شود. باید بگوییم همیشه و هر جایی که صحبت از سخت ترین عناوین تاریخ باشد نام Ninja Gaiden Black در همان رتبه های بالای لیست دیده می شود و هر جا هم بحث از برترین هک اند اسلش های تاریخ باشد باز هم نام Ninja Gaiden Black در بین برترین ها مطرح است و همواره از این بازی و این سری محبوب به عنوان یکی از فرنچایزهای موفق و دوست داشتنی بازی های رایانه ای در دنیا نام برده می شود. اگر از طرفداران واقعی سری Ninja Gaiden در مورد این سری سوال کنید دو نکته را در ابتدا خواهید شنید. اولی سختی وحشتناک بازی است و سپس به یاد ماندنی‌ترین نکته بازی باس فایت‌های شاهکار آن است و جالب این‌جاست اگر از آن‌ها در مورد ترسناک‌ترین و دشوارترین و آزاردهنده‌ترین خصوصیت بازی نیز سوال کنید باز هم پاسخ همان باس فایت‌ها می‌باشد. بعد از این که هزاران بار در بازی می‌مردید بازی از شما سوال می‌کرد که آیا می‌خواهید درجه سختی پایین‌تر بیاید یا خیر، که این یک ضربه اساسی به غرور و عزت نفس بازی‌باز بود و او را خرد می‌کرد! اما به هر حال هنر یک سازنده این است که بازی را بسیار بسیار سخت بسازد اما از طرفی نیز کاری کند که نتوان ان را رها کرد و به آن دلبسته شوید که شاخص ترین مثال این گونه عناوین سری سولز و همین نیجا گایدن هستند. بازی شاهکار Ninja Gaiden Black یک بازی بی نهایت چالش‌برانگیز و سخت است که نفس شما را می‌گیرد و حتی از بازی اصلی که خودش جزو سخت ترین های تاریخ است نیز سخت تر شده بود و سازندگان دقیقا می خواتسند تیر خلاص را بر پیکر بازیبازان نیمه جان فرود آورند!! قطعا در طی انجام بازی دل خوشی از سازندگان آن نخواهید داشت و آن‌ها را مورد الطاف خود قرار می‌دهید و یا داده‌اید. همچنین بازی از درجه خشونت بسیار بالایی نیز برخوردار است که این خشونت نیز از امضاهای خاص عناوین این سری به شمار می رود و قطع کردن اعضای بدن و بریدن سر و دست و پا به صورت خیلی منظم و دقیق! از هنرهای رزم و شمشیرزنی جناب ریو هایابوسا محسوب می شود. در نهایت باید گفت بدون شک بازی Ninja Gaiden Black برترین بازی کمپانی Tecmo Koei و یکی زا برترین و سخت ترین عناوین هک اند اسلش تاریخ است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Tecmo Koei” در جایگاهی که واقعا شایسته آن است، یعنی رتبه نخست قرار می گیرد و برتخت پادشاهی لیست ما تکیه می زند.

تانی کال

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *