Bethesda کمپانی خیلی عظیم و محبوب، اما غالبا بی سر و صدایی است. کمپانی که هرگز نمی آید چون نام های بی نظیری مثل فال آوت و الدر اسکرولز را در اختیار دارد گندش را در آورد و هر سال یا ۲ سال یک بار یک بازی با این نام ها بیرون بدهد و اعتیار خود و فرنچایزهای بی نظیرش را خدشه دار کند. در واقع بتزدا شرکتی است که تا می تواند حسابی روی یک بازی بزرگش کار می کند و حتی اگر سال ها طول بکشد هم وقتی عرضه شدند، یا می شوند اسکایریم با متای ۹۶ و بازی سال، و یا می شوند فال آوت ۴ و کاندید برترین بازی سال و یکی از بزرگترین نقش آفرینی های تاریخ. این کمپانی به نوعی غول عظیم ساخت عناوین نقش آفرینی بزرگ و فوق محبوب است و همیشه با هر نسخه از بازی های بزرگش، صنعت گیم و طرفدارانش را شگفت زده می کند. بتزدا از آن دست کمپانی هایی است که آن هایی که طرفدارش هستند خیلی کیف می کنند و همیشه سربلند و با افتخار می توانند بگویند من عاشق کمپانی بتزدا و بازی هایش هستم. مگر می شود از الدر اسکرولز و فال اوت و دیس آنرد و Doom و اویل ویتین و ولفنشتاین و Prey به راحتی گذشت و عاشق آنها نبود؟ واقعا نمی شود. این شرکت آن قدر بازی مختلف دارد که علاوه بر نقش آفرینی بازازن که به نوعی بتزدا برایشان یک بت است، طرفداران دیگر سبک ها هم از وحشت بقا گرفته تا شوتر اول شخص الداسکول و اکشن ماجرایی و … نیز می توانند عناوینی بسیار با کیفیت و بزرگ را در لیست بازی های این کمپانی پیدا کنند و از آنها لذت حداکثر را ببرند.

تصویری که بیش از هزاران ساعت گیم پلی در آن نهفته است

در این مطلب قصد داریم تا به ۱۵ عدد از برترین بازی های ساخته و منتشر شده توسط کمپانی Bethesda، زیرشاخه ها و یا شرکت مادر آن (ZeniMax Media) در تاریخ بازی های رایانه ای اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. عناوینی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده اند و بسیار محبوب هستند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید.  مهمترین و اساسی ترین نکته در مورد این مطلب آن است که توجه داشته باشید که در این مطلب بازی هایی قرار گرفته اند که وظیفه ساخت آن ها را خود شرکت Bethesda، زیرشاخه های Bethesda، شرکت مادر آن (ZeniMax Media) و یا زیرشاخه های آن (مانند id Software) بر عهده داشتند و در واقع سازنده و ناشر بازی خود کمپانی Bethesda یا ZeniMax Media است. قاعدتا وقتی می گوییم برترین بازی های Bethesda یعنی برترین بازی هایی که این شرکت برای ما به ارمغان آورده است، نه بازی هایی که این شرکت به دست ما رسانده است! همچنین توجه داشته باشید که از هر فرنچایز سعی شده است تا بهترین نسخه آن از لحاظ موفقیت و متا و فروش و اقبال جهانی در این مطلب قرار بگیرد و شاهد دو بازی از یک فرنچایز مشترک نخواهید بود.

تلفظ نام این کمپانی هم در ایران داستانی است خودش… بتسدا.. بتزدا… بت سدا… بت زدا… بت شکن!!

همچنین دوستان توجه کنند که این مطلب در مورد “با ارزش ترین و مهم ترین و بهترین فرنچایزهای Bethesda” نیست که بخواهید بگویید چرا فلان بازی اول نیست و …. بلکه این مطلب در مورد “۱۲ تک عنوان قدرتمند و برتر این شرکت فارغ از وضعیت فرنچایزشان” است که به این موضوع توجه داشته باشید. این سه نکته که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید تا نظراتی عجیب و غریب را شاهد نباشیم. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “بازی های برتر شرکت Bethesda” به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین لازم به ذکر است که رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک بازی خیلی خیلی معمولی Bethesda را بیاورد و در جایگاه اول لیست برترین بازی تاریخ شرکت Bethesda قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد.

شرکتی با کلی بازی عظیم و دوست داشتنی..

البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان دنیا در مورد فوق العاده بودن آن ها برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به برترین عناوین شرکت Bethesda، با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی برتر این کمپانی است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. نکته بعدی این که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “برترین عناوین شرکت Bethesda” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۲ –  Fallout Shelter

Fallout Shelter

سازنده:  Bethesda Game Studios

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر:   Construction and management simulation

پلتفرم مقصد:  iOS, Android, Microsoft Windows, Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۵

امتیاز متا:  ۷۱/۱۰۰

نام Fallout آن قدر بزرگ و محبوب است که وقتی هر بازی با هر سبکی برای هر پلتفرمی نام Fallout را بر خود داشته باشد بسیار مورد توجه قرار بگیرد و بتوان به انتشار یک بازی خوش ساخت و زیبا امید داشت زیرا که بتزدا هرگز نمی خواهد نام بزرگ Fallout را خراب کرده و با عرضه یک بازی بی کیفیت حالا در هر سبکی با نام Fallout، اعتبار این فرنچایز بزرگ را زیر سوال ببرد و تا کنون نیز این کار را نکرده است و غالبا هر بار که بازی دیگری در سبکی متفاوت از سری اصلی این نام را بر دوش کشیده است، شاهد انتشار یک بازی موفق و زیبا بوده ایم که البته گاها فراز و نشیب هایی نیز در کار بوده است. بازی Fallout Shelter یکی از همین عناوین متفرقه و جدا از سری اصلی Fallout است که این نام بزرگ را به همراه خود دارد و در ابتدا تنها یک بازی free-to-play simulation برای گوشی های هوشمند بود و بعدا نسخه پی سی و ایکس باکس وان آن نیز عرضه گردید. Fallout Shelter اولین بار در زمان معرفی شگفت انگیز نسخه چهارم Fallout در کنفرانس بتزدا توسط تاد هاوارد بزرگ، به عنوان یک بازی جانبی معرفی گردید و در همان زمان مشخص بود که می تواند عنوان جذابی برای گوشی های هوشمند و طرفداران پر و پا قرص سری Fallout باشد تا قبل از زمان عرضه بازی چهارم، خود را با آن سرگرم نمایند. عنوان Fallout Shelter که در ژانر Construction and management simulation قرار داشت توسط Bethesda Game Studios ساخته شد و در ژوئن سال ۲۰۱۵ توسط کمپانی Bethesda Softworks برای پلتفرم های مبتنی بر iOS منتشر گردید. در آگوست هان سال نسخه اندروید بازی عرضه شد و سپس در سال ۲۰۱۶ بازی برای رایانه های شخصی و در سال ۲۰۱۷ برای ایکس باکس وان نیز منتشر گردید تا کاربران بیشتری بتوانند این عنوان جذاب و دوست داشتنی را تجربه نمایند. Fallout Shelter با توجه به سبک خاصش پس از انتشار موفق عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای خوب ۷۱/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب در سبک شبیه ساز ساخت و ساز و مدیریت است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Bethesda شود.

یکی از برترین و خفن ترین بازی هایی که روی موبایل تابه حال ساخته شده است

البته باید گفت شاید به دوش کشیدن نام مشهور و عظیم Fallout، در زمینه امتیازات، مقداری به ضرر بازی شد و منتقدان این بازی را بسیار سخت گیرانه تر و به عنوان یک بازی جانبی از سری شاهکار فال آوت نقد کردند و اگر مثلا یک بازی با همین کیفیت نام فال آوت را نداشت می توانست امتیاز بهتری نیز بگیرد هر چند که در زمینه شنیده شدن نام بازی و وسیع تر شدن قشر مخاطبین این عنوان، نام Fallout بسیار به کمک Fallout Shelter آمد و سبب شد تا بتزدا آن را برای دیگر پلتفرم ها غیر از گوشی های هوشمند نیز عرضه کند. در این بازی شما باید “Vault” خود را بسازید و آن را کاملا در زمینه های مختلف مدیریت نمایید آن هم با پیچیدگی ها و تنوع بسیار بالای المان ها که از یک بازی فال آوت انتظار داریم، هر چند که باید اشاره کرد در زمینه عمق گیم پلی این بازی مقداری ضعف داشت و به قدرت عناوین اصلی سری نبود. طراحی بصری و گرافیک بازی بسیار تحسین برانگیز و همین طور هسته گیم پلی آن فوق العاده جذاب و لذتبخش بود و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. اما مواردی مانند عمق کم گیم پلی، استفاده بیجا و غیر ضروری از سیستم خرید داخل بازی و همین طور نداشتن یک پایان درست و حسابی مواردی بود سبب شد امتیاز بازی کاسته شود. جالب است بدانید که تنها در دو هفته اول پس از عرضه، Fallout Shelter از طریق سیستم خرید داخل بازی، حدود ۵٫۱ میلیون دلار در آمد برای سازندگان به همراه داشت! (بعد میگن استفاده بیجا از سیستم خرید داخل بازی!! هرچقدر هم بیجا بوده ولی ما هم بودیم قرار می دادیم! کی ۵ میلیون دلار سود رو ول میکنه تا منتقدا راضی باشن؟! تازه اون هم وقتی معلومه بازیبازها در دنیا همچین ناراضی هم نبودن از این سیستم و دوهفته ای ۵ میلیون دلار خرید کردن از داخل بازی!). در نهایت باید اشاره کرد که بدون هیج تردیدی Fallout Shelter جزو عناوین زیبا و موفقی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” در جایگاه دوازدهم قرار می گیرد.

۱۱ –  The Terminator: Future Shock

The Terminator: Future Shock

سازنده:  Bethesda Softworks

ناشر:  Bethesda Softworks, Virgin Interactive

ژانر: First-Person Shooter

پلتفرم مقصد:   DOS

سال انتشار:  ۱۹۹۵

امتیاز متا:  ندارد

کمپانی Bethesda قدیمی تر از آن چیزی است که فکر می کنید! این شرکت ۲۲ سال قبل بازی می ساخته و منتشر می کرده در حد تیم ملی!! کاملا مطمئنم بسیاری از شما عنوانی که در این جایگاه از لیست قرار گرفته است را نه تنها نمی شناسید بلکه حتی نامش را هم نشنیده اید و نمی دانستید که چنین عنوانی اصلا وجود خارجی داشته است و تازه توسط بتزدا هم ساخته و منتشر شده است. دروغ چرا؟! واقعا من هم حتی نام این بازی را نشنیده بودم، ولی طی تحقیقاتی که برای شناخت برترین بازی های بتزدا داشتم با این بازی آشنا شدم. بالاخره خوبی نوشتن این مقالات علاوه بر تجدید خاطرات با خیلی از شاهکارهای آشنا، همین تحقیقات و آشنا شدن با کلی بازی خوب و ناشناخته و قرار دادن اطلاعات آن ها در اختیار شما عزیزان است. صحبت از یک بازی شوتر اول شخص با نام The Terminator: Future Shock است که در آن روزها نام ترمیناتور به لطف آرنولد شوارتزینگر عزیز، خیلی بزرگ و محبوب بود و احتمالا هم این بازی برای فروش خود از نام ترمیناتور و دنیای آن استفاده کرده است! اما خوشبختانه این بازی یکی از آن عناوین به درد نخور ساخته شده بر اساس دنیای فیلم ها نبود و اتفاق یک بازی فوق العاده عالی و جذاب بود. بد نیست در ابتدا اطلاعاتی را از این بازی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. عنوان The Terminator: Future Shock که در ژانر First-Person Shooter قرار داشت توسط Bethesda Softworks ساخته شد و در سال ۱۹۹۵ توسط کمپانی های Bethesda Softworks و Virgin Interactive برای سیستم های تحت DOS منتشر گردید. The Terminator: Future Shock پس از انتشار موفق عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و با این که دارای امتیاز متا نیست، اما امتیازاتی مانند ۸٫۴ از گیم اسپات و ۸ از Maximum را به خود اختصاص داده است تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Bethesda شود.

می دونید یه زمانی این گرافیک دقیقا خود واقعیت بود!!!

جالب است بدانید که The Terminator: Future Shock یکی از اولین بازی های شوتر اول شخص دارای “true, fully texture-mapped 3D environments and enemies” یا “محیط و دشمنان دارای تکسچرهای کاملا ۳ بعدی واقعی” بود. همچنین جالب است بدانید که این بازی پیشگام در استفاده از کنترل “mouse-look” یا “نگاه کردن به اطراف با ماوس” در بازی های رایانه ای است که بعدا کاملا همه گیر گردید. Future Shock تماما به صورت اول شخص دنبال می شد و شما در هر مرحله باید یک سری از ماموریت ها را انجام می دادید تا بتوانید به مرجله بعدی بروید و در این حین با انواع ربات های دشمن با استفاده از اسلحه های بسیار متنوع و نارنجک های گوناگون، مبارزه می کردید. تنوع سلاح ها و نارنجک ها برای عنوانی در سال ۱۹۹۵ بسیار تحسین برانگیز بود. یک موضوع دیگر نیز که در مراحل بازی وجود داشت و تنوع و چالش خوبی را نیز به بازی می بخشید، این بود که مناطقی از بازی دارای تشعشعات یا radiation بسیار بالا بود که بازیباز نمی توانست در آنها تردد کند و در این مواقع می توانستید از یک jeep با سلاح اتوماتیک قدرتمند (mounted cannon) یا از HK fighter که یک ربات جنگی پرنده بود استفاده نمایید که لذت فوق العاده ای داشت. بازی دارای مد چند نفره نبود اما در نسخه دنباله این بازی با نام The Terminator: SkyNET مد چند نفره deathmatch نیز وجود داشت. داستان بازی در سال ۲۰۱۵ دنبال می شود که در آن شخصیت اصلی بازی به کمک گروهی به نام مقاومت از یک کمپ فرار می کند و به گروه مقاومت می پبوندد که رهبر آنها John Connor مشهور دنیای ترمیناتور است. بعد از چند ماموریت، مقر مرکزی گروه مقاومت توسط ترمیناتورهای مدل T800 مورد حمله قرار می گیرد و وی کمک میکند تا جان کانر و دیگر رهبران گروه سالم از محل خارج شده و به مقر جدیدی بروند و داستان ادامه می یابد. نهایتا باید اذعان داشت که عنوان The Terminator: Future Shock جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” در جایگاه یازدهم قرار می گیرد.

۱۰ –  Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

سازنده:  Micro Forté

ناشر:  ۱۴ Degrees East ,Bethesda Softworks

ژانر:   Turn-Based Real-Time Tactical Role-Playing

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۰۱

امتیاز متا:  ۸۲/۱۰۰

سری عناوین فال آوت یک فرنچایز نقش آفرینی شوتر با تم post-apocalyptic Retro-futuristic محسوب می شوند که اولین بار توسط Interplay Entertainment خلق شد. دنیای بازی فال اوت Wasteland نام دارد که در واقع عنوانی با همین نام که در سال ۱۹۸۸ منتشر شده بود، الهام بخش اصلی سری فال اوت است و در واقع سری فال اوت یک دنباله معنوی برای بازی Wasteland محسوب می شد. سری فال اوت وقایع چندین سال بعد از انفجار هسته ای در آمریکا را نشان می دهد و داستان امید انسان به بقا و دست و پا زدن او برای نجات نوع خود در یک دنیای وحشی پر از هیولاهای جهش یافته و غارتگران و قاتلین بی رحم را نشان می دهد. در نسخه های اصلی این سری می توانید هم بازی را از دید اول شخص و هم سوم شخص دنبال نمایید که البته به نظر می رسد زاویه اول شخص پایه اصلی ساخت این سری محسوب می گردد زیرا که بازی در این حالت بسیار خوش دست تر از زاویه سوم شخص است، درست مانند سری الدر اسکرولز. اما تمامی این موارد گفته شده مربوط به سری اصلی بازی های فال آوت است و بتزدا از استفاده کردن نام فال آوت برای ساخت دیگر عناوین در سبک های گوناگون نیز غافل نشده است و در این زمینه شاهد حضور بازی های زیبایی مثل Fallout Tactics: Brotherhood of Steel و همین طور Fallout Shelter (که در جایگاه دوازدهم در مورد آن صحبت کردیم) بوده ایم. خوشبختانه در مواردی که بتزدا از نام فال آوت برای بازی های دیگر سبک ها بهره برده است نیز شاهد بازی های با کیفیت بوده ایم که می بینید به طور مثال دو عدد از آن ها در لیست برترین بازی های این شرکت نیز جای گرفته اند و موفق شده اند تا با شایستگی اعتبار نام فال آوت را حفظ نمایند. در این جایگاه صحبت از بازی زیبای Fallout Tactics: Brotherhood of Stee است که در ابتدا جا دارد تا اطلاعاتی را در مورد آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

فال آوت استراتژیک..

عنوان زیبای Fallout Tactics: Brotherhood of Steel که در ژانر Turn-Based Real-Time و Tactical Role-Playing قرار داشت توسط Micro Forté ساخته شد و در سال ۲۰۰۸ و سپس طی سال های بعد، توسط کمپانی های ۱۴Degrees East و Bethesda Softworks برای پلتفرم Microsoft Windows منتشر گردید. Fallout Tactics: Brotherhood of Steel پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۲/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Bethesda شود. در این بازی که در همان دنیای آشنای سری فال اوت دنبال می شود شما کنترل جوخه ای به نام Brotherhood of Steel را بر عهده دارید که در یک جنگ بسیار سخت و ناعادلانه درگیر می شوند. البته باید بدانید که با وجود این که دنیای بازی همان ویستلند است ولی داستان و وقایع آن هیچ ربطی به عناوین Fallout یا Fallout 2 که قبل از این بازی منتشر شده بودند ندارد. جالب است بدانید که کسانی که این بازی را پیش خرید می کردند یک سی دی اضافی نیز دریافت می کردند که شامل یک بازی رومیزی مینیاتوری با نام Fallout: Warfare بود که در دنیای فال آوت رخ می داد و همین طور یک ماموریت اضافی نیز در بازی اصلی در اختیار آنها قرار می گرفت. مبارزات نقش آفرینی بازی کاملا تاکتیکی و استراتژیک دنبال می شدند و شامل نبردهای نوبتی همزمان با درجه سختی تقریبا بالا بودند که در آن ها برای پیروزی باید کاملا هوشمندانه عمل کرده و نیاز به تاکتیک و استراتژی صحیح برای پیروزی در نبرد داشتید. قطعا می توان گفت بازی Fallout Tactics: Brotherhood of Steel جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” در جایگاه دهم قرار می گیرد.

۹ –  RAGE

RAGE

سازنده:  id Software

ناشر:  Bethesda Softworks, Square Enix Holdings, Aspyr

ژانر:   First-Person Shooter, Action-Adventure, Vehicular Combat و racing

پلتفرم مقصد:  Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows, iOS, Macintosh operating systems

سال انتشار:  ۲۰۱۱

امتیاز متا:  ۸۱/۱۰۰

بازی RAGE شاید دقیقا و کاملا آن عنوانی که منتظرش بودیم و قرار بود باشد، نبود و ضعف هایی داشت ولی نمی توان کتمان کرد که واقعا در سبک خاص خود یک بازی فوق العاده بود و کمتر عنوانی را شاهد هستیم که در آن تمامی المان های سبک های مختلف از ریسینگ گرفته تا مبارزه با ماشین و اکشن ماجرایی جهان آزاد و شوتر اول شخص و … به شکلی بسیار سرگرم کننده و خاص، در کنار هم جمع شده باشند (مانند سری Borderlands).  در ابتدا جا دارد تا بیشتر با این بازی زیبا آشنا شویم. عنوان RAGE که اولین بار در نمایشگاه QuakeCon سال ۲۰۰۷ معرفی شده بود، همان طور که قبل تر اشاره شد در ژانرهای First-Person Shooter, Action-Adventure, Vehicular Combat و حتی racing قرار داشت و توسط id Software ساخته شد تا سرانجام در سال ۲۰۱۱ توسط کمپانی های Bethesda Softworks, Square Enix Holdings و Aspyr برای پلتفرم های Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows, iOS و Macintosh operating systems منتشر گردد. جالب است بدانید که کمپانی های Arkane Studios ،Bethesda Softworks و id Software به همراه دیگر بخش هایی مثل BattleCry Studios, Escalation Studios ,MachineGames ,Tango Gameworks و ZeniMax Online Studios همگی زیر مجموعه شرکت مادر ZeniMax Media هستند که شرکتی فوق العاده بزرگ و عظیم محسوب می گردد. در واقع می توان گفت که بازی RAGE به مانند بازی جدید Doom، عنوانی که مستقیما توسط شرکت بتزدا ساخته شده باشد نیست ولی در واقع توسط خانواده ZeniMax Media که هم بتزدا و هم id Software عضو ان هستند ساخته شده است و این نام مانند Doom به نوعی تحت نام شرکت بتزدا در دنیای بازی های رایانه ای شناخته می شوند.

خیلی عالی میاد به سمت تصویر این یارو!!!

RAGE آخرین بازی استودیو id Software بود که تحت مدیریت و نظارت بنیان گذار این استودیو یعنی John Carmack بزرگ ساخته شد. بازی در دنیای پسا آخرالزمانی wasteland در آینده ای نزدیک اتفاق می افتد و وقایع بعد از اصابت سیارک ۹۹۹۴۲ Apophis به زمین را دنیال می کرد. شما در بازی کنترل شخصیتی به نام Nicholas Raine را در دست داشتید که یک سرباز بود که در پناهگاهی زیرزمینی به خواب طولانی مدت یا hibernation فرو رفته بود تا یک قرن بعد بیدار شود و مشاهده می کند که توسط سازمانی به نام The Authority به عنوان یک فرد تحت تعقیب شناخته می شود. اگر بخواهیم با مثال های سینمایی و بازی، منابع الهام این عنوان را نام ببریم باید گفت بازی RAGE بسیار مشابه فیلم Mad Max 2 است و کاملا از عناوینی مانند  Fallout و Borderlands الهام گرفته است. RAGE پس از انتشار موفق عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای خیلی خوب ۸۱/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Bethesda شود. بازی به دلیل جلوه های بصری و طراحی هنری دنیای بازی و سیستم جذاب مبارزاتش بسیار تحسین شد در حالی که به خاطر داستان و شخصیت پردازی ضعیف و  عدم وجود سیستم جهت یابی صحیح در بازی مورد نقد قرار گرفت و از امتیاز آن کاسته شد. یک نسخه مخصوص سیستم عامل iOS نیز از این بازی منتشر گردید که Rage: Mutant Bash TV نام داشت و بازخوردهایی متوسط تا خوب را دریافت نمود. در مجموع باید اذعان کرد که بدون هیچ شکی بازی RAGE جزو زیباترین و جذاب ترین عناوینی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” در جایگاه نهم قرار می گیرد.

۸ –  The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online

سازنده:  ZeniMax Online Studios

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر: MMORPG  

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows, OS X, PlayStation 4, Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۴

امتیاز متا:  ۸۰/۱۰۰

دنیای سری عناوین الدر اسکرولز که Tamriel نام دارد آن قدر عظیم و وسیع و پیچیده است که پتانسیل خلق ده ها بازی مختلف بر اساس آن وجود دارد و عنوانی که فقط بر اساس یکی از بخش های این دنیای بی نظیر ساخته شود می شود اسکایریم!! عنوانی که خودش از اکثر نقش آفرینی های جهان آزاد دنیای خیلی بزرگتری دارد ولی دنیایش تنها یک بخش از دنیای اصلی الدر اسکرولز است و این نشان می دهد که چقدر Tamriel عظیم است و تا چه حد پتانسیل برای ساخت عناوین مختلف بر اساس آن وجود دارد. بدون شک برای بتزدا که این دنیای بزرگ را در اختیار دارد فکر کردن به این که یک بازی آنلاین بر اساس دنیای الدر اسکرولز ساخته شود بسیار فکری بدیهی و قابل انتظار است و مدت ها بسیاری از بازیبازان این انتظار را می کشیدند که سرانجام یک بازی Massively Multiplayer Online Role-Playing با همان MMORPG برای دنیای زیبا و دوست داشتنی الدر اسکرولز معرفی و ساخته شود که خوشبختانه چنین اتفاقی هم رخ داد و در نسل هشتم بازی The Elder Scrolls Online بعد از طی ۷ سال روند ساخت، منتشر گردید. عنوان The Elder Scrolls Online توسط ZeniMax Online Studios ساخته شد و در سال ۲۰۱۴ و سپس طی سال های بعد، توسط کمپانی Bethesda Softworks برای پلتفرم های Microsoft Windows, OS X, PlayStation 4 و Xbox One منتشر گردید. لازم به ذکر است که نسخه های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان این بازی The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited نام دارند و یک سال بعد از عرضه نسخه پی سی در سال ۲۰۱۵ منتشر گردیدند. نسخه اولیه یعنی نسخه رایانه های شخصی The Elder Scrolls Online پس از انتشار تقریبا موفق عمل کرد و بازخوردهای نسبتا مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای ۷۱/۱۰۰ (برای عنوانی در این سبک که معمولا هنگام عرضه و نقد شدن دارای ایراداتی هستند و بعدا رفع می شوند امتیاز نسبتا مناسبی است) که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین خوب شرکت Bethesda شود.

اسکر الدرولز آنلاین!!!! چیزی رو غلط گفتم؟!!

باید گفت چنین عناوینی مثل The Elder Scrolls Online اگر مثلا ۶ ماه بعد از انتشار اولیه نقد شوند که سازندگان ایرادات را شناخته و آپدیت منتشر کرده و مشکلات سرور و مواردی از این قبیل را رفع کرده اند، بدون شک امتیازازت خیلی بهتری می گیرند، زیرا بسیاری از کسر شدن امتیاز در نقدهای این بازی های آنلاین به دلیل همین مشکلات اولیه بازی ها در سرور و باگ و .. است که بدون شک The Elder Scrolls Online نیز از این قضیه مستثنی نبود و در حال حاضر وضعیت ثبات این بازی بسیار بسیار بهتر از زمان لانچ آن است. در واقع نسخه جدید و بهبود یافته این بازی که The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited نام دارد (پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان) نسبت به بازی اول بسیار وضعیت بهتری دارد و مشکلات زمان عرضه در آن وجود ندارند. به همین خاطر هم در این نسخه نقدها و امتیازات بازی بسیار مثبت و عالی بود و The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited موفق شد امتیاز متای ۸۰/۱۰۰ را کسب نمایید که افزایشی تقریبا ۱۰ نمره ای نسبت به لانچ اولیه بازی داشت و نمرات بازی به خاطر رفع مشکلات در این نسخه، کاملا اصلاح شدند. داستان بازی در دنیای Tamriel دنبال می شود و خط داستانی آن به صورت غیر مستقیم با دیگر نسخه های سری الفدر اسکرولز در ارتباط است. در ابتدا سیستم بازی مانند اکثر عناوین این سبک بر اساس پرداخت عضویت ماهانه بود ولی بعد در سال ۲۰۱۵ این سیستم به مدل buy-to-play به همراه microtransaction یا خرید درون بازی تغییر کرد و البته یک عضویت ماهانه انتخابی و غیر اجباری هم برای کاربران وجود دارد. بازی ماهانه حدود یک میلیون کاربر فعال دارد و تاکنون از زمان عرضه ۸٫۵ میلیون نفر در آن حضور داشته اند. بی تردید عنوان زیبای The Elder Scrolls Online و مخصوصا نسخه Tamriel Unlimited جزو برترین عناوینی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” در جایگاه هشتم قرار می گیرد.

۷ –  Prey

Prey

سازنده:  Arkane Studios

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر:   First-person shooter RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۱۷

امتیاز متا:  ۸۴/۱۰۰

همان طور که در مقاله قبلی که مربوط به برترین عناوین ۲K بود و در مورد نسخه اول سری Prey (که توسط آن شرکت منتشر گردید) صحبت می کردیم، خدمتتان عرض کردم، به شخصه وقتی نام Prey را می شنوم عنوانی با کلی داستان و حاشیه و .. به ذهنم می آید که مدام در حال ساخت بوده، کنسل شده، شماره ۲ نام گرفته، دوباره کنسل شده، امتیاز بازی جابجا شده و به بتزدا رسیده، دوباره شروع به ساخت کرده اند، نام بازی به حالت بدون شماره و پسوند بازگشته، کلا همه چیز بازی فرق کرده و عوض شده و …  عنوان اولیه Prey یک بازی زیبا و جذاب بود که در سال ۲۰۰۶ منتشر گردید و توانست بازخوردهای فوق العاده عالی را دریافت نماید و امتیاز متای ۸۳ را کسب و از وبسایت IGN نیز امتیاز ۹ را دریافت نماید. این عنوان توسط استودیوهای Human Head Studios, 3D Realms, Aspyr Media, Venom Games ساخته شد و توسط ۲K Games و Aspyr Media برای پلتفرم های Xbox 360 و رایانه های شخصی منتشر گردید. بعد از آن چند سال این نام در سکوت خبری بود تا این که نسخه دوم معرفی گردید و تریلرهای زیبایی از آن منتشر شد اما بعدا اعلام شد که بازی کنسل شده و سپس امتیاز بازی به کمپانی بتزدا واگذار گردید. این کمپانی نیز کلا همه چیز را کنار گذاشت و از اساس، بنای ساخت یک بازی کاملا جدید و بی ربط به عنوان اول را پایه ریزی کرد که آن هم Prey نام داشت و به نوعی بتزدا می خواست حالا که دیگر این نام و این سری متعلق به خودش است، با این کار فرنچایز مختص خود را خلق کند و نام بازی را از نسخه اول که توسط شرکت دیگری ساخته و منتشر شده بود جدا نماید. سرانجام نیز همین اتفاق افتاد و بعد از گذشت ۱۱ سال از عنوان اول سری، عنوانی جذاب با نام Prey بدون هیچ شماره و پسوند و پیشوندی و شبیه به یک ریبوت سری بدون هیچ ارتباطی به بازی قبل، ساخته و منتشر گردید. عنوان زیبای Prey که در ژانر First-person shooter RPG قرار دارد توسط سازندگان خوشنام سری دیس آنرد یعنی Arkane Studios ساخته شد و در سال ۲۰۱۷ توسط کمپانی Bethesda Softworks که امتیاز بازی را به دست گرفته است، برای پلتفرم های  PlayStation 4, Xbox One و Microsoft Windows منتشر گردید. Prey پس از انتشار موفق عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۴/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Bethesda شود.

ر…..ی عمویی با شلیکت!!!

در این بازی شما کنترل شخصیتی به نام Morgan Yu را در اختیار می گرفتید و باید به گشت و گذار و اکتشاف در ایستگاه فضایی Talos I در اربیتی اطراف Earth–Moon L2 می پرداختید که در اینجا تحقیقاتی بر روی یک گروه بیگانه مهاجم به نام Typhon در حال انجام بوده است اما بعدا مشکلاتی به وجود آمده است و جالا بازیباز باید با استفاده از سلاح ها و قابلیت هایی که همگی از Typhon برگرفته شده اند با بیگانگان مبارزه کرده و در حالی که سعی بر فرار از آن ایستگاه دارید، زنده بمانید. بازیباز توسط یک سیستم اصطلاحا Metroidvania-style  که بر اساس پیدا کردن آیتم های کلیدی و قابلیت های جدید است به بخش های مختلف این ایستگاه دسترسی پیدا می کند یعنی مثلا شما باید در بازی پیشروی کنید تا یک آیتام مهم را به دست آورید تا بتوانید دربی را که قبلا باز نمی شده است باز کرده و وارد بخش جدیدی شوید. نهایتا هم این سیستم سبب می شود که شما به کل بخش های این ایستگاه فضایی به صورت جهان آزاد دسترسی یابید. استودیو آرکین در ساخت این بازی به هیچ وجه از موارد در نظر گرفته شده برای Prey 2 در ساخت بازی خود بهره نبرد و تنها در نام بازی و تم کلی “شکار شدن بازیباز توسط بیگانگان” از آن پروژه استفاده کرد. بازی ارکین استودیو در واقع به نوعی به عنوان یک دنباله معنوی و ادای احترام به بازی System Shock ساخته شد و توانست تا موفق نیز عمل نماید. در مجموع باید گفت بدون شک Prey جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” در جایگاه هفتم قرار می گیرد.

۶ – Return to Castle Wolfenstein

Return to Castle Wolfenstein

سازنده:  id Software, Gray Matter Interactive, Nerve Software, Splash Damage, Threewave Software

ناشر: Activision

ژانر: First-person shooter

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows, Xbox, PlayStation 2, Linux

سال انتشار: ۲۰۰۱

امتیاز متا: ۸۸/۱۰۰

سری عناوین Wolfenstein یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین عناوین شوتر در تاریخ بازی های رایانه ای محسوب می شوند که همواره طرفداران و علاقمندان بسیار زیادی را در دنیا داشته و دارند و حتی در کشور خودمان نیز علاقمندان زیادی دارد و تعداد بسیاری از افراد که شاید حتی بازیباز نیز نباشند، قبلا یک نسخه از ولفنشتاین را بازی کرده اند که به شخصه جندین نفر را با چنین سابقه ای می شناسم. Wolfenstein جزو نام هایی است که در یکی دو نسل اخیر هر سال و هر زمان اسم آن را نشنیده و انواع و اقسام بازی های پشت سر هم و سالانه را از آن ندیده ایم، ولی همواره برای همه بازیبازان مورد احترام است و به عنوان یک نام قدیمی و بزرگ در صنعت بازی ها شناخته می شود. در  این فرنچایز قدیمی شاهد بازی هایی تاریخ ساز و تاثیرگذار بوده ایم که نقش مهمی را در پیشرفت سبک شوتر اول شخص بر عهده داشته اند. به طور مثال بازی Wolfenstein 3D که در سال ۱۹۹۲ منتشر گردید یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین عناوین شوتر اول شخص در دنیا محسوب می شود و برای بسیاری از بازیبازان یک عنوان افسانه ای است که به مانند Doom جزو سردمداران شوتر های اول شخص است و حتی از آن با لقب “پدربزرگ شوترهای ۳ بعدی” در شاخه شوترهای اول شخص یاد می کنند. بعداز چندین سال سکوت خبری فرنچایز ولفنشتاین، این سری در نسل هفتم و هشتم با دو عنوان New Order (برای هر دو نسل) و Old Blood (تنها نسل هشتم) دوباره نام خود را تازه کرد و بر سر زبان ها انداخت و اتفاقا هر دو بازی نیز عناوین زیبا و جذاب و موفقی بودند و مورد استقبال قرار گرفتند. بی شک یکی از شاخص ترین عناوین این سری که می توان از آن به عنوان برترین بازی این فرنچایز نیز یاد کرد بازی Return to Castle Wolfenstein یا بازگشت به قلعه ولفنشتاین است. عنوان Return to Castle Wolfenstein که در ژانر First-Person Shooter قرار داشت توسط id Software و چند استودیوی دیگر ساخته شد و در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی Activision برای پلتفرم های Microsoft Windows, Xbox و PlayStation 2 منتشر گردید.

انتهای پدرکشتگی صنعت بازی با هیتلر!!!

Return to Castle Wolfenstein پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای کاملا مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای فوق العاده عالی ۸۸/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان بسیار جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Bethesda شود. بازی های این فرنچایز اصولا همیشه به نوعی جنگ جهانی را حتی به صورت تخیلی هم که شده در خود داشته و همیشه طرف منفی آن هم، نازی ها و جناب هیتلر بوده اند، حالا چه به عنوان انسان و چه به صورت غول های آهنین و رباتیک و….. که به جان شخصیت اصلی و جان سخت این سری یعنی William “B.J.” Blazkowicz افتاده اند و البته او هم حسابی از خجالت همگیشان در امده است! به همین سنت، داستان بازی Return to Castle Wolfenstein نیز در زمان جنگ چهانی و در مورد رویارویی با نازی های قدرتمند رقم می خورد و شما را لحظه لحظه به ادامه بازی علاقمند می کرد. اتفاقاتی که در قلعه مخوف ولفنشتاین تجربه می کردید یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین اتفاقات در دنیای بازی های اکشن بود. در این بازی باید با قدرت بی اندازه نازی ها و ازمایشات عجیب و غریب آن ها که باعث قدتمندتر شدن خیلی زیاد آنها نیز شده بود و چاشنی تخیل را هم به طور شیرین و قابل باوری در خود داشت، دست و پنچه نرم می کردید و آنها را شکست می دادید که کار آسانی نبود ولی خیلی لذتبخش بود. به وضوح باید گفت Return to Castle Wolfenstein جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda (استودیو id Software و بتزدا هر دو از خانواده زنیمکس هستند و به نوعی این استودیو شاخه ای از بتزدا نیز به شمار می رود) ساخته شده است (در انتشار آن نقشی نداشته است) و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” در جایگاه ششم قرار می گیرد.

۵ – The Evil Within 2

The Evil Within 2

سازنده:  Tango Gameworks

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر:  Survival horror Third Person Shooter

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows ,PlayStation 4 ,Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۷

امتیاز متا:  ۸۲/۱۰۰

به صورت خیلی کلیشه ای و تکراری این گونه آغاز می کنیم که ترس مدت هاست که در بازی های رایانه ای وجود دارد ولی لااقل چند سالی است که تنها نام آن باقی مانده است و متاسفانه شاهد روند نزولی با شیب بسیار زیاد در عناوین سبک وحشت بقا چه از نظر تعداد و چه از نظر کیفیت بوده ایم. در واقع به استثناء چند عنوان انگشت شمار که تعدادشان به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسند (مانند شماره اول و دوم Dead Space)، بازی دیگری نبوده است که بتواند حس بازی های ناب وحشت بقای کلاسیک را به ما یاد آوری کند و شاهد عرضه بازی قدرتمندی در سبک وحشت بقا نبوده ایم. عناوین با کیفیتی هم که در سال های اخیر، خوب و عالی بوده اند تقریبا همگی از نوع عناوین سبک “وحشت” بوده‌اند و نه “وحشت-بقا”؛ در این عناوین معمولا شاهد یک شخصیت بی‌دفاع بدون هیچ توانایی و قایلیت خاصی بوده ایم که تنها قادر به فرار کردن و قایم شدن بوده است و البته کاملا واضح است که ترساندن در یک چنین بازی که شما فقط و فقط یک چراغ قوه در دست دارید و اوج مخفی کاریتان، کمد دیواری است، خیلی راحت‌ تر است از ترساندن بازیبازی در نقش یک شخصیت تعلیم دیده و مجهز به انواع اسلحه‌ها. در حقیقت سبک “وحشت” و “وحشت-بقا” با این که هر دو نام وحشت را یدک می کشند اما بسیار با هم تفاوت دارند و به صورت کاملا مجزا از هم بررسی می شوند. در همین دوران بود که باز هم پدر ژانر وحشت بقا دست به کار شد و آستین های خود را برای نجات این ژانر بالا زد. شینجی میکامی ترس را دوباره بازگرداند، همان ترس نابی را که سری رزیدنت اویل به خاطر دایم ولی در قالب عنوانی دیگر… عنوانی با اسمی بسیار پرمعنی و با مسما به نام The Evil Within…شیطان درون. بازی The Evil Within که توسط استودیو Tango Gameworks و به کارگردانی شینجی میکامی ساخته شد، در اکتبر ۲۰۱۴ توسط کمپانی بزرگ Bethesda Softworks برای پلتفرم های PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 و PC منتشر گردید و در واقع یک بازی بین نسلی محسوب می شد. پس از موفقیت بالای بازی اول این سری، خوب می دانستیم که فقط مسئله زمان است تا بالاخره بتزدا بازی دوم آن را معرفی کند و در سرانجام در کنفرانس مطبوعاتی بتزدا در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۷ این اتفاق رخ داد و با یک تریلر زیبا عنوان The Evil Within 2 معرفی گردید. زمان گذشت و عنوان زیبای The Evil Within 2 که به مانند بازی قبل در ژانر Survival horror و Third Person Shooter قرار داشت و توسط Tango Gameworks ساخته شده بود، در پاییز سال ۲۰۱۷ توسط کمپانی Bethesda Softworks برای پلتفرم های Microsoft Windows ,PlayStation 4 ,Xbox One منتشر گردید.

             

The Evil Within 2 که این بار استاد شینجی میکامی بزرگ را در مقام تهیه کننده خود می دید (در بازی نخست کارگردان بود)، پس از انتشار موفق عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۲/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Bethesda شود. The Evil Within 2 به مانند نسخه اول خود برای ما گیمرهای قدیمی که با رزیدنت اویل و سایلنت هیل بزرگ شده ایم یک دنیا نوستالژی همراه خود دارد. یک دنیا حرف و یک دنیا لذت. The Evil Within 2 از دسته عناوینی است که بازی کردنش برای کسانی که ذره ای به بازی های وحشت بقا تعلق خاطر دارند، واجب و لازم است. حتی کسانی که این سبک را تجربه نکرده اند نیز قطعا با انجام این بازی لذت بسیار زیادی را تجربه خواهند کرد و شاید به این ژانر از عناوین نیز علاقمند شوند. به هیچ وجه نمی گویم The Evil Within 2 یک بازی بدون نقص و کامل است و قطعا کمبودهایی گاها بزرگ هم دارد ولی این کمبودها در مقایسه با نقاط قوت بازی و لذتی که به شما منتقل می کنند و ترس نابی که تجربه خواهید کرد، زیاد به حساب نمی آیند. The Evil Within 2 به مانند بازی اول این سری بازی کمیابی است. عنوانی که شاید تنها استاد میکامی می توانست برایمان به ارمغان بیاورد. The Evil Within 2 بازی نیست که هر روز از خواب بیدار شوید یک بازی مانند آن در بازار عرضه شده باشد. حتی بازی ای نیست که در یک سال و یا چند سال نظیرش پیدا شود. این بازی شینجی میکامی است، پدر سبک وحشت بقا، پدر رزیدنت اویل؛ این شیطان درون است. ترس ناب چیزی نیست که در هر بازی ای که بر روی خود نام ترسناک می گذارد مشاهده کنیم. ترس ناب حس کردنی است و باید در وجودتان بخزد و لانه گزیند. در The Evil Within 2 همین ترس ناب در وجودتان رخنه خواهد کرد و گاهی کنترلر را از ترس محکم می گیرید که مبادا ناگهان اتفاقی بیافتد و شما آماده نباشید. این بازی مجددا یاد و خاطره سری عناوین کلاسیک رزیدنت اویل را زنده می کند و یک بازی وحشت بقای بسیار با کیفیت در سبک خود به حساب می آید. بدون شک باید گفت The Evil Within 2 در دسته برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” در جایگاه پنجم قرار می گیرد.

۴ –  ِDOOM

ِDOOM

سازنده:  id Software

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر:  First-Person Shooter

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows ,PlayStation 4 ,Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۶

امتیاز متا: ۸۷/۱۰۰ 

در دنیای بازی های رایانه ای تا به امروز بارها شاهد حضور شیاطین و دیوها و هیولاها بوده ایم که به جان انسان‌ها افتاده‌اند. بسته به شهرت و قدرت بازی و کیفیت طراحی هنری، برخی از این دیوها و شیاطین به یادماندنی تر و ماندگارتر شده اند و برخی نیز از یاد رفته اند. اما بدون هیچ شکی باید گفت یکی از برترین و مخوف ترین شیاطین در بازی های رایانه ای، هیولاها و دیوهای مخوف شاخ‌دار سری مشهور و کلاسیک Doom هستند که به معنای واقعی از قلب جهنم برخاسته اند. هیولاهایی که در زمانی که هنوز کسی درست نمی‌دانست اصلا شوتر اول شخص چیست توسط استودیو id software و در راس آن‌ها جان کارمک افسانه‌ای خلق شده و در قالب عنوانی شاهکار به نام Doom به سمت ما سرازیر شدند. جالب اینجا بود که با وجود مخوف بودن این هیولاها دیری نگذشت که همگی عاشق آن هیولاها شدیم و آن ها به جای فتح زمین، دروازه‌های قلب ما را فتح کردند!! هر روز بسیاری از بازیبازان در حالی که شات‌ گان دولول و محبوب بازی را دردست داشتند به دل هیولاها زده و خیلی از آن‌ ها را دوباره به سرزمین مادریشان باز می‌ گرداندند! گذشت و گذشت و روز به روز محبوبیت این شوتر جهنمی بیشتر و بیشتر شد و تازه همگان فهمیدند که سبک شوتر اول‌شخص این‌گونه است و چقدر هم سرگرم کننده و فوق‌العاده است. در واقع بازی Doom تبدیل به عنوان میزان و اولین بازی بزرگ در ژانر شوتر اول شخص شد و جان کارمک هم به نوعی خود را به عنوان پدر ژانر شوتر اول‌شخص معرفی کرد! به همین دلیل هم هست که سری عناوین Doom همواره به عنوان یکی از اولین و تاثیرگذار ترین شوترهای اول شخص تاریخ بازی‎های رایانه‎ای محسوب می‎شوند. حتی اکنون و پس از سال‌ها که بازگردیم و به عناوین اولیه Doom نگاه کنیم از خلاقیت و توانمندی که آن زمان در ساخت بازی به کار گرفته شده است شگفت‌زده می‌شویم و تازه مهم‌ترین بخش قضیه این است که چنین فرمولی برای ساخت بازی برای اولین بار به کار رفته است و هیچ الگو و مدلی برای خلق چنین عنوانی وجود نداشته است و سازندگان Doom خود، الگوسازی و استاندارد سازی کرده اند و عنوانی را خلق کرده‌اند که خود تبدیل به مقیاس و معیار برای یک سبک شده است. صنعت بازی های رایانه ای به نسل هشتم خود رسیده بود و مدت زیادی از ساخت آخرین عنوان سری Doom می‌گذشت و طرفداران و علاقمندان بسیار زیادی در دنیا منتظر معرفی نسخه جدیدی از این سری بودند تا این که سرانجام این اتفاق رخ داد و عنوان جدیدی با نام Doom (که در ابتدا قرار بود شماره چهارم باشد) توسط Bethesda بدون هیچ پیشوند و پسوندی به عنوان یک ریبوت برای سری معرفی شد و بازیبازان را ذوق رده کرد. در مورد این بازی نگرانی های زیادی وجود داشت زیرا خیلی از بازی های قدیمی که به نسل جدید آمده بودند حسابی خراب کاری کرده و به نامی مانند Duke Nukem هم خدشه وارد کرده بودند. بسیاری از بازیبازان در دنیا و مخصوصا بازیبازان قدیمی‌تر که عناوین کلاسیک سری Doom را تجربه کرده‌ بودند سال‌های زیادی منتظر معرفی و انتشار یک عنوان درست و حسابی در این فرنچایز مانده و به همین دلیل هم این زمان طولانی فاصله بین دو بازی این سری، خیلی از آنها را نگران کرده بود. البته تصاویر و تریلرهایی که از این بازی منتشر می شد بسیار امیدوار کننده بود و نوید یک بازی خوش ساخت را می داد که امید زیادی به آن داشتیم.

مناسب برای بالای ۷ سال در ایران!!

خوشبختانه با انتشار بازی همه نگرانی ها جای خود را به تحسین داد و سازندگان موفق شدند تا پس از مدت‌ها منتظر گذاشتن بازیبازان و علاقمندان، عنوانی بسیار زیبا و جذاب و باب میل هواداران این فرنچایز ساخته و به آن‌ها هدیه دهند. عنوان DOOM که به سنت همیشگی سری در ژانر First-Person Shooter الد اسکول و سرعتی قرار داشت توسط id Software ساخته شد و در سال ۲۰۱۶  توسط کمپانی Bethesda Softworks برای پلتفرم های Microsoft Windows ,PlayStation 4 و Xbox One منتشر گردید. DOOM پس از انتشار موفق عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۷/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Bethesda شود. Doom عنوانی است که کاملا یارای رقابت با شوترهای بزرگ این روزها را داراست و در بخش‌هایی از آن‌ها ضعیف‌تر (مثل داستان) و در بخش‌هایی نیز قدرتمند‌تر است (مثل هیجان گیم‌پلی) ولی در مجموع باید گفت این بازی می‌تواند تا مدت‌های طولانی شما را با بخش تک‌نفره و چندنفره جذاب خود سرگرم کند. اسلحه‎های بزرگ و حجیم به همراه شوتر و اکشن بسیار سریع و جذاب به همراه یک بخش چندنفره بسیار عالی از Doom عنوانی بی نهایت جذاب و سرگرم کننده ساخته اند که معنای یک شوتر کلاسیک و الداسکول اما مطابق با استانداردهای یک بازی نسل هشتمی است. در واقع باید گفت مهمترین نکته مثبت در ساخت این عنوان برای سازندگان بازی آن است که موفق شده‌اند تا عنوانی را بسازند که هم جدید و نسل هشتمی باشد و بازیبازان جدید را راضی نگاه دارد و هم از آن مهم‌تر کاملا به ریشه‌های این فرنچایز وفادار مانده باشد و به شایستگی نام Doom را آن هم بدون پیشوند و پسوند به عنوان یک شروع دوباره برای این سری یدک بکشد. Doom چه برای طرفداران قدیمی و چه برای بازیبازان جدیدی که علاقمند به تجربه یک شوتر اول شخص چالش‌برانگیز و جذاب هستند یک عنوان مناسب محسوب می‌شود و می‌تواند رضایت هر دو دسته را جلب کند. البته که Doom ضعف‌هایی نیز دارد و مثلا می توانست در بخش‌ هایی مثل داستان، بسیار بهتر و مناسب‌ تر عمل کند ولی انصافا در مجموع یک شوتر کلاسیک فوق‌العاده جذاب و هیجان‌انگیز چه در بخش تک‌نفره و چه در بخش چندنفره را برای بازیبازان و هواداران به ارمغان اورده است و توانسته تا نام بزرگ و پرآوازه این سری محبوب را همچنان زنده و استوار نگاه دارد و با یک بازی جذاب طرفداران را دوباره به خاطرات قدیم و شیرینشان از این سری بازگرداند، آن هم در لباس یک عنوان نسل هشتمی. عنوان نسل هشتمی Doom حافظ شایسته میراث ارزشمند این فرنچایز است و شروع‌کننده مسیری جدید برای سازندگان و همین‌طور طرفداران این سری محسوب می‌شود. در نهایت باید اذعان نماییم که بازی DOOM در زمره برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” در جایگاه چهارم قرار می گیرد.

۳ –  Dishonored

Dishonored

سازنده:  Arkane Studios

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر:  Action-Adventure ,Stealth

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows ,PlayStation 3 ,PlayStation 4 ,Xbox 360 ,Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۲

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

سال ۲۰۱۲ بود که عنوانی به نام Dishonored (رسوا) منتشر شد و توانست توجه تمامی صنعت بازی را به خود معطوف کند و از بازی‎بازان گرفته تا منتقدین همگی با اتفاق نظر این بازی را در لیست یکی از برترین عناوین سال ۲۰۱۲ قرار دادند و سازندگان بازی را تحسین کردند. این بازی که در ژانر Action-Adventure و Stealth قرار داشت توسط Arkane Studios  ساخته شد و در سال ۲۰۱۲ توسط کمپانی Bethesda Softworks برای پلتفرم های Microsoft Windows ,PlayStation 3 و Xbox 360 منتشر گردید. البته با آغاز نسل هشتم و جاری شدن سیل عناوین بازسازی شده نسل هفتمی برای کنسول‎های PS4 و Xbox One، کمپانی Behesda و استودیو Arkane نیز که بازخوردهای بسیار مثبتی از بازی خود گرفته بودند و فروش خوبی را نیز تجربه کرده بودند فرصت را مغتنم شمرده و تصمیم گرفتند تا آن‎ها نیز سوار بر موج بازسازی عناوین زیبای نسل هفتم برای کنسول‎های نسل هشتمی شوند و انتشار نسخه ارتقا یافته و نسل هشتمی Dishonored را در دستور کار قرار دهند. آن‎ها تصمیم گرفتند تا این بازی را به همراه تمامی بسته‎های الحاقی منتشر شده و البته ارتقاهایی که قصد داشتند روی گرافیک بازی لحاظ کنند، تحت نام Dishonored: Definitive Edition منتشر کنند. بازی اصلی Dishonored پس از انتشار بی نهایت موفق عمل کرد و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۱/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان بی نظیر است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Bethesda شود. البته با وجود نقدها و امتیازات عالی باز هم اعتقاد دارم که به آن اندازه‌‎ای که لیاقتش را داشت در زمینه جوایز و … به آن توجه نشد و این اتفاق معمولا وقتی رخ می‎دهد که تعداد زیادی بازی بزرگ و با کیفیت با هم منتشر شوند. Dishonored عنوانی بدون ادعا و بی سر و صدا بود که با ترکیب المان‎های اکشن با مخفی‎کاری و دادن حق انتخاب به بازیباز و نشان دادن عواقب و سرانجام انتخاب‎های او در انتهای بازی و همچنین استفاده جذاب از قدرت‎های فراطبیعی به بهترین شکل توانست تقریبا در تمام زمینه‎ها کم‎نقص و حتی بی‎نقص عمل نماید تا تمام کسانی که این عنوان را تجربه کردند همگی از Dishonored به عنوان یکی از برترین تجربه‎های بازی خود در سال ۲۰۱۲ نام ببرند.

بیشرف ۲!!‌ برخی از ایرانی ها را ول می کردی در ترجمه این بازی می گفتند بی ناموس ۲!!

داستان در Dishonored سطح و تاثیر بسیار بالایی دارد و یکی از بهترین و جذاب‎ترین داستان‎های چند سال اخیر را در این عنوان شاهد هستیم و البته بازی به همین اندازه از روایت جذاب و فوق‎العاده‎ای نیز بهره‎مند است که بازیباز را تا انتها به دنبال خود و به دنبال اثبات بی‎گناهی کوروو و انتقام گرفتن از عاملین قتل ملکه می‎کشاند. گشت و گذار در دنیای بازی و شهر Dunwall بی‎نهایت لذت‎بخش و فوق‎العاده بود و انجام ماموریت‎ها در کثیف‎ترین و فقیرنشین‎ترین خیابان‎‎های این شهر که غرق در طاعون و مرگ است تا اشرافی‎ترین و مجلل‎ترین قصرها و خانه‎ها و مشاهده تضاد بین زندگی مردم در این شهر لذتی ناب را برای شما به همراه خود دارد. باید گفت نقطه قوت اصلی Dishonored حق انتخاب وسیعی است که به شما برای پیش بردن بازی داده می‎شود و می‎توانید حمامی از خون را در خیابان‎های شهر جاری کنید و یا حتی ماموریت را بدون کشتن حتی یک نفر به پایان برسانید. لازم به ذکر است که بازی Dishonored 2 نیز در E3 2015 در کنار نسخه ریمستر شده بازی اول معرفی شد و بعد از انتشار دیدیم که تقریبا تمام نکات مثبت و قوت بازی اصلی را به همراه دارد به علاوه این که نکات جذاب و جدیدی نیز برای لذت بردن ما در بازی قرار داشت. یکی از مهمترین تغییرات جذاب و مهمی که در بازی دوم اتفاق افتاده است حضور دو شخصیت قابل بازی در این عنوان است که یکی از این پروتاگونیست‎ها Emily Kaldwin همان دختر ملکه در نسخه اول بازی است که اکنون بزرگ شده و به همراه کوروو در نسخه دوم به عنوان شخصیت قابل بازی حضور دارد. البته باید گفت بازی دوم در مجموع و از لحاظ کلی به اندازه بازیز اصلی موفق عمل نکرد و لااقل از نظر امتیاز متا به بازی Dishonored نرسید اما باز هم یکی از برترین اکشن ماجرایی ها در نسل هشتم تا به امروز به حساب می آید. در نهایت باید گفت بدون شک Dishonored جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” در جایگاه سوم قرار می گیرد.

۲ –  Fallout 3

Fallout 3

سازنده:  Bethesda Softworks, Bethesda Game Studios

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد:  Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۰۸

امتیاز متا:  ۹۳/۱۰۰

وقتی نام نقش آفرینی مطرح شود همیشه یکی از پرچمداران این سبک فرنچایز فال آوت است که در طول سال ها با انواع بازی های مختلف توانسته است در دل بازیبازان و علاقمندان نقش آفرینی جا باز کنید و به فرنچایزی بسیار بزرگ و مطرح در سطح The Elder Scrolls برای کمپانی بتزدا تبدیل گردد. از سری عناوین فال آوت تاکنون ۸ بازی منتشر شده است که شامل ۵ نسخه اصلی (۴ بازی شماره دار و فال آوت نیووگاس) و ۳ بازی اسپین آف با نام های Fallout Tactics: Brotherhood of Steel در سال ۲۰۰۱، Fallout: Brotherhood of Steel در سال ۲۰۰۴ و Fallout Shelter در سال ۲۰۱۵ می باشند. تمامی عناوین این سری جزو تحسین شده ترین بازی های نقش آفرینی تاریخ هستند و موفق ترین آن ها بدون شک بازی سوم این سری در نسل هفتم است که تحسین تمام صنعت بازی اعم از منتقدان و بازیبازان را همراه داشت و موفق شد تا امتیازات بی نظیری را کسب نماید. در مورد این بازی باید گفت همواره وقتی صحبت از یک بازی کامل با محتوای فوق العاده بالا و با کیفیت می شود خیلی از ما یاد سبک نقش آفرینی و سپس فرنچایز فال آوت و در راس آن، Fallout 3 می افتیم که معنای واقعی محتوای بسیار بسیار زیاد با کیفیت بی نظیر است. الحق و الانصاف سازندگان Fallout 3 در بتزدا و در راس آن‌ها تاد هاوارد موفق شده‌اند عنوانی را بسازند و منتشر کنند که ساعت‌ها محتوای عالی و عمیق را خالصانه و صادقانه در اختیار ما قرار می‌دهد و به بهترین شکل ما را سرگرم می‌کند. از تاثیر عمیق انتخاب‌ها گرفته تا مبارزات عالی بازی و شخصی‌‌سازی فوق‌العاده آن، همه و همه به شکلی بهینه در بازی پیاده شده‌اند و آماده هستند تا ما را در دنیای آخرالزمانی و بی‌رحم Wateland رها کنند. دنیایی که گویی در آن دیگر اثری از عاطفه و مهر و محبت باقی نمانده و رفتارها حالتی حیوانی و تنها بر اساس غریزه بقا پیدا کرده است.

داره ریپ می زنه!!

Fallout 3 عنوانی است که به واقع برای طرفداران سبک نقش‌آفرینی مانند یک الماس درخشنده محسوب می‌شود و این توانایی را دارد که نه تنها هفته‌ها، بلکه ماه‌ها علاقمندان را سرگرم کند. البته با ۵ بسته‌ الحاقی فوق العاده ای که این بازی دارد حتی می‌تواند تا یکی دو سال به بازی اصلی و هر روزه شما در کنسول یا رایانه‌های شخصی‌ تبدیل شود و شما را غرق در خود کند. Fallout 3 که در ژانر Action RPG قرار داشت توسط Bethesda Softworks و Bethesda Game Studios ساخته شد و در سال ۲۰۰۸ و سپس طی سال های بعد، توسط کمپانی Bethesda Softworks برای پلتفرم های Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 و Microsoft Windows منتشر گردید. این شاهکار پس از انتشار بسیار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای خیلی مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۹۳/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از ۲-۳ عنوان برتر و موفق شرکت Bethesda شود. این بازی به عنوان بازی سال ای جی ان نیز شناخته شد و جوایز بی نظیری مانند Xbox 360 Game of the Year و Best RPG را نیز کسب کرد. لازم به ذکر است که همان گونه که مطلع هستید نسخه چهارم این سری نیز بعد از ۷ سال انتظار از نسخه سوم، در سال ۲۰۱۵  برای نسل هشتم منتشر گردید و موفق شد تا بازخوردهای عالی را نیز کسب نماید و در لیست ۵ بازی کاندید بازی سال در مراسم گیم اواردز ۲۰۱۵ نیز به همراه غول هایی مانند ویچر ۳ و بلادبورن قرار گرفت. در مجموع بایستی گفت عنوان شاهکار و بی نظیر Fallout 3 بی شک جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” با شایستگی در جایگاه دوم قرار می گیرد.

۱ –  The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

سازنده:  Bethesda Game Studios

ناشر:  Bethesda

ژانر:  Action RPG  

پلتفرم مقصد:  Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۱۱

امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰ 

قطعا هر کدام از شما عزیزان و یا هر بازیباز دیگری در دنیا وقتی مقاله ای را تیتر برترین عناوین کمپانی بتزدا مشاهده کند از همان ابتدا خوب می داند که در صدر لیست و جایگاه اول آن مقاله چه بازی و چه فرنچایزی حضور خواهد داشت و می داند که کسی در دنیا شکی در این انتخاب ندارد. فرنچایزی که در طول تاریخ هر گونه افتخاری که شما فکرش را بکنید کسب کرده است و از بازی سال گرفته تا ایجاد انقلاب در سبک نقش آفرینی و فروش بی نظیر و امتیاز متای فوق العاده و … همه و همه در پرونده پر افتخار این سری دیده می شود. فرنچایزی که برترین و قدرتمندترین فرنچایزی است که Bethesda در اختیار دارد، یک سری نقش آفرینی بی نظیر به نام The Elder Scrolls یا “کتیبه بزرگان”. سری عناوینی که در سال ۱۹۹۴ با بازی The Elder Scrolls: Arena به دنیای بازی های رایانه ای معرفی شدند و در طول سال ها خود را به عنوان یکی از ۲-۳ فرنچایز برتر تاریخ نقش آفرینی به دنیا شناساندند. در حقیقت سری The Elder Scrolls، همواره و هر جایی که صحبت از بزرگترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ باشد در یکی دو جایگاه نخست آن لیست قرار خواهد داشت و همواره در طول تاریخ منتقدان و بازیبازان در سراسر دنیا آن را تحسین کرده و ستوده اند (البته کاری به برخی شبه منتقدها یا منتقدنماها که در کشور عزیزمان هم یکی دو عدد وجود دارند و برای فراهم اوردن اوقات شادی دیگران و مطرح شدن خود، از این سری با لقب هایی زشت و توهین امیز یاد می کنند نداریم!). جالب است بدانید که سری محبوب The Elder Scrolls تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش داشته اند که واقعا رقم فوق العاده ای است و نشان از بزرگی و عظمت و البته محبوبیت این فرنچایز در بین بازیبازان در دنیا دارد. بی شک نقطه اوج گیری اصلی این فرنچایز با بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion در سال ۲۰۰۶ و در نسل هفتم بود که انقلابی را در سبک نقش آفرینی ایجاد کرد و مورد تحسین بازیبازان و منتقدان قرار گرفت. امتیازات بی نظیری که این عنوان کسب کرد شامل امتیاز ۹٫۶ از وبسایت گیم اسپات و ۹٫۳ از وبسایت ای جی ان بود و در نهایت امتیاز متای رویایی ۹۴.

جالب بود که در زمان عرضه بازی اسکایریم سازندگان بازی اعلام کردند که به کسانی که نام فرزندشان را دواکین یا اژدها زاده بگذارند یک نسخه از بازی را خواهند داد!!

به قول یکی از دوستان که قبلا در نظرات حرف خیلی جالبی زد “اژدهاهای توی اسکایریم دیگه منو می بینن میگن چطوری داداش؟ نکش مارو دیگه”

بعد از انتشار این عنوان انقلابی و بی نظیر، بسیاری منتظر بودند تا ببینند نسخه پنجم این سری بزرگ چطور عنوانی خواهد شد و خوشبختانه The Elder Scrolls V: Skyrim تمام طرفداران و سازندگان بازی را روسفید کرد و به عنوانی تبدیل شد که همه چیز در آن زیبا و لذتبخش است. عنوان اسکایریم که به مانند همیشه در ژانر Action RPG قرار داشت توسط Bethesda Game Studios ساخته شد و در سال ۲۰۱۱ توسط کمپانی Bethesda برای پلتفرم های PlayStation 3, Xbox 360 و Microsoft Windows منتشر گردید. البته مدتی قبل و در نسل هشتم نیز نسخه بازسازی شده آن برای کنسول های نسل هشتمی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان و همین طور مدتی بعد برای نینتندو سوییچ نیز منتشر شد تا بازیبازن این نسل نیز از تجربه یکی از برترین عناوین تاریخ محروم نشوند. با بازی The Elder Scrolls V: Skyrim موفقیت فوق العاده این سری باز هم ادامه یافت و حتی بیشتر نیز شد و این بازی از جانب تقریبا تمامی وبسایتها و منابع معتبر به عنوان بازی سال ۲۰۱۱ نیز انتخاب شد و امتیازات بی نظیری را نیز کسب نمود و نهایتا موفق شد تا متای فوق العاده ۹۶/۱۰۰ را کسب نموده و به عنوان یکی از برترین بازی های تاریخ شناخته شود. در واقع باید بگوییم برترین بازی از برترین فرنچایز بتزدا عنوان The Elder Scrolls V: Skyrim است. در اسکایریم به معنای کامل، همه چیز از ریزترین جزییات تا المان های اصلی، شگفت انگیز و جذاب است و در نهایت تک تک همین بخش های کوچک و جزییات هستند که با هم جمع شده اند و شاهکاری را به نام اسکایریم خلق کرده اند که بارها و بارها نمره کامل می گیرد و بازی سال می شود و همواره از آن به عنوان یکی از برترین عناوین تاریخ یاد می شود. به امید آن که به زودی شاهد معرفی نسخه جدیدی از این سری محبوب و بزرگ باشیم و بار دیگر بتوانیم در دنیای فوق العاده و عظیم سری الدر اسکرولز یک ماجراجویی بزرگ دیگر را تجربه نماییم. در نهایت باید گفت بدون شک The Elder Scrolls V: Skyrim برترین عنوانی است که تاکنون توسط کمپانی Bethesda ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Bethesda” در جایگاهی که به حق شایسته آن است، یعنی جایگاه نخست قرار می گیرد و البته که خوب می دانید کمتر لیستی است که نام اسکایریم در آن به چشم بخورد و جایگاه های نخست آن لیست در اختیار این شاهکار عظیم و بی تکرار تاریخ بازی های رایانه ای نباشد.

گیمفا

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *