اگر یک نظرسنجی بین گیمر‌ها و علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی برگزار کنیم، خواهیم دید که هریک از آن‌ها سلیقه خاص خود را در مورد بازی‌های مورد علاقه‌اش دارد؛ منظورم این است که یک سری از گیمر‌ها فقط گیم‌پلی را در یک بازی مهم می‌دانند و مثلا دسته دیگر بیش‌تر بازی‌هایی را ترجیح می‌دهند که از حیث گرافیکی ممتاز و عالی باشند. با این حال این وسط المانی وجود دارد که فکر نمی‌کنم کسی با وجود آن در یک بازی مخالف باشد و آن هم خلاقیت و نوآوری است. همین المان همواره در صنعت بازی‌های ویدیویی اهمیت بسزایی داشته و اصلا به لطف همین خلاقیت است که سبک‌های مختلف بازی‌ها خلق شده‌اند.

این مقدمه را نوشتم تا به بررسی بازی اندروید و آیفون unWorded برسیم؛ بازی‌ای که توسط استودیو بنتو ساخته شده است و با قیمت ۴ دلار قابل خرید است. این بازی یکی از آن دست آثاری است که ایده خلاقانه و جالبی در پشت آن نهفته است. unWordedd یک بازی در سبک پازل است که سازندگانش در آن قول دو مورد را داده‌اند؛ (۱) گیم‌پلی پازل متفاوت و خاص و (۲) روایت داستانی غنی که خب متاسفانه بازی علی‌رغم داشتن ایده‌های جالب، در رسیدن به هیچ‌یک از اهدافش موفق ظاهر نمی‌شود.

بگذارید اول از داستان شروع کنیم؛ داستان بازی در مورد فردی است که در ابتدای بازی می‌بینیم که در بیمارستان بستری می‌شود و سپس متوجه می‌شویم که وی یک نویسنده است. در طول بازی، داستان از طریق دیالوگ‌هایی برای‌تان روایت می‌شود و به لطف آن‌ها هم با زندگی این مرد و سرنوشت‌اش آشنا می‌شوید و هم اینکه به‌نوعی پنج مورد از داستان‌هایی را که وی نوشته، می‌خوانید. این پنج داستان در اصل مراحل و فصل‌های بازی هستند و در مجموع بازی دو خط داستانی دارد که اولی به زندگی مرد نویسنده مذکور مربوط می‌شود و دومی هم مربوط به داستان تک تک کتاب‌های وی است. خب، خط داستانی اول را می‌توان نسبتا خوب قلمداد کرد، مخصوصا اینکه در آخر داستان یک پیچش نسبتا جالب را نیز شاهد هستیم. البته در روایت همین داستان نیز یک سری ضعف‌ها دیده می‌شوند ولی حداقل راضی‌کننده است و انگیزه‌ای است تا بخواهید بازی را به پایان برسانید.

بررسی بازی موبایل Unworded

بررسی بازی موبایل Unworded

داستان و گیم پلی اصلی‌ترین المان‌های unWorded هستند که هر دو مشکلاتی دارند

اما خط داستانی دوم که مربوط به نوشته‌های مرد می‌شود، به هیچ‌وجه راضی‌کننده نیست و داستان‌هایی که هریک از کتاب‌های وی روایت می‌کنند، بیشتر شبیه به یک سری نوشته‌های بی سر و ته می‌مانند که هدف‌شان فقط خلق پازل‌هایی است که گیمر آن‌ها را انجام دهد و به همین دلیل هم اگر پس از تمام شدن کتاب چیزی از آن نفهمیدید، به خودتان و سوادتان شک نکنید چرا که نوشته‌های این کتاب‌ها واقعا معنی و مفهوم خیلی خاصی ندارند و بیش‌تر همان‌طور که اشاره کردیم بهانه‌ای هستند تا پازل‌های مختلف را پیش‌روی شما قرار دهند. در کل، بازی unWorded خیلی خودش را از حیث داستانی جدی گرفته و جملات و اتمسفر آغازین آن به شکلی است که حس می‌کنید قرار است یک داستان عالی و غنی را در بازی بخوانید و تجربه کنید ولی خب در عمل داستان بازی هیچ عمق خاصی ندارد و بیش‌تر المانی در خدمت گیم‌پلی است.

اما بدون شک مهم‌ترین بخش بازی unWorded، گیم‌پلی آن است که در ابتدا و زمانی که توضیحات بازی را می‌خوانید، ایده جالب آن قطعا جذب‌تان می‌کند. در این بازی شما با حروف الفبای انگلیسی سر و کار دارید؛ درست است که ما از حروف برای نوشتن کلمه‌ها و انتقال صحبت‌هایمان استفاده می‌کنیم، ولی در unWorded شرایط کمی فرق می‌کند و شما باید با کنار هم قرار دادن حروف، اشکال مختلفی را بسازید که مرتبط با نوشته‌هایی است که به‌تان نشان داده می‌شود. روند کلی بازی به این صورت است که شما داستان یکی از کتاب‌های مرد را می‌خوانید و در بخشی از آن باید بر اساس متنی که در بالای صفحه نشان داده می‌شود، حروف را طوری بچینید که آیتم موردنظر بازی ساخته شود. برای مثال با قرار دادن حروف کنار هم یک سیب یا یک فانوس بسازید.

بررسی بازی Unworded

متاسفانه هرچقدر که این ایده جالب به نظر می‌رسد، همان‌قدر هم سازندگان در اجرای آن ناکام بوده‌اند. اولین و اصلی‌ترین مشکل گیم‌پلی بازی نبود منطق در آن است. برخی از پازل‌های بازی بسیار ساده و ابتدایی هستند و مثلا در حد چیدن فقط دو حرف کنار هم برای ساختن یک چکش باقی می‌مانند و برخی از پازل‌ها هم به قدری بدون منطق هستند که از هر طرف نگاه‌شان می‌کنید، اولا ارتباطی بین متن نمایش داده شده و جسم مد نظر پیدا نمی‌کنید و از طرفی هم سازندگان یک سری حروف را به شکلی قرار داده‌اند که در نهایت مجبورید برای پیدا کردن جای درست آن‌ها در شکل نهایی، دست به آزمون و خطا بزنید و حتی زمانی هم که جای درست را پیدا کردید، باز هم متوجه دلیل بودن آن‌ها در پازل نشوید؛ چرا که بیش‌تر از آنکه قطعه‌ای از جسم نهایی باشند، یک تکه زاید هستند. در مجموع اگر پازل‌ها به شکلی بودند که در مراحل اولیه درجه سختی پایینی داشتند و پس از آن به مرور دشوار‌تر و چالش‌برانگیز‌تر می‌شدند، این بخش از بازی عملکرد بسیار بهتری داشت.

اما مساله بعدی نبود تنوع در بازی است؛ ساختن اشکال مختلف در ابتدای امر جذاب است ولی به مرور زمان جذابیتش را از دست می‌دهد و سازندگان هم تلاش زیادی برای تنوع بخشیدن به پازل‌ها نمی‌کنند. این مورد زمانی بیش‌تر به چشم می‌آید که می‌بینید سازندگان توانایی خلق پازل‌های خلاقانه را در بازی دارند ولی بنا به دلایلی این کار را نکرده‌اند. از این نظر می‌گویم توانایی این کار را دارند که برخی از پازل‌های بازی، بسیار جالب و متفاوت هستند؛ برای مثال در بخشی از بازی شما باید الماس‌هایی را که در یک چرخ خرید قرار دهید و از طریق درب‌هایی که دیده می‌شوند به مقصد هدایت کنید که این بخش بازی بسیار جالب است یا در نمونه‌ای دیگر در بخشی از بازی شاهد یک لامپ هستیم که می‌توانید آن را روشن و خاموش کنید و در هر حالت روشن و خاموش باید یک سری اجسام را حرکت دهید تا در نهایت با ترکیب محل قرار گرفتن اجسام در این دو این حالت، شکل نهایی ساخته شود. بله، سازندگان می‌توانند چنین پازل‌های خلاقانه‌ای نیز در بازی قرار دهند، ولی بنا به دلایلی که فقط خودشان می‌دانند به جز یکی دو بار چنین پازل‌هایی را طراحی نکرده‌اند و در اکثر اوقات بازی شما فقط چند حرف را کنار هم قرار می‌دهید تا یک جسم را بسازید که این مورد پس از مدتی تکراری شده و جذابیتش را از دست می‌دهد.

اما بازی unWorded هر چقدر در دیگر زمینه‌ها مشکل داشته باشد، در زمینه صوتی و بصری تجربه‌ای عالی است. موسیقی‌هایی که سازندگان برای بازی انتخاب کرده‌اند بسیار زیبا و آرامش‌بخش و کاملا مناسب حال و هوای بازی هستند و این مورد را می‌توان اصلی‌ترین نقطه قوت بازی دانست. از طراحی‌های بصری بازی نیز نمی‌توان ایراد خاصی گرفت و همه چیز بسیار ساده و در عین حال زیبا طراحی شده است.

 بررسی بازی موبایل Unworded

 بررسی بازی موبایل Unworded

در مجموع، unWorded بازی‌ای است که ایده بسیار جالبی دارد و داستانش را طوفانی آغاز می‌کند. ولی پس از آن بازی در یک سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد و تک لحظه‌های جذاب و لذت‌بخش نیز برای اینکه بتوانند تجربه بازی را به چیز بهتری تبدیل کنند کافی نیستند. البته اگر unWorded یک بازی رایگان موبایل بود، انتظار‌ها نیز از آن پایین‌تر می‌آمد ولی خب با یک بازی ۴ دلاری طرف هستیم و این باعث شده تا آن را نه به دید یک بازی رایگان بلکه به دید یک بازی پولی بررسی کنیم و این‌جا است که کوتاه بودن بازی هم خودش را به عنوان یک مشکل نشان می‌دهد. unWorded به هیچ وجه بازی بدی نیست و ارزش یک بار تجربه کردن را دارد، اما خب مساله این است که بازی ایده خیلی خوبی را که دارد، نمی‌تواند به سرانجامی بی‌نقص و سرگرم‌کننده برساند.

دانلود بازی unWorded

unWorded

Unworded به هیچ وجه بازی بدی نیست و می‌تواند در مدت زمان کوتاه گیم‌پلی‌اش سرگرم‌تان کند. ولی بازی ایراد‌هایی دارد که باعث می‌شوند نتواند به آن چیزی که پتانسیلش را دارد، تبدیل شود. تنوع نسبتا پایین پازل‌ها و درجه سختی گنگ بازی یکی از ایراد‌های آن است و داستانی که در قالب کتاب‌های نویسنده روایت می‌شود نیز معنی و مفهوم خیلی خاصی ندارد. با این حال از حیث هنری با یک بازی خیلی خوب روبرو هستیم.

نقات قوت

  • – موسیقی‌های بسیار زیبا
  • – ایده جالب و خلاقانه
  • – طراحی‌های هنری خیلی خوب

نقات ضعف

  • – پازل‌های بازی عاری از تنوع کافی بوده و تکراری می‌شوند
  • – ضعف در داستان کتاب‌ها
  • – کوتاه بودن بازی
  • – درجه سختی نامتعادل و آسان بودن بیش از حد برخی پازل‌ها
insta-tanikal
  • Last Day of June

    بررسی بازی Last Day of June

    بررسی بازی Last Day of June بازی‌های ویدیویی علاوه بر اینکه یک مدیوم تعاملی هستند و از این…
  • A Hat In Time

    بررسی بازی A Hat in Time

    بررسی بازی A Hat in Time ۲۰۱۷ یک سال عالی برای پلتفرمرها بود. ریمستر کرش بندیکوت، کاپهد و …
  • PlayerUnknown’s Battlegrounds

    بررسی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds

    بررسی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds برخی بازی‌ها هستند که به ناگاه موجی از بازی…
  • DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY

    نقد و بررسی بازی DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY

    نقد و بررسی بازی DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY ماهیت اصلی سری Danganronpa، همیشه تقابل ا…
  • Finding Paradise

    بررسی بازی Finding Paradise

    بررسی بازی Finding Paradise وقتی که چند سال پیش شانس تجربه بازی To the Moon را داشتم، با ا…
  • CALL OF DUTY

    نقد و بررسی Call of Duty: WW2

    نقد و بررسی Call of Duty: WW2 پس از سفرهای بسیار به زمان‌های متعدد در ادوار مختلف آینده، ه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *