مقایسه فنی و گرافیکی بازی‌های مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازی‌بازان دارد. دیدن عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث می‌شود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه می‌توانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.

سری بازی‌های DiRT که زیر مجموعه ای از سری محبوب و نام آشنای Colin McRae Rally محسوب می‌شوند، همیشه در نزد بازی‌بازان و طرفداران سبک اتوموبیلرانی محبوبیت بسیاری داشته‌اند. این محبوبیت با عرضه عنوان DiRT 3 در سال ۲۰۱۱ به اوج خود رسید و فکر می‌کنم با من هم نظر باشید که قسمت سوم این سری را می‌توان به عنوان بهترین نسخه در نظر گرفت.

پس از عرضه DiRT Rally در سال گذشته که تجربه نسبتا خوبی را از رالی های صحرایی در دسترس بازی‌بازان قرار می‌داد، DiRT 4 مدتی پیش منتشر شد تا انتظار هواداران این سری را به اتمام برساند و همچنین انتظارات بسیاری که از آن می‌رفت را برآورده کرد.

وارد بحث های گیم‌پلی و موارد دیگر نمی‌شویم و به بررسی فنی و گرافیکی بازی DiRT 4 می‌پردازیم. قسمت چهارم از این سری نیز با همان موتور همیشگی شرکت Codemasters ساخته شده؛ موتور بسیار خوب و کارآمدی که برای ساخت بازی های اتوموبیلرانی طراحی شده و کار را برای طراحان کدمسترز راحت می‌کند. کدمسترز همیشه توانسته با این موتور در بازی‌های خود، عملکرد بسیار خوبی را برروی پلتفرم های گوناگون به جای بگذارد.

DiRT 4 برروی پلتفرم های پلی‌استیشن ۴ / پلی‌استیشن ۴ پرو، ایکس‌باکس وان و رایانه های شخصی منتشر شده است و باید بگوییم برروی همه این پلتفرم ها عملکرد فنی بسیار خوب و مطمئنی دارد و با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه اجرا می‌شود. ابتدا به سراغ نسخه های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان می‌رویم. این دو نسخه به طرز شگفت انگیزی شبیه به یکدیگرند و بسیار یکسان هستند و هر دوی آن ها از یک فناوری رزولوشن داینامیک بهره می‌برند تا در مواقع شلوغ و پر فشار، کمی از رزولوشن ۱۰۸۰p بکاهد. درست است که به طور کلی و با توجه به جزئیات، می‌توان گفت بازی روی پلی‌استیشن ۴ از کیفیت بصری بهتری برخوردار است اما نمی‌توان انکار کرد که نورپردازی ها در نسخه وان زیباتر هستند.

اما بحث نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو که به میان می‌آید، همه چیز رنگ و بوی تغییر و بهبود به خود می‌گیرد. کدمسترز رزولوشن تصویر DiRT 4 را روی پرو تغییری نداده است (Native 1080p) اما در آن سمت می‌بینیم که موارد بسیار مانند Anti-Aliasing، مولتی سمپلینگ، کیفیت سایه‌ها، جزئیات، بازتاب نور و … در نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو بهبود داشته اند و اگر بازی را روی تلویزیون‌های ۴۰ اینچ به بالا (۴K بودن یا نبودن آن تاثیری ایجاد نمی‌کند زیرا بازی در هر صورت خروجی رزولوشن ۱۰۸۰p ارایه می‌دهد) تجربه کنید، به خوبی متوجه بهبود های بصری خواهید شد و لذت خواهید برد.

پس از مقایسه گرافیکی بازی، بیایید کمی درباره مسائل فنی و نرخ فریم DiRT 4 برروی پلتفرم های مختلف صحبت کنیم. کدمسترز همیشه برروی نرخ فریم و نرم و بهینه اجرا شدن بازی‌هایش برروی همه پلتفرم ها حساس و دقیق بوده است؛ این موضوع درباره DiRT 4 نیز صدق می‌کند و نرخ فریم ثابت ۶۰ بر ثانیه هدف قرار داده شده است. اما وقتی بازی را کالبد شکافی می‌کنیم، متوجه افت فریم در نسخه های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان می‌شویم. در مراحل رالی بازی (بخش اول)، نرخ فریم در ۹۹ درصد مواقع روی ۶۰ قفل است اما مواقعی نایاب نیز وجود دارند که نرخ فریم نسخه وان به ۵۶ فریم بر ثانیه می‌رسد.

مسابقات رالی حرفه‌ای در بازی برروی همه پلتفرم ها تجربه بی نقصی را فراهم می‌سازد و افت فریم‌ اصلا قابل لمس نیست.

تا اینجا همه چیز خوب است و به هیچ وجه تاثیری برروی تجربه بازی‌باز گذاشته نمی‌شود اما موضوع زمانی جدی می‌شود که به مسابقات Landrush برویم و با گرد و خاک بسیار و اتوموبیل‌های پر تعداد رقیب مواجه شویم. ثابت ماندن نرخ فریم در این مراحل در نسخه های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان بسیار سخت است و باید انتظار افت ۱۰ فریمی را در بازی داشته باشید اما این در حالی است که نسخه پلی‌استیشن ۴ خیلی خوب و مطمئن ظاهر می‌شود و نرخ فریم بازی لحظه ای از ۶۰، پایین تر نمی‌آید. در کنار مسائل بصری، این نکته نرخ فریم می‌تواند شایستگی های جدید ترین کنسول سونی در اجرای DiRT 4 را به خوبی نشان دهد.

مسابقات رالی Landrush که با دود و رقبای بسیار همراه است و کار را برای ارایه نرخ فریم ثابت کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان سخت می‌کند؛ اما این موضوع در پلی‌استیشن ۴ پرو اصلا دیده نمی‌شود.

مورد دیگری که در کنسول ها بررسی می‌شود، ۳۰ فریم بودن بازی در حالت Replay است. تحلیلگر دیجیتال فاندری توضیح می‌دهد که این کاهش نرخ فریم تنها برای جذاب تر شدن و سینمایی تر شدن ویدیوی شما نیست بلکه کنسول ها قدرت کافی را برای به تصویر کشیدن آن ها به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه ثابت نداشته‌اند (به دلیل نما های متفاوت و چالش برانگیز تر در این حالت).

به سراغ نسخه نهایی و نا محدود DiRT 4، یعنی نسخه رایانه های شخصی می‌رویم. با داشتن یک سیستم خوب و قوی، می‌توانید تجربه فوق‌العاده ای را از نظر فنی داشته باشید و با تنظیمت گرافیکی حرفه‌ای بازی، همه چیز را کنترل کنید. نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو را که با نسخه نهایی (Ultra) رایانه های شخصی مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که همه چیز در بازی، چند سطح به بالاتر می‌رود و پیشرفت می‌کند که یکی از مهم ترین‌ آن‌ها، کیفیت بافت‌ سطوح مختلف است.

تنظیمات گرافیکی حرفه ای و مفصل بازی برروی رایانه های شخصی.

شما می‌توانید برای بررسی دقیق و موشکافانه و البته شخصی عملکرد بازی DiRT 4 برروی پلتفرم های مختلف، ویدیوی تحلیلی زیر را تماشا و دانلود نمایید:

……

دانلود ویدئو

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *