بررسی قابلیت Portrait Lighting دوربین آیفون 8 پلاس
شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که حالت پورتریت لایتنینگ (Portrait Lighting) در دوربین آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس اپل دقیقا چه کاربردی دارد و چه تغییراتی را در عکس‌ها ایجاد می‌کند. در این مقاله قصد داریم به طور دقیق در رابطه با این ویژگی صحبت و به شرح قابلیت پورتریت لایتنینگ دوربین آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس بپردازیم.

مقدمه

اپل ضمن رونمایی از آیفون‌های جدید سال 2017 خود اشاره کرد که دو گوشی آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس به رقم بهره‌مندی از دوربین دوگانه به قابلیت خاصی با نام پورتریت لایتنینگ یا Portrait Lighting هم مجهز است. پورتریت لایتنینگ در واقع یک حالت یا افکت عکسبرداری اختصاصی است که در اپلیکیشن دوربین دو آیفون ایکس و 8 پلاس قابل استفاده خواهد بود. اما اپل مدعی شده که پورتریت لایتنینگ چیزی فراتر از یک افکت خواهد بود!

بررسی حالت پورتریت لایتنینگ در دوربین آیفون 8 پلاس

زمانی که از قابلیت پورتریت لایتنینگ دوربین آیفون 8 پلاس یا آیفون 8 پلاس استفاده می‌کنید، علاوه بر افکتی که در حالت عادی ارائه می‌شود و پس زمینه عکس را بلوری می‌کند، می‌توانید چهار افکت دیگر را هم از نظر نورپردازی به عکس اضافه کنید که زیرشاخه‌ای از قابلیت پورتریت لایتنینگ محسوب می‌شوند. به بیان دیگر با عکسبرداری در حالت پورتریت لایتنینگ می‌توانید چهار نوع افکت نوری متفاوت را به عکس‌هایتان بدهید که به ترتیب به شرح زیر هستند:

  • حالت Studio Light: در این حالت علاوه بر اینکه پس زمینه عکس بلوری می‌شود، مقداری نور اضافه هم به عکس و به ویژه بخش مرکزی سوژه موجود در عکس اضافه خواهد شد.
  • حالت Contour Light: در این حالت لبه‌های صورت هایلایت می‌شوند و عمق سایه‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین عکس به گونه‌ای به نظر می‌رسد که فقط نوری بر بخش مرکزی و اصلی آن تابیده شده باشد. بنابراین کنتراست تصویر بالاتر می‌رود.
  • حالت Stage Light: در این حالت تمام اتفاقاتی که در حالت Contour Light شاهد آن بودیم رخ می‌دهد، البته با این تفاوت که پس زمینه عکس کاملا سیاه رنگ خواهد شد. این افکت به نحوی بر روی عکس ایجاد می‌شود که گویا سوژه اصلی عکس در محیطی کاملا تاریک قرار گرفته است.
  • حالت Stage Light Mono: در این حالت افکتی دقیقا مشابه با حالت Stage Light بر روی عکس اعمال می‌شود و سوژه اصلی عکس هم سیاه و سفید خواهد شد.

اما مطمئنا با ارائه نمونه عکس‌هایی که در حالت‌های فوق و با فعال بودن قابلیت پورتریت لایتنینگ دوربین آیفون 8 پلاس ثبت شده‌اند، درک بهتری از این ویژگی و عملکرد آن خواهید داشت. بنابراین در ادامه نمونه‌هایی از عکس‌های ضبط شده در حالت مختلف نام برده شده را ارائه می‌کنیم.

در عکس فوق نمونه‌ای از یک عکس ضبط شده در حالت عادی با دوربین آیفون 8 پلاس اپل را مشاهده می‌کنید. منظور از حالت عادی این است که هیچ افکتی در این حالت فعال نیست و دوربین دستگاه در حالت نرمال قرار دارد. پس قابلیت پورتریت لایتنینگ آن غیرفعال است. همانطور که می‌بینید در این حالت عکسی عادی و بسیار باکیفیت توسط دوربین اصلی آیفون ایکس ضبط شده است. لازم به اشاره است که به دلیل حجم بالای عکس در ابعاد اصلی ما ابعاد آن را کاهش داده‌ایم،

در عکس فوق حالت پورتریت لایتنینگ دوربین آیفون 8 پلاس فعال اما هیچ افکتی از چهار افکت نام برده شده بر روی عکس اعمال نشده‌اند. همانطور که می‌بینید به موجب فعال بودن حالت یا قابلیت پورتریت لایتنینگ، پس زمینه عکس بلوری شده است و تمرکز کاملی بر روی صورت سوژه اصلی اعمال شده است. طبق بررسی‌های سایت فون‌آرنا، عملکرد قابلیت پورتریت لایتنینگ در تفکیک بخش‌هایی از پس زمینه عکس و سوژه اصلی که بسیار حساس و ریز هستند (مثل اطراف موهای بلند) چندان دقیق انجام نمی‌شود. اما از نظر ما کیفیتی که قابلیت پورتریت لایتنینگ دوربین آیفون 8 پلاس ارائه کرده بسیار مطلوب است.

عکس بالا حالت Studio Light قابلیت پورتریت لایتنینگ دوربین آیفون 8 پلاس را نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید در این عکس علاوه بر بلوری شدن پس زمینه، شاهد تابش نور اضافه‌ای به عکس هستیم که شدت آن بر روی صورت خانمی که در عکس می‌بینید بیشتر از سایر نقاط به نظر می‌رسد.

در عکس فوق افکت یا حالت Contour Light بر تصویر وارد شده است. در این حالت هم پس زمینه عکس بلوری شده و نوری که به عکس تابیده می‌شود کاملا بر روی صورت خانم موجود در آن متمرکز است. ضمنا بخش های تیره عکس مثل سایه‌ها ملموس‌تر شده‌اند و کنتراست تصویر افزایش یافته است.

در عکس بالا حالت Stage Light پورتریت لایتنینگ را مشاهده می‌کنید. متاسفانه باگ عجیبی در این حالت مشاهده کردیم. زمانی که افکت Stage Light بر روی عکس اعمال می‌شود، باید تمام پس زمینه آن سیاه رنگ شود و عکس به گونه‌ای به نظر برسد که سوژه اصلی آن در محیطی کاملا تاریک قرار دارد. اما همانطور که می‌بینید دوربین آیفون 8 پلاس در پیاده‌سازی این افکت با مشکل مواجه شده و در گوشه سمت چپ و بالای عکس یک شاخه از درخت را به اشتباه از اعمال افکت (سیاه کردن) جا انداخته است. همچنین در پردازش افکت مذکور بر روی دست خانم موجود در عکس هم مشکل به وجود آمده، چرا که باید دست او یا به طور کلی سیاه می‌شد و یا کاملا در عکس مشهود می‌بود. از دیگر نقاط ضعف حالت Stage Light پورتریت لایتنینگ دوربین آیفون 8 پلاس می‌توان به غیرواقعی به نظر رسیدن لبه‌های موهای سوژه و بخش تاریک پس زمینه اشاره کرد.

همانگونه که مشاهده می‌کنید، متاسفانه در حالت Stage Light Mono پورتریت لایتنینگ آیفون ایکس هم باگ‌های مشابه با حالت قبل دیده می‌شوند. در واقع دوربین آیفون ایکس برای اعمال این افکت همان پردازش مشابه حالت Stage Light را انجام داده و فقط سوژه اصلی را سیاه و سفید کرده است. متاسفانه باگ‌هایی که در دو حالت Stage Light و Stage Light Mono قابلیت پورتریت لایتنینگ آیفون ایکس شاهد آن‌ها بودیم به وضوح ادعای اپل مبنی بر متمایز بودن قابلیت پورتریت لایتنینگ با فیلترهای عکس فعلی را زیر سوال می‌برد.

کلام آخر

پس قابلیت پورتریت لایتنینگ باگ‌ها و اشکالاتی دارد که عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین مطمئن هستیم که قابلیت پورتریت لایتنینگ دوربین آیفون 8 پلاس و آیفون 8 پلاس شما را شگفت زده نمی‌کند. البته باید اشاره کنیم که این قابلیت هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و مطمئنا در آینده بهبود عملکرد پیدا می‌کند. نظر شما در مورد ویژگی پورتریت لایتنینگ دوربین آیفون 8 پلاس چیست؟

تانی کال

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *