بررسی میزان ضرر کسب و کارهای اینترنتی به دلیل فیلترینگ

طبق گفته وزیر ارتباطات میزان ضرر کسب و کارهای اینترنتی به دلیل فیلترینگ بررسی خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که ضرر وارد شده به کسب و کارهای مجازی به دلیل فیلترینگ بررسی خواهد شد!

محمد جواد آذری جهرمی اعلام نمود که قرار است میزان ضرر کسب و کارهای اینترنتی به دلیل اتفاقات اخیر و همچنن مسئله فیلترینگ بررسی گردد.

وی تاکید نمود که قرار است با مسئولان متولی نیز رایزنی‌هایی در این مورد صورت گیرد. وزیر ارتباطات در ادامه تاکید نمود که تصمیمات این چنینی قادر است تا بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد. وی در ادامه اعلام نمود که البته همه کسب و کارها وابسته به پیام رسان‌ها نیستند، اما لازم است تا تلاش برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی صورت گیرد و چالش‌ها و مشکلات موجود در این زمینه رفع گردد.

توسعه اقتصاد دیجیتال یکی از اولویت‌های مهم کشور است!

محمد جواد آذری جهرمی در برنامه امضای تفاهمنامه مدل‌های تامین مالی سرمایه جمعی برای کسب و کارهای نوپا و نوین که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد اعلام نمود که یکی از اولویت‌های مهم کشور در آینده، توسعه اقتصاد دیجیتال خواهد بود.

وی در ادامه تاکید نمود که کشورهای مختلف در این زمینه  استراتژی‌ها و برنامه‌های بلندمدت خود را دارند و آنها را برای پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بیشتر دنبال می کنند. به گفته وی کشوری مانند هندوستان برنامه ریزی کرده است تا بتواند تا سال ۲۰۲۵، حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی پنج تریلیون دلاری خود را از این محل تامین نماید.

اهمیت تامین مالی کسب و کارهای کوچک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود در مورد بررسی میزان ضررهای کسب و کارهای اینترنتی ، به بررسی اهمیت موضوع تامین مالی کسب و کارهای کوچک اشاره کرد و اعلام نمود که در مدل جدید تامین مالی کسب و کارهای نوپا، تامین مالی جمعی در بورس صورت می‌گیرد.

وی همچنین اعلام نمود که با توجه به این طرح افراد قادر خواهند بود تا ایده‌های خود را در بورس عرضه کرده و منابع مالی پروژه خود را از طریق پول‌های خرد که عموما ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان است تامین نمایند. وی در ادامه به افزایش سرمایه نیز اشاره نمود.

به گفته وزیر ارتباطات، تامین مالی جمعی، از سه طریق سرمایه‌گذاری اعانه‌ای یا نذر اشتغال، شراکت و دریافت سهم شرکت استارتاپ و سرمایه‌گذاری برای دریافت بخشی از کالاهای تولیدی شرکت استارتاپی در آینده امکان پذیر خواهد بود.

آذری جهرمی در ادامه تاکید نمود که ایران ظرفیت‌های بالایی در حوزه کسب و کارهای آی تی محور دارد و ادامه داد که تامین مالی در این حوزه یکی از مشکلات آن‌ها است که در تلاش هستند تا بتوانند با طراحی چنین مدل‌هایی سرمایه مورد نیاز آن‌ها را تامین کنند. لازم به ذکر است که امروزه دیجیتال، یکی از محورهای اقتصادی در دنیای اقتصاد به حساب می‌آید که بر این اساس استراتژی اقتصاد دیجیتال کشور در حال طراحی است و گام‌های آخر را طی می‌کند.

آذری جهرمی در ادامه اعلام کرد که لازم است این استراتژی بعد از تدوین نهایی، به تصویب هیات دولت برسد. به گفته وی، از سوی وزارت کار طرح تکاپو نیز اجرایی شده است که به نظر می‌رسد این بخش نیز بتواند قسمتی از اشتغال‌زایی را پوشش دهد. وی همچنین در ادامه به صندوق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر اشاره کرد و ادامه داد که این مورد نیز اجرایی شده و در بورس نیز مصوب و ابلاغ گردیده است.

رونمایی از کسب‌ و کارهای نوپا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه برنامه رونمایی از کسب‌وکارهای نوپا در پاسخ به سوالی در مورد میزان ضرر کسب و کارهای اینترنتی به دلیل فیلترینگ اعلام نمود که ضرر وارده به کسب و کارها را از فیلترینگ بررسی خواهند کرد. وی ادامه داد که اغتشاشات در تمام کشورها باعث ایجاد مشکلات می‌شود و علاوه بر ضرر کسب و کارهای اینترنتی ، کسب و کارهای واقعی نیز تحت‌الشعاع چنین مواردی قرار می‌گیرند.

به گفته وی مشکلات و  اغتشاشات اخیر در ایران نیز باعث شد تا قیمت ارز و سکه بالا برود و همچنین روند طبیعی کسب و کارها نیز دچار مشکل شود. وی در ادامه به نگاه بازار بر رفتار درازمدت دولت تاکید کرد.

نگاهی به طرح رجیستری تلفن همراه

آذری جهرمی در ادامه با نگاهی به موضوع طرح رجیستری تلفن همراه اعلام نمود که ۶۰ درصد گوشی‌های آیفون اکنون از مجاری رسمی وارد کشور می‌شوند و این آمار را قابل قبول دانست. وی در ادامه اشاره نمود که پیش از اجرای این طرح، تنها ۵ درصد این گوشی‌ها به صورت رسمی وارد کشور می‌شدند.

آذری جهرمی همچنین اعلام نمود که پس از اجرای طرح رجیستری ۵ هزار گوشی تلفن همراه غیرفعال شده‌اند و ادامه داد که غیرفعال شدن آن‌ها فقط به دلیل اجرای طرح رجیستری نبوده و ممکن است تعدادی از این گوشی‌ها همراه مسافران وارد کشور شده و همراه آنها نیز از کشور خارج شده باشد.

دلایل افزایش قیمت تلفن همراه در این مدت

آذری جهرمی در ادامه صحبت‌های خود به گرانی و افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در این چند وقت اشاره کرد و ادامه داد که رایزنی‌هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته تا به فکر ساماندهی بازار باشند. وی ادامه داد که به این مسئله رسیدگی خواهد شد و مذاکراتی با وزارتخانه مربوطه صورت رفته است. وی در ادامه به تاثیر افزایش نرخ ارز بر افزایش قیمت گوشی‌ها در بازار نیز اشاره نمود.

وزیر ارتباطات همچنین محدودیت تعداد وارد کنندگان گوشی تلفن همراه را، از دیگر دلایل افزایش قیمت دانست و ادامه داد که ممکن است کانال واردات محدود باشد و تصدی‌گری در این رابطه مشاهده گردد که البته به گفته وی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین دستورالعملی است که تعداد وارد کنندگان متنوع شوند و مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

تانی کال

تکراتو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *