سال گذشته میلادی کمپانی اسپیس‌ ایکس (SpaceX) مسابقه طراحی واگن‌های مخصوص هایپرلوپ (Hyperloop) را ترتیب داده بود که بیش از 120 تیم دانشگاهی برای رقابت در این مسابقه ثبت نام کردند. بعد از ارزیابی کارهای ارائه شده تنها 27 تیم به مرحله نهایی راه یافتند. در مرحله نهایی که هفته قبل در کالیفرنیای جنوبی برگزار شد، تیم‌های برتر مدل‌ها و واگن‌های تولیدی خودشان را باید وارد لوله‌ای به طول 1.25 کیلومتر قرار می‌دادند که توسط کمپانی اسپیس‌ ایکس ساخته شده بود.

در فینال این مسابقات سرعت واگن‌های ساخته شده در لوله‌ با محیط خلا مورد بررسی قرار می‌گرفت، به طوریکه هر واگن داخل لوله ساخته شده جای می‌گرفت و سپس درب بسته و مهر و موم شده و هوای داخل برای کاهش اصطکاک خالی می‌شد و با وسیله‌ای به نام Pusher واگن‌ هر تیم به جلو رانده می‌شد. یکی از اهداف پروژه هایپرلوپ ساخت وسیله‌ نقلیه جدید برای بالا بردن سرعت حمل و نقل است، برای مثال زمان مطلوب این پروژه برای جابجایی افراد یا بار بین لوس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو آمریکا تنها 30 دقیقه در نظر گرفته شده است.

از بین 27 تیم شرکت کننده، همه آن‌ها نتوانستند واگن‌های طراحی شده خود را وارد لوله ساخته شده اسپیس‌ایکس کنند، زیرا ابتدا آزمایشات ایمنی از جمله ساخت، عملکرد، مسیریابی و مکانیک بر روی هر واگن انجام می‌شد. از بین 27 تیم تنها 3 تیم از دانشگاه‌های MIT، صنعتی دلفت هلند و تیم وار (Warr) از دانشگاه صنعتی مونیخ آلمان توانستند چراغ سبز از این آزمایشات بگیرند و کارایی واگن‌هایشان را در این مسابقه به معرض نمایش همگان بگذارند.

قرار بود این مسابقه در اواخر تابستان سال گذشته میلادی انجام شود ولی به تیم‌های منتخب فرصتی داده شد تا نواقص و عیب‌های خود را رفع کنند و با قدرت هر چه بیشتر وارد مرحله نهایی شوند. جای تعجبی ندارد که بگوییم برنده اصلی این مسابقه تیم دانشگاهی MIT برای ایمنی و سرعت بود و بعد از آن تیم دانشگاهی دلفت برای ایمنی و کارایی بالا در رتبه دوم قرار گرفت. لازم به ذکر است که بگوییم تابستان سال آینده دوباره همین مسابقه تکرار خواهد شد.

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *