ردبول ،یک نوشیدنی انرژی زا و پر طرفدار است که همه با آن آشنا هستیم. از دورهمی های دوستانه گرفته تا شب بیداری های امتحانات این نوشیدنی انرژی زا همراهمان بوده است. اما این نوشیدنی از کجا آمده و چه طور از همه رقبایش به سرعت پیشی گرفت؟ از مدیرعامل و شیوه خلاقانه بازاریابی اش چه می دانید؟

دیتریش ماتشیتز، ثروتمندترین اتریشی با سرمایه ای در حدود ۱۶ میلیارد دلار و ۷۲ سال سن، مدیرعامل و مالک ردبول است. او خیلی به ندرت در رسانه ها ظاهر می شود و معمولا بیشتر زمانش را صرف ارائه خلاقانه تر ردبول می کند. اما چند وقت پیش در مصاحبه ای با یک روزنامه اتریشی در مورد ورود پناهندگان به اتریش اظهار نارضایتی کرد و گفت به نظر او نظریه ترامپ در مورد پناهجویان درست است. او گفت: “ترامپ آنطور که به نظر می آید احمق نیست.”

شیوه های تبلیغاتی ردبول و سرمایه گذاری های دیتریش همیشه معروف بوده است. او یک تیم فرمول یک دارد و اسپانسر فلیکس باومگارتنر است، اولین چتربازی که با سقوط آزاد و بدون هیچ وسیله ای، دیوار صوتی را شکست و رکورد مرتفع‌ترین و سریع‌ترین پرش با چتر دنیا را به نام خود ثبت کرد.

ردبول چه طور به وجود آمد؟

دیتریش در دانشگاه وین بازاریابی خواند و بعد از ۱۰ سال از دانشگاه فارغ التحصیل شده است. او بلافاصله بعد از دانشگاه در شرکت بلنداکس که در زمینه آرایشی و بهداشتی فعالیت داشت با عنوان مدیر بازاریابی بین المللی مشغول به کار شد. به واسطه شغلش سفرهای بسیاری به سراسر دنیا داشت. در یکی از سفرهایش به تایلند، با یک نوشیدنی شیرین و خوشمزه آشنا شد که احساس کرد خستگی و بی حالی او که به دلیل تاخیر در پروازش به وجود آمده بود را تا حد زیادی بر طرف کرده است. این نوشیدنی ذهن او را به قدری مشغول کرده بود که با جست و جوی فراوان صاحب آن را پیدا کرد. فردی به نام چالیو یوویدیا که یک بازرگان معروف و صاحب کارخانه نوشیدنی انرژی زا بود.

ماتشیتز جلسات زیادی با او گذاشت و تلاش کرد تا او را متقاعد کند که محصولاتش را در بازار اروپا هم عرضه کند. در نهایت آن دو با هم به توافق رسیدند که هر کدام مبلغ ۵۰۰ هزار دلار برای تاسیس یک شرکت جدید سرمایه گذاری کنند. ماتشیتز از بلنداکس استعفا داد و مدیریت شرکت را بر عهده گرفت. و اولین محصول خود را در سال ۱۹۹۷ در اتریش عرضه کرد. که مورد استقبال مردم قرار گرفت. او روشی متفاوت برای بازاریابی و گسترش فروش ردبول در نظر گرفت و با استفاده از بازاریابی چیریکی توانست محصولشان را به آلمان، انگلستان، سراسر مجارستان و در نهایت آمریکا صادر کند.

شخصیت برند

ماتشیتز همچون یک بازاریاب و مدیر حرفه ای شخصیتی برای برندشان تعریف کرده بود و تمام تصمیمات تبلیغات را بر همین اساس می گرفت. ردبول قرار بود یادآور هیجان و شادی های دوستانه باشد. بر همین اساس تصمیم به برگزاری مسابقاتی هیجان انگیز گرفتند که یکی از آنها “Flugtag Day” بود که افراد با ماشین های پرنده دست ساز خودشان با هم رقابت می کردند. این مسابقه به سرعت پر طرفدار شد و به همان سرعت ردبول را معروف کرد. در این زمان ماتشیتز تصمیم گرفت تا رسمیت بیشتری به برندش بدهد و بر همین اساس در سال ۲۰۰۴ یک تیم فرمول یک (یکی از پرهیجان ترین ورزش های دنیا) خریداری کرد. و سباستین فه تل را به عنوان راننده خود وارد تیم کرد. موفقیت های فه تل و تیم ردبول باعث شد تا این نوشیدنی انرژی زا در کل دنیا پر طرفدار شود.

مدیرعامل میلیاردر

هرچه ردبول معروفتر می شد، به ثروت ماتشیتز هم افزوده می شد. او یک پارکینگ بسیار بزرگ برای نگهداری از هلی کوپتر و هواپیما و ماشین مسابقه ای دارد که در حومه شهر سالزبورگ است و چند رستوران بسیار بزرگ و پرطرفدار هم در آن ساخته است. همچنین او صاحب یک مجموعه اقامتی بسیار بزرگ در فیجی است که 25 ویلا دارد و هر کدام از ویلاها یک استخر اختصاصی دارند. هزینه اقامت در یکی از این ویلاها برای هر شب از ۱۰هزار دلار شروع می شود.

افراد بسیاری معتقدند که شیوه بازاریابی ماتشیتز است که باعث شده تا ردبول به شهرت جهانی برسد.

اکثر افراد ردبول را یک نوشیدنی بسیار با کیفیت، هیجان انگیز و شاد می دانند که نشان از قدرت بازاریابی این شرکت دارد.

 

“با برند ردبول و مدیر خلاقش آشنا شوید” را بشنوید (۴دقیقه)

 سبکتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *