برگزارکنندگان جشنواره کن از انتخاب فیلم جدید تری گیلیام دفاع کردند

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن از تصمیم‌شان در انتخاب «مردی که دن کیشوت را کشت» ساخته جدید تری گیلیام به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره امسال دفاع کردند. این در حالی است‌ که بر سر مالکیت این فیلم پردردسر که ساخت آن 20 سال زمان برده، دعوای حقوقی در جریان است. پائولو برانکو تهیه‌کننده و کمپانی تولید فیلمش «آلفاما فیلمز» که از گیلیام در دادگاه شکایت کرده‌اند، تلاش دارند مانع نمایش این فیلم در تاریخ 19 ماه مه شوند.

به نوشته ورایتی، برگزارکنندگان هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن در بیانیه‌ای که در دفاع از انتخاب این فیلم منتشر کرده‌اند، می‌گویند: «جشنواره کن ماموریت دارد آثار را صرفا بر مبنای زمینه‌های هنری انتخاب کند و گذشته از همه اینها، گزینش باید با توافق کارگردان فیلم صورت گیرد.» در ادامه این بیانیه آمده: «تجربه‌های گذشته باعث شده از اقدام قانونی احتمالی و خطری که می‌پذیریم مطلع باشیم. اما در این مورد خاص، زمانی که مشغول تصمیم‌گیری بودیم هیچ‌گونه مخالفتی با اکران فیلم در جشنواره وجود نداشت.»

نمایش فیلم «مردی که دن کیشوت را کشت» در جشنواره فیلم کن همزمان با اکران این فیلم در سینماهای فرانسه برنامه‌ریزی شده بود. آدام درایور و استلان اسکارسگارد دو بازیگر اصلی ساخته جدید گیلیام‌اند که یکی از پردردسرتین پروژه‌های تاریخ سینما لقب گرفته است. بعد از حادثه‌های متوالی سر صحنه فیلمبرداری، مشکلات مالی و توقف‌های پی در پی در روند تولید، مرحله فیلمبرداری فیلم بالاخره پارسال کامل شد.

برگزارکنندگان جشنواره منکر اتهاماتی از قبیل اقدام خودسرانه یا «مناسبات اجباری» در انتخاب این فیلم شده و به برانکو حمله کرده‌اند. در بیانیه مشترک پی‌یر لسکور رییس جشنواره کن و تی‌یری فرمو دبیر هنری این رویداد آمده: «کل حرفه ما می‌داند که «مناسبات اجباری» همواره روش محبوب آقای برانکو بوده و لازم به یادآوری است که او چند سال پیش نشستی خبری ترتیب داد و در آن نشست، جشنواره فیلم کن را به خاطر عمل نکردن به وعده‌اش در انتخاب یکی از فیلم‌هایش محکوم کرد.»

مسئولان برگزاری جشنواره کن در ادامه تاکید کرده‌اند: «این اتهامی بود که به هیچ‌جا نرسید چرا که جشنواره به کسی وعده انتخاب فیلمش را نمی‌دهد. یا انتخاب‌شان می‌کند یا نمی‌کند.»

اما اواخر روز گذشته، برانکو و کمپانی فیلمسازی‌اش به بیانیه جشنواره واکنش نشان دادند و گفتند طبق حکمی که پیشاپیش از سوی دادگاه صادر شده، آنها مالک اصلی فیلم به شمار می‌روند. در این جوابیه آمده: «از هرگونه بهره‌برداری یا نمایش فیلم بدون موافقت تهیه‌کننده‌اش جلوگیری به عمل خواهد آمد. جشنواره فیلم کن به وضوح فراموش کرده بدون تهیه‌کنندگانی که همه خطرات اقتصادی را متقبل می‌شوند، نه فیلم‌های سینمایی وجود خواهند داشت و نه جشنواره‌ای در کار خواهد بود.»

در جریان جدال لفظی اخیر، برانکو مدعی شده: «جشنواره فیلم کن در حالی تصمیم به تخطی از تصمیمات دادگاه گرفته که پیشاپیش در این‌باره هشدارهای لازم را دریافت کرده بود. اگر این فیلم امروز وجود دارد، مرهون تلاش و سرمایه‌گذاری آلفاما فیلمز و پائولو برانکوست، آن‌هم در شرایطی که دیگر هیچ‌کس به این فیلم باور نداشت.»

«مردی که دن کیشوت را کشت» از سوی گیلیام سازنده فیلم های معروفی مانند «12 میمون» و «ترس و نفرت در لاس وگاس» به جشنواره معرفی شد. قرار است دوشنبه آینده، دادرسی قانونی در این زمینه انجام گیرد. لسکور و فرمو گفته‌اند جشنواره با آرامش در انتظار تصمیم دادگاه می‌ماند اما در هر حال، «از فیلمسازان و به ویژه تری گیلیام همه‌جانبه حمایت خواهند کرد.»

تانی کال

آی سینما

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *