سبک استراتژی را می توان به عنوان یکی از بزرگترین سبک های بازی های ویدئویی نام برد. سبکی غنی که می تواند به زیرسبک های (ساب ژانر) بسیاری تقسیم شده و موضوعات بسیاری را تحت پوشش خود در بیاورد. سبک استراتژی اما به واسطه درون مایه های مدیریتی و اتکا خاصی که به موضوع کنترل بر اوضاع دارد. شرایطی تقریباً متفاوت نسبت به دیگر سبک ها را برای بازی بازها ایجاد می کند. در سبک استراتژی، شناخت دقیق دشمن و یا حتی خود اهمیت بسیاری پیدا می کند. چرا که بر خلاف دیگر بازی ها، هر تصمیم در این بازی ها می تواند سرنوشت ساز ظاهر شود. و منظور از تصمیم، تصمیماتی نیست که ممکن است یک بازی در بخش داستان به عهده شما بگذارد. بازی های این سبک، همچون سبک های دیگر می توانند موضوعات مختلفی را تحت پوشش خود دربیاورند، از رویداد های واقعی و تاریخی همچون جنگ های جهانی گرفته تا وارد شدن به دنیاهای فانتزی و عظیم اما بازی های سبک استراتژی همیشه رویکردی متفاوت را پیش می گیرند. در این بازی ها، همانطور که قبل تر تاکید کردم، امر مدیریت اهمیت بسیاری پیدا می کند. در واقع این سبک در باطن بیشتر به یک شبیه ساز جذاب شباهت دارد. مدیریت کردن منابع، کنترل جمعیت، تاکتیک های نظامی، تصمیمات سرنوشت ساز، اقدامات و اکتشافات، قهرمان پروری و موارد بسیار دیگری در چنین بازی هایی، به دست بازی باز انجام می شود و این امر باعث می شود که بتوانیم بازی های سبک استراتژی بسیار مهم و دارای اهمیت تلقی کنیم. در واقع بازی های این سبک که برگرفته از نام سبک، یعنی استراتژی هستند. در وهله اول و در قدم ابتدایی به جنگ و موضوعات آن می پرداختند. همچون بازی شطرنج که جدا از بحث های مربوط به فلسفه بازی، شباهت بسیار زیادی به یک میدان نبرد دارد. اما با پیشرفت کردن بازی های ویدئویی و گسترش سبک های مختلف، سبک استراتژی (یا استراتژیک) هم دچار تحولات بسیاری شد. نخبگان و بازی سازهای بزرگی ظهور کرده و به پیشرفت این سبک بزرگ کمک کردند. کمک هایی که باعث شده تا سبک استراتژی از پرداختن محض به موضوع جنگ فاصله بگیرد و وارد دنیاهایی بسیار عظیم تر شود. در سال های اخیر، این سبک فراگیر و بزرگ، حتی توانسته عناصر اصلی و المان های بی نظیر گیم پلی‌اش را به عنوان استانداردهایی نوین به دیگر سبک ها هم تحمیل کند. و بازی بازها را مجبور سازد تا در نسخه های مختلف Call Of Duty و Assassin’s Creed به دفاع از قلعه و مدیریت منابع بپردازند. با پیشرفت این سبک بزرگ، بازی های ساخته شده توانستند الگوهایی جدید را برای گیم پلی ارائه کنند و با استفاده از عناصر دیگر سبک ها، همچون سبک نقش آفرینی، حتی ژانرهای جدید و زیرسبک هایی نوین را در صنعت بازی های ویدئویی به وجود بیاورند. در تایید این موضوع کافی است نگاهی بیاندازید به تاریخچه یکی از پرطرفداران ترین سبک های امروزی، یعنی MOBA، این سبک که از بطن یکی از بزرگترین بازی های استراتژی همزمان تاریخ یعنی سری WarCraft متولد شده است، استانداردهای معمول استراتژی و نقش آفرینی را به طور توامان در خود دارد.

بازی ساز بی حاشیه و آرامِ دوست داشتنی، سید میر، کسی که بیشتر از هر معلم تاریخی، به ما درس داده است ( بگذریم که سیاست بازی و برنامه ریزی های اقتصادی را هم از بازی هایش یاد گرفتیم!)

اما یکی از موضوعات مهم در رابطه با بازی های سبک استراتژی، امکان کنترل کامل بر اوضاع و ایفای نقشی بسیار موثر است. این نقش که در دیگر سبک ها به هیچ وجه تکرار نمی شود، شما در در مسند فردی کاملاً توانا و دانا به امور قرار می دهد. در چنین شرایط خاص و منحصر به فردی است که بازی های استراتژی جادوی خودشان را به نمایش می گذارند. وقتی بازی باز در جایگاه فردی به شدت توانا قرار می گیرد، باید برای سرنوشت شخصیت های داستان/ سربازان حاضر در میدان نبرد/ قهرمان های افسانه‌ای و حتی سرنوشت جنگ ها تصمیم گیری کند و به همین دلیل است که می توان گفت که بازی های استراتژی نمونه ای حقیقی از آزادی عمل را در اختیار مخاطب هایشان قرار می دهند. در این سبک، به واسطه همان امر تصمیم گیری، شما می توانید روش های گوناگون را برای کنترل منابع، جنگیدن و حتی پیشرفت تمدن ها پیش بگیرید. و داستان خود را رقم بزنید. داستانی که گاهی حماسه ای عظیم همچون وارکرفت را روایت می کنند و گاهی همراه دسته ای سرباز سر از جنگ جهانی درمیاورند. این تنوع عظیم در سبک باعث شده که بازی سازان بسیاری، دست به خلق آثاری عظیم و بسیار دوست داشتنی در سبک استراتژی بزنند. سبکی که به کمک بازی هایی همچون شطرنج و دیگر بازی های تخته ای شکل گرفته و بر پایه توانایی های تصمیم گیری استوار است. سبک استراتژی خود به چندین و چند شاخه تقسیم می شود، از استراتژی های انتزاعی که قوانین مربوط به خود را وضع می کنند (همچون شطرنج) گرفته تا استراتژی های اروپایی که بی شباهت به بازی های تخته ای امروزی نیستند و میان استراتژی انتزاعی و شبیه سازی قرار می‌گیرند. همچنین این سبک وسیع شاخه های شبیه سازی، و بازی های جنگی را هم شامل می شود. شاخه هایی که به خودی خود می توانند به عنوان سبک های مستقل در نظر گرفته شوند. همچنین بازی های استراتژی را در زیر سبک ها می توان به دو گروه نوبتی و همزمان تقسیم کرد. زیر سبک هایی که با توجه به وضعیت و موضوع مورد نظر بازی سازها، عناصر و المان هایی بسیار سیال و متغیر را در خود جای می دهند. مثلاً بعضی بازی ها بر روی کنترل منابع تمرکز می کنند و بعضی دیگر به کنترل نیروها اهمیت بیشتری می دهند. این موضوع باعث شده که تنوع و گستردگی بازی های این سبک بسیار بیشتر باشد و نسب به دیگر سبک ها به چشم بیاید. همچنین در سال های اخیر، این بازی های استراتژیک بوده‌اند که با سیال بودن و انعطاف فوق العاده توانسته اند بیشتر از دیگر سبک ها بر روی پلتفرم های همراه موفق ظاهر شوند. در این قسمت از مقالات با بزرگان رویا سازی، قصد داریم به یکی از بزرگترین بازی سازها که باعث پیشرفت و دگرگونی های بسیاری در سبک استراتژی شده است بپردازیم. با گیمفا همراه باشید.

با بزرگان رویاسازی

در “با بزرگان رویاسازی” قصد داریم با معرفی کوتاهی از بازی سازهای بزرگ، به تحلیلی هرچند کودکانه و ساده، از تفکرات و یا بازی های ساخته شده توسط این بزرگان برسیم. تحلیلی که ممکن است منتهی به دانشی هرچند کم شود، دانشی که می تواند در موارد حداقلی، باعث فهم بهتر بازی های ساخته شده شود. این سری مقالات سعی دارد که با معرفی چندی از بازی ساز های بزرگ، شرح کوتاهی از زندگی نامه، کارنامه بازی سازی و نقل قول هایی کوتاه، میزان شناخت بازیباز ها نسبت به تولید کنندگان نابغه این آثار را فراهم کند. به امید اینکه کلمات نگاشته شده مفید واقع شوند.
در نهمین قسمت از سری مقالات با بزرگان رویاسازی در مورد مردی خواهیم گفت که با دزدان دریایی و غارت های بسیارشان شهرت گرفت. مردی که بیشتر از هر معلمی، تاریخ تمدن ها را به بازی بازها آموخته و ما را با بزرگترین رهبران تاریخ همراه کرده است. بازی ساز بزرگی که تجربه حس غیرقابل وصف تصمیم گیری برای سرنوشت یک تمدن را به بازی بازها هدیه داده است. او مارا سوار بر سفینه های فضایی، کشتی دزدان دریایی و قطارهای عظیم به گشت و گذاری بی پایان در تاریخ، فضا و زمان برده است. سید میر افسانه‌ای، کسی که نام و افتخاراتش در کنار بزرگترین بازی سازان تاریخ جای دارد. کسی که با سری Civilization، سبکی نوین و منحصر به فرد را به صنعت بازی های ویدئویی معرفی کرد. کسی که با سری Colonization مفهوم مهاجرت و سکنی گزینی جدید را به بازی های ویدئویی کشاند. سید میر مردی است که نامش، همواره همچون امضایی طلایی، تضمین کننده سرگرمی و لذتی بدون پایان است. با گیمفا و من همراه باشید تا گوشه هایی هرچند کوچک از دست اوردهای بزرگ این بازی سازِ دوست داشتنی را مرور کنیم.

سیدمیر، کسی که تحصیلاتش در رشته علوم رایانه را در دانشگاه میشیگان به پایان رسانده است، او حالا یکی از بزرگترین بازی سازان جهان است

مردی که استراتژی به او تعظیم می‌کند

سیدنی کی. میر (Sidney K. Meier) را بخاطر بازی هایش می شناسیم. این مرد آرام، آنقدر بی حاشیه است و انقدر در سکوت به کارش ادامه می دهد که گاهی فراموشش می کنیم. سید اما با تمام این ارامش، به اندازه غیرقابل وصفی به دنیای بازی های ویدئویی خدمت کرده است. در واقع باید گفت که میر را می توان در کنار افرادی مثل شیگرو میاموتو (که به عقیده بسیاری بزرگترین بازی ساز تاریخ است) و جان کارمک قرار داد. این افراد که تمام عمرشان را صرف خلق بازی های بزرگ کرده اند، در سال های اخیر به دست فراموشی سپرده شده اند. افرادی چون کارمک که به نوعی پایه گذار سبک اول شخص شوتر بوده است، حالا در سایه میدان نبرد ها و ندای وظیفه ها به کارش ادامه می دهد و میاموتو کبیر هم با تمام فعالیت های بسیارش، در میان خیل عظیم بازی بازهای جدید فراموش شده. میر هم از این قائده مستثنی نیست و با اینکه نماش در کنار عناوین بسیاری وجود دارد، بیشتر شبیه به یک نامِ تکرار پذیر شده تا فردی که یکی از اصلی ترین ستون های صنعت بازی های ویدئویی را پایه گذاری کرده است.

اولین عنوانی که نام سید میر را یدک می کشید، یک بازی ماجراجویی که المان ها و عناصر سبک استراتژیک را در مبارزات و مدریت منابع داشت، محیط بزرگ و جهان آزاد بودن از خصوصیات اصلی این عنوان بوده است

میر فعالیت بازی سازی حرفه ای خود را در سال ۱۹۸۲ و با تاسیس کمپانی MicroProse آغاز کرد.کمپانی کوچکی که به همت میر و بیل استیلی ( Bill Stealey) و به منظور ساخت و انتشار بازی های ویدئویی و سرگرمی های الکترونیکی تاسیس شد. کمپانی MicroProse با وجود ناشناخته بودن، یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین استدیوها و ناشران در تاریخ بازی های ویدئوی است. این استدیو که در زمان شروع فعالیت میر تازه تاسیس محسوب می شد، دست به خلق بازی های بسیاری در سبک شبیه سازی زد. بازی هایی که معمولاً کنترل وسایل نقلیه متفاوتی را شبیه سازی کرده و در اختیار بازی بازان قرار می دادند. در سال های ابتدایی تاسیس این استدیو، سید میر که فقط یک بازی ساز معمولی محسوب می شد، به چهره اصلی تبلیغاتی MicroProse بدل شد. چهره، صدا و نام او توسط استدیو مورد استفاده قرار گرفت تا موفقیت بیشتری در زمینه فروش به دست بیاورد. موفقیت میر و تیمش در خلق بازی های شبیه سازی همچون Silent Service (شبیه ساز زیردریایی اتمی) موجب شد که نام سید میر شناخته شده تر از قبل شود. اما روند اصلی موفقیت های این فرد بزرگ با انتشار اولین بازی استراتژی استدیو MicroProse آغاز شد. روندی که به تکامل سبک استراتژی نوبتی انجامید. با انتشار اولین بازی استراتژی استدیو MicroProse که Sid Meier’s Pirates! نام داشت. رسم اضافه کردن نام این بازی ساز بزرگ به عناوین ساخته شده توسط استدیو MicroProse هم آغاز شد. به نظر می رسد اضافه کردن نام سید میر به ابتدای اعنوان این بازی به دلیل جذب مخاطبان بازی های قبلی او، که همگی در سبک شبیه سازی ساخته شده بودند، بوده است. استدیو MicroProse قبل تر هم برای تبلیغات و جلب مخاطبان سید میر را به عنوان چهره رسمی استدیو معرفی کرده بود و حالا با اضافه کردن نام او به ابتدای یکی از جاه طلبانه ترین عناوینشان، سعی داشتند تا بازار را به کمک نام سید میر به دست بیاورند (البته اقای بیلی استیلی دلیل این اتفاق را امر دیگری توصیف میکند). اولین بازی استراتژی میر در دوره زمانی قرون ۱۶ تا ۱۸ میلادی و در عصر طلایی دزدان دریایی رخ می داد، جایی که بازی باز می توانست در نقش یک دزد دریایی، یک سرباز و یا یک شکارچی دزد دریایی ایفای نقش کند. این بازی که در اصل یک اکشن ادونچر محسوب می شد، به صورت جهان آزاد و با پایانی باز ساخته شده بود. بازی باز می توانست در محیطی وسیع (بسته به زمان انتشار) که دریاهای کارائیب و جزایر ان را شامل می شد به گشت و گذار و کشتی رانی بپردازد، به کشتی ها حمله کند، دست به سرقت بزند و یا به شکار دزدان دریایی بپردازد. سید میر در همان زمان و در سال ۱۹۸۷ دست به ساخت یکی از عجیب ترین باز ها زده بود. بازی جدید MicroProse امکانات و انتخاب های بسیاری را در اختیار مخاطب هایش قرار می داد. در ابتدا می بایست دوره زمانی مورد نظرتان را در بازه زمانی میان قرون ۱۶ تا ۱۸ میلادی انتخاب می کردید، هر دوره زمانی، ویژگی های منحصر به فردی در کشتی ها و شرایط محیطی قرار می داد که موجب می شدند گیم پلی بازی تا حد زیادی دچار تغییر شود. از سوی دیگر ارائه گیم پلی تاکتیکی در نبردهای بازی که امروزه می توانیم ان ها را استراتژیک بنامیم، در کنار تصمیم گیری های بسیار عجیب (مثل انتخاب همسر) و مدیریت منابع، Sid Meier’s Pirates! را به یکی از زیباترین بازی های زمان خودش بدل کرد. شجاعت میر، تسلط او بر روی امور شبیه سازی، توانایی برنامه نویسی و در اخر علاقه غیرقابل وصف او به تاریخ باعث شد که اولین بازی عرضه شده با نام او، به یکی از تاثیرگذارترین بازی های سبک استراتژی تبدیل شود.

رابین ویلیامز و ارائه پیشنهاد قرار دادن نام سیدمیر در عناوین بازی ها، رابین ویلیامز علاوه بر علاقه بسیارش به بازی های ویدئویی تاثیرات اندکی هم در این صنعت داشته است

ما تو مهمانی شام در انجمن ناشران نرم افزاری بودیم و رابین ویلیامز هم آنجا حضور داشت (بله رابین ویلیامز)، به مدت دو ساعت باهاش هم صحبت بودیم که رو کرد به من و گفت :” بیل، باید اسم سید رو روی چندتایی از اون جعبه ها [باکس آرت] بذاری و بهش ترفیع بدی” و اینطور بود که اسم سید روی سری Pirates و Civilization ماندگار شد.

بیلی استیلی

ایده عجیب قرار دادن نام میر در کنار عنوان بازی ها، به شدت موفقیت آمیز بود و باعث فروش بسیار بازی ها شد، در کنار این موضوع مجله Computer Gaming World در سال ۱۹۹۲ مدعی شد که نام سید میر بر روی هر بازی، به نوعی تضمین کننده کیفیت آن عنوان است. البته باید توجه داشته باشیم که سید میر همیشه طراح و برنامه ریز اصلی بازی هایی که تحت نامش ساخته می شوند نیست. اما نام او، به نوعی امضایی است که خبر از کیفیت و سبک خاص ساخته هایش می دهد. ساخته هایی که همگی ریشه در علاقه خاص او به تاریخ، مهاجرت، ساخت تمدن ها و امور اجتماعی و سیاسی دارند.
پس از ساخت یک عنوان دیگر در سبک شبیه ساز پرواز، میر به طور کامل به ساخت بازی های استراتژی روی اورد، او معتقد بود که تمام داشته هایش در سبک شبیه سازی را در آخرین بازیش به نمایش گذاشته و دیگر چیزی برای ارائه نخواهد داشت. اما از سوی دیگر، قرار بود که داشته های بسیاری را به سبک استراتژی اضافه کند. داشته هایی که امروزه نه تنها به عنوان استانداردهای سبک شناخته می شوند، بلکه تبدیل به ملزومات و امور بدیهی در یک بازی استراتژی شده اند. میر با الگو گرفتن از سبک مدیریتی و وسیع ساخته ویل رایت، یعنی SimCity و با نگاهی دقیق به سری Empire دست به ساخت عنوانی زد که برای اولین بار، سبک مدیریت استراتژی را با رویدادهای تاریخی و عوامل اجتماعی و سیاسی پیوند می زد. عنوان جدید میر در سبک استراتژی و شبیه ساز تجارت ساخته شد. این بازی که Sid Meier’s Railroad Tycoon نام گرفته بود. تمرکز اصلی خود را بر روی ساخت شبکه راه آهن قرار داده بود، هدف بازی باز در بازی، خرید زمین، ساخت راه آهن، خرید قطار و در آخر شکل دادن یک شبکه راه آهن منظم بود. بازی با این که در سبک شبیه سازی دسته بندی می شود، اما المان های بسیار سبک استراتژی مدیریتی را در خود داشت، سبکی که امروزه به کمک تلاش های سید میر شکل گرفته و به تکامل رسیده است. Sid Meier’s Railroad Tycoon ( که بعدها نسخه دیگری از آن توسط سید میر و با نام Sid Meier’s Railroads منتشر شد)، درست همانند دیگر بازی خلاقانه میر، پر بود از پیچیدگی های زیبا، بازی باز می بایست به بازار سهام، عرضه و تقاضا، بورس، قیمت زمین و عامل های اقتصادی بسیاری توجه می کرد تا بتواند موفقیت خطوط راه آهنش را تضمین کند. استفاده از موضوعاتی مانند تجارت کالا، درک درست از بازار، ایستگاه های متفاوت با درخواست های متفاوت و تجارت در یک بازی ویدئویی استراتژیک، نام سید میر را بر سر زبان ها انداخت، کسی که با طراحی بازی های زیبا که موضوعات حقیقی جهانِ تجارت و سیاست را به صورت ساده شده به بازی بازها هدیه می کرند و روی مرز باریک استراتژی و شبیه سازی راه می رفتند، داشت مسیر موفقیت را به سرعت طی می کرد.

این بازی دنباله سری Sid Meier’s Railroad Tycoon است و بازهم بر روی ساخت و مدریت یک شبکه گسترده راه آهن تمرکز دارد، وجود عناصر اقتصادی و اجتماعی در بازی به شدت بر روی عملکرد شما اثر گذار است

اما سید میر به چنین افتخاراتی راضی نمی شد. مرد افسانه ای این روزهای سبک استراتژی نوبتی، با همان نگرش قبلی و با استفاده از سبک بازی سازی خاص خودش، که مدیریت منابع، ارتباطات و استراتژی را باهم ترکیب می کرد. دست به ساخت یکی از ماندگارترین فرنچایزهای تاریخ زد. او با استفاده از دانش به دست آمده از مطالعه آکادمیک تاریخ (در کنار علوم رایانه ای) این بار بر خلاف بازی های قبلی، شکوفایی تمدن ها را مد نظر قرار داد. میر با نگاهی دقیق به تاریخ و استفاده از سیر تحول انسان و تمدن های انسانی در طول زندگی بشر، این موضوع بسیار پر اهمیت و البته جذاب را دست مایه ساخت بازی جدیدش کرد. میر با ترکیب کردن روند و سیر تحول تمدن های بشری با یک بازی استراتژی نوبتی ( که در حقیقت بی شباهت هم به شطرنج نبود) این سبک را چندین قدم پیش برد. روند رو به پیشرفت تمدن ها در بازی جدید میر، استفاده از کشف های علمی، سیاسی و اجتماعی، ساخت و گسترش سکونتگاه های اولیه انسان ها و تبدیل شدن آن ها به تمدن های بزرگ را به زیبایی و در شرایطی کاملاً تعاملی به تصویر کشید. بازی جدید میر بر پایه یکی از ژانرهای معمول بازی های تخته ای یعنی ۴X شکل گرفته بود. این گونه بازی ها بازی کن ها را به گشت و گذار و اکتشاف (eXplore)، توسعه (eXpand)، بهره بردازی از منابع (eXploit) و نابودی دیگر حکومت ها (eXterminate) ترغیب می کنند. بازی میر که در سبک نوبتی ساخته شده بود، شباهت بسیاری به بازی های تخته ای داشت، اما وجود عناصری مثل مدیریت منابع، روابط سیاسی و گسترش و رشد تمدن ها در طول تاریخ، حال و هوایی منحصر به فرد به Civilization او می بخشید. بازی در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. میر هدف بازی باز را ساخت یک امپراطوری که از آزمون زمان سربلند بیرون بیاید توصیف کرده بود. بازی بازها در Civilization با انتخاب رهبری از یک تمدن بزرگ در تاریخ کار خود را آغاز می کرد. آن ها در ابتدا یک یا دو واحد مهاجر داشتند که می توانستند به ساخت شهر و بنا نهادن سکونت های اولیه دست بزنند. بازی عناصر مدیریتی بسیاری را شامل می شد اما در زمینه مدیریت منابع بسیار ساده تر از بازی های شبیه سازی بود. اما از سوی دیگر وجود داشتن عواملی مثل گشت و گذار و اکتشاف در نقشه، بهره بردازی از منابع طبیعی در کنار جنگیدن و مبارزه‌ای رقابتی با دیگر امپراطوری ها و البته وجود عوامل سیاسی و دیپلماتیک، پیچیدگی های بازی را صد چندان می کرد. بازی روند خود را از ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح آغاز می کرد و تمدن ها را تا دنیای مدرن و حتی تا سال های آینده دنبال می کرد. روش های بسیاری برای پیروزی وجود داشت و بازی به هیچ وجه مخاطبانش را مجبور نمی کرد که برای پیروزی دست به کشتار و از بین بردن دیگر تمدن ها بزنند، الته وقوع جنگ های بزرگ اجتناب ناپذیر بود، اما همیشه راه های دیگری جز جنگ و کشتار هم وجود داشت. وجود محدوده زمانی بسیار وسیع در بازی، باعث می شد که بازی باز به زیبایی شاهد رشد و شکل گیری تمدن ها باشد. از سوی دیگر تصمیم گیری ها و انتخاب انواع مختلف اختراعات و اکتشافات توسط تمدن ها و شکل گیری روش های زندگی منحصر به فرد، نقاط قوت و ضعف خاص، بازی را به گونه ای برای هر فرد متفاوت و تبدیل به تجربه ای منحصر به فرد می کرد. در واقع می توان گفت که آزادی عمل حقیقی و بدون هیچ گونه دخالت از سوی سازندگان در بازی زیبای میر وجود داشت. بازی باز با انتخاب روند پیشرفت تمدنش و با اتکا به یافته هایش در طول تاریخ، نقاط قوتی را ایجاد می کرد که با کنترل درست منابع و خلق تاکتیک های درست می توانست منجر به پیروزی در بازی شود. همچنین ساخت عجایب تاریخی، استفاده از شخصیت های تاریخی، آثار هنری، روابط دیپلماتیک و در نهایت درخت تکنولوژی بسیار زیبای بازی، Civilization را تبدیل به یکی از پیچیده ترین و در عین حال جذاب ترین بازی های استراتژی می کرد. بازی بزرگی که در آن هر فرد می توانست ژولیوس سزار، فرعون و یا یکی از بنیان گذاران ایالات متحده باشد. وجود تمدن های متفاوت در بازی زمانی جذاب می شد که بازی باز می توانست ریشه های فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی تمدن مذکور را در بازی هم پیدا کند. نقاط قوت و ضعفی که به صورت پیش فرض (متفاوت از آنچه که توسط بازی بازها ایجاد می شدند) برای هر تمدن لحاظ شده بود، نشان از دقت بسیار تاریخی و فرهنگی تیم سازنده داشت. دقتی که باعث شد تا یکی از بهترین بازی های سبک استراتژی نوبتی خلق شود.

نمایی از گیم پلی اولین نسخه از سری Civilization که توسط خود سید میر طراحی شده بود، این بازی آغاز کننده یکی از زیباترین و ماندگار ترین سری بازی های تاریخ است

میر فقط و فقط در ساخت اولین شماره از سری Civilization نقش داشت. با وجود جدا شدن او از استدیو MicroProse در سال ۱۹۹۶ و پس از آن تاسیس Firaxis Games، او توانست امتیاز بازی هایش را باردیگر و با کمک کمپانی عظیم Take Two بازپس بگیرد. عناوین بسیاری تحت نام سید میر ساخته شده اند، از دنباله هایی موفق و بسیار زیبا در سری Civilization که به مراتب پیچیده تر و زیبا تر شدند، گرفته تا دنباله هایی برای سری Pirates. اما نام میر، به طور قطع با سری جاودان و بسیار زیبایی Civilization پیوند خورده است. سری زیبایی که به واسطه توانایی های عجیب و مثال زندنی میر در برنامه نویسی خلق شده اند. او خالق سیستم ها و مکانیک های بسیار زیادی در بازی های شبیه سازی و استراتژی است و به همین منظور جوایز بسیاری را هم دریافت کرده است. مجله Next Generation میر را در لیست ۷۵ فرد موثر در صنعت بازی های ویدئویی در سال ۱۹۹۵ قرار داده است. همچنین در سال ۲۰۱۱ PeekYou ادعا کرد که رد پای دیجیتالی سید بیش از هرفرد دیگری در تاریخ بازی های رایانه ای اثر گذار بوده است. میر همچین در سال ۱۹۹۶ به عنوان اولین نفر به لیست “اثرگذارترین افراد در زمینه بازی های ویدئویی” سایت گیم اسپات راه یافت. یکی از بزرگترین افتخارات میر را می توان انتخاب شدن او به عنوان تاثیر گذار ترین فرد توسط آکادمی هنرهای تعاملی در سال ۱۹۹۶ دانست. اشخاصی همچون شیگرو میاموتو، هیرونوبو ساکاگوچی،ویل رایت، جان کارمک، کوجیما و تاد هاوارد هم در این لیست حضور دارند.

یکی دیگر از بازی های استراتژی نوبتی سید میر، این بازی که دنباله معنوی قسمت اول Civilization تلقی می شود، به مهاجران اروپایی، سکونت آن ها و ساخت شهر نیویورک اختصاص دارد

سید میر همچنین با همکاری نویسنده بزرگی چون تام کلنسی، دست به ساخت یک بازی در سبک شبیه سازی زده است. این بازی که Red Storm Rising نام دارد، با اقتباس از یکی از رمان های نظامی تام کلنسی و در سبک شبیه ساز زیردریایی ساخته شده است. این بازی به سبک دیگر عناوین سید میر، با انتخاب هایی عجیب در بازه های زمانی متفاوت آغاز می شود و داستانی شبیه به رمان کلنسی را دنبال می کند. با بررسی عناوین شبیه سازی و استراتژی میر می توانیم دریابیم که او علاقه بسیاری به مسئله زمان و پیشرفت داشته است. تمامی بازی های او به گونه ای ساخته شده اند که عنصر پیشرفت در طی زمان و سیر تحول علم بشری را به نمایش بگذارند. در عناوین او بازی بازها معمولا ( به انتخاب خود و یا به اجبار) بازی را در یک دوره زمانی خاص آغاز می کنند. اما بازی های میر به گونه ای طراحی می شوند که گذر زمان و پیشرفت در آن ها وجود داشته باشد. به این ترتیب، بازی بازها در طول زمان به بازی کردن ادامه می دهند و پیشرفت ها و تغییرات را به چشم می بینند. شاید بزرگترین نمود این موضوع در سری Civilization باشد. اما رد پای چنین طرز تفکری را می توان در تمامی آثار میر دنبال کرد. از ساخت راه آهن در قرن ۱۸ و پیشرفت و دنبال کردن سیر تحول آن تا سال ۲۰۰۰ (حتی پس از زمان عرضه بازی) گرفته تا پوشش دادن بازه زمانی ۳۰۰ ساله در اولین عنوان Pirates! همچنین با توجه به سیر تحول بشری خاصی که در دیگر عناوین سری  Civilization وجود دارد، می توان دریافت که سید میر میراث گران بهایش را به درستی و با جزئیات کامل انتقال داده است. این سیر تحول که همیشه در بازی های او در طول زمان دنبال می شود، توانست جایش را در بازی هایی که توسط میر طراحی نشده بودند هم باز کند و حتی پا را فراتر از زمان حال بگذارد و با عرضه شدن عناوینی چون Alpha Centauri و Civilization: Beyond Earth به فضا و کلونی های فضایی هم راه پیدا کند. در کنار این سیر خاص، توجه میر به ساده سازی روابط دیپلماتیک، تجاری و اجتماعی در بازی هایش، به نوعی که همچنان پیچیده باشند، نشان دهنده تسلط او بر چنین اموری است. گیم پلی بازی های او معمولاً به نوعی طراحی می شوند که حق انتخاب های فراوانی را پیش روی بازی باز قرار می دهند. برای اثبات چنین ادعایی کافی است به میراث به جای مانده از او در سری  Civilization نگاهی بیاندازیم. روش های مختلف برای برنده شدن، راه های متفاوت پیشرفت در تکنولوژی، گسترش روابط دیپلماتیک، وجود نهادهای اجتماعی و جهانی، چانه زنی های سیاسی، موضوعات تجاری، توجه به دین، فرهنگ و موضوعاتی مثل هنر و ارزش های اخلاقی در کمال سادگی، نشان دهنده این هستند که میر سعی داشته تجربیات رهبران بزرگ در دنیای واقعی را با ساده سازی، در عین این که برای یک بازی باز پیچیده به نظر برسند در بازی هایش به تصویر بکشد. و باید بگوییم در این کار کاملاً موفق بوده است.

نمایی از گیم پلی ششمین نسخه از سری Civilization، پیشرفت چشم گیر و سیر تحول سری را به وضوح می توان مشاهده کرد

معلم تاریخ 

سید میر قطعاً برای PC گیمرها و همه کسانی که به سبک استراتژی علاقه دارند نامی منحصر به فرد است. در واقع باید گفت که با وجود احترام تمامی جامعه بازی بازان به میر، جایگاه او در نزد علاقمندان سبک استراتژیک بسیار رفیع تر است. او کسی است که سبک استراتژی نوبتی را به شکل و شمایل امروزیش خلق کرده و گسترش داده است. مردی که با تسلطی وصف ناپذیر به سبک شبیه سازی و ادقام عناصر این سبک با المان های ژانر استراتژی توانست شیوه ای نو برای ساخت بازی ایجاد کند. شیوه ای که با وجود همه گیر شدن و استفاده توسط دیگران، هنوز هم خودش در جایگاه استادیش ایستاده است. میر با مطالعه تاریخ و ساخت بازی هایی که همگی سیر تحول و پیشرفت بشری را به تصویر می شکند، نه تنها به بازی های ویدئویی خدمت کرده است، بلکه در زمینه های اجتماعی، تاریخی و سیاسی هم درخشان ظاهر شده. او با دانش بسیار و سبک خاص روایی‌اش، بیشتر از هر معلم تاریخی، شخصیت های مهم، رهبران بزرگ، هنرمندان صاحب نام و رویدادهای دارای اهمیت تاریخی را به بازی بازها آموخته است. او با نشان دادن سکونت های اولیه، سیر تحول بشر و آن درخت های تکنولوژی منحصر به فرد سری Civilization بیشتر از هر کسی، اهمیت اختراع چرخ و آتش را در زندگی بشر به ما نشان داده است. او کسی است که ما را سوار بر کشتی دزدان دریایی، در طول سه قرن در دریاهای کارائیب همراهی کرده و با غارت ها و سفرهایمان همراه بوده است. سید میر، بی شک یکی از پدران بازی های ویدئویی و سبک استراتژی است. سبکی که روند تکاملی بی نظیرش در عرصه بازی های ویدئویی را بی شک مدیون میر و تلاش هایش است. تلاش هایی که هنوز هم ما شاهد نتایج درخشانش هستیم. با اینکه ششمین شماره از سری  Civilization توسط میر طراحی نشده، اما هنوز هم می توان شاهد ردپای اساسی و ریشه های سری بود. در واقع باید گفت که طراحی اصلی میر در شماره اول به گونه ای در دل و جان سری نشسته است که به هیچ وجه از آن تفکیک نخواهد شد.

یکی دیگر از عناوین خلق شده توسط سید میر، Covert Action یک بازی در سبک اکشن ادونچر با عناصر شبیه سازی است که پرونده های پلیسی و کاراگاهی را مد نظر قرار داده، گیم پلی بازی بر پایه گشت و گذار، یافتن مدارک و کشف محل اختفای خلافکاران استوار است

توجه او به عواملی مانند جنگ و بحران های سیاسی تاریخی، در بازی هایش مشهود هستند و بسیار هم پررنگ می شوند. اما به هیچ وجه فضای دلنواز بازی هایش را متشنج نمی کنند. در واقع باید اینطور گفت که بازی های او همگی در زمانه ای سرشار از خشونت و بی رحمی رخ می دهند. حتی سری Civilization هم تمرکز ویژه ای بر جنگ (که یکی از فعالیت های مورد علاقه بشر است!) دارد. اما هیچ گاه شاهد وجود خشونت در عناوین ساخته شده توسط او نیستیم. بازی های میر درست همانند خودش بی حاشیه و بی پایان هستند. بازی هایی که تا زمان انتشار نسخه بعدی، روی Desktop ها جاودان می شوند و در زمان های بدحالی عصای دست. ساخت یک تمدن جدید، شکل دادن به تاریخ همچون یک تکه سفال، نظاره کردن رشد انسان و شهرهایش، جنگ افروزیِ بدون خشونت، کشف آتش، چرخ، اهن … سفر با کشتی، تجارت با سرخ پوست ها و اینکاها، ساخت ماچوپیچو، بازی کردن در نقش فرعون، پایان دادن استبداد با گاندی، شکوه تمدن پارسیان، قدرت اسکندر، ظهور پیامبران، آغاز پروژه منهتن، فرستادن آپولو به فضا، کسب بیشترین میزان آرا در سازمان ملل، انتخاب انواع حکومت ها و در آخر شکوه و موفقیت تمدنی که به دست های شما شکل گرفته. سید میر هدیه ای گران بها به دنیای بازی ها داده است. هدیه ای که با بازگشت سری  Civilization و X Com بیشتر از قبل به چشم می آید. استراتژِی های نوبتی و تخته‌ای گونه او حالا به عنوان کلاسیک ها و جریان سازهایی شناخته می شوند که هنوز هم تاج سلطنت را بر سر دارند. آن هم در دوره ای که استراتژی های همزمان، با همه خوبی هایشان قافیه را حسابی باخته اند. سید میر نامی است که با دیدنش، با خیالی آسوده به سمت بازی هایش می روید. نامی طلایی که ضامن کیفیت و آغاز دورانی طولانی و بسیار خوش است. سید میر  قطعاً یکی از پدران صنعت است، یکی از تاثیر گذارترین افراد صنعت بازی های ویدئویی، کسی که عناصری مثل انتخاب آزاد را به بازی ها آورد، کسی که هنوز تاج دار سبک است. مردی که استراتژی به او تعظیم می کند.

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *