با بزرگ‌ترین شکارچی تروفی‌های PlayStation آشنا شوید

“ترجمه شده از وب‌سایت EuroGamer”

در ۹ آپریل سال ۲۰۱۷ جوانی بحرینی با نام «هَکَم کریم» (Hakam karim) که بیشتر با نام Hakoom شناخته می‌شود، یک صدای «پینگ» شنید که تمام دنیایش را از این رو به آن رو کرد.

هَکوم ساعت‌های گذشته را صرف کسب کردن تروفی Master of Quality در بازی Nioh کرده است، تروفی که ساعت‌ها تلاش را می‌طلبد، از آن تروفی‌ها که مردم درباره‌اش راهنماها می‌نویسند. اما ارزش آن را داشت و آن صدای «پینگ» این امر را ثابت کرد. این همان صدایی است که اعلام می‌کرد هَکوم تروفی پلاتینیوم عنوان Nioh را باز کرده است!

این تروفی پلاتینیوم Nioh تبدیل به ۱۲۰۰مین پلاتینیوم هّکوم شد.

تروفی‌ها و اچیومنت‌ها تبدیل به یک ساختار درونی دنیای گیمینگ شده است. هر عنوان PlayStation 4 دارای یک لیست تروفی و ماموریت‌هایی است که توسط سازنده‌ها پیاده شده است. زمانی که همه‌ی تروفی‌های لیست یک بازی باز شد، جایزه نهایی از آن شماست: تروفی پلاتینیوم.

به خاطر آن طبیعت سختش که مهارت و زمان زیاد می‌طلبد، دارندگان پلی‌استیشن که پلاتینیوم دارند هنوز بعد از گذشت ۸ سال از اجباری شدن تروفی برای بازی‌ها توسط سونی، جمعیت اقلیت را تشکیل می‌دهند. با این حال همین امر باعث ایجاد یک فرهنگی شد که در آن شخص انرژی خود را تنها برای بازکردن پلاتینیوم‌ها می‌گذارد.

تنها انگشت‌شماری هستند که از سد ۱۰۰۰ پلاتینیوم گذشته‌اند و فقط یک نفر است که از پس ۱۲۰۰ عدد برآمده است. هَکوم پیشتاز مسابقه پلاتینیوم  از سال ۲۰۰۹ است.

هَکوم همیشه قصد این را داشت که بهترین باشد. او می‌گوید: «همان زمان که در مورد پَچ تروفی پلی‌استیشن شنیدم هیجان‌زده شدم. قصد رقابت و قرارگیری در ۱۰ نفر برتر جهان را داشتم. زمانی که در لیست ۱۰ نفر برتر قرار گرفتم می‌دانستم که می‌توانم جایگاه اول را تصاحب کنم چرا که در حال بازکردن تروفی‌ها با یک سرعت زیاد بودم. این مرا به یاد روزهایی انداخت که عناوین MMO را بازی می‌کردم.»

هم‌چنین اگر خودتان را به عنوان یک شکارچی تروفی با هدف موفقیت می‌شناسید، تنها باید به یک جایگاه فکر کنید: «پلاتینیوم روی پروفایلتان می‌ماند. بیشتر افراد بیشتر از هرچیز به شمارش پلاتینیوم خود نگاه می‌کنند. بنابراین برای من، پلاتینیوم مهم‌ترین بخش پروفایل است. فرق زیادی بین حالتی وجود دارد که شما برای مثال ۱۰هزار تروفی با ۲۰۰ پلاتینیوم داشته باشید تا این که ۵۰ عدد آن‌ها پلاتینیوم باشد. این نشان‌دهنده میزان حرفه‌ای بودن شماست.»

قرارگیری در صدر اسان نیست. هَکوم برای این‌ که رقبایش جای او را نگیرند باید به معنای واقعی «همه‌ چیز» را بازی کند. پروفایل PSN او به مثابه یک راهنمای کامل برای کتاب‌خانه گیمینگ پلی‌استیشن است. بازی‌هایی در لیستش است که تنها در ژاپن عرضه می‌شوند و در غرب جایی ندارند. شاید عناوین تازه عرضه‌شده‌ای چون Eekeemoo: Splinters of the Dark Shard،  Mr. Massagy و Albedo: Eyes From Outer Space برای شما ناآشنا باشند و معنایی نداشته باشند اما این عناوین به مانند نان و کره یک شکارچی تروفی و پلاتینیوم است. هَکوم همه تروفی‌های این عناوین را به تازگی باز کرده است.

او می‌گوید: «تا زمانی که بازی‌ کردن و تروفی گرفتن در نظر باشد برای من هیچ حد و حدودی وجود ندارد. بازی را زیر و رو می‌کنم تا وقتی که شکستش دهم و پلاتینیوم آن را تصاحب کنم. سایر بازیکنان شاید بازی کردن تعداد زیادی بازی برایشان احساس خجالت‌آوری داشته باشد چرا که این افراد ضعیف هستند و از روحیه لازم برخوردار نیستند. از این می‌ترسند که دیگران چه چیزی درمورد آن‌ها می‌گویند. من به این چیزها توجهی نمی‌کنم و این باعث درخشش شکارچیان برتر تروفی است.»

یکی از عناوینی که هَکوم از آن با افتخار یاد می‌کند، Gun Smoke است. عنوانی در سبک آرکید از Capcom. علی‌رغم این که Gun Smoke تنها دو تروفی دارد و به پایان رساندن بازی عملا تنها ۳۰ دقیقه زمان می‌برد، بازکردن تروفی دوم به شدت سخت است و نیاز به یک عملکرد عالی در مقابل ۱۰ باس‌فایت‌ بازی دارد. با این وجود، هَکوم خود را با عزم و وسواسی که دارد به داخل این ماموریت انداخت. چیزی که شاید برای همه به غیر از بازیکنان هاردکور غریب باشد. گرفتن این تروفی ۲ و نیم روز متوالی طول کشید. حال سوال واضحی مطرح می‌شود: او از کجا این مقدار زمان را برای انجام تمام این کارها پیدا می‌کند؟

هَکوم ماموریت شکار پلاتینیوم‌ را یک امر «عادی و روتین» در زندگی‌اش می‌داند. وی می‌گوید:

«من سر کار می‌روم و سپس به خانه برمی‌گردم، غذا می‌خورم و برای ساعاتی بازی می‌کنم. مدتی را در کنار خانواده‌ام می‌گذرانم، کمی به بیرون می‌روم و سپس به سراغ بازی کردن برمی‌گردم و می‌خوابم. در روز پنج‌شنبه دوستانی دارم که به خانه‌ام می‌آیند و ما بازی‌های چند نفره را بازی می‌کنیم.این همان روزی است که من کم‌ترین تروفی‌ها را باز می‌کنم.»

اگر این برنامه با آن برنامه زمان‌ صرف‌‌کن که برای پیشتاز پلاتینیوم جهان پیش‌بینی کردید جور در نمی‌آید، هَکوم توضیح می‌دهد که چطور شغلش که در یک شرکت اقتصادی بزرگ، این انعطاف زمانی را که نیاز دارد به او می‌دهد. او دستگاه Vita خود را سر کار می‌برد تا در زمان‌هایی که حوصله‌اش سر رفته است با آن کار کند و حتی در مواقعی دستگاه PS4 خود را نیز با خودش به سر کار می‌برد. بعضی اوقات از این حد هم فراتر می‌رود:

«حتی زمانی که در خواب هستم، بعضی اوقات با باز گذاشتن بعضی از بازی‌ها با یک کنترلر توربو مرتب یک دکمه را می‌زنم و به این صورت بازی می‌کنم تا امتیازاتی به دست بیاورم و یا یک کاری را دوباره و دوباره انجام دهم. با این حساب شاید ۷۰ تا ۱۲۰ ساعت‌ِ من در هفته به بازی کردن می‌رود.»

دنیای بازی هَکوم تنها به پلی‌استیشن ختم می‌شود. موقعی که در مورد کنسول Switch از او سوال می‌شود، می‌گوید: «به کنسول‌های دیگر علاقه‌ای ندارم». در کنار تروفی‌های پلاتینیوم، تفاوت کلیدی دیگری بین چگونه جایزه دادن سونی و ماکروسافت به بازیکنان اختصاصی خود دارد و این تفاوت موجب ناامیدی زیاد برای هَکوم می‌شود.

پیشتاز گیمراسکور یا اچیومنت در ایکس‌باکس کاربری با گیمرتگ Stallion83 است که در ماه مارس به یک میلیون و پانصد هزار گیمرپوینت رسید.

ایکس‌باکس در اینجا باهوش عمل کرده و از او به عنوان قهرمان گیمراسکور به صورت غیررسمی استفاده تبلیغاتی می‌کند. Larry Hryb که جهانیان او را با اسم ماکروسافتی خود یعنی Major Nelson می‌شناسند، در زمانی که Stallion83 در نقاط حساس شکار گیمراسکور بوده، او را تشویق می‌کرده است. کمی بعد از عرضه ایکس‌باکس وان نیز مصاحبه‌ای از این شخص در کانال رسمی Xbox Wire منتشر شد.

ماکروسافت Stallion83 را به عنوان یک سلبریتی دنیای بازی، یک گیمر هاردکور و الگو معرفی می‌کند. این داستان برای هَکوم متفاوت است. زمانی که از او در مورد این که آیا سونی تقدیری از او به عمل آورده یا خیر سوال می‌شود، می‌گوید:

«متاسفانه هیچ تقدیری در کار نیست. حتی یک تشکر خشک و خالی برای انجام این همه بازی روی PSN. به عبارت دیگر، سونی با من مثل بقیه رفتار می‌کند.»

حداقل بازیکنان پلاتینیوم هم‌دیگر را دارند. هَکوم از رقابت دوستانه بین خودش و roughdawg4 می‌گوید. او به این نکته اشاره می‌کند که بسیاری از شکارچیان برتر تروفی با یک‌دیگر بازی‌های co-op را انجام می‌دهند و حتی به هم کمک می‌کنند تا تروفی‌های بخش چند نفره را باز کنند.

اما با این همه، نبود یک شناخت رسمی از او هم‌چنان دردآور است. یک ناامیدی که در زمان پاسخ به امکان پایان‌پذیری تعقیب تروفی‌های پلاتینیوم کاملا مشهود است.

«اگر از طرف سونی کمی مورد تقدیر قرار می‌گرفتم، شاید از شکار تروفی بیشتر لذت می‌بردم چرا که توسط شرکتی حمایت می‌شدم که عاشقش هستم. اما این شرکت علاقه‌ای به وفادارترین مشتریانش نشان نمی‌دهد.» با این حال به نظر می‌رسد شکار تروفی هَکوم به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید.

«  هر روز می‌خواهم که این کار را کنار بگذارم اما آن‌قدر به تروفی‌ها اعتیاد پیدا کرده‌ام که نمی‌توانم.»

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *