دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست معاونت علمی، گفت: موضوع بهینه‌سازی انرژی از طریق توسعه و کاربرد دانش فنی امکان پذیر و این امر تنها از طریق مصرف‌کننده حامل انرژی قابل اجرا است.

به گزارش از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،یدالله سبوحی بابیان اینکه بهینه‌سازی انرژی موضوع اصلاح فرایندها،کاهش تخریب منابع و ارتقای بازده تبدیل انرژی را در پی می‌گیرد گفت: بهینه‌سازی انرژی ماهیت متفاوت از توسعه سطحی است، بدان معنا که اگر در فرایند توسعه سطحی افزایش ظرفیت سامانه‌های تبدیل انرژی دنبال می‌شود موضوع کار بهینه‌سازی انرژی افزایش کارایی ظرفیت‌های موجود است.
دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست معاونت علمی،با اشاره به اینکه بهینه‌سازی انرژی در وضعیت کنونی کشور با چالش‌های گسترده مواجه است گفت: دولت نقش مهمی را در قسمت اجرایی ایفا می‌کند و درعین‌حال انتظار فعالیت بهینه‌سازی انرژی از دولت نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد.
وی در ادامه افزود: در همان حال دولت خود را متولی بهینه‌سازی انرژی منظور می‌کند و از طرف دیگر، بهینه‌سازی انرژی تنها توسط مصرف‌کنندگان حامل‌های انرژی و از طریق کاربرد دانش فنی و تخصیص منابع لازم امکان پذیر است.
دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی ادامه داد: از سویی مصرف‌کنندگان انرژی فاقد انگیزه برای این کار هستند و منابع، تجربه، دانش فنی و فناوری مناسب و کاربردی در دسترس آن‌ها نیست. به‌این‌ترتیب است که چالش‌های اساسی و بزرگی در راه بهینه‌سازی انرژی شکل‌گرفته و استمرار پیداکرده است.
سبوحی گفت: یکی از اقدامات اساسی برای حل مسائل بهینه‌سازی انرژی گسترش منابع، تجربه، دانش فنی و فناوری در سطح کشور و تسهیل دسترسی مصرف‌کنندگان حامل‌های انرژی به این عوامل مهم هستند.
وی سازماندهی و فعال‌سازی شرکت‌های خدمات انرژی، دانش‌بنیان مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها را مهم خواند و گفت: دسترسی به عوامل مزبور و بسط نقش آن‌ها در عرصه اجرایی ایجاب می‌کند نهادهای اجتماعی خودگردان و پاینده برای شکل‌گیری و فعال‌سازی شرکت‌های خدمات انرژی، دانش‌بنیان مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها سازمان پیدا کنند و شرکت‌ها و نهادهای مزبور با تعامل پایدار و قانونمند با یکدیگر به هم‌افزایی امکانات و توانمندی‌های خود مبادرت کنند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *