بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو در سال 2018 – قسمت اول

انگار همین دیروز بود که درباره بهینه سازی موتورهای جستجو در سال 2017 را در ایران استارتاپ مرور می کردیم .  الآن، به سال 2018 نزدیک می شویم. آیا قواعد بهینه سازی تغییر زیادی کرده اند؟ تا حدودی. ولی، اصول بنیادی همان اصول بنیادی گذشته هستند. هنوز هم نمی توانید سیستم ها را دستکاری کنید. هنوز هم نمی توانید میانبر بزنید یا یک شبه ره صد ساله بروید. اگر می خواهید که واقعاً بازی بهینه سازی موتورهای جستجو در سال 2018 را به نفع خود تمام کنید، باید تلاش کنید.

واقعیت چیست؟ اینکه درک روش های بهینه سازی موتورهای جستجو زمان می برد. الگوریتم های جستجوی گوگل، صدها قاعده دارند، پس جای تعجب ندارد که سردرگم کننده باشند. ولی، برای اینکه از منحنی شناخته شده بهینه سازی موتورهای جستجو در سال 2018 پیشی بگیرید، باید برای به دست آوردن ارزش واقعی از کارهای خود، زمان و تلاش صرف کنید. از به کار بردن روش های بی اهمیت خودداری کنید. شما باید به فکر به دست آوردن ارزش واقعی باشید.

این حرف چه معنایی دارد؟ خب! برای اینکه قواعد اساسی را به درستی به شما منتقل کنم، باید داستانی را تعریف کنم. فرض کنید که شما به تازگی کسب و کار جدیدی راه اندازی کرده اید و به بانک رفته اید. با رئیس بانک نشسته اید و برای او مدل عالی کسب و کارتان را توضیح می دهید. حتی به او برنامه حیرت انگیز کسب و کارتان را نشان می دهید.

به او توضیح می دهید که در حال فروش آخرین ابزارک های کاربردی هستید؛ ابزارک هایی که طوری طراحی شده اند، که حتی عاقل ترین مشتریان را در صنعت XYZ تحت تأثیر قرار بدهند. بله، آنچه می فروشید حاصل ابتکار بسیار عالی شماست. به کارمند بانک می گویید که وامی به ارزش یک میلیون دلار نیاز دارید. او با چهره ای بی احساس به شما خیره می شود. سپس، پس از مکثی طولانی و ناراحت کننده، از شما درباره آخرین وضعیت مالی دو سه سال پیش می پرسد.

به فکر فرو می روید. وضعیت مالی؟ منظورتان از وضعیت مالی چیست؟ ما تازه در حال راه اندازی کسب و کار خود هستیم. ما وضعیت مالی نداریم. ما تازه در حال شروع کردن هستیم. بله، برنامه ما خیلی عالی است. به بانکدار می گویید: نمی خواهید که شما هم بخشی از این کسب و کار جدید باشید؟ باز هم با نگاه بی احساس دیگر از سوی او مواجه می شوید. این بار، او سر خود را تکان می دهد، به تکه کاغذی که به او داده اید نگاهی می اندازد، می ایستد، با شما دست می دهد و مسیر خروج را نشان می دهد.

نکته اخلاقی این داستان چیست؟ بیشتر افرادی که به دنبال بهینه سازی موتورهای جستجو در سال 2018 هستند در آغاز راه هستند. آنها اخیراً وب سایتی را ثبت کرده اند و در حال تلاش هستند تا با کلیدواژه هایی بزرگ و بسیار رقابتی، در صدر نتایج جستجو قرار بگیرند. پس از حدود شش ماه تلاش و امتحان تمام ابزارها، موفق نمی شوند و به تبلیغات پولی روی می آورند.

البته. تبلیغات پولی عالی هستند. ایجاد یک کانال فروش و استفاده از تبلیغات روی فیس بوک، گوگل یا یوتیوب، احتمالاً سریع ترین روش برای درآمدزایی آنلاین و ارائه پیشنهادها برای جذب مشتریانی است که به دنبال خرید آن چیزی هستند که شما آن را می فروشید. ولی، در چنین کاری، متغیرها و شاخص های بسیاری دخالت می کنند. از نظر اکثر افراد، این کار هدر دادن پول است. شاید هم این افراد دلایل خوبی داشته باشند.

ولی، چه اتفاقی می افتد که شما به صورت رایگان، آنچه می فروشید را به دیگران عرضه کنید؟ کارهای دیگر را امتحان کرده اید، پس حالا نوبت استفاده از تبلیغات پولی است. این دقیقاً چیزی است که بهینه سازی موتور جستجو می تواند در سال 2018 برای شما به ارمغان بیاورد؛ و اگر بخواهیم روراست باشیم، این چیزی است که در سال های آینده نیز به کار شما می آید. بهینه سازی موتورهای جستجو چطور اتفاق می افتد؟ برای برنده شدن و قرار گرفتن در صدر نتایج جستجوی گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) چه قواعدی وجود دارند؟

در ادامه این مقاله در ایران استارتاپ سه قاعده اصلی در بهینه سازی موتور جستجو را مرور می کنیم : 

قبلاً از اینکه وارد جزئیات مربوط به قواعد یا راهبردهای خاص شویم و آنها را به کار بگیریم، باید سه نکته بسیار مهم را بدانید. اگر به مبادی مربوط به الگوریتم های جستجوی گوگل نگاهی بیاندازیم، به چیزی به نام pagerank برخورد می کنیم. اگر به خاطر بیاورید، pagerank نخستین الگوریتمی بود، که موتور جستجوی گوگل بر آن بنا شده بود.

این الگوریم شبکه را با حرکت از لینکی به لینک دیگر جستجو می کرد. با استفاده از این الگوریتم، گوگل توانست سراسر اینترنت را با خزیدن عنکبوت وار در شبکه به اصطلاح مجازی کشف کند. هر چقدر که لینک های بیشتری به یک صفحه خاص ربط پیدا کند، اهمیت یا مرتبط بودن آن صفحه خاص بیشتر می شود. لینک های بیشتر و ارتباط بیشتر به معنای به دست آوردن رتبه بالاتر است.

امروزه، نسبت به آن دوران، قواعد قطعاً تغییر کرده اند. امروزه، فقط بحث لینک ها مطرح نیست. البته، مردم به شما می گویند که لینک ها مهم ترین نکته هستند. ولی، قبل از اینکه وارد جزئیات فنی شوید، باید سه قاعده مهمی را بدانید که بهینه سازی موتور جستجو را برای شما رقم می زنند. شما می توانید اصول اساسی بهینه سازی در نظر بگیرید. من از سال 2013 میلادی در حال آموزش این اصول هستم و گرچه قواعد تغییر کرده اند، اصول اساسی همان اصول اساسی گذشته هستند.

  1. اعتبار

اعتبار به کیفیت و حجم لینک هایی مربوط است که در طول زمان ایجاد شده اند. هر چقدر که اعتبار وب سایت بیشتر باشد، لینک های بیشتری به آن مرتبط می شوند. شما می توانید با استفاده از ابزارهایی مثل MozBar یا SEMRush اعتبار را ارزیابی کنید. اعتبار دامنه (DA) و امتیاز دامنه (DS) دو روشی هستند که این شرکت ها، میزان اعتبار دامنه را با آنها می سنجند. با وجود این، هیچ امتیازی در لحظه خود را نشان نمی دهد و هر گونه تغییر یا بهبودی که در سیستم بهینه سازی موتور جستجوی وب سایت شما رخ بدهد، چند هفته یا چند ماه طول می کشد تا نتایج خود را نشان دهد.

  1. محتوا

زمانی که بحث رتبه بندی وب سایت ها در سال 2018 پیش می آید، محتوای یک سایت از اهمیت بالایی برخوردار می شود. در حقیقت، اهمیت محتوای وب سایت در طول زمان به شدت تغییر کرده است. آن دورانی که محتوای چرخشی تولید می شد و از نرم افزار برای تولید محتوای کم کیفیت استفاده می شد گذشته است. امروز، محتوای وب سایت شما باید عالی باشد. محتوای وب سایت باید ارزش آفرین باشد و با بازدیدکننده تعامل برقرار کند. هر چقدر که میزان تعامل بیشتر باشد، کاربران بیشتری آن محتوا را به اشتراک می گذارند و در مقابل، آن وب سایت رتبه بهتری پیدا می کند. بنابراین، در محتویات وب سایت خود سرمایه گذاری کلان کنید و بدانید که پاداش سرمایه گذاری خود را خواهید گرفت.

  1. عمر ثبت شده وب سایت

سومین و آخرین اصل بهینه سازی موتورهای جستجو، عمر وب سایت است. عمر وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. گرچه عوامل دیگر ممکن است که مؤلفه عمر وب سایت را به حاشیه برانند، ولی، از ابتدای شروع به کار وب سایت، باید با تولید محتوا برای وب سایت و با توجه به کیفیت لینک هایی که به محتوای وب سایت داده می شوند، سابقه خوبی از وب سایت خود بر جای بگذارید. چنین کاری زمان بر است. نمی توانید عجله بکنید. عمر ثبت شده وب سایت به تاریخ اولیه ای اشاره می کند که گوگل توانسته وب سایت یا محتوای وب سایت شما را کشف کند.

پانزده قاعده بهینه سازی موتور جستجو در سال 2018

اگر به دنبال نشستن در صدر نتایج حاصل از بهینه سازی موتور جستجو در سال 2018 هستید، قواعد بی شماری را باید در نظر بگیرید، ولی، این پانزده قاعده از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. بنابراین، اگر به دنبال صدرنشینی در نتایج جستجو هستید، به این قواعد توجه ویژه کنید.

  1. سرعت صفحه وب سایت خود را ارزیابی کنید و در صورت لزوم آن را بهبود بدهید.

از سرویس تشخیص سرعت وب سایت گوگل معروف به Insight استفاده کنید، تا بتوانید مواردی که باید بهبود پیدا کنند را تشخیص بدهید. با افزایش قابل توجه سرعت وب سایت، شما می توانید امکان دیدن وب سایت خود را به شدت بهبود بدهید. همچنین، می توانید از ابزارهایی مثل Pingdom، GTMetrix و Varvy استفاده کنید. در اینجا، برخی از قسمت هایی که باید برای بهبود سرعت وب سایت به آنها توجه شود آورده شده اند:

  • زمان پاسخگویی سرور به درخواست ها را کاهش دهید؛
  • فایل های جاوااسکریپت و CSS غیرقابل دسترس و یا حاوی مشکل را از وب سایت حذف کنید؛
  • برای افزایش سرعت اجزای مختلف صفحات موجود در وب سایت، امکان ذخیره اطلاعات در مرورگر را فراهم کنید؛
  • چنانچه امکان پذیر است، جاوااسکریپت، CSS و HTML را کوچک کنید؛
  • امکان فشرده سازی مثل GZip را فراهم کنید؛
  • تمام تصاویر موجود در وب سایت را بدون از بین رفتن کیفیت آنها بهینه سازی کنید، برای اینکار می توانید از ابزاری مثل Compressor.io استفاده کنید؛
  1. در صورت امکان برای دامنه خود از CDN و DNS استفاده کنید تا به سرعت محتوای خود را بارگذاری کنید و آن ارائه دهید.

به کارگیری شبکه های انتقال محتوای (CDNs) همچون Cloudfront آمازون، در ارائه سریعتر محتوای وب سایت به کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ و موقعیت مکانی کاربران نیز اهمیت پیدا نمی کند. CDN باعث می شود که محتوای وب سایت شما به سرورهای مختلفی در سراسر دنیا منتقل شوند و سپس نزدیک ترین سرور به کاربر، اطلاعات را به او ارائه دهد.

همچنین، انتقال DNS به میزبانی مثل CloudFlare یا سرویس های مشابه، می تواند زمان انتشار اطلاعات از DNS را کاهش دهد. در اغلب موارد، زمان انتشار اطلاعات از DNS می تواند تأخیر پیدا کند؛ تأخیر پیدا کردن انتشار اطلاعات به نوع ثبت کننده اطلاعات و به مکان سرورها و نیز به محلی بستگی دارد که درخواست از آنجا داده می شود.

  1. محتوای مفیدی تولید کنید که ارزش آفرین باشد.

محتوای عالی تولید کنید. این قاعده را همواره رعایت کنید. هنگامی که محتوا تولید می کنید، میانبر نزنید. با گذشت هر ماه، توانایی گوگل در کشف محتوای عالی بهتر و بهتر می شود. سعی نکنید که سیستم را گول بزنید. واقعاً برای تولید محتوای عالی تلاش کنید. زمانی که محتوای عالی تولید کنید، تأثیر آن بر وب سایت شما مشخص می شود و ترافیک وب سایت افزایش پیدا می کند. محتوای عالی با بازدیدکنندگان وب سایت تعامل برقرار می کند و آنها را در به اشتراک گذاری آن ترغیب می کند. روی هم رفته، هنگام محتوا سازی روی این مؤلفه ها تمرکز کنید:

  • اگر امکان دارد، محتوای کمتر از دو هزار لغت ننویسید؛
  • با استفاده از لینک های داخلی و خارجی، نمایه سالمی از لینک ها را ایجاد کنید،
  • به تمام منابع خود استناد کنید و از آنچه بیان می کنید، با استفاده از آمار و مطالعات انجام شده پشتیبانی کنید؛
  • محتوای موجود در وب سایت خود را بخش بندی کنید و مطالعه آن را آسان کنید؛
  • تصویر اصلی مطالب خود را از میان تصاویر مرتبط و باکیفیت انتخاب کنید؛
  • از کلیدواژه های مرتبط استفاده کنید؛ ولی در استفاده از این کلیدواژه ها زیاده روی نکنید؛
  • محتوایی تولید کنید که سودمند است و به حل مشکلات کمک می کند؛
  • مطالبی منسجم و منطقی بنویسید و مخاطب آنها را انسان بدانید و البته به موتورهای جستجو نیز توجه داشته باشید؛
  1. اطمینان حاصل کنید که مطالب شما روی گوشی های موبایل نیز خوانا هستند؛ همچنین، اطمینان حاصل کنید که از مطالب وب سایت شما روی ابزارهای مختلف می توان استفاده کرد؛

امروزه، جستجو با گوشی های موبایل از جستجو با رایانه های رومیزی پیشی گرفته است. بر مناسب بودن و کاربردی بودن وب سایت برای گوشی های همراه تمرکز کنید؛ بر اساس گزارش Search Engine Land، جستجوی موبایلی حدود 60 درصد از جستجوها را به خود اختصاص داده است. برای اطمینان از بهینه بودن وب سایت برای گوشی های همراه و قابل دسترس بودن آن روی سکوهای مختلف، زمان صرف کنید؛ این کار را با اجرای کتابخانه CSS مثل Bootstrap یا اجرای کتابخانه شخصی انجام دهید.

  1. بر ارتقای تجربه کاربر تمرکز کنید.

تجربه کاربر را به تجربه ای عالی بدل کنید. به این معنا، که امکان استفاده از سایت خود را برای او آسان کنید. امکان گشت و گذار در سایت را ساده کنید. جستجوی محتوا و پیدا کردن محتوای مناسب را آسان کنید. چند پیشنهاد برای بهبود تجربه کاربر در استفاده از وب سایت:

  • برای گشت و گذار در وب سایت از برد کرامب استفاده کنید؛
  • جستجوی سریع در وب سایت را امکان پذیر کنید؛
  • از نظر گرافیکی وب سایت خود را سنگین نکنید؛
  • قابلیت استفاده از منوی اصلی را آسان کنید؛
  • با استفاده از تگ ها یا طبقه بندی ها، محتوای وب سایت خود را دسته بندی کنید؛
  • در استفاده از پاپ آپ ها زیاده روی نکنید.
  1. برای افزایش تعامل کاربران، محتوا را با ویدیو، فایل صوتی یا پادکست تکمیل کنید.

تعامل کاربران با سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گوگل به دثت مدت زمانی که کاربران روی وب سایت شما صرف می کنند را در نظر می گیرد. بنابراین، هنگامی که از محتوای سودمند و تعاملی استفاده کنید، افراد مدت بیشتری در وب سایت شما خواهند ماند. در این شرایط، باید به وضوح از واژه ها و محتوای طولانی استفاده کنید. ولی، باید محتوای خود را با فایل های صوتی، تصویری و پادکست تکمیل کنید. این کارها باعث می شوند که میانگین ماندن افراد در هر صفحه و زمان کلی باقی ماندن آنها در سایت افزایش پیدا کند.

  1. برای کشف تنوع کلیدواژه های وب سایت، از نمایه سازی معنایی پنهان استفاده کنید.

نمایه سازی معنایی پنهان (LSI) فناوری اصلی گوگل در جستجوی مرغ مگسی است؛ این فناوری در حال حاضر، رویکرد کنونی گوگل در جستجو به سبک معنایی است. این فناوری به گوگل این امکان را می دهد تا با درک آنچه کاربران به دنبال جستجوی آن هستند، محتوای مرتبط را به آنها ارائه دهد و صرفاً با تکیه بر واژه ها مطالب را به کاربران ارائه ندهد. این فناوری به معنای بیان کردن یک معنا به شیوه ای متفاوت است.

مثلاً، عبارت «کسب درآمد آنلاین» را می توان به شیوه های دیگری که در ادامه آمده بیان کرد: «کسب درآمد در اینترنت»؛ «پول درآوردن در اینترنت». گوگل می فهمد که اینها معنای مشابهی دارند. از این فناوری برای تمام محتوای موجود در وبسایت خود استفاده کنید. این فناوری به شما این توانایی را می دهد تا مطالبی منسجم و منطقی تولید کنید، بدون اینکه بخواهید بیش از حد بر کلیدواژه ها تمرکز کنید.

تانی کال

ایران استارت آپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *