«بونگ جون-هو» با تصاحب نخل طلای کن تاریخ‌ساز شد

«بونگ جون-هو» شنبه شب با تصاحب نخل طلای کن به اولین فیلمساز اهل کره‌ی جنوبی تبدیل شد که در هفتاد و دو دوره گذشته جشنواره این جایزه را دریافت می‌کند. این نویسنده و کارگردان برای فیلم تریلر «پاراسایت» (Parasite) که با استقبال منتقدین همراه بود و بسیاری آن را در فهرست ۱۰ فیلم برتر جشنواره جای می‌دادند، نخل طلا را به خانه برد.

«بونگ جون-هو» پیش از این در سال ۲۰۱۷ با فیلم «اکجا» (Okja) نت‌فلیکس با بازی «جیک جیلنهال» و «تیلدا سوئینتون» برای دریافت نخل طلا رقابت کرده بود. در آن سال فیلم «میدان» (The Square) به کارگردانی «روبن اوستلاند» به نخل طلا دست یافت. بونگ سابقه‌ی حضور در جشنواره‌ی کن را در سال‌های دورتر هم دارد. او با «میزبان» (The Host) در بخش «دو هفته کارگردان» کن و با «مادر» (Mother) در بخش «نوعی نگاه» این جشنواره حاضر شده است.

«پاراسایت» در مورد خانواده‌ی بی‌پولی است که به خانواده‌ی ثروتمندی تعدی می‌کنند اما در مخمصه می‌افتند. «سونگ کانگ-هو»، «لی سان-کیون»، «چو یئو جئونگ»، «چوی وو-شیک»، و «پارک سو-دام» از جمله بازیگران این فیلم‌اند.

بسیاری از منتقدین این فیلم را بهترین اثر «بونگ جون-هو» تا به امروز توصیف کرده‌اند که به عنوان یک اثر کمدی غیرعادی آغاز می‌شود و به اثری عجیب تبدیل می‌شود که در هیچ گونه‌ای قابل دسته‌بندی نیست. آخرین اثر بونگ زندگی را زیر کفن کاپیتالیزم می‌جوید و در پایان ما را توانگرتر می‌سازد. استودیوی «نئون» امتیاز پخش فیلم در ایالات متحده را خریداری کرده و به زودی برنامه‌های خود برای نمایش آن در پاییز آینده را اعلام می‌کند.

شنبه شب علاوه بر بونگ، برادران داردن با فیلم «احمد جوان» جایزه‌ی بهترین کارگردانی را تصاحب کردند و «سلین سیاما» با فیلم تحسین‌شده‌ی «چهره‌ی زن در آتش» جایزه‌ی بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

بسیاری تصور می‌کردند که امسال سال «پدرو آلمودوار» و «رنج و شکوه» (Pain & Glory) اوست اما چنین نشد و فیلم تریلر خانوادگی «بونگ جون-هو» مهم‌ترین جایزه‌ی کن را به چنگ آورد. «الخاندرو گنسالس اینیاریتو» رئیس هیئت داوران جشنواره در کنفرانس خبری پس از مراسم اهدای جوایز در این باره گفت: «این فیلم تجربه‌ای منحصر به فرد و اثری غیرمنتظره است. همه‌ی ما را تحت تأثیر قرار داد. اینکه فیلم ما را از طریق ژانرهای مختلف با خود همراه می‌کند و به شکلی سرگرم‌کننده پیرامون مسئله‌ای جهانی و اساسی حرف می‌زند، برای ما غیرقابل پیش‌بینی بود.»

با این حال اینیاریتو تصریح می‌کند که هیئت داوران قصد صدور پیامی سیاسی نداشته است. کارگردان «بردمن» می‌گوید: «سینما به تفسیر نیاز ندارد.»

روز شنبه فیلم «فانوس دریایی» (The Lighthouse) به کارگردانی «رابرت اگرز» جایزه‌ی منتقدین کن را دریافت کرده بود. این پیروزی بیش از پیش به استودیوی A24 یاری می‌رساند تا این فیلم روانشناسانه را در رقابت فصل جوایز وارد کند.

در «فانوس دریایی» که با دوربین ۳۵ میلی‌متری فیلمبرداری و با آکادمی ریشیو (نسبت طول و عرض تصویر) ارائه شده، «ویلم دافو» و «رابرت پتینسون» در نقش نگهبانان یک فانوس دریایی در منطقه‌ای دور افتاده بازی‌های تحسین‌برانگیزی به نمایش گذاشته‌اند. دافو در سال‌های اخیر فیلم‌های نامزد اسکار «پروژه‌ی فلوریدا» و «پشت دروازه‌ی ابدیت» را روی پرده داشته است.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *