متولد: لندن، انگلستان، ۱۹۶۹

مرگ: لندن، انگلستان، ۱۱ فوریه ۲۰۱۰

مک کوئین، پسر یک راننده تاکسی و جوان‌­ترین فرزند در میان شش فرزند او بود. او که در خانه­‌ای واقع در استراتفورد رشد کرده و بزرگ شده بود، علاقه خود به مد و استایل را از سنین جوانی آغاز نمود. او در حالی که لباس­‌های مختلفی برای سه خواهر خود طراحی کرده و می­دوخت، جاه طلبی بالایی برای تبدیل شدن به یک طراح مد مشهور و برجسته داشت. مک کوئین پس از ترک مدرسه هنر، شروع به انجام کارآموزی با موسسه خیاطی­ برجسته­‌ا­ی (Savile Row tailors Anderson and Sheppard) نمود. او سپس به موسسه­‌ی (Gieves and Hawkes)پیوسته و نهایتا، با یک موسسه خیاطی وابسته به تئاتر و برجسته با نام (Angels and Bermans) همکاری نمود.

مک کوئین با مهارت های فنی خود، به عنوان یک برش­گر الگو به (Kohji Tatsuno) نقل مکان کرده و سپس از روی هوس به میلان سفر کرد.

مک کوئین با مهارت های فنی خود، به عنوان یک برش­گر الگو به (Kohji Tatsuno) نقل مکان کرده و سپس از روی هوس به میلان سفر کرد. او پس از کار با طراح مشهور و برجسته، رومئو گیگلی (Romeo Gigli)، در سال ۱۹۹۴ به شهر لندن بازگشت تا به عنوان معلم خصوصی برش الگو در کالج مرکزی هنر و طراحی سنت مارتینز (Central Saint Martins College of Art and Design) کار کند. او با قدرت نمونه کارهای خود، متقاعد شد تا به عنوان یک دانشجو در آنجا ثبت نام نماید.

پس از فارغ التحصیلی، تمام مجموعه­‌ی او توسط ایزابلا بلو (Isabella Blow)، استایلیست و طراح برجسته و بانفوذ خریداری شده و همین امر منجر به راه اندازی کار مک کوئین شد. او با راهنمایی ایزابلا، نام خود را از لی مک کوئین به نام میانی خود (الکساندر) تغییر داد.

مک کوئین با تاسیس خط طراحی و تولید خود، با طرح شلوار کمر پایین خود به موفقیت دست یافت. اما هنگامی که اولین مجموعه او با شکست روبرو شد، در اکتبر سال ۱۹۹۷ به آمریکن وگ (American Vogue) گفت: “من می­‌دانستم که تمام مجموعه، چرند است.” او طرح ­های خود را به گیونچی (Givenchy) ارائه داد، اما خوی سرکشانه‌­ی خود را نگاه داشته و با شو یا نمایش لباس­‌های خود باز هم جنجال می‌­آفرید. مک کوئین تا ماه مارس ۲۰۰۱ و تا پایان قرارداد خود با گیونچی در آنجا ماند.

او با موفقیت­‌های خود، از جمله عنوان بهترین طراح انگلیسی سال (که چهار بار بین سال‌­های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ به دست آورد)، همچنین موفق به دریافت جایزه­‌ی سی بی ای  (CBE)شده و عنوان طراح بین المللی سال را از طرف شورای طراحان مد در سال ۲۰۰۳ دریافت نمود. افراد مشهور و برجسته‌­ای مانند سارا جسیکا پارکر، نیکول کیدمن، پنه لوپه کروز، لیدی گاگا، ریحانا، و بجورک، از جمله‌­ی مهم‌ترین طرفداران کارهای او به شمار می‌­روند.

او با موفقیت­‌های خود، از جمله عنوان بهترین طراح انگلیسی سال (که چهار بار بین سال‌­های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ به دست آورد)، همچنین موفق به دریافت جایزه­‌ی سی بی ای  (CBE)شده و عنوان طراح بین المللی سال را از طرف شورای طراحان مد در سال ۲۰۰۳ دریافت نمود.

زندگی شخصی مک کوئین که خود را به صورت آشکارا همجنسگرا معرفی کرده بود، بر طراحی‌­ها و مد او تاثیر داشت. او با خودکشی دوست نزدیک خود، ایزابلا، توجه مطبوعاتی بالایی را دریافت کرد. براساس این شایعات، شکاف بزرگی بین مک کوئین و ایزابلا به وجود آمده بود. مک کوئین پس از مرگ مادر خود به افسردگی بالایی دچار شده و در ۱۷ فوریه سال ۲۰۱۰ خودکشی نمود. بزرگداشت و تشییع جنازه مک کوئین با وجود نوازندگان و دوستانی همچون لیدی گاگا، کیان وست، کتی پری، و کورتنی لاو، و با حضور افرادی چون کیت ماس، نائومی کمپبل، استلا مک کارتنی، آنا وینتور، سارا جسیکا پارکر در میان ۲۵۰۰ مهمان دعوت شده برگزار شد.

زندگی شخصی مک کوئین که خود را به صورت آشکارا همجنسگرا معرفی کرده بود، بر طراحی‌­ها و مد او تاثیر داشت.

الکساندر مک کوئین، هشتاد درصد از مجموعه‌­ی پاییزه/ زمستانه­‌ی خود را تا قبل از مرگش طراحی نموده بود. و نهایتا، دستیار بلند مدت او، سارا برتون (Sarah Burton)، این مجموعه را به پایان رسانده و در مراسم هفته مد پاریس در سال ۲۰۱۰ ارائه داد. این مجموعه، از یک تم مذهبی قرون وسطی با موضوع تکراری و شناخته شده­‌ی فرشتگان و شیاطین برخوردار بود. ویراستاران عقیده داشتند که تماشای این مجموعه کار بسیار سختی بود، چرا که وسواس مک کوئین در رابطه با زندگی پس از مرگ را نشان می­‌داد. سارا برتون به عنوان مدیر جدید و خلاق برند الکساندر مک کوئین، اولین مجموعه لباس زنانه خود را در سپتامبر ۲۰۱۰ و در پاریس ارائه کرد.

نمایش­‌های مد و پوشاک مک کوئین، با توانایی و قابلیت­‌های بالای فنی خود، همیشه متفاوت و پر شور بودند. با این حال، اطلاع از این موضوع که میراث او هنوز هم در خانه‌­ی مد الکساندر مک کوئین زنده و پابرجاست، می­‌تواند باعث شگفتی و خوشحالی باشد.

رومیس پلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *