سِرگِی میخایلوویچ برین (به روسی: Сергей Михайлович Брин)‏ (زادهٔ ۲۱ اوت سال ۱۹۷۳) کارآفرین آمریکایی متولد روسیه است که با کمک لری پیج شرکت گوگل را بنیان نهادند.

برین در حال حاضر مدیر تکنولوژی شرکت گوگل می‌باشد و دارایی خالص او در حدود ۱۸٫۵ میلیارد دلار در نهمین ماه مارس سال ۲۰۰۷ برآورد شده است. او در حال حاضر بیست و ششمین ثروتمند جهان و پنجمین ثروتمند آمریکا همراه با لری پیج است. او هم‌چنین چهارمین ثروتمند جوان جهان می‌باشد.

زادروز : ۲۱ اوت ۱۹۷۳

مسکو، اتحاد جماهیر شوروی

محل زندگی : لوس آلتوس, کالیفرنیا

از دانشگاه : مریلند – استنفورد

پیشه : دانشمند کامپیوتر، کارآفرین اینترنت

نقش‌های برجسته : مؤسس و مدیر تکنولوژی شرکت گوگل

دین : یهودی

همسر : آنه ووجچیکی (همسر سابق)

زندگی

سرگی میخایلوویچ برین (Sergey Mikhaylovich Brin) در ۲۱ آگوست ۱۹۷۳ در مسکو به دنیا آمد. او در خانواده ای یهودی – روسی بزرگ شد؛ پدرش ریاضی‌ دان و مادرش محقق علوم فضایی در ناسا بود. وقتی او ۶ سال داشت به همراه خانواده خود به امریکا مهاجرت کردند.

برین تحصیلات دوره لیسانس خود را در دانشگاه “مریلند” گذراند و برای ادامه تحصیل به دانشگاه “استنفورد” رفت، جاییکه با لری پیج آشنا شد و گوگل، پروژه تحقیقاتی شان را راه اندازی کردند.

ازدواج

سرگی برین در سال ۲۰۰۷ طی مراسمی به نام چوپاه (جشن کهن ازدواج یهودیان) با دختری یهودی به نام “آن ووجیکی” (Anne Wojcicki) ازدواج کرد. “آن ووجیکی”، متخصص بیوتکنولوژی، بنیانگذار شرکت نوپایی به نام ۲۳andMe است که در زمینه فروش کیت‌های تست DNA فعالیت می‌کند. او خواهر کوچکتر یکی از کارکنان گوگل، “سوزان ووجیکی” (Susan Wojcicki) است. سوزان ووجیکی معاون مدیر تولید شرکت گوگل، فضای اداری لازم برای آغاز فعالیت‌های تجاری گوگل را فراهم نمود.

برین و آن ووجیکی دارای دو فرزند هستند با این وجود در آگوست ۲۰۱۳ اخباری مبنی بر اینکه این دو نفر جدا از هم زندگی می کنند، منتشر شد.

برین از مؤسسین گوگل

سرگی برین در سال ۱۹۹۰ به دانشگاه “مریلند” رفت. او که در رشته علوم کامپیوتر و ریاضی تحصیل می کرد، موفق شد در سال ۱۹۹۳ لیسانس خود را از این دانشگاه دریافت کند.
وی سپس به دانشگاه “استنفورد” رفت و دوره تحصیل فوق لیسانس خود را در رشته علوم کامپیوتر آغاز کرد. او در ۱۹۹۳ دوره کارآموزی خود را در موسسه تحقیقاتی ولفرام (Wolfram)، محل تولد نرم‌ افزار ریاضی Mathematica گذارند. برین در سال ۲۰۰۸ با مدرک دکترا “استنفورد” را ترک کرد.

گوگل پروژه تحقیقاتی برین و پیج

برین در دانشگاه “استنفورد” در دوره دکترا با لری پیج آشنا شد. بعد از مدت کوتاهی آن دو به دوست‌های نزدیک تبدیل شدند؛ آنها با ترکیب ایده های خود، تحقیقات خودشان را از خوابگاه دانشجویی و با کامپیوترهای ارزان آغاز کردند. پروژه آنها به سرعت پیش رفت و آن را بر روی سرور وب سایت دانشگاه استنفورد راه اندازی کردند اما دریافتند که موفق شدند مقاله خودشان را به موتور جستجوی اینترنتی تبدیل کنند.

به این ترتیب گوگل در سال ۱۹۹۶ توسط لری ‌پیج و سرگی ‌برین، دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رقم خورد و در سال ۱۹۹۸ به طور رسمی راه اندازی شد. اولین دفتر کار گوگل در گاراژ خانه سوزان ووجیکی، خواهر همسر برین بود. سرگی برین و لری پیج که به مردان گوگل مشهورند، سهامداران اصلی این شرکت هستند. مکان اصلی شرکت در ایالت کالیفرنیا، آمریکا است. گوگل به طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه بیش از یک میلیارد درخواست جستجو در آن صورت می ‌گیرد.

گوگل برخلاف موتورجستجوهای پیش از خود که از فرکانس تکرار یک عبارت در صفحات وب برای جستجو استفاده می‌کرد، از ارتباط محتوای صفحات با یکدیگر برای نمایش بهترین نتایج بهره می‌برد. این فن‌آوری را Page Rank نام‌گذاری کردند.

برین و رابطه با اسرائیل

مؤسسین گوگل، سرگی برین و لری پیج هر دو یهودی هستند و گوگل نیز دارای دو مرکز تحقیق و توسعه در اسرائیل است که تنها مراکز تحقیق و توسعه‌ گوگل در خاورمیانه به شمار می‌آیند. یکی از آن‌ها در تلاویو و دیگری در شهر حیفا قرار دارد. سرپرست شعبه‌ تلاویو پروفسور “یوسی ماتیاس”، از اساتید دانشگاه علوم رایانه‌ تلاویو است که در الگوریتم‌ها، پایگاه‌های داده و فن‌آوری اینترنت تخصص دارد.

در سال ۲۰۰۸، سرگی برین به همراه مؤسسان چند کمپانی بزرگ اینترنتی دیگر توسط سران اسرائیل برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی “اورشلیم” و به مناسبت جشن شصتمین سال تأسیس رژیم اشغالگر قدس به اسرائیل دعوت شدند. در این کنفرانس که با ابتکار عمل “شیمون پرز”، رئیس جمهور وقت اسرائیل، شکل گرفت، شماری از سیاسیون، مذهبیون و رهبران اقتصادی اسرائیل شرکت داشتند. موضوع این کنفرانس بررسی آینده‌ تکنولوژی در جهان و به خصوص بحث و بررسی تأثیراتی که جامعه‌ جهانی یهود و اسرائیل از این تحولات می‌پذیرند، بود.

در سال ۲۰۰۹  روزنامه‌ “نیویورک تایمز” خبری مبنی بر کمک یک میلیون دلاری برین به “HIAS” (انجمن کمک به مهاجران یهودی) منتشر کرد که وی دلیل این کمک را به نوعی ادای دین به این انجمن ذکر نمود.

علاوه بر کمک های شخصی، سرویس “گوگل آرت” که در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد، در وهله‌ نخست تنها به تعداد معدودی از موزه‌های بین ‌المللی این امکان را می ‌داد که به صورت تور دیجیتال و با کیفیت بالا بتوانند در معرض دید کاربران اینترنت قرار گیرند که موزه‌ اسرائیل یکی از آن‌هاست.

حمایت برین از سایت “ویکی پدیا”

طبق اعلام بنیاد ویکی مدیا، صاحب ویکی پدیا، در فوریه ۲۰۱۰، گوگل برای توسعه بیشتر ویکی پدیا ۲ میلیون دلار کمک مالی کرد. ابتدا جیمی ولز، بنیانگذار ویکی پدیا، این خبر را اعلام کرد و به دنبال آن اطلاعیه تأیید کننده این خبر از سوی بنیاد ویکی مدیا منتشر شد.

سرگی برین در بیانیه ای ویکی پدیا را یکی از بزرگترین پیروزی های اینترنت خواند و عنوان کرد این مرجع عظیم از محتوای تولید شده توسط داوطلبان منبع ارزشمندی برای کسانی است که آنلاین هستند.

برین در دیدار با شیمون پرز

در مارس ۲۰۱۲ شیمون پرز، رئیس جمهور رژیم صهیونیستی، در ساختمان گوگل در کالیفرنیا با سرگی برین ملاقات کرد. وی در این ملاقات دوستانه، بر عمق بخشیدن همکاری گوگل با اسرائیل تأکید کرد. همچنین او در این دیدار از فن‌آوری‌های جدید گوگل بازدید نمود. “شیمریت بن یایر” یکی از مدیران تولید گوگل پلاس و فارغ التحصیل از دانشگاه تلاویو درباره این دیدار گفت: «ملاقات با رئیس جمهور پرز افتخار بزرگی برای من است… بسیاری از شما می‌دانید که رئیس جمهور پرز با چه هیجانی در پی ارتقا صلح در خاورمیانه است… او پرسش‌های بسیار ژرفی را درباره‌ ماهیت فن‌آوری‌های مورد بازدید پرسید. در سن ۸۸ سالگی، او حقیقتاً الهام بخش است.»

به گزارش وب ‌سایت صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، در این دیدار گوگل زندگی سه ‌بعدی شیمون پرز را به نمایش گذاشت.

سیاست جانبدارانه در جلب نظر یهودیان

دو سازمان صهیونیستی بیشترین تأثیر را در سانسورها و دست ‌کاری‌های گوگل بر عهده دارند که عبارت‌اند از:

“ADL” (اتحادیه‌ ضد افترا) که به ظاهر برای مقابله با نژادپرستی به وجود آمده اما بیشتر توان خود را بر مبارزه با سامی ستیزی (ضدیت با یهود) معطوف کرده است؛ همچنین این اتحادیه توسط یک فرد آمریکایی یهودی به نام “زیگموند لیوینگستون” تأسیس شده است. نفوذ و تأثیرگذاری این اتحادیه تا حدی است که سرگی برین در نامه‌ای به “ADL” از این که در صورت جست و‌جوی واژه‌ “یهود” در گوگل، نتایج ناراحت کننده‌ای هم نمایش داده می‌شوند عذرخواهی کرده و عهد کرده است تا در آینده در نحوه‌ جست ‌وجو و ارائه‌ نتایج برای این عبارت، اصلاحاتی را به وجود آورد.

آبراهام فاکس‌ من، دبیر کل اتحادیه ضد افترا در پاسخ به نامه گفت:‌ «ما از گوگل به خاطر شنیدن نگرانی‌های ما بسیار تشکر می‌کنیم. گوگل واکنش‌های بسیاری مناسبی نسبت به شناسایی وب‌ سایت‌های ضدیهودی و کاهش رتبه این سایت‌ها انجام داده است.»

“ZOA” (سازمان صهیونیست آمریکا) که اولین سازمان رسمی صهیونیستی در آمریکاست. در برجسته‌ترین اقدام، شرکت گوگل تحت فشار این سازمان، حقایقی را راجع به اسرائیل از روی سرویس “گوگل ارث” حذف کرد. از آن جمله حذف تصویر “محمد الدوره” شهید فلسطینی از روی نقشه‌ سرزمین‌های اشغالی است.
این سازمان در نامه‌ای در جولای ۲۰۰۸ رئیس گوگل را مورد عتاب قرار داد و از او خواست تا تبلیغات و اخبار نادرست سیاسی را از روی نقشه‌ اسرائیل حذف کند و صرفاً به ارائه‌ اطلاعات جغرافیایی بپردازد.

بیوگرافی ها

  • ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی ناصر ملک مطیعی (۱۳۰۹-۱۳۹۷) در تهران متولد شد. او دیپلم خود را در ر…
  • بیوگرافی ناصر چشم آذر

    بیوگرافی ناصر چشم آذر

      بیوگرافی ناصر چشم آذر ناصر چشم آذر در دهمین روز دی‌ماه ۱۳۲۹ در اردبیل متولد شد. پدر…
  • DiCaprio

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو لئوناردو ویلهلم دی‌کاپریو (Leonardo Wilhelm DiCaprio) در یازده…
  • بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence

    بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence از جنیفر لارنس به عنوان مهم‌ترین دلبر آمریک…
  • Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean شائون مارک “شون” بین (به انگلیسی: Shaun Mark “Sean” Bean) باز…
  • بیوگرافی چارلز دنس – Walter Charles Dance

    والتر چارلز دنس (انگلیسی: Walter Charles Dance؛ زاده ۱۰ اکتبر ۱۹۴۶) یک هنرپیشه اهل بریتانی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *