لورنس لَری پیج (به انگلیسی: Lawrence “Larry” Page) (زادهٔ ۲۶ مارس ۱۹۷۳) کارآفرین و مبتکر آمریکایی می‌باشد که به همراه سرگئی برین موتور جستجوی اینترنتی گوگل، در حال حاضر شرکت گوگل، را بنا نهاد. در ۴ آوریل ۲۰۱۱ پس از استعفای اریک اشمیت، پیج به عنوان مدیر عامل اجرایی گوگل انتخاب شد. در سال ۲۰۱۳ فوربز دارایی پیج را حدود ۲۳ میلیارد دلار تخمین زد و او در لیست ثروتمندترین‌ها در آمریکا در جایگاه بیستم قرار گرفت. پیج مخترع رتبه صفحه(پیج رنک) بود که پایه و اساس الگوریتم جستجوی گوگل است.او همچنین به همراه سرگئی برین تقریباً ۱۶ درصد از سهام گوگل را در اختیار دارند.

زاده : لورنس پیج

لنسینگ، میشیگان، ایالات متحده

ساکن : مانتین ویو

ملیت : آمریکایی

مادر علمی : دانشگاه میشیگان (کارشناسی) – دانشگاه استنفورد (کارشناسی ارشد)

شغل : مهندس کامپیوتر، کارآفرین اینترنتی

شناخته‌شده : موسس و مدیر شرکت گوگل

دارایی خالص : ▲ ۲۳٫۰ میلیارد (۲۰۱۳)

عنوان : مدیر شرکت گوگل

همسر(ها) : لوسیندا ساوتورث (ازدواج ۲٬۰۰۷)

زندگی

لارنس “لری” پیج (Lawrence “Larry” Page) در ۲۶ مارچ ۱۹۷۳ در ایالت میشیگان آمریکا به دنیا آمد. پدر پیج، کارل پیج (Carl Page)، در زمینه علوم کامپیوتر کار می‌کرد و یکی از بزرگان علم هوش مصنوعی بود؛ کارل پیج پروفسور علوم کامپیوتر در دانشگاه ایالت میشیگان بود؛ مادر او، گلوریا (Gloria) نیز استاد علوم کامپیوتر در کالج دانشگاه ایالتی میشیگان بود. برادر لری پیج، “کارل” مؤسس “ای‌ گروپ” است که به شرکت یاهو فروخته شده است.

لری پیج دارای ارتباطات خانوادگی اسرائیلی است. نشریه‌ یهودی “B´nai B´rith” در مقاله‌ای با عنوان “اربابان جست‌وجو” بیان کرده که مادر لری پیج یک یهودی است و پدربزرگ مادری او از مهاجران اولیه و از نخستین شهرک نشینان اسرائیل بوده که در شهر “آراد” ساکن شده است.

لری پیج به همراه سرگی برین مؤسسین گوگل هستند. پیج در دوره تحصیل مقطع دکترا در دانشگاه “استنفورد” با “سرگی برین” آشنا شد؛ آن دو در سپتامبر ۱۹۹۸ شرکت گوگل را ثبت کردند و پس از آن گوگل وارد دنیای اینترنت شد. لری پیج و سرگی برین هر دو تا سال ۲۰۰۱ مدیر عامل شرکت گوگل بودند تا زمانی که “اریک اشمیت” را برای این سمت استخدام کردند. در سال ۲۰۱۱ لری پیج سمت مدیر عاملی گوگل را دوباره به دست گرفت.

پیج و موتور جستجوی گوگل

لری پیج لیسانس مهندسی کامپیوتر خود را از دانشگاه “میشیگان” و فوق لیسانس علوم کامپیوتر را از دانشگاه “استنفورد”، جایی که با “سرگی برین” آشنا شد و گوگل را پایه‌گذاری کرد، کسب کرده‌است.
پیج پس از کسب مدرک فوق لیسانس خود در دانشگاه “استنفورد”، برای دکترای علوم کامپیوتر در همان دانشگاه ثبت نام کرد. او موضوع پایان نامه خود را کشف خواص ریاضی شبکه جهانی در نظر گرفت: درک ساختار لینک های آن به عنوان یک گراف بزرگ؛ به عبارتی دیگر، لری پیج در زمینه ارتباط صفحات وب کار می کرد.

آشنایی با “برین” و راه اندازی موتور جستجوی اینترنتی

در دوره دکترا، سرگی برین که پیش از آن در سال ۱۹۹۵ با پیج آشنا شده ‌بود، به او در مطالعاتش کمک کرد و آن دو موفق شدند مقاله خود را به یک موتور جستجوی اینترنتی تبدیل کنند. آنها نام اولیه این موتور جستجو را BackRub گذاشتند و در سال ۱۹۹۶ آن را بر روی سرور وب‌ سایت دانشگاه “استنفورد” راه ‌اندازی کردند. آنها پس از جست‌ وجوهای موفق BachRub با بررسی مجدد نام و نشانه ساخته خود، به نام گوگل رسیدند. نامی که از “GooGol” به معنای عدد ۱ با صد صفر جلوی آن گرفته شده است. این به معنی آن بود که موتور جستجوگر دلخواه آنها دارای منابع بی نهایت است.

ورود گوگل به دنیای اینترنت

پیج و برین در سپتامبر ۱۹۹۸ شرکت گوگل را به طور رسمی راه‌اندازی کردند و گوگل وارد دنیای اینترنت شد. گوگل یک شرکت سهامی عام است که در زمینه‌ جست ‌وجوی اینترنتی، محاسبات توده‌ای و تبلیغات سرمایه ‌گذاری می‌کند. سرگی برین و لری پیج که به مردان گوگل مشهورند، سهامداران اصلی این شرکت محسوب می‌شوند. مکان اصلی شرکت در ایالت کالیفرنیا، آمریکا است.

گوگل تقریباً دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و به طور روزانه بر روی حدود یک میلیارد درخواست خدمات و حدود بیش از ۲۴ هزار ترابایت داده‌ تولید شده توسط کاربران، پردازش انجام می‌دهد. در واقع گوگل با استفاده از سیستم “Page Rank” و در کمتر از چند ثانیه میلیاردها صفحه را جست‌وجو می‌کند؛ روزانه به ۱۰۰ میلیون جست‌وجو از سراسر جهان پاسخ می‌گوید و ۸ میلیون سایت را تحت پوشش دارد؛ بطوریکه جست و جوی اینترنت برای بسیاری از مردم مترادف با گوگل است.  گوگل علاوه بر موتور جست‌ وجویش با زیرشبکه‌های بلاگر، یوتیوب، اندروید، گوگل‌ مپ، جی ‌میل و… نیز بر تعداد کاربران خود افزوده است. گوگل خدماتی چون جست‌وجو به زبان‌های مختلف، جست‌وجوی عکس و اخبار و ترجمه سایت‌ها به زبان‌های رایج دنیا را نیز ارائه می دهد.

فضای یهودی گوگل

علاوه بر لری پیج و “سرگی برین”، کارمندانی که در مراحل اولیه آغاز به کار شرکت استخدام شدند همگی یهودی بودند. “کرگ سیلورشتاین” یهودی بود که شخصا توسط پیج و “برین” استخدام شد. “سوزان ووجیکی” (Susan Wojcicki)، یهودی نیز فضای اداری لازم برای آغاز فعالیتهای تجاری گوگل را فراهم کرد که در جایگاه معاون تولید شرکت گوگل قرار دارد.

یهودی دیگری که در شگل گیری گوگل نقش مهمی داشت “شریل سندبرگ” بود. او معاون بخش فروش آنلاین گوگل بود که به فیس بوک پیوست. “الیوت شراگ” نیز از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ به عنوان معاون ارتباطات و روابط عمومی گوگل فعالیت کرد. او قبل از اینکه وارد گوگل شود در مؤسسه صهیونیستی “شورای روابط خارجی” فعالیت می کرد.

“عودی مانبر” در سال ۲۰۰۶ توسط گوگل به عنوان معاون مهندسی شرکت استخدام شد و در دسامبر ۲۰۰۷، آغاز به کار کنول (Knol)، پروژه جدید گوگل برای ذخیره سازی اطلاعات را اعلام نمود. او ارتباطات نزدیکی با جوامع یهودی صهیونیستی دارد.

رابطه با اسرائیل

لری پیج و به همرا سرگی برین که یک یهودی صهیونیست است، روز ۱۳ می ۲۰۰۸ به عنوان مهمان ویژه در مراسم شصتمین سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی شرکت کردند. پیج با کیک مخصوصی با آرم گوگل در این مراسم حضور یافت و حمایت خود و شرکتش را از این رژیم اعلام کرد.

شدت دلبستگی مؤسسان گوگل به رژیم صهیونیستی به حدی است که لوگوی موتور جستجوی این شرکت در شصتمین سالگرد تأسیس این رژیم به شکلی تغییر یافت که شامل پرچم اسرائیل با عدد ۶۰ بود تا کاربران متوجه اهمیت موضوع برای متصدیان این شرکت شوند.

بازگشت “پیج” به مدیر عاملی گوگل

سال ۲۰۱۱ گوگل با اقداماتی همراه بود که در بسیاری موارد رنگ و بوی رقابت با دیگر کمپانی‌ها و شبکه‌های اجتماعی را داشت. رقابت گوگل و فیس ‌بوک با هم تا جایی پیش رفت که برخی یکی از بزرگترین تغییرات فیس ‌بوک، “تایم لاین”، در آخرین روزهای سال ۲۰۱۱ را حاصل رقابت فیس ‌بوک با سرویس “گوگل پلاس” و تلاش برای هر چه بیشتر فاصله گرفتن از شباهت با آن ارزیابی کردند اما گوگل خود در نخستین روزهای ۲۰۱۱ با اقدامی مشخص نشان داده بود که قصد عقب ‌نشینی در برابر فیس ‌بوک را ندارد.

در آوریل ۲۰۱۱ “اریک اشمیت”، مدیرعامل گوگل، پس از یک دهه مدیریت جای خود را به لری پیج داد.

تحلیل‌ گران نوشتند رشد فیس ‌بوک مدیران گوگل را نگران کرد و درصدد جبران ضعف‌ها برآمدند. همین امر منجر به جابه‌جایی، لری پیج جایگزین “اریک اشمیت” شد. لری پیج در سال ۲۰۰۱ پیش از انتخاب “اریک اشمیت” به‌عنوان مدیر عامل این کمپانی، خود در این جایگاه قرار داشت.

گوگل ۲۰۱۱، در رقابت با فیس‌ بوک

گفته ‌شد تصمیم بازگشت پیج به معنی تغییر مسیر گوگل و گام اول برای تغییر راهبردها و سازگار ساختن آن‌ها با پیشرفت برق‌ آسای رقبایی نظیر فیس‌ بوک بود. گوگل و فیس ‌بوک بر سر افزایش کاربران در رقابت هستند. در سال ۲۰۱۰ بیش از ۴۴ درصد کل اطلاعات به ‌اشترک ‌گذاشته شده در اینترنت، مربوط به فیس ‌بوک بود و همه سرویس‌های شرکت گوگل، در مجموع ۷٫۲ درصد از این حجم را به خود اختصاص داده بودند. همین موضوع نگرانی عمیق گوگل را برانگیخت.
از دیگر پروژه های گوگل در سال ۲۰۱۱ می ‌توان به پروژه “انرژی پاک” اشاره کرد.

گوگل نگران از سلب اعتماد کاربران خود

با وجود تحلیل های شرکت اینترنتی “کام اسکار” گوگل از بالاترین میزان وفاداری در میان کاربران اینترنت برخوردار بوده و مردم عمده جستجوی خود را از طریق پرتال این شرکت کالیفرنیایی انجام می دهند؛ بنابراین شرکتهای اینترنتی دیگر چون: “یاهو” و “ماکروسافت” برای شکست گوگل در عرصه جستجوی انلاین باید ابتدا بر وفاداری شدید کاربران به گوگل غلبه کنند.

این درحالی بود که در پی افزایش نگرانی ها پیرامون جاسوسی گسترده ارتباطات دیجیتال توسط آژانس امنیت ملی امریکا (NSA)، مدیران گوگل و فیس بوک در سال ۲۰۱۴ با باراک اوباما دیدار کردند و خواستار شفاف سازی دولت شدند.

از زمان آغاز افشاگری‌های ادوارد اسنودن٬ بسیاری از شرکتهای فناوری از جمله گوگل٬ یاهو٬ توییتر و فیس ‌بوک خواستار شفافیت بیشتر دولت ایالات متحده درباره شیوه‌های جمع‌ آوری اطلاعات شده‌اند. آنها همچنین تلاش کرده‌اند تا با شفاف‌سازی بیشتر پیرامون روابط خود با سازمان‌های جاسوسی آمریکا٬ از جمله NSA نشان دهند که نقش فعال و همکاری موثری در این زمینه با آنها ندارند.

پیش از آن نیز، لری پیج در وبلاگ خود نوشته بود: «این موضوع را درک می‌کنیم که آمریکا و سایر دولتمردان دیگر نیازمند انجام اقداماتی برای حفاظت از امنیت شهروندان خود از جمله استفاده از برنامه‌های نظارتی هستند اما هم اکنون جاسوسی آنلاین توسط دولت‌های مختلف از جمله آمریکا آزادی‌های مختلف را تضعیف می‌کند.»

مسئولان ارشد گوگل، لری پیج و دیوید دراموند نیز بر همین نکته تأکید کردند که شرکتشان به هیچ برنامه‌ ای نپیوسته است که به دولت آمریکا یا هر دولت دیگری امکان دسترسی مستقیم به سرورهایش را بدهد.

اعتراض به لری پیج برای تحریف نام خلیج فارس در گوگل

در می ۲۰۱۲، عده ای از کاربران ایرانی متوجه شدند که هیچ گونه نامی از خلیج فارس روی سرویس نقشه گوگل به چشم نمی خورد، این موضوع خشم بسیاری از ایرانیان را برانگیخت. آنها اعتراضهای خود را به طرق مختلف ابراز کردند.

محمد خزایی، نماینده ایران در سازمان ملل در نامه ای به لری پیج، با ابراز ناخرسندی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از این اقدام گوگل، خواستار تصحیح این اشتباه شد و تاکید کرد که سیاست جدید گوگل نتیجه ای جز تضعیف اعتبار و رویکرد حرفه ای این شرکت ندارد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جولای ۲۰۱۲، نامه ای اعتراض آمیز خطاب به لری پیج مدیرعامل شرکت گوگل نوشت. او در این نامه اسناد و مدارک تاریخی و غیرقابل انکار اثبات خلیج فارس را برای اعتراض به تحریف نام خلیج فارس و آگاهی همه مردم جهان ارائه داد.

علی حکیم جوادی، رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات، نیز به تصحیح این اشتباه تأکید کرد و گفت: «کاربران می توانند با مشاهده چنین رفتارهایی نسبت به کشورشان شود، موضع گیریهای مشخصی داشته و حتی تشخیص دهند که از گوگل استفاده نکنند؛ گوگل به طور مرتب تمامی کاربرانش را رصد می کند و زمانی که متوجه شود کاربرانش در ایران، استفاده از این موتور جستجو را تحریم کرده اند به طور قطع متوجه می شود که نباید در مقابل یک کشور و یک ملت چنین رفتارهایی داشته باشد.»

پس از این اعتراضات سرویس نقشه گوگل در اکتبر ۲۰۱۲، نام خلیج فارس و نام خلیج عربی، در داخل پرانتز، را بازگرداند. در شرایطی که نقشه بزرگ نشده باشد، تنها نام خلیج فارس به چشم می خورد اما وقتی که مقیاس آن توسط کاربر افزایش می یابد، نام ساختگی خلیج عربی در زیر نام خلیج فارس در داخل پرانتز به چشم می خورد.

بیوگرافی ها

insta-tanikal
  • ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی ناصر ملک مطیعی (۱۳۰۹-۱۳۹۷) در تهران متولد شد. او دیپلم خود را در ر…
  • بیوگرافی ناصر چشم آذر

    بیوگرافی ناصر چشم آذر

      بیوگرافی ناصر چشم آذر ناصر چشم آذر در دهمین روز دی‌ماه ۱۳۲۹ در اردبیل متولد شد. پدر…
  • DiCaprio

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو لئوناردو ویلهلم دی‌کاپریو (Leonardo Wilhelm DiCaprio) در یازده…
  • بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence

    بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence از جنیفر لارنس به عنوان مهم‌ترین دلبر آمریک…
  • Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean شائون مارک “شون” بین (به انگلیسی: Shaun Mark “Sean” Bean) باز…
  • بیوگرافی چارلز دنس – Walter Charles Dance

    والتر چارلز دنس (انگلیسی: Walter Charles Dance؛ زاده ۱۰ اکتبر ۱۹۴۶) یک هنرپیشه اهل بریتانی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *