مارک الیوت زاکربرگ (به انگلیسی: Mark Elliot Zuckerberg) (متولد ۱۴ مه ۱۹۸۴) برنامه‌نویس رایانه و موسس وب‌گاه شبکه اجتماعی آنلاین فیس‌بوک در آمریکا است. مجلهٔ تایم وی را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۰ انتخاب کرده‌است.او به عنوان یک دانشجوی دانشگاه هاروارد با کمک دانشجویان علوم کامپیوتر به خصوص پشتوانهٔ «اندرو مک‌کالم»، «داستین موسکویتز» و «کریس هاگز» اقدام به تأسیس این وب‌گاه کرد. او اکنون به عنوان مدیر اجرایی در فیس‌بوک فعالیت می‌کند.

زادروز : ۱۴ مهٔ ۱۹۸۴ ‏

وایت پلینز, نیویورک، ایالات متحده آمریکا ایالات متحده آمریکا

محل زندگی : پالو آلتو، کالیفرنیا

ملیت : آمریکایی

سال‌های فعالیت : ۲۰۰۴ تاکنون

شناخته‌شده برای : مؤسس فیس‌بوک در سال ۲۰۰۴، جوانترین میلیاردر جهان تا سال ۲۰۰۸

نقش‌های برجسته : مدیرعامل شرکت فیس‌بوک

دارایی خالص : ▲ ۳۲٫۳ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۴)

دین : یهودی بی‌خدا

همسر : پریسیلا چان

جایزه‌ها : شخص سال ۲۰۱۰ مجله تایمز

زندگی

مارک الیوت زاکربرگ (Mark Elliot Zuckerberg) در ۱۴ می ۱۹۸۴، در وایت پلینز نیویورک به دنیا آمد. او در خانواده ای یهودی متولد شد؛ پدر او دندان پزشک و مادرش روان شناس بود. در ۱۳ سالگی برای او جشن تکلیف میتزوا (جشن تکلیف مخصوص یهودیان) گرفتند اما مدتی بعد او خود را آتئیست (Atheist) یا منکر وجود خدا معرفی کرد. مارک عضو انجمن برادری یهودیان “آلفا اپسیلون پی” است.

مارک زاکربرگ تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد در رشته کامپیوتر (ماشین های هوشمند و طراحی سیستم عامل) سپری کرد و همانجا بود که ایده خلق فیس بوک را به همراه چند تن از دوستان و همکلاسی های خود اجرایی کرد، فیس بوک شبکه ای است که در فوریه ۲۰۰۴ وارد دنیای مجازی شد.

شبکه اجتماعی که مارک زاکربرگ آن را طراحی کرد، با گذشت سالهای حضورش در فضای مجازی با انتقادها و شکایت های سازمان ها و نهادهای اجتماعی متعددی در جهان روبه رو بوده است؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شبکه که با تعداد کاربران بسیار خود به عنوان سومین کشور پرجمعیت جهان محسوب می شود، از اطلاعات شخصی کاربران سوء استفاده می‌کند و آن را به عنوان یکی از ابزارهای جاسوسی سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا (سیا) می‌شناسند.

یکی از اصلی‌ترین مخالف‌های فیس ‌بوک، جولین آسانژ، مؤسس ویکی‌لیکس است که معتقد است: «وقتی کابران فیس‌ بوک اسامی خود، آدرس، محل سکونت، شغل، دوستان و اقوام خود را به فیس ‌‌بوک اضافه می‌کنند، در واقع دارند به صورت رایگان برای سازمان‌های جاسوسی آمریکا کار می‌کنند و برای آن‌ها دست به ساخت پایگاه داده‌های حاوی اطلاعات شخصی خود می‌زنند.»

مارک زاکربرگ در ماه می ۲۰۱۲ با “پریسیلا چان” فرزند دو پناهنده چینی ویتنامی ‌که پس از سقوط سایگون به آمریکا مهاجرت کرده بودند، ازدواج کرد.

گفته شده که یکی از دلایل رنگ آبی صفحه فیس بوک، کوررنگی زاکربرگ است؛ زاکربرگ به دلیل کوررنگی در دیدن دو رنگ قرمز و سبز مشکل دارد و همین باعث شده رنگ غالب فیس بوک آبی باشد.

آشنایی با علوم کامپیوتری

زاکربرگ در دوران مدرسه در علومی چون ریاضیات، نجوم و فیزیک جوایزی را کسب کرد. او به زبان هایی چون فرانسه، عبری، لاتین و یونان باستان تسلط داشت. زاکربرگ کار با کامپیوتر و نرم افزار نویسی را از دوران راهنمایی آغاز کرد. در سال ۱۹۹۰، پدرش به او برنامه نویسی پایه Atari را آموخت و بعدها برای او معلم خصوصی گرفت تا علوم کامپیوتری را به او بیاموزد. معلم او به او لقب “نابغه‌ کوچک” را داد؛ لقبی که همچنان بر روی او ماند. زمانی که در دبیرستان درس می‌خواند دوره‌هایی را در زمینه توسعه نرم افزاری گذراند. او علاقه‌ زیادی به توسعه‌ برنامه‌های کامپیوتری، به خصوص در زمینه بازی‌ها و ابزارهای ارتباطی داشت.

مارک درباره علاقمندی خود به طراحی بازی های رایانه ای گفت: «من دوستان نقاش زیادی داشتم که پیشم می آمدند و چیزهایی می کشیدند. من از نقاشها، بازی های جدید می ساختم.» در این دوران او در تیم شمشیربازی مدرسه نیز فعال بود و در مسابقات سنتی سالانه انگلستان شرکت میکرد.

از تحصیل در هاوارد تا خلق فیس بوک

زمانی که مارک زاکربرگ در دانشگاه هاروارد شروع به تحصیل کرد، به عنوان نابغه‌ برنامه نویسی شهرت پیدا کرده بود. او در رشته علوم کامپیوتری درس می‌خواند. در سال دوم دانشگاه، او برنامه‌ CourseMatch را نوشت که به کاربران اجازه می‌داد با توجه به انتخاب دیگر دانشجویان، کلاس‌های درسی خود را انتخاب کنند و به این ترتیب آن‌ها را در تشکیل بهتر گروه‌های درسی کمک می‌کرد.

او مدتی بعد، برنامه متفاوتی را طراحی کرد که در ابتدا نام آن را Facemash گذاشت. این برنامه از دانشجویان می‌خواست که جذاب‌ترین ظاهر را در بین تعدادی عکس انتخاب کنند. هم اتاقی زاکربرگ در این باره گفت: «هدف او از ساخت این سایت، فقط و فقط ایجاد یک سرگرمی بود، ما کتاب‌هایی تحت عنوان فیس ‌بوک (کتاب چهره‌ها) داشتیم که شامل نام و عکس تمامی کسانی که در خوابگاه دانشجویان زندگی می‌کردند، بود. مارک سایتی را راه اندازی کرد و دو عکس از دو خانم و دو آقا داخل آن قرار داد. این سایت از یوزرها می‌خواست که چهره‌ جذاب‌تر را از بین آن عکس‌ها انتخاب کنند و بالاخره باتفاق آرا، یک نفر رتبه‌ برتر را به خود اختصاص می‌داد.»

سایت به مدت یک هفته پا برجا ماند اما بعد از یک هفته مسئولان دانشگاه مجبور شدند آن را تعطیل کنند؛ چون پر بازدید بودن این سایت باعث شده بود تا بخش زیادی از منابع سرور دانشگاه را اشغال کند و دانشجویان نتوانند به سایت‌های دیگر دسترسی پیدا کنند. از طرف دیگر بعضی از دانشجویان از اینکه عکس‌های آن‌ها بدون اجازه استفاده شده بود، به دانشگاه شکایت کرده بودند. البته زاکربرگ به خاطر این عمل خود، در منظر عموم عذرخواهی کرد.

ترم بعد، در ژانویه ۲۰۰۴ زاکربرگ نوشتن کدهایی برای وب سایت جدیدش را آغاز کرد و در ۴ فوریه ۲۰۰۴ فیس بوک در آدرس thefacebook.com قرار گرفت. ۶ روز پس از آن، زاکربرگ از ایده ها و نظرات ۳ تن از دانشجویان سال آخر هاروارد به بهانه کمک برای ساخت یک وب سایت اجتماعی به نام HarvardConnection.com در طراحی سایت خود، فیس بوک استفاده کرد که با شکایت آنها رو به رو شد.
زاکربرگ در سال دوم برای تکمیل پروژه خود دانشگاه را رها کرد.

مؤسسین یهودی فیس بوک

زاکربرگ همراه هم اتاقی های خود و دانشجویان هاروارد: ادواردو ساورین (Eduardo Saverin)، داستین مسکوویتز (Dustin Moskovitz) و کریس هیوز (Chris Hughes) فیس بوک را از اتاق خوابگاه هاروارد راه اندازی کرد که از فوریه ۲۰۰۴ وارد دنیای مجازی شد. پس از آن فیس بوک به دیگر دانشگاه های سراسر کشور چون: “کلمبیا”، دانشگاه “نیویورک”، “استنفورد”، “دورتمون”، “کرنل”، “پن”، “براون” و “ییل” معرفی شد و در نهایت نیز در سطح شبکه جهانی اینترنت بکار گرفته شد.
در مدت کوتاهی پس از آن زاکربرگ با موسکوویتز و برخی از دوستانش به “پالتو آلتو”، کالیفرنیا نقل مکان کردند و خانه کوچکی را به عنوان دفتر خود اجاره کردند. در طول تابستان زاکربرگ با “پیتر تییل” برای سرمایه گذاری در شرکت ملاقات کرد. آنها نخستین دفتر خود را در نیمه ۲۰۰۴ گرفتند. به گفته زاکربرگ، گروه آنها در ابتدا تصمیم گرفته بود به هاروارد بازگردد اما سرانجام تصمیم گرفتند در کالیفرنیا بمانند.

مارک زاکربرگ به همراه ادواردو ساورین، داستین مسکوویتز و کریس هیوز چهار بنیانگذار اصلی فیس‌ بوک هستند. “داستین موسکوویتز” در خانواده ای یهودی متولد شده و تحصیل کرده هاروارد است. “ادوارد ساورین” نیز متولد یک خانواده ثروتمند یهودی است؛ به این معنی که ۳ بنیانگذار اصلی فیس بوک یهودی هستند. پیتر تییل نیز که به عنوان یکی از سهامداران فیس بوک شناخته می شود نیز یهودی است.

فیلم “شبکه اجتماعی” سناریوسازی هالیوودی در تطهیر فیس بوک و طراحان آن

در سال ۲۰۱۰ درامی زندگینامه ای گونه با نام “شبکه اجتماعی” به کارگردانی دیوید فینچر ساخته شد. فیلمی‌ که درباره زندگی شخصی و کاری “مارک زاکربرگ” بنیان گذار فیس‌ بوک است.

در این فیلم مارک زاکربرگ دانشجویی منزوی و دارای مشکل در برقراری روابط اجتماعی به تصویر کشیده شده است که بدلیل اختلاف با دوست دختر خود تصمیم به آزار وی از طریق انتشار اطلاعات خصوصی زندگی وی در اینترنت می‌گیرد… تم اصلی داستان، نمایش چگونگی شکل ‌گیری ایده اولیه فیس ‌بوک در ذهن این دانشجوی کامپیوتر است.

ساخت این فیلم به نوعی حمایت هالیوود، قوی ترین ابزار تبلیغاتی از فیس بوک بود؛ این فیلم که در اسکار هشتادوچهارم جوایز زیادی را گرفت و عنوان بهترین فیلم سال ‌۲۰۱۰ را از نگاه انجمن ملی منتقدین فیلم آمریکا و از نگاه مجله “سایت اند ساوند” به‌ دست آورد، به نوعی تبلیغ برای شبکه “فیس بوک” و اسطوره‌ سازی از سرمایه ‌دار صهیونیست “زاکربرگ” مؤسس این شبکه به حساب می‌آید. از سوی دیگر با رسوایی هایی که در زمینه درز اطلاعات شخصی کاربران وجود دارد، هالیوود با ساخت این فیلم مأمور پاک کرن اذهان عمومی از احتمال ارتباط فیس بوک و طراحان آن با دستگاه اطلاعاتی امریکا شده است.

حضو زاکربرگ در نشست گروه هشت

گروه هشت (G8) از هشت کشور: فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، ایالت متحده امریکا، روسیه و کانادا تشکیل شده است که هر ساله یک گردهمایی مشترک تشکیل می دهند. در نشستی که در می ۲۰۱۱ و در پاریس برگزار شد، علاوه بر دیوید کامرون، نخست وزیر وقت انگلیس، نیکلای سارکوزی، رئیس جمهور وقت فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم وقت آلمان، مدیران شرکتهای تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات از قبیل مارک زاکربرگ و “اریک اشمیت”، مدیر عامل گوگل نیز حضور داشتند.

زاکربرگ در این جلسه با “هرمان وی رومپوی”، رئیس اتحادیه اروپا، “جوز مانوئل باروسو”، رئیس کمیسیون اروپا و “استفان هارپر” نخست وزیر وقت کانادا به گفتگو پرداخت. او در این نشست از اینترنت به عنوان نیرویی قدرتمند نام برد که به انسانها مجال ابراز عقیده داده است و در گفتگویی با اریک اشمیت گوگل، موضوعاتی از قبیل متعادل سازی آزادی شبکه با در نظر گرفتن محافظت از حریم خصوصی و حقوق معنوی کاربران را مورد بررسی قرار داد.

در این نشست همچنین کشورهای گروه هشت تعهد دادند تا برنامه ای علیه تعدی به حقوق معنوی و حریم خصوصی و اطلاعات کاربران را ارائه کنند.

تقدیر “سیا” از زاکربرگ

بنا به گزارشی در سپتامبر ۲۰۱۱، زاکربرگ به دلیل موفقیت در راه اندازی سایت فیس بوک از سوی سازمان سیا تقدیر شد. کریستوفر استارتینسکی، معاون رئیس سازمان سیا در مورد این شبکه گفته است: «برای سیا این [فیس‌بوک] کاملاً رویایی بود که به حقیقت پیوست»؛ چرا که در آن کاربران نگرش‌های مذهبی، سیاسی، شماره تماس، آدرس، اطلاعات شخصی، صدها تصویر از خود، نام دوستان و حتی جزئیات لحظه به لحظه فعالیت‌های خود را قرار می‌دهند.

بسیاری در آمریکا، زاکربرگ را عامل سیا نامیده اند. خود مارک زاکربرگ در مورد فیس ‌بوک گفته است: «فیس‌ بوک تنها و قدرتمندترین ابزار کنترل مردم است که تا کنون اختراع شده است».

به عقیده تحلیل ‌گران آمریکایی، ابزار و امکانات موجود در فیس‌ بوک و فعالیت‌های این شبکه اجتماعی در سطح جهانی سبب می‌شود تا سیا در هزینه‌های خود بتواند صرفه ‌جویی کند. حتی تقویم و گاه‌ نامه موجود در فیس ‌بوک که کاربران با استفاده از آن به ثبت کارهای آتی خود می‌پردازند به سیا کمک می‌کند تا بداند که افراد قصد دارند در چه مکانی و در چه زمانی دست به انجام چه کارهایی بزنند.

بر این اساس، بخش جمع آوری اطلاعات آشکار یا (open source intelligence) این سازمان که بیشترین حجم کارهای اطلاعاتی و عملیات گردآوری اطلاعات را دربرمی‌گیرد، با راه اندازی فیس ‌بوک عملا تعطیل شده و فیس‌ بوک به نیابت از سیا، وظیفه جمع‌ آوری اطلاعات آشکار از شهروندان سراسر جهان را به عهده گرفته است. جمع آوری اطلاعات آشکار بیش از ۹۰ درصد فعالیت‌های سازمان‌های اطلاعاتی را تشکیل می‌دهد که پس از جمع‌آوری اطلاعات آشکار و پایش و تحلیل داده‌ها، اهداف مورد نظر برای کسب اطلاعات تکمیلی و مخفی شناسایی می‌شوند.

جولین آسانژ، مؤسس سایت ویکی لیکس، فیس بوک را بزرگ ترین ماشین جاسوسی که تاکنون اختراع شده است نامید.

دیدار زاکربرگ با سران اسرائیل

مارک زاکربرگ توسط روزنامه صهیونیستی “جروزالم پست” به عنوان اولین یهودی تأثیرگذار دنیا انتخاب شد و به همین دلیل به عنوان میهمان ویژه به کنفرانس بین المللی اورشلیم در شصتمین سال تأسیس رژیم صهیونیستی دعوت و مورد تقدیر قرار گرفت.

شیمون پرز، رئیس جمهور وقت رژیم صهیونیستی، در بازدیدی که سال ۲۰۱۴ از دفتر مرکزی فیس ‌بوک در “منلو پارک” کالیفرنیا داشت، فیس ‌بوک را به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات اجتماعی ستود. او یکی از دلایل بازدید خود را از فیس ‌بوک، ملاقات با “پسر خوب یهودی”، مارک زاکربرگ دانست. او در مصاحبه‌ زنده با فیس ‌بوک در پاسخ یکی از مهندسان فیس ‌بوک که پرسید فیس ‌بوک برای ارتقای صلح در خاورمیانه چه کاری می‌تواند انجام دهد، گفت: «شما می‌توانید مردم را قانع کنید که هیچ دلیلی برای تنفر وجود ندارد.»

مارک زاکربرگ شخصا در برنامه های مرتبط با اسرائیل از جمله افتتاح صفحات فیس بوک سران این رژیم، نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و شیمون پرز حضور پیدا کرده است.

بازتاب احضار زاکربرگ به ایران

در ۶ خردادماه ۱۳۹۳ یکی از خبرگزاری های کشور خبری را انتشار داد که یکی از مسئولین امنیتی استان فارس عنوان کرده بود مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک به دادگاه احضار شده تا به برخی شکایات شخصی درباره تعرض اینستاگرام و واتس اپ، از برنامه های زیرمجموعه فیس بوک، به حریم خصوصی آنها پاسخ دهد. این خبر طی چند ساعت بعد از انتشار تکذیب شد.

در این میان آنچه از انتشار و تکذیب این خبر باقی ماند، چیزی چون بهانه ای واهی برای تضعیف برخی دستگاه‌های جمهوری اسلامی در رسانه‌های جهان نبود. به گونه‌ای که تعدادی از خبرگزاری‌های دنیا این خبر را به شکل اغراق ‌آمیزی تحت پوشش قرار دادند خبرگزاری هایی چون صدای آمریکا، دویچه وله فارسی، العربیه، فاکس نیوز، میل آنلاین، هاآرتص و زد دی نت و … حتی خود تکذیب این خبر هم دست ‌مایه بازی های روانی این سایت‌ها شد.

دیدار زاکربرگ با اوباما

به گزارش دویچه وله در اواخر می ۲۰۱۴، در پی افزایش نگرانی ها پیرامون جاسوسی گسترده ارتباطات دیجیتال توسط آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) مدیران و بنیانگذاران چندین شرکت غول فناوری مستقر در ایالات متحده در کاخ سفید با باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور وقت آمریکا دیدار کردند. مارک زاکربرگ به همراه مدیران ارشد شرکت های اینترنتی آمریکا از جمله مدیران “گوگل”،” نت فلیکس”، “باکس”، “دراپ باکس” و “پلینتز” با اوباما دیدار کردند.

در پی افشاگریهای ادوارد اسنودن، پیرامون تلاشهای گسترده آژانس امنیت ملی امریکا برای نفوذ به حریم خصوصی شهروندان با توسل به شیوه های مخفی و غیرقانونی، فشار افکار عمومی بر دولت اوباما چنان افزایش یافت که رئیس جمهور امریکا در ژانویه ۲۰۱۴ وعده داد به زودی روش‌های جمع‌آوری اطلاعات در سازمان‌های جاسوسی را متحول خواهد کرد.

در این دیدار مارک زاکربرگ بیشترین انتقادات و اعتراضات را درباره برنامه های گسترده جاسوسی ارتباطات دیجیتال، از دولت امریکا کرد. او گفت: «مردم در سراسر جهان این حق را دارند که بدانند اطلاعات‌شان امن است و از حریم خصوصی‌شان حراست می‌شود و فیس‌بوک همچنان از دولت آمریکا خواهد خواست که درباره شیوه‌هایی که برای جمع‌آوری اطلاعات به کار می‌برد شفافیت بیشتری نشان دهد و از حقوق و آزادی‌های مدنی کاربران بیشتر حفاظت کند.»

از زمان آغاز افشاگریهای اسنودن، بسیاری از شرکتهای فناوری از جمله گوگل، یاهو، توییتر و فیس بوک خواستار شفافیت بیشتر دولت امریکا درباره شیوه های جمع آوری اطلاعات شدند. آنها تلاش کرده اند تا با این شفاف سازی، نشان دهند که نقش فعال و همکاری مؤثری با آنها ندارند.

دسترسی فیس بوک به اطلاعات

خواندن پیامک‌های شخصی کاربران

تعدادی از متخصصان امنیت آی‌ تی مدیران فیس ‌بوک را به کنترل پیامک‌های کاربرانی که اطلاعات گوشی همراهشان را در اختیار این سایت گذاشته‌ اند، متهم کردند.
فیس ‌بوک برنامه خاصی را برای تسهیل دسترسی کاربران تلفن‌های همراه به امکانات این سایت طراحی کرده که کارشناسان فناوری اطلاعات معتقدند این برنامه فیس ‌بوک برای نفوذ به حافظه گوشی، کنترل محتوای پیامک‌های کاربران و دیگر اطلاعات شخصی استفاده شده است.
فیس ‌بوک نیز در برابر همه این اتهامات تنها مدعی شد که پیامک‌های برخی کاربران را در جریان یک آزمایش برای راه اندازی سرویس پیامک خود مطالعه کرده است.

احاطه فیس ‌بوک به تمام کلیک‌ها

یکی از کارمندان فیس ‌بوک در مصاحبه با مجله اینترنتی “رامپوس” عنوان کرد که فیس ‌‌بوک نه تنها اطلاعات ارسالی اعضا بلکه تک ‌تک کلیک‌های آن‌ها در زمان حضور در سایت را پیگیری می‌ کند.

این بدین معنا است که جدا از اطلاعاتی از قبیل فعالیت‌های مورد علاقه، مذهب، گرایش جنسی و تعداد اعضای خانواده که داوطلبانه در اختیار این شبکه قرار می‌گیرد، فیس‌ بوک می‌داند شما روی کدام یک از لینک‌های ارسالی دوستان کلیک می‌کنید، تاریخچه چه کسی را نگاه می‌کنید و چه عکس‌هایی را تماشا می‌کنید.

رصد کلیه فعالیتهای کاربران

به گزارش شبکه خبری ABC، هر چند فیس بوک این اتهامات را رد کرده است اما سپس مشخص شد که این سایت از طریق فایلهای کوچکی که سایت به هنگام بازدید شما از آنها به رایانه شخصی تان می فرستد، دست به ردیابی و رصد فعالیت های آنلاین کاربران می زند؛ حتی زمانی که آنها در این شبکه حضور ندارند.

هرچند فیس‌ بوک تنها شرکتی نیست که متهم به نقض حقوق مربوط به حریم خصوصی کاربران شده است اما این مسئله هنگامی شیوع بیشتری یافت که زاکربرگ مؤسس و مالک فیس ‌بوک ویژگی جدید این شبکه “Timeline and Ticker features” را در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ معرفی کرد. وی به هنگام معرفی این ویژگی گفت: «این ابزار روشی نوینی است برای اینکه بگویید شما کی هستید».

فیس بوک و تأثیر آن بر خانواده

نام فیس بوک در یک سوم پرونده های طلاق انگلستان در سال ۲۰۱۱

نتایج مطالعه ای در انگلستان در سال ۲۰۱۱، نشان‌ می‌دهد حدود یک سوم طلاق ها در این کشور با شبکه اجتماعی فیس ‌بوک در ارتباط است. در این مطالعه حدود پنج هزار دادخواست طلاق مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که در ۳۳ درصد این دادخواست ها فیس ‌بوک به عنوان یکی از دلایل درخواست طلاقنام برده شده است. در این پرونده‌ها معمولا یکی از طرفین به گونه‌ای از فیس ‌بوک استفاده کرده که موجب نارضایتی طرف مقابل بوده است.

در روزگاران گذشته ردیابی یک رابطه نامشروع هفته‌ها به طول می‌انجامید و دوندگی بسیاری می ‌طلبید. امروزه اما این کار تنها با یک کلیک ساده انجام می‌گیرد و عواقبش ممکن است همیشگی و ویرانگر باشد.

فیس‌بوک؛ در دسترس ‌ترین ابزار برقراری ارتباط نامشروع

به گفته سخنگوی پایگاه divorce-online، “چنانچه فردی بخواهد رابطه نامشروعی با کسی برقرار کند، فیس ‌بوک در دسترس ‌ترین مکان برای این کار است… در فیس‌ بوک روابط نامشروع به سرعت برق و باد صورت می‌گیرد، در حالی که در نبود فیس ‌بوک شکل ‌گیری همین روابط ماه‌ها و گاهی سال‌ها زمان می ‌برد.”

وکلای طلاق در آمریکا همگی بر این باورند که فیس ‌بوک روز به روز عامل مؤثرتری در فروپاشی ازدواج‌ها تبدیل می‌شود. کی جیسون و کلی کرف‌ اسکای در کتاب “فیس‌ بوک و ازدواجتان” به تأثیر فیس ‌بوک در نابودی ازدواج‌ها هشدار می‌دهند. این دو در وبلاگ خود نوشته اند: «مردم سریع‌ تر از آن که عقل سلیمشان بخواهد تصمیم بگیرد تایپ می‌کنند و دکمه send را کلیک می‌کنند و بیشتر درگیر احساسات آنی خود هستند تا بررسی عاقلانه کاری که انجام می‌دهند.»

وقتی مارک زاکربرگ وضعیت تأهل خود را در صفحه‌ اش به متأهل تغییر داد بیش از یک میلیون “like” از هوادارانش دریافت کرد اما براساس آمار و پژوهش‌ها، سایت مارک زاکربرگ چندان هم به نفع ازدواج و خانواده عمل نکرده است.

خطرات شبکه های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان

فعالیت در شبکه های اجتماعی ممکن است بی خطر به نظر بیاید اما همواره خطرات نهانی به خصوص برای کودکان و نوجوانان وجود دارد. با وجود محدودیت سنی ۱۳ سال در فیس بوک اما جعل سن، کار چندان دشواری نیست و کودکان با انتخاب سن بالاتر به عضویت در می آیند. از آنجایی که کودکان سریع تر و راحت تر به غریبه ها اعتماد می کنند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. آنها چون فرد مقابل را از نزدیک نمی بینند، خطر را کمتر احساس کرده و اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار میدهند. بسیاری از افراد که قصد سوء استفاده از کودکان را دارند، با ساخت پروفایل های جعلی به کودکان نزدیک می شوند.

کودکان قربانی دزدی هویت

وقتی کودکان وارد شبکه های اجتماعی می‌شوند اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند و ممکن است بدلیل ناآگاهی نسبت به خطرات این اشتراک گذاری، اطلاعات حساسی چون آدرس و شماره تلفن محل سکونت، اطلاعات حساب بانکی و … را در پروفایل خود منتشر کنند و قربانی دزدی هویت و سوء استفاده های متعاقب آن می‌شوند.

آزار سایبری کودکان نوجوانان

برملا ساختن اطلاعات شخصی شایع ترین موارد آزار سایبری است. آزار سایبری به معنای استفاده از اینترنت یا فناوری‌های ارتباطی دیگر برای صدمه زدن به افراد به گونه‌ای عمدی، مکرر و خصمانه است. این اتفاق گاه صدمات جبران ‌ناپذیری به کودکان و نوجوانان می ‌زند و آگاهی یافتن از این موضوع و جلوگیری از آن برای والدین کار دشواری است. برخی از این افراد با ارسال پیام‌های تهدید‌آمیز و تحقیرآمیز آنان را می‌ترسانند و اغلب تهدیدشان می‌کنند که حرفی به پدر و مادرشان نزنند و آنان نیز از ترس این که خطری تهدیدشان کند از آن‌ها پیروی می‌کنند. این آزارهای سایبری در مواردی منجر به قتل و یا خودکشی کودکان و نوجوانان می شود.

اغفال کودکان

سال ۲۰۱۱، پلیس انگلیس ۱۲۳۰۰ جرم را در رابطه با این شبکه اجتماعی ثبت کرد. جرایمی‌ از قبیل قتل، تجاوز، آزار جنسی کودکان، ضرب و شتم، آدم‌ربایی، تهدید به مرگ، ارعاب شاهدان و کلاهبرداری با استفاده از این سایت صورت گرفته است. به گزارش پلیس هر ۴۰ دقیقه یک جرم فیس ‌بوکی در این کشور رخ می‌دهد. در برخی موارد مشاجرات داخل سایت به خشونت در دنیای واقعی کشیده شده است، این در حالی است که متجاوزان جنسی کودکان از شبکه اجتماعی مارک زاکربرگ برای اغفال کودکان استفاده می‌کنند.

بیوگرافی ها

insta-tanikal
  • ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی ناصر ملک مطیعی (۱۳۰۹-۱۳۹۷) در تهران متولد شد. او دیپلم خود را در ر…
  • بیوگرافی ناصر چشم آذر

    بیوگرافی ناصر چشم آذر

      بیوگرافی ناصر چشم آذر ناصر چشم آذر در دهمین روز دی‌ماه ۱۳۲۹ در اردبیل متولد شد. پدر…
  • DiCaprio

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو لئوناردو ویلهلم دی‌کاپریو (Leonardo Wilhelm DiCaprio) در یازده…
  • بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence

    بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence از جنیفر لارنس به عنوان مهم‌ترین دلبر آمریک…
  • Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean شائون مارک “شون” بین (به انگلیسی: Shaun Mark “Sean” Bean) باز…
  • بیوگرافی چارلز دنس – Walter Charles Dance

    والتر چارلز دنس (انگلیسی: Walter Charles Dance؛ زاده ۱۰ اکتبر ۱۹۴۶) یک هنرپیشه اهل بریتانی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *