بی‌اعتنایی عجیب نخست وزیر ژاپن به نخل طلای فیلمساز هموطنش

کوتاهی شینزو آبه در ارسال پیام تبریک به هیروکازو کوریدا که برای فیلم اخیرش «دزدان مغازه» موفق به دریافت جایزه اصلی جشنواره کن شد، اتفاقی عجیب و نامتعارف در ژاپن به شمار می‌رود. ژاپن از جمله کشورهایی‌ست که رهبرانش بلافاصله موفقیت و دستاورد بین‌المللی شهروندانش را در بوق و کرنا می‌کنند. بی‌اعتنایی نخست وزیر ژاپن به دستاورد فیلمساز کشورش به گمانه‌زنی‌هایی دامن زده مبنی بر این‌که محرومیت اجتماعی به تصویر کشیده شده در فیلم «دزدان مغازه» خشم رهبر محافظه‌کار ژاپن را برانگیخته است.

ساخته جدید کوریدا فیلمساز باسابقه ژاپن که جایزه نخل طلای کن امسال را با خود به خانه برد، درباره خانواده‌ایست که اعضایش به عنوان تبهکارانی خرده‌پا وصله ناجور اجتماع شمرده می‌شوند. کوریدا در فیلم اخیرش، فقر در ژاپن را به تصویر کشیده، معضلی که کم‌تر در سینمای ژاپن به آن پرداخته می‌‌شود.

سخنگوی کمپانی گاگا که تولید و پخش بسیاری از فیلم‌های کوریدا از جمله «دزدان مغازه» را بر عهده داشته در مصاحبه با نشریه هالیوود ریپورتر گفته این کمپانی تا به حال موفق به کسب چنین جایزه مهمی نشده بود و از پروتکل تبریکات رسمی در این زمینه بی‌اطلاع بوده است.

اکتبر پارسال، آبه در پی اهدای جایزه نوبل ادبیات به کوزو ایشیگورو از این نویسنده متولد ژاپن به رغم اقامتش در بریتانیا تقدیر کرد. ایشیگورو به زبان انگلیسی می‌نویسد و خیلی کم ژاپنی صحبت می‌کند.

«دزدان مغازه» از هشتم ژوئن در سینماهای ژاپن اکران می‌شود. کمپانی مگنولیا پیکچرز حق پخش امریکای شمالی این فیلم را در بازار کن 2018 از آن خود کرد.

تانی کال

آی سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *