بسیاری از طرفداران قدیمی راک استار، انتظار تأخیر خوردن بازی Red Dead Redemption 2 را داشتند. این استودیو و ناشر، ید طولایی در اعلام تاریخ انتشار بازی‌ها و عقب انداختن آن‌ها دارد و قدمت این عادت به نزدیک بیست سال می‌رسد. سری بازی‌های GTA شاخص‌ترین آن‌هاست.

اولین نسخه‌ی کاملا سه‌بعدی از سری Grand Theft Auto یعنی GTA 3، یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های سال ۲۰۰۱ بود اما به دلیل حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، راک‌استار عرضه‌ی بازی را سه هفته به عقب انداخت. تری داناوان یکی از بنیان‌گذاران راک‌استار در این مورد گفته بود:

تصمیم ما بر دو عامل استوار است. اول اینکه شرایط کاری در مرکز شهر منهتن به دلیل تداخلات در زیرساخت ارتباطات کمی سخت شده بود و به دلیل اتفاق وحشناکی که همه هفته‌ی گذشته در آمریکا شاهدش بودیم، باید محتوای تمام بازی‌ها و نوع تبلیغاتمان برای به نمایش گذاشتن آن‌ها را مورد بازبینی قرار می‌دادیم.

هر دو بازی GTA 3 و Smggler’s Run (بازی دیگر راک‌استار که قرار بود پاییز آن سال عرضه شود) دچار تغییراتی در محتوای خود شدند. بخشی از بازی Smuggler’s Run در کشور افغانستان می‌گذشت و بیشتر از GTA دچار تغییرات شد. Grand Theft Auto 3 اواخر اکتبر ۲۰۰۱ منتشر شد که البته با در نظر گرفتن تمام شرایط، تأخیر کوچکی محسوب می‌شد.

GTA 3

 تمام نسخه‌های سری Grand Theft Auto از GTA 3 به بعد، از یک هفته تا یک سال تأخیر خورده‌اند

نسخه‌ی بعدی بازی، GTA Vice City، در سال ۲۰۰۲ با یک هفته تأخیر نسبت به زمان عرضه‌ی اعلام شده منتشر شد. جالب اینجاست که نسخه‌ی اندروید بازی هم که به مناسبت دهمین سالگرد بازی برای گوشی‌های هوشمند ساخته شده بود، با یک هفته تأخیر در ۲۰۱۲ عرضه شد. راک‌استار برای بازی GTA San Andreas هم عادت تأخیرهای هفتگی‌اش را کنار نگذاشت و بازی را فقط با هفت روز تأخیر در اکتبر ۲۰۰۴ منتشر کرد.

اما GTA IV شروع تأخیرهای بلندمدت راک‌استار بود. Grand Theft Auto 4 برای اکتبر ۲۰۰۷ برنامه‌ریزی شده بود و دو ماه قبل در آگوست، تیک-تو شرکت مادر راک‌استار به سهام‌داران گفته بود «مشکلات فنی» بر سر راه ساخت بازی قرار گرفته‌اند. بازی به ژانویه‌ی ۲۰۰۸ تأخیر خورد و در نهایت دوباره با یک تأخیر هفت ماهه، در آوریل آن سال عرضه شد.

البته هیچ‌کدام از این تأخیرها، ضربه‌ای به اعتبار و شهرت سری Grand Theft Auto وارد نکرد. تمام بازی‌های این سری با موفقیت عظیمی رو به رو شدند و منتقدان و گیمرها استقبال گسترده‌ای از آن‌ها کردند. گل سر سبد این سری نسخه‌ی پنجم در میان نسخه‌های شماره‌دار بود که چند سالی می‌شود در لیست ۱۰ بازی پرفروش بریتانیا جا خوش کرده است. بازی ابتدا برای بهار ۲۰۱۳ عرضه شد، یعنی پنج سال بعد از نسخه‌ی قبلی که بیشترین فاصله میان عرضه‌ی دو نسخه‌ی بازی به شمار می‌آمد. راک‌استار درست قبل از نزدیک شدن به بازه‌ی عرضه‌ی بازی، تاریخ انتشار GTA V را به پاییز آن سال تغییر داد. تیم سازنده‌ی بازی در مورد این تأخیر اعلام کردند:

GTA V یک بازی بسیار گسترده و جاه‌طلبانه است و به زمان بیشتری برای آماده‌سازی و رسیدن به استانداردهای ما و چیزی که شما از ما می‌خواهید نیاز دارد.

GTA V

اما نسخه‌ی پی‌سی بازی سه بار تأخیر خورد: اول از بهار ۲۰۱۴ به ژانویه‌ی ۲۰۱۵، سپس از ژانویه به سه ماه بعد در مارس و در نهایت از مارس به آوریل. بخش آنلاین بازی، GTA Online هم گرفتار این تأخیرهای پی‌در‌پی شد و حالت دزدی (Heist) در ماه مارس ۲۰۱۵ عرضه شد، بیش از یک سال دیرتر از برنامه‌ریزی اولیه برای انتشار در بهار ۲۰۱۴.

دیگر بازی‌های راک‌استار نیز از تأخیرهای متعدد مصون نیستند. بازی Bully، یکی از محبوب‌ترین بازی‌های دهه‌ی گذشته در ماه می ۲۰۰۵ معرفی و برای عرضه در اکتبر همان سال برنامه‌ریزی شده بود اما طرفداران راک‌استار می‌دانستند که باید بیشتر از این‌ها انتظار بکشند. Bully با یک سال کامل تأخیر، در اکتبر ۲۰۰۶ منتشر شد.

دو سال بعد راک‌استار بازی ریسینگ Midnight Club: Los Angeles را عرضه کرد که با یک هفته تأخیر به بازار آمده بود. تنها چند ماه بعد در آغاز سال ۲۰۰۹، دوران تاریک تأخیرهای متعدد و طولانی‌مدت بازی‌های این استودیو آغاز شد. راک‌استار در فوریه ۲۰۰۹ Red Dead Redemption را معرفی کرد، یعنی چهار سال پس از نمایش یک تک دمو از آن که در زیر مشاهده می‌کنید. اما اولین تریلر بازی، ده ماه بعد و در دسامبر آن سال منتشر شد. همین دو تأخیر زیاد باعث شد طرفداران زیاد نسبت به تاریخ عرضه‌ی اعلام شده – آوریل ۲۰۱۰ – مطمئن نباشند. البته تأخیر زیادی گریبان RDR را نگرفت و بازی یک ماه بعد در می ۲۰۱۰ منتشر شد.

با توجه به سابقه‌ی راک‌استار در تأخیرهای متعدد، شاید حتی خبری از بازی Agent هم بشنویم

در ماه مارس ۲۰۰۹، راک‌استار اعلام کرد سومین نسخه‌ی بازی مکس پین در زمستان آن سال عرضه خواهد شد. راک‌استار این بازه‌ی زمانی را به سال ۲۰۱۰ منتقل کرد و در ماه ژوئن آن سال، دوباره مکس پین 3 را یک سال عقب انداخت. اواخر سال ۲۰۱۰، بازی هیچ تاریخ عرضه‌ی مشخصی نداشت. در سپتامبر ۲۰۱۱ اعلام شد که Max Payne 3 در مارس ۲۰۱۲ منتشر می‌شود اما خب تعجبی ندارد که بازی باز هم تأخیر خورد. در ژانویه‌ی ۲۰۱۲، راک‌استار برای آخرین بار اعلام کرد بازی در ماه می آن سال عرضه می‌شود که بالاخره به قول خود عمل کرد.

از بین تمامی بازی‌های راک‌استار که قربانی تأخیرهای متعدد شدند، L.A. Noire شاید بدترین آن‌ها بود. بازی از سال ۲۰۰۴ شرایط بسیار سختی در مراحل توسعه‌ی خود داشت و بخش سرگرمی‌های سونی حقوق انتشار ان را تا سال ۲۰۱۱ نگه داشت. راک‌استار هدایت پروژه را از سال ۲۰۰۶ برعهده گرفت اما اولین تریلر بازی، چهار سال بعد در نوامبر ۲۰۱۰ به نمایش در آمد.

همه‌ی این تأخیرها به این معنا بود که بازی تاریخ‌های انتشار اولیه‌ی خود را از دست داد و برای سپتامبر ۲۰۱۰ برنامه‌ریزی شد. راک‌استار دوباره بعد از نمایش اولین تریلر، تاریخ مارس ۲۰۱۱ را تأیین کرد. L.A. Noire در مجموع سه بار تأخیر خورد و روند پیچیده و دشوار ساخت و توسعه‌ی آن نیز مزید بر علت شد.

می‌رسیم به مرموزترین بازی راک‌استار: Agent. شاید درست نباشد این بازی را در لیست تأخیرهای راک‌استار به شمار آوریم چرا که شاید هیچوقت روشنایی روز را نبیند. روند ساخت بازی جاسوسی و اکشن Agent در سال ۲۰۰۷  به عنوان یک بازی انحصاری پلی‌استیشن 3 آغاز شد. راک‌استار در E3 2009 بازی را تنها با یک لوگو معرفی کرد و سپس هیچ خبری نشد. گرچه تیک-تو و راک‌استار اصرار داشتند که بازی همچنان در روند توسعه است و حق نشر آن را نیز هرسال تمدید می‌کنند. اما هشت سال است که خبری از این بازی مرموز نشده است.

همه‌ی این‌ها دلیلی بر این می‌شود که ساخت ایجنت برای همیشه لغو شده و راک‌استار فقط نمی‌خواهد استودیوی دیگری از این نام استفاده کند. اما هیچ‌چیز قطعی نیست، با وجود سابقه‌ی خراب راک‌استار در تأخیرات فراوان بازی‌هایش شاید روزی دوباره سر و کله‌ی Agent پیدا شود.

zoomg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *