خانه ورزش بیوگرافی تاریخچه جام جهانی جوانان؛ بخش اول/ مارادونا، پدیده ای که چشمها را خیره کرد

تاریخچه جام جهانی جوانان؛ بخش اول/ مارادونا، پدیده ای که چشمها را خیره کرد

1

این رقابتها در سال ۱۹۷۷ برای اولین بار در تونس برگزار شد و آخرین دوره آن هم در سال ۲۰۱۵ به میزبانی نیوزلند انجام شد. در ادامه نگاهی اجمالی به بیست دوره برگزار شده جام جهانی جوانان خواهیم داشت.

 

۱۹۷۷- تونس

تیم های شرکت کننده: ایران، عراق، ساحل عاج، مراکش، هندوراس، مکزیک، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه، اتریش، فرانسه، مجارستان، ایتالیا، شوروی سابق، اسپانیا و تونس

قهرمان: شوروی سابق

بهترین بازیکن: ولادیمیر بسونوف از شوروی سابق

آقای گل: آگوئینالدو روبرتو گالون از برزیل با ۴ گل

جایزه بازی جوانمردانه: برزیل

تعداد کل تماشاگران: ۲۲ هزار نفر

در این دوره ۲۸ مسابقه در گروه های چهارگانه در چهار شهر تونس برگزار شد؛ در این دیدارها ۷۰ گل به ثمر رسید (میانگین ۲/۵ گل در هر بازی). چهار تیم شوروی سابق، مکزیک، برزیل و اروگوئه به نیمه نهایی رسیدند. در بازی پایانی، شوروی سابق پس از تساوی دو بر دو برابر مکزیک در پایان وقت های معمول و اضافه، در ضربات پنالتی موفق شد به برتری ۹ بر هشت رسیده و قهرمان اولین دوره این مسابقات شود. در دیدار رده بندی هم برزیل چهار بر صفر اروگوئه را شکست داد و سوم شد.

در این دوره تیم ایران در گروه سوم با تیم های برزیل، ایتالیا و ساحل عاج به رقابت پرداخت که در پایان در جایگاه دوم این گروه قرار گرفت و از راهیابی به مرحله بعدی باز ماند.

 

۱۹۷۹- ژاپن

تیم های شرکت کننده: اندونزی، کره جنوبی، الجزایر، گینه، مکزیک، کانادا، آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه، مجارستان، لهستان، پرتغال، شوروی سابق، اسپانیا، یوگسلاوی و ژاپن

قهرمان: آرژانتین

بهترین بازیکن: دیگو مارادونا از آرژانتین

آقای گل: رامون دیاز از آرژانتین با ۸ گل

جایزه بازی جوانمردانه: لهستان

تعداد کل تماشاگران: ۴۵۴ هزار و ۵۰۰ نفر (میانگین ۱۴۲۰۳ نفر به ازای هر بازی)

۳۲ مسابقه این دوره در چهار شهر ژاپن برگزار شد و طی آن ۸۳ گل به ثمر رسید (میانگین ۲/۵۹ گل به ازای هر بازی) رقابت های این دوره تحت تأثیر ظهور پدیده جوان آرژانتین یعنی دیگو مارادونا قرار داشت که همه چشمها را به خود خیره کرد. آرژانتین در بازی فینال ۳ بر یک شوروی سابق را شکست داد و قهرمان شد؛ در این دیدار در حالیکه شوروی با یک گل پیش بود، اما آرژانتین طی هشت دقیقه طوفانی به پا کرد و سه بار دروازه این تیم را باز کرد و بازی را به سود خود به پایان رساند. گل های آرژانتین را هوگو آلوز، رامون دیاز و مارادونا به ثمر رساندند. در دیدار رده بندی، لهستان و اروگوئه به تساوی یک بر یک دست یافتند و در ضربات پنالتی اروگوئه موفق شد با نتیجه ۵ بر ۳ به پیروزی دست یافته و در جایگاه سوم قرار گیرد.

برنامه نود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *