شب گذشته، شانزدهمین جشنواره فیلم ترابیکا با تجدید دیدار ستاره‌ها و عوامل فیلم «پدرخوانده» به کار خود پایان داد. از فرانسیس فورد کاپولا گرفته تا رابرت دنیرو، ال پاچینو، رابرت دووال، دایان کیتن و تالیا شایر در شب اختتامیه این رویداد سینمایی گرد هم آمدند تا روایت خودشان را از روند تولید یکی از ماندگارترین آثار تاریخ سینما بازگو کنند. اجرای این نشست به عهده تیلور هکفورد کارگردان امریکایی و رییس سابق انجمن کارگردانان امریکا بود.

اعضای تیم در سالگرد ۴۵سالگی «پدرخوانده» | 2fasl.com

در آغاز این گفت‌وگو، هکفورد به این نکته اشاره کرد که روسای استودیوی «پارامونت» با وجود خریداری امتیاز رمان «پدرخوانده» در آن زمان، چندان به موفقیت فیلم‌های مافیایی امیدوار نبودند. کاپولا نیز صحبت‌های هکفورد را با یادآوری این مطلب ادامه داد که پیش از امضای قرارداد برای ساخت نسخه اقتباسی، کتاب «پدرخوانده» را مطالعه کرده بود: «جذب داستانش شدم چون فکر می‌کردم تالیف یک نویسنده خارجی بود و علاوه بر آن، روایتی هوشمندانه درباره قدرت بود.»

اما به گفته فیلمساز کهنه‌کار که در زمان تولید «پدرخوانده» کارگردانی ۳۱ ساله بود، ابتدا تمایلی به ساخت نسخه سینمایی کتاب نداشت: «اولین‌بار که کتاب را خواندم ناامید شدم چون به نظرم خیلی طولانی بود. بخش اعظم کتاب – حدود یک سوم – درباره تشریح اندام لوسی مانچینی است.»

کارگردان این سه‌گانه سینمایی در ادامه از عوامل درگذشته فیلم یاد کرد، از جمله مارلون براندو که تصویرش در پس‌زمینه صحنه خودنمایی می‌کرد. شایر خواهر کاپولا نیز از خاطره مشارکتش در ساخت فیلم گفت: «من درخواست تست بازیگری دادم.» او یادآور شد: «برایم سخت بود، اما برای برادرم دشوارتر بود.»

کاپولا هم موافق بود که فیلم ذاتا بخش‌های تکان‌دهنده‌ای داشت که فقط محدود به وظیفه او نبود: «گروه همیشه پا در هوا بود و کلی مشاجره وجود داشت.» کارگردان ۷۸ ساله لحظه‌ای را به یاد آورد که تولید فیلم آغاز شده بود و او ناگهان دچار این اطمینان شد که استودیوی پارامونت او را از کار برکنار خواهد کرد.

کاپولا همچنین روند انتخاب پاچینو در نقش مایکل کورلئونه را به طرز ویژه‌ای مجادله‌آمیز توصیف کرد. او با پاچینو در سان فرانسیسکو ملاقات کرد و همکاری با بازیگر با استعداد به دغدغه‌ای دائمی برای کاپولا تبدیل شد: «درست همان لحظه که چهره‌اش را دیدم. به محض این که کسی را در نقشی تصور می‌کنید، بسیار دشوار خواهد بود که بخواهید او را کله‌تان بیرون کنید.»

اما تنها حمایت کارگردان کافی نبود. پاچینو از «بی‌شمار» تست مقابل دوربین گفت: «به نظر می‌رسید قرار است من همیشه در حال تست دادن باشم. حتی وقتی نقش را گرفته بودم باز هم انگار مشغول تست دادن بودم.»

پاچینو همچنین از علاقه‌اش به ایفای نقش «سانی» گفت: «تصورم این بود که مایکل نقش چندان خوبی نیست.» این بازیگر برنده اسکار در ادامه شبی را به یاد آورد که بعد از پایان فیلمبرداری، درگیر مشاجره‌ای سخت با دایان کیتن شد. به گفته پاچینو، آن زمان تصورش این بود: «به باد رفتیم. همه چیز تمام شد. این افتضاح‌ترین فیلمی خواهد بود که تا به حال ساخته شده است.»

جالب آن که انتخاب براندو هم چالش‌های خودش را برای کارگردان جوان به همراه داشت. روسای پارامونت به کاپولا هشدار داده بودند براندو تحت هیچ شرایطی در این فیلم حضور نخواهد داشت چون فقط ضرر مالی برای تهیه‌کنندگان پروژه به بار خواهد آورد و کاپولا دیگر حق ندارد اسمی از او به میان بیاورد. کاپولا با یادآوری این خاطره گفت: «همان لحظه، کف زمین بیهوش افتادم.»

شانزدهمین جشنواره فیلم ترایبکا که از ۱۹ آوریل افتتاح شد و دیروز (سی‌ام آوریل) به کار خود پایان داد.

2fasl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *