تجربه ما از Fortnite

“به قلم علی رجبی”

آشوب‌ناک، بامزه و مفرح. اولین کلماتی که با دیدن اثر جدید استودیوی نامی Epic Games به ذهنتان خطور می‌کند. اولین‌بار در سال 2011 بود که ما شاهد پرده‌برداری از عنوان Fortnite بودیم، بازی‌ که در قیاس با دیگر عناوین این استودیو، چاشنی‌ و درون‌مایه‌ای سبک تر و بامزه‌تر دارد اما در عین‌ حال، سعی در القای کیفیتی مشابه عناوین رده‌بالای خود دارد. از ان زمان 6 سال گذشته و سرانجام کار در دستان ما قرار گرفته‌ است پس، چه‌ چیز بهتر از بررسی نسخه دسترسی‌زود‌هنگام ؟

طبق عادت این سبک، در ابتدای امر شما متوجه می‌شوید که به دلایلی ناشناخته، 98% از جمعیت تمام جهان توسط یک یورش آخرالزمانی از میلیون‌ها زامبی نابود شده و شما یکی از 2% باقی‌مانده بر روی کره‌ خاکی می‌باشید. حالا که تمام جهانیان ناپدید شده‌اند، بیاییم هرچه را که در سد راهمان است خراب کنیم و با بقایای آن، تا می‌توانیم ابزارهای جنگی و دفاعی بسازیم! خلاصه‌ای از داستان این بازی که هرچند بسیار ساده می‌رسد اما قصد بازی، اصلا و به‌هیچ وجه معرفی یک داستان ترسناک و چالش‌برانگیز همچون Fallout یا Resident Evil نمی‌باشد بلکه سعی دارد با بکار بردن عناصر خاصی و روش بالقوه و مناسب، شما را تا حد ممکن در پلات خودش فرو کشد که باید گفت کارش را هم بسیار خوب انجام داده‌ است. اما بحث در حیطه داستانی کافی‌است و وقت آن‌     است که به هسته این عنوان بپردازیم یعنی گیم‌پلی.

کلیات بازی بدین گونه‌است که شما در ابتدای امر با هم‌تیمی‌های خود، که 3 نفر باشند، باید به فعالیت Scavenging و یا به زبان ساده‌تر، به جستوجوی منابع و مواد لازم برای ساخت‌وساز بگردید. این‌که منابع شما چه چیزهایی هستند، حد و مرز خاصی ندارد و شما می‌توانید هرچه را که می‌خواهید تکه‌تکه و خرد کرده و از ان متریال‌های مربوطه را بدست آورید. منظورم این است که حتی یک مهدکودک نیز منبع بسیار بزرگ و مهمی از فلزات کم‌یاب است! و خب از انجایی که هیچ کودکی دیگر قرار نیست در آن مشغول بازی شود پس چرا که نه بیاید تا می‌توانیم سرسره و تاب خراب کنیم زیرا حاوی مس و فلزات مفید دیگری می‌باشند! بعد از انکه جیب‌هایتان تماما از سنگ، چوب، فلز و دیگر موارد که برای ساخت به ذهنتان می‌رسید (حتی یک موتور هسته‌ای) پر شد، وقت عمل فرا می‌رسد. در این مرحله شما باید با هرچه دارید به ساختن یک مقر و مرکز بسیار تنومند و امن بپردازید، می‌توانید یک قلعه سنگی درست کنید و یا یک کلبه چوبی پر از تله‌های مرگ‌بار چون زمین برقی، تیغ‌های برنده و یا لیزر پودرکننده.

می‌توانید آنرا بسیار بلند بسازید تا بتوانید از آن بالا زامبی‌های عزیز را با یک اسنایپر مورد عنایت قرار دهید و یا می‌توانید آن‌را کوتاه کرده و مستقیم وارد جنگ، به ‌همراه شمشیر و سلاح‌های گرم خود، شوید. همانطور که بالاتر اشاره کردم هیچ‌گونه محدودیتی در ساختن وجود ندارد و شما آزادید انچه‌ را که می‌خواهید بسازید. این مسئله نیز در ساخت سلاح صدق می‌کند، هرچند این بدان معنا نمی‌باشد که به اصطلاح Blueprintهای این سلاح‌ها از همان ابتدای امر در اختیارتان قرار بگیرد،‌ بلکه باید آن‌هارا بدست آورید که کمی دیرتر به این مسئله می‌پردازیم. خب یک مرور ریزی به لیست کارهایمان می‌اندازیم، ساختن ساختمان، چک. ساختن سلاح، چک. حال وقت، وقت مبارزه‌است و سرگرم‌کننده‌ترین بخش بازی اینجا شروع می‌شود. حمله های متعدد زامبی‌ها بصورت Waveهای شلوغ و بزرگ و شمایید که در مقابل آن‌ها قرار گرفته و به مبارزه با انان مشغول می‌شوید.

زامبی‌های Fortnite کمی با موجوداتی که تابه‌حال در بازی های ترسناک با آن سروکله زده‌اید متفاوت‌ است و اگر بخواهم تشابه بسیار نزدیکی را برای آن مثال بزنم، می‌گویم به بازی مشهور Plants Vs. Zombies بسیار نزدیک‌ است. یعنی دشمنانی که بیشتر حالت فان دارند تا جدی، برای مثال یک زامبی که در ورزش بیس‌بال مهارت دارد و استخوانی بنفش‌رنگ را سمت شما پرت می‌کند که حاوی نیروی شیطانی‌ است و سرعتش شاید همچون یک لاک‌پشت باشد. و بالعکس شاید با یک‌جور دشمن Nemesisوار روبه‌رو شوید که نیازمند کار گروهی و 4 نفره‌ است. وجود تنوع در بین دشمنان یکی از عاملین مهم در خنثی‌کردن “بیش‌ازحد” آسانی و کارتونی شدن‌ بازی‌ است.

موارد زیادی تا الان گفته شد، اما دقیقا چه چیزی‌ است که تجربه این بازی را شیرین و دل‌نواز می‌کند ؟ جواب ساد ه‌ است، تنها سری به تاریخچه آثار ساخته شده توسط Epic Games بزنید و سریعا متوجه یک چیز مشترک بین بیشتر آنان می‌شوید. “بخش گان‌پلی”. بله عنصر شوتینگ در این بازی به همان اندازه خوب‌ است که در Gears of War و یا Bulletstorm بود، حتی اگر بازی یک شوتر تمام عیار نباشد و حالتی غیرجدی پیدا کند، عوامل و دست‌اندرکاران این استودیو از ساخت بخش اکشن مناسب و رضایت‌بخش سر باز نمی‌زنند و در این مورد بسیار از آن‌ها ممنونم.

و اما ابزارآلات جنگی، وقتی بخواهیم دراین باره راجع به عنوان Fortnite  حرف بزنیم باید به یاد داشته باشیم که این دیگر یک بازی شوتر سوم‌شخص نیست،‌ بلکه چیزی فراتر است بنابراین دیدن سلاح‌های زیاد و رنگی به‌دور از ذهن نمی‌باشد. شما در جنگ به گستره عظیمی از سلاح‌ها دسترسی دارید، شمشیر‌ها، نیزه‌ها، موشک‌اندازها، Rifle های گوناگون و بسیاری دیگر، و این به شما بستگی دارد که با کدام می‌خواهید به جنگیدن با سیل عظیمی از مردگان متحرک بپردازید. هرچند وجود کلاس های شخصیتی در این بازی کمی شمارا تشویق به برداشتن یک سری خاصی از سلاح‌ها می‌کند. شما به 4 کلاس مختلف دسترسی دارید که عبارت‌اند از:

Outlanderاین نوع در فعالیت Scavenging مهارت بالقوه‌ای دارد و می‌تواند از یک سری جعبه حاوی متریال که در سرتاسر Map هستند استفاده کند.

Constructorاین شخصیت در ساخت‌وساز مهارت زیادی‌داشته و می‌تواند با ایجاد یک فضای مربعی شکل، در ساختن ابزارهای متعدد درون آن از متریال کمتری استفاده کند، همچنین ساخته‌هایش قوی‌تر هستند.

Ninjaاین کلاس بیشتر در مبارزه کاربرد دارد و همانطور که از اسمش پیداست، قادر به انجام پارکور و حرکات نینجایی مختلفی است. سلاح اول وی یک شمشیر‌ است.

Commandoاولین کلاسی که بدست خواهید گرفت. این کلاس میانگینی از دیگر شخصیت‌هاست و در همه جا کاربرد دارد. همچنین می‌تواند ابزار جنگی‌چون نارنجک را استفاده کند.

بنابراین از جهاتی می‌توان گفت که کلاس شما نیز تعیین کننده‌ این است که چیزی را بدست بگیرید.

همچنین شما با انجام ماموریت های مختلف توانایی نجات برخی دیگر از انسان های آن بیرون را خواهید داشت که به نوعی NPC های کمک‌یار شما خواهند بود. سلاح‌های درون بازی نیز از طریق Lootboxهایی که از لول آپ کردن بدست می‌آورید قابل دسترسی‌ است و یا از طریق Daily rewardهایی که به شما داده می‌شود، یک “جئر پینیاتا” یا همان عروسک‌هایی که در جشن با چوب به آن می‌زنند و شکلات در درون خود دارد. این جوایز روزانه بسته به نسخه‌ای که می‌خرید، تعدادشان بیشتر می‌شود بنابراین یک نتیجه سریع بخواهیم بگیریم این‌است که بازی هرچند تا الان PvPنداشته اما یک سری اعمال Pay 2 Win را در درون خود جا کرده‌است.

گرافیک بازی نیز در سطح خوبی قرار دارد هرچند کارتونی بنظر می‌رسد اما به لطف موتور گرافیکی Unreal Engine 4، افکت‌های بصری بسیار زیبایی بخصوص در بخش نورپردازی داشته و کماکان دل همگان را بدست می‌آورد.

سخن آخر

در نهایت نسخه Early Access این بازی یک پکیج بسیار فان و سرگرم‌کننده است که اگر در گروه‌های 4 نفره با دوستان خود به تجربه بپردازید بی‌شک لحظات بسیار شاد و زیبایی را خواهید داشت، اما به یاد داشته باشید که این بازی در سال آینده یعنی 2018 بصورت تماما Free 2 Play خواهد بود و اگر توان پرداخت قیمت سنگین آن را ندارید، می‌توانید منتظر مانده و در آن زمان به تجربه‌اش بپردازید، اما این کار را حتما بکنید، Fortnite یکی از سرگرم‌کننده‌ترین عناوین چندنفره نسل فعلی می‌باشد که توانسته با عناصر سبک شوتر، یک بازی بسیار جذاب و فراتر از خودش را ارائه دهد.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *