تجلیل از «واکین فینیکس» در تورنتو؛ Joker فصل اهدای جوایز را به هم می‌ریزد

اقتباس نه چندان کامیک بوکی «تاد فیلیپس» از داستان شخصیت «جوکر» (Joker) در جشنواره‌ی ونیز با تشویق هشت دقیقه‌ای روبرو شد و در پایان شیر طلایی را هم تصاحب کرد. واکنش‌ها به اکران این فیلم روز سه شنبه در جشنواره‌ی تورنتو به پرشوری ونیز نبودند و حاضرین در سالن «روی تامسون» بیشتر به ستایش از بازی «واکین فینیکس» در نقش اصلی پرداختند.

«جوکر» بلافاصله پس از اکران درام «فورد در برابر فراری» (Ford v Ferrari) به کارگردانی «جیمز منگولد» به نمایش درآمد. این فیلم که ستارگانی چون «کریستین بیل» و «مت دیمون» را در اختیار دارد با استقبال گرم‌تری از سوی مخاطبین مواجه شد.

بیل و فینیکس از جمله بازیگران بسیار بااستعدادی‌اند که میانه‌ای با مصاحبه و مطبوعات ندارند و ترجیح می‌دهند آثارشان از جانب آنان سخن بگوید. این استراتژی در گذشته موفقیت‌آمیز بوده و بیل را برای «مبارز» (The Fighter) صاحب یک اسکار از چهار نامزدی و فینیکس را به سه نامزدی اسکار رسانده است. فینیکس آخرین بار با فیلم «مرشد» (The Master) ساخته‌ی «پل توماس اندرسون» در مراسم اسکار ظاهر شده که از خود بیگانگی تصویر شده در آن بی‌ارتباط با نقش «جوکر» نیست.

تردیدی نیست که فینیکس بهترین بازی خود را برای «جوکر» ارائه داده و ۵۲ پوند کاهش وزن ۵۲ پیدا کرده است. «تاد فیلیپس» نیز در طول فیلم در تلاش است این مسئله را به استحضار مخاطب برساند. فینیکس در اغلب اوقات نیمه عریان است و اگر بیننده تعداد دنده‌های او را در پایان فیلم نداند غفلت کرده‌. یک ساعت اول فیلم به بررسی شخصیت «آرتور فلک» اختصاص یافته، دلقکی کرایه‌ای و استند-آپ کمدینی شکست‌خورده که با مادر خود زندگی می‌کند.

این احتمال وجود دارد که اعضای سالخورده‌تر آکادمی با بسیاری از بخش‌های «جوکر» ارتباط برقرار کنند، زیرا همان‌گونه که فینیکس می‌گوید فیلم تحت تأثیر ضدقهرمانان فیلم‌های تلخ دهه‌های ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ و عناوینی نظیر «راننده‌ی تاکسی» و «سلطان کمدی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» است. فیلیپس برای تأکید بر این ارادت خود «رابرت دنیرو» را هم به فیلمش اضافه کرده تا نقش یک مجری تلویزیونی را بازی کند.

در جلسه‌ی پرسش و پاسخ «جوکر» در تورنتو، فینیکس و فیلیپس هر دو می‌گویند که جذابیت پروژه در عدم وجود قوانین است. فینیکس از ابتدا تا انتها دیوانه‌وار در حال رقصیدن است و همچنانکه فیلم به صحنه‌ی نهایی غافلگیرکننده‌اش نزدیک می‌شود، فلک مرتکب اعمال خشونت‌آمیزی می‌زند که مرعوب‌کننده و غریب‌اند.

رأی دهندگان اسکار در بخش بازیگری از نقش‌هایی مانند «جوکر» لذت می‌برند و این خبر خوبی است برای فینیکس و نیز بیل که در «فورد در برابر فراری» نقش راننده‌ای کمال‌گرا و آتیشین‌خو به نام «کایل مایلز» را بازی می‌کند. «مت دیمون» هم در نقش طراح اتومبیل لحظات جذابی را خلق کرده اما صحنه‌های بازی بیل برجسته‌تر و درخشان‌تر از آب درآمده‌اند.

از میان این دو فیلم، احتمال موفقیت «جوکر» در گیشه بالاتر است چرا که مسائلی مثل طبقه‌ی اجتماعی، بیماری روانی، و سلبریتی پرستی را مطرح می‌کند. با نامزدی احتمالی فینیکس برای اسکار بهترین بازیگری باید منتظر مدح و ستایش‌های اغراق‌شده هم بود. حتی اگر «جوکر» انتظارات مخاطبین را هم برآورده نکند، تصاحب شیر طلایی ونیز موجب می‌شود فیلم مانند یک بمب در فصل اهدای جوایز عمل کند.

فینیکس هنگام دریافت جایزه‌ی افتخاری بازیگری از جشنواره‌ی تورنتو، از برادر بزرگتر خود که در سال ۱۹۹۳ با اووردوز از دنیا رفت یاد کرد. او می‌گوید: «وقتی که ۱۵ یا ۱۶ ساله بودم، برادرم ریور از سر کار به خانه برگشت و یک کپی وی‌اچ‌اس از فیلمی به نام «گاو خشمگین» را به همراه آورد و مرا در کنار خود نشاند و وادارم کرد که فیلم را ببینم. فردای آن روز مرا بیدار کرد و دوبار مجبورم کرد فیلم را ببینم. او گفت: «تو باید بازیگری را دوبار آغاز کنی، این کاری است که باید انجام دهی. او از من خواهش نمی‌کرد می‌خواست مرا بفهماند.»

فینیکس می‌گوید زندگی فوق‌العاده‌ی امروزش را مدیون برادرش ریور است. او اضافه می‌کند: «سیل احساسات به سمت من سرازیر شده زیرا به همه‌ی افرادی فکر می‌کنم که مرا تحت تأثیر قرار دادند.»

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *