نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Aquaman Aquaman $16,440,000 $160 $189,375,000 10  موسیقی متن
Mary Poppins Returns Mary Poppins Returns $8,224,343 $130 $99,263,875 12  موسیقی متن
Bumblebee Bumblebee $6,600,000 $135 $67,178,020 10  موسیقی متن
Spider-Man Spider-Man: Into The Spider-Verse $5,870,000 $90 $104,148,730 17  موسیقی متن
The Mule The Mule $3,865,000 $50 $61,123,465 17  موسیقی متن
Vice Vice $2,314,852 $60 $17,674,487 6  موسیقی متن
Second Act Second Act $2,279,893 $75 $21,923,753 10  موسیقی متن
Holmes and Watson Holmes and Watson $2,217,000 $42 $19,826,408 6  موسیقی متن
Ralph Breaks the Internet Ralph Breaks the Internet $2,014,635 $175 $175,907,767 40  موسیقی متن
Dr. Seuss' The Grinch 2018 Dr. Seuss’ The Grinch 2018 $1,131,000 $75 $265,499,485 52  موسیقی متن

فیلم «آکوامن» به کارگردانی «جیمز وان» اگرچه افتتاحیه‌ی چندان قدرتمندانه‌ای در میان آثار دنیای دی‌سی در آمریکای شمالی نداشت، اما یک هفته پس از نمایش فیلم در این کشور، به نظر می‌رسد که به رکوردشکنی نزدیک شده باشد. این فیلم ابرقهرمانی این هفته یکی از سه فیلمی است که در تاریخ ماه دسامبر تا نیمه شب سال نوی، به فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری می‌رسد. امسال ۳۲ فیلم در گیشه چنین دستاوردی را ثبت کرده‌اند و انتظار می‌رود دست کم دو فیلم دیگر به این تعداد اضافه شوند تا رکورد ۳۳ فیلم سال ۲۰۱۴ پشت سر گذاشته شود و سال ۲۰۱۸ یک پله پایین‌تر از رکورد ۳۵ فیلم سال ۲۰۱۳ که از فروش ۱۰۰ میلیون دلاری عبود کردند فاصله داشته باشد. هالیوود به تازگی از رکورد فروش سالانه‌ی بلیت ۱۱.۳۷ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۶ نیز عبور کرده و به دنبال فروش ۱۲ میلیارد دلاری در گیشه است.

«آکوامن» پس از افتتاحیه ۲۶ میلیون دلار یا ۱۰ درصد با «لیگ عدالت» و ۷ درصد با «محافظین کهکشان» که در نهایت ۳۳۳.۱ میلیون دلار فروخت اختلاف داشت. اما با پشت سر گذاشتن هفته‌ی دوم اکران این فیلم ۱۷ میلیون دلار پیش است و پیش‌روی خود با سرعت تمام ادامه می‌دهد. فیلم وان در حال حاضر ششمین فیلم پرفروش تاریخ ماه دسامبر در بازه‌ی زمانی ده روزه است و سه‌گانه‌ی «آخرین جدای»، «روگ وان»، «نیرو برمی‌خیزد» و همچنین «آواتار» و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» را بالاتر از خود می‌بیند. تمام فیلم‌هایی که در این بازه به فروش ۱۵۰ میلیون دلاری دست یافته‌اند در نهایت از فروش ۳۰۰ میلیون دلاری داخلی عبور کرده‌اند. «آکوامن» ۲۰ میلیون دلار از فیلم «ارباب حلقه‌ها: دو برج» پیشی گرفته است. آن فیلم به کارگردانی «پیتر جکسون» در یک روز چهارشنبه افتتاح شد، بنابراین رقابت این دو فیلم در روزهای آینده تنگاتنگ‌تر خواهد شد. اما «بازگشت پادشاه» ۴۸.۸ میلیون دلار در دومین هفته فروخت و در پایان به فروش داخلی ۳۳۹.۷ میلیون دلاری دست یافت. «آکوامن» در دومین هفته ۵۱.۵ میلیون دلار فروخته و پیش‌بینی می‌شود به چنان فروشی نزدیک شود و از رکورد فیلم‌های «جوخه‌ی انتحار» (Suicide Squad) و «بتمن درمقابل سوپرمن» در دنیای دی‌سی عبور کرده و پایین‌تر از «واندر وومن» قرار بگیرد. «آکوامن» با فروش جهانی ۷۴۸ میلیون دلاری تا این لحظه هفتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸ لقب گرفته و به زودی از رکورد فیلم‌های «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» و «ونوم» گذر خواهد کرد و به فروش ۱ میلیارد دلاری می‌رسد. این درحالی است که «لیگ عدالت» به فروش جهانی نهایی ۶۵۷.۹ میلیون دلاری و «دکتر استرنج» مارول به فروش ۶۷۷.۷ مییلون دلاری دست یافتند. به این ترتیب و به لطف فروش «آکوامن»، درآمد سالانه‌ی استودیوی برادران وارنر از ۵.۳ میلیارد دلار عبور کرد. مخاطبین همچنان به فیلم روی خوش نشان می‌دهند و زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۱ درصد هنوز یکی پرجمعیت‌ترین گروه بیننده‌ی فیلم هستند و طبق اعلام «کام‌اسکور» به فیلم بالاترین امتیاز را دادند. ضمن آنکه ۵۲ درصد مخاطبین زن و ۴۸ درصد زن بودند و مردان زیر ۲۵ سال به ۳۱ درصد بیش از سایر گروه‌های سنی به سینما آمدند. «آکوامن» ۱۰ میلیون دلار در سراسر دنیا از سالن‌های آیمکس به دست آورد و فروش خود در این گونه سالن‌ها را به ۶۵ میلیون دلار رساند. این فیلم ۱۳ درصد از فروش جهانی خود را از بازارهای داخلی به دست آورده است.

این هفته اثر متفاوتی از «پیتر جکسون» به نمایش درآمد. مستند سه بُعدی این فیلمساز در مورد جنگ جهانی اول تحت عنوان «آنان نباید پیر شوند» (They Shall Not Grow Old) پس از گذشت تنها دو شب به یکی از پرفروش‌ترین آثار مستند سال تبدیل شد. این فیلم در تاریخ ۱۷ دسامبر به مدت یک شب در مراسم ویژه‌ای روی پرده رفت و با ۲.۳ میلیون دلار رکورد استودیوی «فثوم ایونتس» (Fathom Events) را شکست و پنجشنبه‌ی گذشته برای بار دوم به نمایش درآمد و ۳.۳۷ میلیون دلار دیگر به اندوخته‌هایش افزود. چنین فروشی از رکورد فیلم‌های «هلمز و واتسون» (Holmes & Watson) و «معاون» (Vice) در روزهای پنجشنبه‌ای که به نمایش درآمدند بیشتر بود. این مستند با فروش ۵.۷ میلیون دلاری پس از دو شب نمایش، به رکورد فیلم‌های مستند «مرگ یک ملت» (Death of a Nation) با فروش نهایی ۵.۸۸ میلیون دلاری و امتیاز ۰ درصد «راتن تومیتوز» و «فارنهایت ۹/۱۱» به کارگردانی «مایکل مور» با فروش نهایی ۶.۳۵ میلیون دلاری بسیار نزدیک شده است. برادران وارنر این فیلم را از ۱۱ ژانویه در چند شهر دیگر به نمایش درمی‌آورد و انتظار می‌رود آن را به یکی از پنج فیلم پرفروش مستند در سال ۲۰۱۸ تبدیل کند و یا حتی به دستاوردی بهتر برساند.

این هفته فیلم «هلمز و واتسون» با بازی «ویل فرل» و «جان سی. رایلی» سونی بدون آنکه برای منتقدین به نمایش گذاشته شود، و فرجامی جز شکست در گیشه در انتظارش نبود افتتاح شد. تنها ۳۰ درصد مخاطبین دیدن فیلم را توصیه می‌کنند و طبق اعلام «سینمااسکور» مخاطبین به فیلم نمره‌ی D+ داده‌اند. دیزنی با فیلم «سنگ قبر» (Tombstone) به چنین اقدامی دست زده بود. امتیاز ۱۰ درصد «راتن تومیتوز» این فیلم نشان می‌دهد که فیلم یکی از بدترین آثار به نمایش درآمده در سال ۲۰۱۸ است و از این حیث تنها «اسلندر من» (Slender Man) و «مرگ یک ملت» را با امتیاز صفر درصد بالاتر از خود می‌بیند. اما از آنجا که امتیازات منتقدین خیلی دیر منتشر شد، مردم برای دیدن فیلم صف بستند و ۶.۴ میلیون دلار بلیت خریدند. این درحالی است که برخی فیلم را «یک شکست تجاری» توصیف کردند اما نباید از یاد برد که تنها ۴ فیلم در ایام کریسمس به نمایش درآمده و موفق نشده‌اند به فروش بیش از ۶۰ میلیون دلاری دست یابند.

با این وجود، چنین فروشی برای پوشش دادن بودجه‌ی ۴۲ میلیون دلاری پروژه کافی نخواهد بود اگرچه فیلم به سرنوشت «ماشین‌های فانی» (Mortal Engines) یا «به مارون خوش آمدید» که ماه دسامبر امسال به نمایش درآمدند دچار نخواهد شد. اما مشکل اینجاست که مخاطبین «راتن تومیتوز» هم امتیازی بیش از ۹ درصد به فیلم نداده‌اند. با در نظر گرفتن فروش ۱۹.۷ میلیون دلاری پس از گذشت شش روز اکران، پیش‌بینی می‌شود فیلم به فروش ۴۰ تا ۶۰ میلیون دلاری برسد و رکوردی شبیه به فروش ۴۱.۷ میلیون دلار «بیگانه در برابر غارتگر» که در ایام کریسمس اکران شده بود، ثبت کند. بنابراین استودیو باید به انتظار دیدن واکنش مخاطبین خارجی بنشیند.

«مری پاپینز بازمی‌گردد» تا تبدیل شدن به بیست و ششمین فیم پرفروش ماه دسامبر در دوازدهمین روز اکران فاصله‌ی زیادی نداشت اما تا فرارسیدن شب سال نو به چنین موفقیتی خواهد رسید. در بین فیلم‌هایی که در بازه‌ی زمانی ۱۲ روزه به فروشی ۹۷ تا ۱۰۷ میلیون دلاری دست یافته‌اند، آخر هفته‌ی ۲۸ میلیون دلاری «مری پاپینز بازمی‌گردد» تنها فیلم «خانه‌ی بابا» (Daddy’s Home) را با ۲۹.۲ میلیون دلار بالاتر از خود دارد. بنابراین فیلم جدید «راب مارشال» در صورتی که روند خود را حفظ کند به یکی از سه فیلم پرفروش فصل تبدیل خواهد شد. کارشناسان این فیلم موزیکال را اثری برای مخاطبین داخلی به شمار نمی‌آورند و آن را بیش از حد بریتانیایی دانسته‌اند.

براساس گزارش «پست‌ترک»، ۷۰ درصد مخاطبین فیلم سفیدپوستند. با این حال، این فروش این فیلم هنوز ۱۰۲ درصد از فروش ۴۹ میلیون دلاری «بزرگترین شومن» در همین بازه‌ی زمانی پیش است. «پاپینز» فرصت آن را دارد که با ۲۰۰ میلیون دلار پس از «دیو و دلبر» که به فروش ۵۰۴ میلیون دلاری رسیده بود به دومین فیلم موزیکال پرفروش آمریکا تبدیل شود و در غیر این صورت با ۱۷۵ میلیون دلار در رتبه‌ی سوم قرار بگیرد. «ماری پاپینز» نسبت به «بزرگترین شومن» ۴۶ میلیون دلار بیشتر برای استودیو هزینه داشته، با این حال، در آینده معلوم می‌شود که این فیلم در نهایت چگونه با مخاطبین خارجی ارتباط برقرار می‌کند. «بزرگترین شومن» حدود ۶۰ درصد از فروش ۴۳۴ میلیون دلاری خود از بازارهای جهانی را از بازارهای خارجی به دست آورد.

درحالی که «هلمز و واتسون» در روز کریسمس به فروش ۶.۴ میلیون دلاری دست یافت، فیلم «معاون» به کارگردانی فیلمساز برنده‌ی اسکار «آدام مک‌کی» که امید زیادی به کسب جایزه در ماه‌های آینده دارد، با امتیاز «راتن تومیتوز» ۶۴ درصد ۴.۷ میلیون دلار فروخت و در رتبه‌ی ششم قرار گرفت. این فیلم پس از گذشت شش روز ۱۸ میلیون دلار فروخته و امیدوار است در نهایت در بازارهای داخلی ۵۰ میلیون دلار بفروشد، هرچند که هم اکنون با گذر از رکورد «ببخشید که مزاحم می‌شوم» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم استودیوی «اناپورنا» تا به امروز شناخته می‌شود. «معاون» براساس آخرین گزارش‌ها بدون احتساب مخارج بازاریابی و تبلیغات با بودجه‌ی ۶۰ میلیون دلاری تولید شده، یعنی دو برابر هزینه‌ای که مک‌کی برای تولید «رکود بزرگ» سرمایه‌گذاری کرد. فیلم در مورد یک سیاستمدار جمهوری‌خواه بدنام است، بنابراین دو دستگی ایجاد کردن فیلم میان مخاطبین امری طبیعی بود. سینماروهای بالاتر از ۲۵ سال با ۷۸ درصد پرجمعیت‌ترین گروه سنی فیلم بودند و به فیلم امتیاز ۷۴ درصد داده‌اند. درحالی که مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۴۱ درصد به فیلم بالاترین امتیاز را (۷۷ درصد) دادند. گریم سنگین «کریسشن بیل» برای بازی در نقش «دیک چنی» یکی از عوامل مهم مؤثر در بازاریابی فیلم بود. تریلر فیلم اکتبر گذشته رونمایی شد و دیگر ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ ۳۰:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد، درحالی که نرخ میانگین آثار درام مستقل ۱۴:۱ است. از آنجا که «هلمز و واتسون» اثری کمدی است، باید بر روی فروش داخلی حساب باز کند. اگرچه برخی از سینماروها از دیدن فیلم لذت برده‌اند و به حواشی منفی پیرامون فیلم اهمیتی ندادند، اما اکثریت مخاطبین فیلم را تلاشی ناامیدکننده دانسته‌اند.

فیلم انیمیشن «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» نیز این هفته از فروش داخلی ۱۰۰ میلیون دلاری عبور کرد. این فیلم با فروش ۱۰۳.۶ میلیون دلار تا پایان روز شنبه، رکوردی مانند «بینوایان» (۲۰۱۲) و «اگر می‌توانی مرا بگیر»، «شهامت واقعی» (۲۰۱۰) ثبت کرده اما فروش آخر هفته‌ی ۱۸.۳ میلیون دلاری فیلم از تمامی آثار یاد شده پیش است و انتظار می‌رود با توجه به واکنش‌های مثبت مردم و منتقدین این انیمیشن متفاوت به فروش داخلی بیش از ۱۶۰ میلیون دلار برسد. فیلم «بامبلبی» این هفته ۲۰ میلیون دلار دیگر فروخت تا به یکی دیگر از عناوینی تبدیل شود که پس از ۱۰ روز به فروش ۶۰ میلیون دلاری می‌رسد. فیلم «قاطر» با بازی «کلینت ایستوود» نیز این هفته پس از ۱۷ روز اکران به فروش ۶۰ میلیون دلاری دست یافت، اما همچنان امیدوار است در میان ۳۴ فیلم ۱۰۰ میلیون دلاری سال ۲۰۱۸ جای بگیرد. برای فیلمی که به ۱۵۰ میلیون دلار نیاز دارد تا از تحمل زیان بگریزد، فروش ۸۰ میلیون دلار به هیچ وجه مطلوب نیست. فیلم انیمیشن «رالف اینترنت را خراب می‌کند» از رقابت با رکورد «کوکو» که در سال گذشته اکران شد بازمانده اما هنوز ۹ میلیون دلار با «گیسوکمند» (Tangled) فاصله دارد.

فیلم انیمیشن «گرینچ» نیز اگرچه ممکن است به فروش نهایی ۳۰۰ میلیون دلاری دس پیدا نکند، اما فروش ۲۶۶ میلیون دلاری آن را به یکی از پرفروش‌ترین‌های فصل تبدیل می‌کند، حتی وقتی که در میان آثار استودیوی ایلومینیشن در سه رتبه پایین قرار گرفته باشد. «سوگلی» با ۱۵.۲ میلیون دلار و «ماری ملکه‌ی اسکاتلند» با ۹ میلیون دلار، هریک با اکران در کمتر از ۸۵۰ سالن نمایش به فروشی مطلوب دست یافته‌اند. هر دوی این فیلم‌ها علمکرد بهتری نسبت به «به مارون خوش‌آمدید» به کارگردانی «رابرت زمه‌کیس» که ۷.۷ میلیون دلار فروخته ثبت کرده‌اند. این هفته فیلم «براساس جنسیت» (On Basis of Sex) با امتیاز ۷۴ درصد از «راتن تومیتوز» و فروش میانگین ۲۰.۹ هزار دلاری در هر سالن و فروش آخر هفته‌ی ۱.۵ میلیون دلاری در ۳۳ سالن نمایش، افتتاح شد. «ویرانگر» با بازی «نیکل کیدمن» نیز با امتیاز ۷۶ درصد «راتن تومیتوز» از روز کریسمس در سه سالن به نمایش درآمده و ۱۱۵.۶ هزار دلار فروخته و رکورد میانگین ۱۱۵.۶ هزار دلاری براساس تعداد سالن را به ثبت رسانده است. فیلم «استن و اولی» با امتیاز ۸۹ درصد «راتن تومیتوز» که از روز جمعه در ۵ سالن به نمایش درآمده نیز رکورد میانگین فروش ۱۵.۹ هزار دلاری را از فروش آخر هفته‌ی ۷۹.۶ هزار دلاری به ثبت رسانده است.

سال گذشته در چنین روزهایی «آخرین جدای» پس از سه هفته اکران به فروش ۵۰۰ میلیون دلاری رسیده بود و «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» ۵۲ میلیون دلار فروخته بود. فیلم‌های «بازی مالی» و «همه‌ی پول‌های دنیا» هم که در روز کریسمس افتتاح شده بودند، به ترتیب ۱۲.۷ و ۵.۳ میلیون دلار در هفته‌ی اول اکران درآمدزایی کردند. ده فیلم پرفروش گیشه در هفته‌ی مشابه سال گذشته ۱۷۳.۳ میلیون دلار فروخته بودند که البته شامل شب سال نو نیز می‌شد. امسال ده فیلم پرفروش هفته در مجموع ۱۶۳.۱ میلیون دلار فروختند.

هفته‌ی آینده فیلم ترسناک «اتاق خروج» (Escape Room) سونی با بازی «تیلور راسل»، «دبرا ان وول» و «تایلر لابین» با درجه‌ی سنی PG-13 در ۲۹۰۰ سالن به نمایش درمی‌آید.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *