نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Aladdin Aladdin $13,730,016
$183 $185,537,718 10 موسیقی متن
Godzilla Godzilla: King of the Monsters $12,163,106 $170 $47,776,293 3 موسیقی متن
Rocketman Rocketman $7,273,218
$40 $25,725,722 3 موسیقی متن
Ma Ma $4,313,390 $5 $18,099,805 3 موسیقی متن
John Wick John Wick: Chapter 3 – Parabellum $3,505,470
$55 $125,738,271 17 موسیقی متن
Avengers: Endgame Avengers: Endgame $2,583,086
$356 $815,726,275 38 موسیقی متن
Pokemon Detective Pikachu Pokemon Detective Pikachu $2,249,820 $150 $130,890,093 24 موسیقی متن
Booksmart Booksmart $982,320 $6 $14,339,576 10 موسیقی متن
Brightburn Brightburn $762,837 $6 $14,353,235 10 موسیقی متن
A Dog's Journey A Dog’s Journey $377,860 $16 $18,838,855 17 موسیقی متن

فیلم «گودزیلا: سلطان هیولاها» (Godzilla: King of the Monsters) استودیوی برادران وارنر و لجندری به کارگردانی «مایکل داتری» این هفته در ۴۱۰۸ سالن سینمای آمریکای شمالی اکران شد و با رکورد فروش آخر هفته ۴۹ میلیون دلاری پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شد. حتی برخی از استودیوهای رقیب گزارش داده‌اند که فیلم در سه روز اول اکران ۴۷ میلیون دلار بیشتر بلیت فروشی نکرده است. از این گذشته فروش ۱۳۰ میلیون دلاری فیلم در خارج از مرزهای ایالات متحده به همین میزان نامطلوب است. فیلم «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» (Kong: Skull Island) در اولین روز شنبه تا ۱۹ درصد نسبت به روز قبل با افزایش فروش مواجه شد، درحالی که فروش «سطلان هیولاها» در روز شنبه نسبت به جمعه ۱۷ درصد کاهش داشت و از ۱۹.۷ به ۱۶.۳ میلیون دلار رسید. حتی فیلم «علاءالدین» که دومین هفته‌ی اکرانش را سپری می‌کرد در روز شنبه ۱۷.۳ میلیون دلار فروخت.

مخاطبین طبق گزارش «پست‌ترک» به فیلم امتیاز چهار ستاره می‌دهند. بنابراین سؤال اینجاست که چگونه پیش‌بینی‌های ۶۰ میلیون دلاری برای قسمت جدید «گودزیلا» ابتدا به ۵۱ و سپس به ۴۹ میلیون دلار کاهش پیدا کردند؟ پاسخ به طور خلاصه این است که فروش کلی بلیت در روزهای پایانی تعطیلات آخر هفته به یکباره کاهش پیدا کرد. با این حال، این هفته فیلم «راکتمن» (Rocketman) پارامونت با بازی «تارون اجرتون» در نقش «التون جان» موفق شد مخاطبین هدف خود را جذب کند و ۲۵ میلیون دلار در سه روز اول اکران در آمریکا فروش کند. فیلم «ما» (Ma) استودیوی یونیورسال و بلوم‌هاوس با بازی «اکتاویا اسپنسر» نیز که با بودجه‌ی بسیار نازل ۵ میلیون دلار تولید شده عملکرد درخشانی داشت و ۱۸.۲ میلیون دلار فروخته است. هر دوی این فیلم‌ها طبق ادعای کارشناسان مالی به سوددهی خواهند رسید. «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که این هفته فیلم‌ها در مجموع ۱۷۳.۹ میلیون دلار فروخته‌اند و با رشد ۶۱ درصدی نسبت به هفته‌ی مشابه در سال گذشته همراه بوده‌اند. با این حال، باکس آفیس امسال با ۴.۶ میلیارد دلار در بازه‌ی زمانی ۱ ژانویه تا ۲ ژوئن تا ۷.۶ درصد با سال گذشته فاصله دارد.

استودیوی برادران وارنر برای بازاریابی «گودزیلا» به عنوان یک رویداد مهم سینمایی سخت کوشید و تریلر آن را نزدیک به یک سال قبل رونمایی کرد، اما مخاطبین می‌دانستند که با داستانی تکراری مواجه خواهند شد. وارنرها سعی کردند با نمایش «میلی بابی براون» ستاره‌ی سریال نوستالژیک «چیزهای عجیب» (Stranger Things) که در شبکه‌های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک دارای ۲۰.۳ میلیون هوادار است در تریلرها، فیلم را به فروش برسانند. اما حقیقت این است که در انتخاب بازیگران «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» بهتر عمل شده بود. در آن فیلم ستارگانی چون «ساموئل جکسون»، «تام هیدلستون» از دنیای مارول و «بری لارسن» پس از کسب اسکار با «اتاق» (و پیش از برگزیده شدنش به عنوان «کاپیتان مارول») حاضر بودند. برادران وارنر در تریلرهای فیلم تمامی هیولاهای پرسر و صدا را به مخاطبین نشان داد و از موسیقی کلاسیک چندگانه استفاده کرد تا شگفتی دنیای اثر را به بیننده القا کند.

با وجود این، به فروش رساندن چندگانه‌ای قدیمی چون «گودزیلا» و جذ مخاطب کار بسیار دشواری بود. بعضی کارشناسان بر این باورند که برای چنین اثری، بودجه‌ی ۱۷۰ میلیون دلاری بیش از حد بالا است. حتی در برخی گزارش‌ها بودجه‌ی فیلم ۱۸۵ میلیون دلار ذکر می‌شود. واکنش مخاطبین پس از تماشای فیلم و خروج از سالن‌ها مثبت است اما امتیاز ۴۰ درصد «راتن تومیتوز» بزرگترین مانع «گودزیلا ۲» در کشاندن مردم به سینما بود. دو قسمت قبلی این چندگانه از «راتن تومیتوز» امتیاز مشابه ۷۵ درصد دریافت کرده بودند. «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» در بازارهای جهانی ۵۲۹ میلیون دلار فروخت و درحالی که با احتساب مخارج بازاریابی با بودجه‌ی ۳۰۰ میلیون دلاری تولید شد، به سود تقریبی ۵۲ میلیون دلاری دست یافته بود و برادران وارنر ۲۵ درصد سهم خود را دریافت کرد.

چه کسی حاضر است برای دیدن فیلمی شبه-آخرالزمانی و رونالد امریک-گونه به سالن‌های سینما مراجعه کند؟ این هفته فیلم «گودزیلا» در بازارهای خارجی ۱۳۰ میلیون دلار فروخت و انتظارات کارشناسان را برآورده نساخت. در میان سه فیلم هیولایی «سلطان هیولاها»، «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» و «گودزیلا»، «سلطان هیولاها» با ۴۹ میلیون دلار کمترین فروش را در آمریکای شمالی به ثبت رسانده است. درست مثل «بامبلبی» (Bumblebee) که باید در سال ۲۰۱۷ به جای «ترنسفورمرها: آخرین شوالیه» اکران می‌شد، فیلم ترکیبی «گودزیلا در برابر کونگ» لجندری می‌تواند نجات‌بخش دنیای هیولایی استودیو باشد. اما «حاشیه‌ی اقیانوس آرام: طغیان» (Pacific Rim Uprising) که ماه مارس سال گذشته روی پرده رفت، اثری پرهیولا است و شباهت‌های زیادی به این دنیای سینمایی لجندری دارد.

مخاطبین زیر ۱۸ سال فیلم «سلطان هیولاها» که ۱۶ درصد سینماروها را تشکیل می‌داند، طبق اعلام «سینمااسکور» به فیلم نمره‌ی A- داده‌اند و مخاطبین زیر ۲۵ سال با ۴۱ درصد نیز همین نمره را برای فیلم ثبت کرده‌اند. «فندنگو» آمار پیش‌فروش بلیت «سلطان هیولاها» را بالاتر از «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» می‌دانست، اما این گزارش‌های برای استودیو سرمایه نمی‌شود. این فیلم در مجموع مانند «گودزیلا» در سال ۲۰۱۴ و «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» از مخاطبین نمره‌ی B+ «سینمااسکور» دریافت کرده است.

«سلطان هیولاها» در بیش از ۶۰۰ سالن سینما در ژاپن هم به نمایش درآمد و ۸.۴ میلیون دلار فروخت و پرفروش‌ترین فیلم این کشور شد. نمایش این فیلم در مکزیک با فروش ۴.۶ میلیون دلاری روبرو شد و دومین فیلم پرفروش آن کشور شناخته شد. «گودزیلا ۲» در ۹۸۱ سالن سینما در بریتانیا هم روی پرده رفت و رکورد ۴.۴ میلیون دلاری را ثبت کرد.

از فروش کم‌نظیر «علاءالدین» دیزنی در هفته‌ی دوم اکران نیز نباید غافل شد. این فیلم که مانند «سلطان هیولاها» به دنبال جذب مخاطبین خانوادگی بود، با افت فروش ۵۳ درصدی نسبت به افتتاحیه ۴۲.۳ میلیون دلار فروخت و اکثر مخاطبین خانوادگی و کودکان زیر ۱۲ سال را به سمت خود کشاند. هرچند ۶۳ درصد از مخاطبین «گودزیلا ۲» را همین کودکان زیر ۱۲ سال تشکیل می‌دهند، اما ۴۳ درصد از مخاطبین «علاءالدین» نیز از این گروه سنی بودند. این مسئله قدرت دیزنی و هراس احتمالی استودیوهای رقیب برای رویارویی با آثار این استودیو را نشان می‌دهد. با وجود اینکه موفقیت «علاءالدین» تضمین شده نبود، و بیشتر مخاطبین زن را هدف گرفته بود، اما باز هم گروه‌های مختلفی را از جمله زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۹ درصد، زنان زیر ۲۵ سال با ۲۷ درصد، مردان زیر ۲۵ سال با ۲۲ درصد و مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۱ درصد را تسخیر کرد.

فیلم موزیکال «راکتمن» پارامونت این هفته در سراسر دنیا به نمایش درآمد و مخاطبین بزرگسال‌تر را از خانه بیرون کشید. حدود ۴۵ درصد مخاطبین این فیلم را افراد ۴۵ ساله تشکیل می‌دهند و ۵۵ درصد آنان را سینماروهای بالاتر از ۳۰ ساله. روایت زندگی پرزرق و برق «التون جان» مطابق انتظار در نیویورک و لس آنجلس با فروش بهتری مواجه شده است. با این حال، «راکتمن» در ایالات مرکزی آمریکا از جمله آستین و دیترویت هم فروش قابل توجهی را ثبت کرد. «راکتمن» که در روزهای پنجشنبه و جمعه ۹.۲ میلیون دلار فروخته بود، از روز شنبه ۹.۳ میلیون دلار تصاحب کرد و ثابت کرد که مخاطبین فیلم در حال افزایش است. استودیوهای رقیب پارامونت و کارشناسان مالی حساب ویژه‌ای بر روی این فیلم بیوگرافیکال ۴۱ میلیون دلار باز کرده‌اند. «راکتمن» به علت وجود صحنه‌های جنسی، هرگز قرار نبود مانند «رپسودی بوهمی» بازاریابی شود. آن فیلم بیوگرافیکال برای «فردی مرکوری» با درجه‌ي سنی PG-13 روی پرده رفت.

کارزار تبلیغاتی «راکتمن» اکتبر گذشته با رونمایی اولین تریلر در مراسم «آمریکن میوزیک» آغاز شد. پارامونت تریلر دوم فیلم را در هفته‌ی برگزاری مراسم اسکار در برنامه‌ی «صبح بخیر آمریکا» منتشر کرد و تیزرهای دیگر آن را در حین پخش مراسم از تلویزیون روی ایر برد. اجرای مشترک «تارون اجرتون» و «التون جان»‌در مراسم خیریه‌ی «بنیاد ایدز» نقطه‌ی عطف بازاریابی «راکتمن» بود و نشان داد که اجرتون برای بازی در این نقش زاده شده. پارامونت ویدیوهای جدیدی از فیلم را مارس گذشته برای اصحاب رسانه به نمایش درآورد. اجرتون و «دکستر فلچر» کارگردان فیلم به سینماکان آمدند و تیزرهای جدید فیلم را رونمایی کردند. اجرتون علاوه بر این با حضور در شوی «جیمز کوردن» در ماه مارس به همراه «ریچارد مدن» ستاره‌ی «بازی تاج‌وتخت» یک اپیزود «کارپول کاریوکی» اجرا کرد.

تیزرهای تلویزیونی «راکتمن» در خلال پخش سریال‌هایی مانند «ما همینیم» (This Is Us) که مخاطبینش را اغلب زنان تشکیل می‌دهند پخش شد. در آخرین مرحله‌ی بازاریابی فیلم در ماه می، تیزرهای فیلم در حین برگزاری مراسم «بیلبورد میوزیک»، «صدا» و «آمریکن آیدل» روی ایر رفت و سینماروهای جوان‌تر را هدف گرفت. از این گذشته، پارامونت با «یونیورسال موزیک» لیبل «التون جان» همکاری نزدیکی داشت و فیلم را به کمک ستارگانی چون «اد شیران» و شرکت‌هایی چون اسپاتیفای و آمازون بازاریابی کرد. جان و اجرتون به همراه «گایلز مارتین» در شوی «زین لو» در ایستگاه رادیویی Beats1 حاضر شدند و در مورد ساوندترک فیلم گفتگو کردند. در همین حین کانال یوتیوب جان به پخش اجراهای تاریخی خواننده که به فیلم مرتبط بودند اقدام می‌کرد. در نهایت «راکتمن» در جشنواره‌ی فیلم کن به نمایش درآمد و پس از اکران آن اجرتون و جان اجرای مشترکی را روی صحنه بردند.

پس از نمایش «راکتمن» در کن بازخوردهای مثبتی در شبکه‌های اجتماعی در مورد فیلم شنیده می‌شد. شمار هواداران و مشاهدات ویدیویی مرتبط با این فیلم به گزارش «رلیش‌میکس» به ۱۱۵ میلیون می‌رسد، درحالی که این رقم برای «رپسودی بوهمی» در فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و یوتیوب به ۲۴۲ میلیون رسیده بود. ویدیوهای پربیننده‌ی «راکتمن» با نرخ ۹:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد، حال آنکه نرخ اشتراک‌گذاری ویدیوهای فیلم بیوگرافیکال «فردی مرکوری» به ۱۹:۱ می‌رسید. «راکتمن» بهترین امتیاز را (۹۰ درصد) از مخاطبین زن بالاتر از ۲۵ سال دریافت کرده است.

این هفته سیاهپوستان ۳۶ درصد از مخاطبین فیلم «ما» (Ma) به کارگردانی «تیت تیلور» را تشکیل دادند. یونیورسال گزارش می‌دهد که افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله ۷۰ درصد کل سینماروها و خریداران بلیت بوده‌اند و زنان ۵۳ درصد مراجعین را شکل می‌دهند. با اینکه افتتاحیه‌ی ۲۰ میلیون دلاری آغازی ایده‌آل برای این فیلم می‌بود، اما «ما» با فروش ۶.۵۵ میلیون دلاری از روز شنبه و در مجموع افتتاحیه‌ی ۱۸.۲ میلیون دلاری برخلاف «گودزیلا» گام اول را با قدرت برداشت. استودیو با اسپنسر بازیگر برنده‌ی اسکار فیلم که در شبکه‌های اجتماعی دارای ۱.۱ میلیون دنبال‌کننده است، همکاری بسیار خوبی داشت. او در شوهای «الن»، «جیمز کوردن»، و «مارتا و اسنوپ» حضور یافت و در خصوص پروژه صحبت کرد. کمپین فیلم از فوریه گذشته با انتشار اولین تریلر آغاز شد. مخاطبین سفیدپوست ۳۷ درصد، سیاهپوستان ۳۶ درصد، افراد اسپانیایی تبار ۱۶ درصد و سینماروهای آسیایی تبار ۱۱ درصد خریداران بلیت برای فیلم «ما» را تشکیل می‌داند.

این هفته فیلم «جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم» در سومین هفته‌ی اکران با افت فروش ۵۴.۹ درصدی مواجه شد و با ۱۱.۱ میلون دلار در جایگاه پنجم ایستاد. «انتقام‌جویان: دست آخر» نیز در ششمین هفته به فروش ۷.۸ میلیون دلاری دست یافت و ششم شد. این فیلم با ثبت فروش جهانی ۲.۷ میلیارد دلاری در آستانه‌ی عبور از رکورد «آواتار» به کارگردانی «جیمز کامرون» و تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ است.

هفته‌ی آینده فیلم «ققنوس تاریکی» (Dark Phoenix) از چندگانه‌ی «اکس-من» با بازی «سوفی ترنر» و «جسیکا چستین» در ۳۵۰۰ سالن توسط فاکس اکران می‌شود و استودیوی یونیورسال انیمیشن «زندگی خصوصی حیوانات خانگی ۲» (The Secret Life of Pets 2) را در ۴۴۰۰ سالن سینما روی پرده می‌برد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *