نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Ralph Breaks the Internet Ralph Breaks the Internet $7,909,049 $175 $119,105,178 12  موسیقی متن
Creed II Creed II $4,344,306 $50 $80,975,332 12  موسیقی متن
Dr. Seuss' The Grinch 2018 Dr. Seuss’ The Grinch 2018 $5,625,605 $75 $203,705,980 24  موسیقی متن
Fantastic Beasts Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald $3,263,348 $200 $134,502,962 17  موسیقی متن
Bohemian Rhapsody Bohemian Rhapsody $2,199,330 $52 $164,331,737 31  موسیقی متن
Instant Family Instant Family $1,866,437 $48 $45,947,845 17  موسیقی متن
The Possession of Hannah Grace The Possession of Hannah Grace $1,482,739 $9.5 $6,401,744 3  موسیقی متن
Robin Hood Robin Hood 2018 $1,354,338 $100 $21,809,306 12  موسیقی متن
Widows Widows $1,195,370 $75 $33,063,398 17  موسیقی متن

انیمیشن «رالف اینترنت را خراب می‌کند» (Ralph Breaks the Internet) این هفته تنها با یک چالش مواجه شد و آن اثری بود به نام «موگلی» (Mowgli) به کارگردانی «اندی سرکیس» که به صورت محدود به نمایش درآمده و قرار است ۷ دسامبر به صورت اینترنتی منتشر شود. با توجه به اینکه نت‌فلیکس آمار و ارقام فروش فیلم‌ها را گزارش نمی‌دهد، ما دقیقاً نمی‌دانیم این فیلم با چه استقبالی مواجه شده، اما منتقدین با امتیاز ۵۰ درصد «راتن تومیتوز» واکنش چندان مثبتی به آن نشان نداده‌اند. با این حال، برای اینکه بدانیم «رالف» در دومین هفته‌ی اکران پرفروش‌ترین فیلم آمریکای شمالی شناخته شده و حتی ممکن است هفته‌ی آینده نیز صدرنشینی خودش را حفظ کند، به آمار نت‌فلیکس نیازی نداریم.

«رالف اینترنت را خراب می‌کند» در آخر هفته‌ی تعطیلات شکرگزاری تا مرز رکوردشکنی پیش رفت و در نهایت موفق نشد رکورد «منجمد» (Frozen) را پشت سر بگذارد. اما این هفته که استودیوهای بزرگ هیچ فیلمی را به صورت گسترده اکران نکردند، با فروش آخر هفته‌ی ۲۵.۸ میلیون دلاری در رتبه‌ی اول باقی ماند. این فیلم با فروش ۱۱۹ میلیون دلاری پس از گذشت ۱۲ روز، رکورد فروش «موانا» (Moana) و «ماداگاسکار: فرار به آفریقا» (Madagascar: Escape 2 Africa) در ماه نوامبر را تکرار کرد. این دو فیلم به ترتیب ۱۱۹ و ۱۲۰ میلیون دلار در دوازدهمین روز اکران فروختند. «موانا» در دومین هفته‌ی اکران خود که مانند «رالف ۲» با آخر هفته‌ی پس از تعطیلات شکرگزاری مصادف شده بود ۲۸.۲ میلیون دلار فروخته بود و در نهایت به فروش داخلی ۲۴۸ میلیون دلاری رسید. «رالف» نیز همین مسیر را دنبال می‌کند البته باید در نظر داشت که این فیلم هفته‌ی آینده رقیبی را پیش روی خود نخواهد داشت. «موانا» در سومین هفته‌ی اکران مجبور بود با «میهمانی کریسمس اداری» (Office Christmas Party) که به فروش ۱۶.۵ میلیون دلاری رسید رقابت کند. به این ترتیب «رالف اینترنت را خراب می‌کند» هنوز هم فرصت این را دارد تا از رکورد فروش داخلی ۱۸۹ میلیون دلاری «رالف خرابکار» (Wreck-It Ralph) عبور کند. آن فیلم در دوازدهمین روز اکران ۱۰۱ میلیون دلار فروخته بود. دنباله‌ی «رالف خرابکار» از در حال حاضر به فروش جهانی ۲۰۶ میلیون دلاری دست یافته است. به این ترتیب دیزنی برای سومین سال متوالی صدر جدول آخر هفته‌ی پس از تعطیلات شکرگزاری را تصاحب کرد. به گزارش «پُست‌ترک»، حدود ۴۴ درصد مخاطبین این فیلم سینماروهای غیر-خانوادگی، ۳۸ درصد آنان کودکان و ۱۸ درصد والدین بودند.

فیلم ترسناک «تسخیر هنا گریس» (The Possession of Hannah Grace) استودیوی «اسکرین‌جمز» متعلق به «سونی پیکچرز» که درجه‌ی سنی بزرگسال دریافت کرده، این هفته افتتاح شد و با وجود آنکه با بودجه‌ی ۹.۵ میلیون دلاری به تولید رسیده، فروش افتتاحیه‌ی ۶.۵ میلیون دلاری و امتیاز ۱۷ درصد «راتن تومیتوز» موجب نمی‌شود این فیلم به یک پدیده یا دست کم گرفته شده تبدیل شود. وخامت شرایط فیلم به حدی بود که طبق شنیده‌ها مسئولین سونی هر فروشی بیش از ۵ میلیون دلار را پیروزی تلقی می‌کردند. چنین فروشی فیلم را اندکی بالاتر از «بابا نوئل بد ۲» (Bad Santa 2) و «بیب: خوک در شهر» (Babe: Pig in the City) قرار می‌دهد که در ماه نوامبر افتتاح شدند و به ترتیب با فروش داخلی ۱۷.۷ و ۱۸.۳ میلیون دلاری به اکران خود خاتمه دادند. پایانی در این حد و اندازه نه تنها برای پوشش دادن بودجه‌ی «هنا» با احتساب مخارج بازاریابی کافی نخواهد بود، بلکه حتی به زیانی که فیلم «دختری در تار عنکبوت» (The Girl in the Spider’s Web) به سونی وارد آورد و به ناامیدکننده‌ترین فیلم استودیو در سال جاری تبدیل شد نزدیک هم نیست. سونی امیدوار است این شکست‌ها را با انیمیشن «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Into the Spider-Verse) که به زودی به نمایش درمی‌آید جبران کند. مخاطبین زن زیر ۲۵ سال با ۲۹ درصد پرجمعیت‌ترین گروه سنی سینمارو برای این فیلم بودند و مردان زیر ۲۵ سال با ۲۵ درصد، مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۵ درصد، و زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۱ درصد، به سالن‌ها آمدند. همچنین ۴۳ درصد از مخاطبین فیلم سفیدپوست، ۲۷ درصد اسپانیایی‌تبار و ۱۹ درصد سیاهپوست بودند.

فیلم «کرید ۲» (Creed II) که هفته‌ی گذشته چندین رکورد را جا به جا کرد و به عنوان پرفروش‌ترین فیلم لایو-اکشن تعطیلات شکرگزاری در افتتاحیه شناخته شد، با فروش آخر هفته‌ی ۱۶.۸ میلیون دلاری در رتبه‌ی سوم قرار گرفته و به فروش داخلی ۸۱.۱ میلیون دلاری دست یافته است. مخاطبین فیلم در دومین هفته‌ی اکران ۳۹ درصد سفیدپوست، ۳۵ درصد سیاهپوست، و ۱۸ درصد اسپانیولی زبان بودند و مانند هفته اول به فیلم امتیاز چهارو نیم ستاره دادند. این فیلم که طبق اعلام «سیلوستر استالونه» آخرین فیلم از چندگانه‌ی «راکی» با حضور او بود، در حال حاضر از رکورد «چهار کریسمس» (Four Christmases) پیش است، فیلمی که در پایان اکران به فروش ۱۲۵ میلیون دلاری رسیده بود. فیلم «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) فروش داخلی ۱۳۴ میلیون دلاری را پشت سر گذاشته اما در هفدهمین روز اکران به سختی سقوط کرده و پایین‌تر از «گرگ‌ومیش‌» (Twilight) و «ماداگاسکار: فرار به آفریقا» قرار دارد که هیچیک به فروش ۲۰۰ میلیون دلاری نرسیدند. با این حال، این فیلم پانزدهمین فیلمی است که امسال از فروش جهانی نیم میلیارد دلاری گذر می‌کند. «راپسودی بوهمی»‌ (Bohemian Rhapsody) دیگر فیلمی است که امسال از فروش جهانی ۵۰۰ میلیون دلاری عبور کرده است. کمتر کسی تصور می‌کرد که فروش داخلی این فیلم از «جانوران شگفت‌انگیز» پیشی بگیرد. این فیلم پس از پشت سر گذاشتن ۳۱ روز اکران ۱۶۴ میلیون دلار در بازارهای داخلی فروخته و تنها ۳ میلیون دلار این دو فیلم را از هم جدا کرده است. «جنایات گریندل‌والد» وارنر با ۱۱.۲ میلیون دلار در رتبه‌ی چهارم جای گرفته و فیلم بیوگرافیکال «فردی مرکوری» با ۸.۱ میلیون دلار رده پنجم جدول فروش را اشغال کرده است.

انیمیشن «گرینچ» (The Grinch) استودیوی ایلومینیشن هم به فروش آخر هفته‌ی ۱۷.۷ میلیون دلاری رسید و در رتبه‌ی دوم ایستاد. این فیلم تا زمانی که «بازگشت مری پاپینز» (Mary Poppins Returns) روی پرده می‌رود، با چالشی مواجه نخواهد بود. «گرینچ» در بیست و چهارمین روز اکران به باشگاه ۲۰۰ میلیون دلاری‌ها پیوسته و از رکورد «چطور گرینچ کریسمس را دزدید» با کارگردانی «ران هاوارد» پیشی گرفت. آن فیلم در این بازه‌ی زمانی ۱۹۵.۵ میلیون دلار فروخته بود. فیلمی که در این بازه‌ی زمانی با فروش ۱۹۰ میلیون دلاری مواجه شده و به پایین‌ترین فروش داخلی در ماه نوامبر دست یافته، «لیگ عدالت» (Justice League) است که با ۲۲۹ میلیون دلار به اکران خود در آمریکای شمالی پایان داد. پیش‌بینی می‌شود فیلم «گرینچ» فروش نهایی ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون دلاری را ثبت کند.

«خانواده‌ی فوری» (Instant Family) که پس از شروعی بی‌فروغ به فروش آخر هفته‌ی ۶.۵ میلیون دلاری و فروش داخلی ۴۵.۹ میلیون دلاری دست پیدا کرده، به نظر نمی‌رسد که در پایان بتواند بیش از ۶۰ میلیون دلار از بازارهای داخلی حاصل کند، اما با توجه به اینکه با بودجه‌ی ۴۸ میلیون دلاری به تولید رسیده، بدون کمک فروش جهانی جز زیان چیزی برای استودیوی پارامونت نخواهد داشت. این درحالی است که منتقدین به فیلم امتیاز بالای ۸۲ «راتن تومیتوز» داده‌اند. فیلم «بیوه» (Widows) استودیوی فاکس نیز که با بودجه‌ی ۴۲ میلیون دلاری تولید شده این هفته از فروش ۳۳ میلیون دلاری عبور کرد. از طرف دیگر فیلم «کتاب سبز» (Green Book) استودیوی یونیورسال که اخیراً برنده جایزه‌ی بهترین فیلم سال از طرف «هیأت ملی نقد» هم شده تعداد سالن‌هایش را افزایش نداد و با همان ۱۰۶۵ سالن نمایش با افت فروش ۲۶ درصدی به فروش آخر هفته‌ی ۴.۱ و فروش داخلی ۱۴ میلیون دلاری رسید. به گزارش «پست‌ترک»، ۸۰ درصد سینماروها دیدن این فیلم را به سایرین توصیه می‌کنند. بزرگسالان بالاتر از ۲۵ سال ۸۷ درصد مخاطبین این فیلم را تشکیل می‌دهند و ۵۱ درصد آنان زن و ۴۹ درصدشان مرد هستند. همچنین ۵۹ درصد آنان سفیدپوست، ۱۸ درصد سیاهپوست، ۱۱ درصد اسپانیایی تبار و ۱۰ درصد آسیایی تبار بودند.

اما هیچیک از این شکست‌ها با فاجعه‌ی «رابین هود» استودیوی لاینزگیت قابل قیاس نیست. این فیلم که با بودجه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شده، تا کنون تنها ۲۶ میلیون دلار از بازارهای خارجی به دست آورده و در کنار فیلم‌های پرخرج و شکست‌خورده‌ی دیگر امسال از قبیل «چین خوردگی زمان» (A Wrinkle in Time)، «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (Solo: A Star Wars Story) و «فندق‌شکن و عوالم چهارگانه» (The Nutcracker and the Four Realms) قرار می‌گیرد.

این هفته فیلم «محبوب» (The Favourite) تازه‌ترین اثر «یورگوس لانتیموس» با بازی «اما استون»، «اولیویا کلمن»، و «ریچل وایس» تعداد سالن‌های خود را به ۳۴ رساند و ۱.۱ میلیون دلار دیگر فروخت و به رکورد فروش میانگین ۳۲.۵۰۰ هزار دلاری در هر سالن رسید. فیلم «آنا و آپوکالیپس» (Anna and the Apocalypse) که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۴ درصد دریافت کرده، با اکراندر ۴ سالن سینما به فروش ۵۴ هزار دلاری رسید و رکورد فروش میانگین کم‌نظیر ۱۰ هزار دلاری در هر سالن را به ثبت رساند. فیلم تحسین شده‌ی «دزدان فروشگاه» (Shoplifters) به کارگردانی «هیروکازو کوره-ادا» نیز با امتیاز ۹۹ درصد «راتن تومیتوز» در چهارده سالن به نمایش درآمد و ۱۰۶ هزار دلار فروخت.

سال گذشته در چنین روزی فیلم «هنرمند فاجعه» (The Disaster Artist) در ۱۹ سالن روی پرده رفت و ۱.۲ میلیون دلار فروخت. فیلم «تایتانیک» نیز به مناسب بیستمین سالگرد اکران در ۸۷ سالن اکران شد و ۴۳۸ هزار دلار درآمدزایی کرد. اما این فیلم «کوکو» (Coco) بود که بار دیگر با فروش ۲۷.۵ میلیون دلاری در دوازدهمین روز اکران صدر جدول فروش را در اختیار گرفت. فیلم برنده‌ی اسکار «شکل آب» (The Shape of Water) نیز اکران محدو خود را در ۲ سالن نمایش آغاز کرد و ۱۶۶.۵ هزار دلار فروخت.

آمریکا منتظر اعلام اسامی فیلم‌های نامزد گلدن گلوب می‌ماند و بعد از آن، این آثار مستقل خواهند بود که بازار را در دست می‌گیرند. هفته‌ی آینده فیلم «فهرست شیندلر» (Schindler’s List) اسپیلبرگ به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد انتشار دوباره اکران می‌شود. فیلم مدعی اسکار «ماری ملکه‌ی اسکاتلند» (Mary Queen of Scots) با بازی «سرشا رونان» و «مارگو رابی»، فیلم «بن بازگشته است» (Ben is Back) با بازی «جولیا رابرتس» و «لوکاس هجز»، و «واکس لاکس» (Vox Lux) با بازی «ناتالی پورتمن» دیگر آثاری‌اند که هفته‌ی آینده عرضه خواهند شد.

 

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *