نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Solo: A Star Wars Story Solo: A Star Wars Story $8,789,000 $250 $148,888,692 10 موسیقی متن
Deadpool 2 Deadpool 2 $6,970,000 $110 $254,652,438 17 موسیقی متن
Avengers: Infinity War Avengers: Infinity War $3,085,000 $300 $642,869,932 38 موسیقی متن
Adrift Adrift $3,000,000 $35 $11,510,000 3 موسیقی متن
Book Club Book Club $1,940,000 $10 $47,316,748 17 موسیقی متن
Upgrade Upgrade $1,096,000 $4 $4,458,000 3 موسیقی متن
Life of the Party Life of the Party $900,000 $30 $46,300,630 24 موسیقی متن
Breaking In Breaking In $757,000 $6 $41,346,015 24 موسیقی متن
Overboard Overboard $683,000 $12 $45,523,194 31 موسیقی متن
Action Point Action Point $626,000 $19 $2,315,000 3 موسیقی متن

در آخر هفته‌ای سراسر رکود و بی‌رونقی، کاری از شنبه شب هم ساخته نبود. دیزنی گزارش می‌دهد که «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» در دومین هفته اکران ۲۹.۳ میلیون دلار فروخته و مجموع فروش داخلی خود را به ۱۴۸.۹ میلیون دلار رسانده است. این درآمد از آخر هفته‌ای به دست آمد که فروش شنبه شب آن نسبت به روز جمعه ۵۱ درصد افزایش داشت. فروش هفته دوم «سولو» در میان تمامی عناوین «جنگ ستارگان»‌ دیزنی و اپیزودهای اول تا سوم استودیوی فاکس قرن بیستم در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. افت فروش ۶۰ درصدی برای عناوین بزرگی که در آخر هفته روز یادبود اکران می‌شوند طبیعی است، اما این مسئله در مورد «سولو» که افتتاحیه موفقی را پشت سر نگذاشته ناراحت کننده است. علل و عوامل شکست این فیلم را هفته گذشته به اجمال بررسی کردیم، اما واضح است که نمره بالای A- سینمااسکور و امتیاز ۸۷ درصد از راتن تومیتوز نتوانست نام فیلم را بر سر زبان‌ها بیندازد و مردم بیشتری را به سالن‌های سینما بکشاند.

این هفته فیلم «ددپول ۲» استودیوی فاکس قرن بیستم در سومین هفته اکران ۲۳.۳ میلیون دلار فروخت و فروش داخلی خود را به رقم ۲۵۴.۶ میلیون دلار رساند. فروش این فیلم نسبت به آخر هفته روز یادبود ۴۶ درصد با افت مواجه شد و موفق شد همچنان آمار بلیت فروشی خوب خود را پس این تعطیلات هم حفظ کند. مسئله مهم در مورد این فیلم ابرقهرمانی با درجه سنی بزرگسال هم همین تداوم بلیت فروشی است و علت آن تنها به درجه سنی آن برنمی‌گردد. «ددپول ۲» به سمت فروش داخلی بیش از ۳۰۰ میلیونی گام برمی‌دارد و این در حالی است که قسمت اول فیلم ۳۶۳ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت.

دیگر عناوین گیشه تغییرات قابل ذکری در جدول به وجود نیاوردند و دو فیلم از سه فیلم تازه اکرانی که به صورت گستره روی پرده رفتند از فروش آخر هفته خود رضایت نسبی دارند. اما فیلم کمدی «اکشن پوینت» (Action Point)‌ استودیوی پارامونت با بازی «جانی ناکسویل» که دارای درجه سنی بزرگسال است و با بودجه ۱۹ میلیون دلار به تولید رسیده، شکست تجاری سختی متحمل شد و با ۲.۲ میلیون دلار در رتبه نهم ایستاد تا ناقوس مرگ یک کمدی نامرغوب دیگر در گیشه نواخته شود. این فیلم با این آمار پایین‌ترین رکورد افتتاحیه گسترده ناکسویل که با سری فیلم‌های «جک‌اس» برای استودیو نزدیک به نیم میلیون دلار از سراسر دنیا درآمدزایی کرد به ثبت رساند و حتی موفق به تکرار رکورد فیلمی در حد و اندازه‌های «فان سایز» پارامونت که در سال ۲۰۱۲ اکران شد و ۴.۱ میلیون دلار فروخت نشد.

این افتتاحیه «اکشن پوینت» حتی با فروش افتتاحیه ۷.۵ میلیون دلاری فیلم «مادر!» پارامونت در سال گذشته هم برابری نکرد، اگرچه آن فیلم مخاطبین متفاوتی را هدف قرار داده بود. این فیلم از برچسب «جک‌اس» استفاده نکرد زیرا تنها ناکسویل و «کریس پونتیوس» از آن گروه را در خود داشت و این یکی از دلایل دوری جستن مردم از این عنوان بود، اگرچه پارامونت در تریلرهای فیلم تأکید کرده بود که این فیلم «اثری از بازیگر فیلم جک‌اس» است. اعضای «جک‌اس» به دنبال مرگ «رایان دان» برای تولید قسمت جدید فیلم چندان علاقه‌مند نبودند و حتی برخی معتقدند که خود ناکسویل ۴۷ ساله هم برای بازی در چنین فیلمی زیادی پیر است. هواداران این بازیگر که ۴۸ درصد مجموع خریداران بلیت این فیلم را تشکیل می‌دادند به فیلم نمره B- اعطا کرده‌اند، درحالی که نمره کلی این فیلم در سینمااسکور C+ است. منتقدین نیز که به سه فیلم اخیر «جک‌اسن» امتیاز راتن تومیتوزی در حدود ۶۰ درصد می‌دادند با امتیاز ۱۷ درصد به مردم قبولاندند که فیلم کسل کننده و بی‌روح است.

از آنچا که این فیلم در ژانویه ۲۰۱۷ چراغ سبز دریافت کرد، می‌توان به راحتی گناه را گردن مدیریت ناموفق قبلی پارامونت انداخت. اما نباید فراموش کرد که «پدربزرگ شرور» ناکسویل در گیشه عملکرد موفقی به جا گذاشت و آن فیلم ۱۵ میلیون دلاری چهار سال قبل ۱۵۲ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت. ناکسویل با وجود آنکه در سال‌های اخیر از کمدی اندکی فاصله گرفته اما طنز وی هیچگاه بوی کهنگی به خود نگرفته و به همین علت است که پارامونت به تولید فیلم دیگری با همکاری وی ترغیب شد. این فیلم ۱۹ میلیون دلاری که در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی فیلمبرداری شده، شکستی در مقیاس و وسعت «سولو» را تجربه نخواهد کرد ولی این عدم موفقیت گویای این مسئله است که این روزها چقدر تولید کمدی‌های اوریجینال با درجه بزرگسال دشوار است. نگاه کنید به سرنوشت آثاری چون «خانه» (The House) و «شب سخت» (Rough Night) که به ترتیب با بودجه‌های ۴۰ و ۲۰ میلیون دلاری تولید شدند و در گیشه افتتاحیه‌ای بهتر از ۸.۷ و ۸ میلیون دلاری را تجربه نکردند و در نهایت با ۲۵.۵ و ۲۲ میلیون دلار به شکست کامل انجامیدند. حتی فیلم «بلاکرها»ی استودیوی یونیورسال نیز که با ۲۰.۶ میلیون دلار افتتاحیه قدرتمندانه‌ای سپری کرد در نهایت تنها تا سه برابر رقم هفته اول فروش داشت.

مشکل دیگر فیلم «اکشن پوینت» روایت آن است. این فیلم با نویسندگی «جان آلتشولر» و «دیو کرینسکی» و کارگردانی «تیم کربی» از «اکشن پارک» یکی از پارک‌های تفریحی خطرناک آمریکا الهام گرفته شده است که در سال‌ها ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۶ دایر بود و کارکنان مست آن موجب کشته شدن شش تن شدند. ناکسویل در نقش صاحب این پارک بازی می‌کند و وقتی یک پارک تفریحی دیگر در مجاورت این تشکیلات احداث می‌شود، معیشت آن را در معرض خطر می‌یابد. سری «جک‌اس» شامل شوخی‌هایی می‌شد که اعضای آن با مردم عادی می‌کردند و واکنش‌هایی پیش‌بینی نشده و صادقانه را به وجود می‌آوردند. اما «اکشن پوینت» یک اثر دارای متن است که در آن از شوخی خبری نیست و هواداران «جک‌اس» به راحتی و روشنی تفاوت این دو را درک می‌کنند.

به هر حال چنانکه ذکر شد، «اکشن پوینت» برای پارامونتی که بهار امسال با فیلم کم‌خرج ترسناک «یک جای آرام» به موفقیت‌های شگرفی رسیده و ۳۱۵ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته، جراحت عمیقی تلقی نمی‌شود. «باشگاه کتابخوانی» این استودیو نیز همچنان به فروش بالای خود در هفته سوم ادامه می‌دهد و در انتها باید بیش از ۵۰ میلیون دلار بفروشد. پارامونت تابستان امسال فیلم «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» کروز را هم روی پرده می‌برد. فیلم بعدی ناکسویل نیز تریلری به نام «فراتر از بدگمانی» با بازی «امیلیا کلارک» و «جک هیوستون» و کارگردانی «فلیپ نویس» است.

رومنس «شناور» (Adrift) استودیوی STX با بازی «شیلین وودلی» و «سم کلافلین» یکی دیگر از عناوین تازه اکران این هفته بود که در ۳۰۱۵ سالن سینما به نمایش درآمد و ۱۱.۵ میلیون دلار فروخت و در جایگاه سوم جدول قرار گرفت. با وجود اینکه این افتتاحیه برای فیلمی که با بودجه ۳۵ میلیون دلاری ساخته شده شگفت‌آور نیست، اما استودیوی سازنده با همکاری دیگر استودیوهای فیلمسازی ترتیبی داد و ساختار اقتصادی آن را به گونه‌ای بنا کرد تا تنها ۸ درصد از مخارج فیلم را تأمین کند. در صورتی که فروش فیلم به ۴۰ میلیون دلار برسد، آن‌ها رنگ پول را خواهند دید. عظمت این فیلم در سطح «بخت پریشان» رومنس تابستانی دیگر وودلی که در افتتاحیه ۴۸ میلیون دلار فروخت و فروش داخلی خود را هم به ۱۲۴.۸ میلیون دلار رساند نیست اما آن فیلم از مخاطبین زن جوان زیادی بهره‌مند بود که کتاب منبع الهام فیلم را خوانده بودند. محدوده فروش «شناور» در افتتاحیه به فروش «کوهستان میان ما» رومنس پاییزی استودیوی فاکس، نزدیک است و مادون اثری چون «شهر کاغذی» فاکس و «روزگار آدلین» با بازی «بلیک لایولی» قرار می‌گیرد که به ترتیب در افتتاحیه ۱۲.۶ و ۱۳.۲ میلیون دلار فروخته بودند.

فیلم علمی تخیلی و ترسناک «آپگرید» (Upgrade) که با بودجه بسیار پایین ساخته شده، این هفته با فروش ۴.۵ میلیون دلاری خود، پس از «ظلمت» دومین فیلم پرفروش تاریخ استودیوی بی‌اچ‌تیلت شد. این آثار با بودجه زیر ۱۵ میلیون دلاری با احتساب مخارج بازاریابی به تولید رسیده‌اند و بیشتر به فروش دیجیتالی تکیه دارند و ضمناً مخاطبین مرد ۱۷ تا ۴۰ ساله را هدف گرفته‌اند. این فیلم که در جشنواره تگزاس امسال جایزه مردمی را تصاحب کرد این هفته در ۱۵۰۰ سالن به نمایش درآمد و در رتبه ششم جای گرفت. هفتاد و هشت درصد مخاطبین سینمارو از دیدن فیلم رضایت داشته‌اند و ۴۵ درصد آنان دیدن آن را توصیه کرده‌اند. «آپگرید» در بین آثاری که این هفته به صورت گسترده روی پرده رفتند با نمره ۸۵ درصد از راتن تومیتوز دارای بالاترین امتیاز از طرف منتقدین بود.

«جانوران آمریکایی» (American Animals) دیگر اثر تازه اکران این هفته سینماهای آمریکا بود که به صورت محدود در ۴ سالن اکران شد و ۱۴۰ هزار دلار فروخت. فروش این فیلم در برخی از سالن‌ها از فیلم‌های بزرگی چون «سولو» پیشی گرفت. فیلم «اووربورد» استودیوی MGM نیز که پنجمین هفته اکرانش را سپری می‌کرد با ۴۵ میلیون دلار، به پرفروش‌ترین عنوان اسپانیایی زبان استودیوی لاینزگیت تبدیل شد.

هفته آینده پس از مدت‌ها انتظار فیلم پرستاره «۸ یار اوشن» برادران وارنر در بیش از ۴۰۰۰ سالن اکران می‌شود؛ گلوبال رودز فیلم «هتل آرتمیس» را در بیش از ۲۰۰۰ سالن روی پرده می‌برد و استودیوی A24 فیلم جنجالی ترسناک «موروثی» (Hereditary) را به نمایش درمی‌آورد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *